Jump to content
EvertS
Verberg

Door wie laten adviseren bij oprichten BV

vraag

Ik ga een bv oprichten en hiermee aandelen overnemen van een bestaand bedrijf om zo als partner in dit bedrijf te stappen.

 

Hierbij komen naast het oprichten van BV ook zaken als aandelen overnemen, contracten opstellen, fiscale zaken aan de orde.

 

Mijn vraag is bij wie je moet aankloppen om een dergelijk traject inhoudelijk te begeleiden en te adviseren?

 

Notaris, advocaat, juridisch adviseur, accountant, of nog anders. Ze zullen er allemaal mee te maken hebben, maar wie van deze kan zo'n traject, ook als er tactisch advies moet worden gegeven, het beste begeleiden? En hoe selecteer je een geschikt bureau?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

13 answers to this question

Recommended Posts

  • -2
  • Rate this answer

Dag Evert

 

Jouw te starten traject is er een met vele fiscale gevolgen. Een fiscalist is onontbeerlijk. Uiteraard heb je een notaris nodig voor oprichting van de BV. Vervolgens moet er contractueel het een en ander opgesteld worden, dus een juridisch onderlegd adviseur. Een accountant heb je in dit stadium niet nodig.

 

Wat je zoekt is een allrounder die jou bijstaat van begin tot eind en enkel een notaris betrekt voor de oprichting. Een advocaat is te duur in vergelijking met de diensten die je van hem/haar nodig hebt.

 

Een goed bedrijfsadviesbureau kan jou hiermee uitstekend helpen.

 

 

 


Denariusadvies.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Notaris, advocaat, juridisch adviseur, accountant, of nog anders. Ze zullen er allemaal mee te maken hebben, maar wie van deze kan zo'n traject, ook als er tactisch advies moet worden gegeven, het beste begeleiden? En hoe selecteer je een geschikt bureau?

 

Er zijn genoeg accountantskantoren die juristen en fiscalisten in dienst hebben en daarnaast samenwerken met een notaris. Kijk eens rond in de buurt want eventueel kun je ze in de toekomst ook nog eens nodig hebben.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Guest Verwijderd account

Sluit me aan bij bovengenoemde opmerking:

 

Even kort door de bocht:

 

-Maak het niet te ingewikkeld.

-Probeer een een accountant met ervaring en overige kennis in huis. Scheelt een heleboel tijd (én geld!) plus de verantwoordelijkheid ligt duidelijker.

-Zoek een accountant in de buurt (in de praktijk zal blijken hoe makkelijk dit is als je er even snel naar toe kunt of hij bij jou langs moet komen)

-Beperk het aantal "disciplines", voordat je door de bomen het bos niet meer ziet en teveel adviezen krijgt waardoor jouw bedrijf een "case" wordt voor adviseurs... en: de meters lopen door!!!

-Een goede accountant kan je naar goede adviseurs sturen als je die nodig mocht hebben. Je bent druk met je bedrijf en als je -tig offertes moet gaan vergelijken ben je een hoop tijd kwijtplus je hebt de kennis niet óm dat goed te doen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Voor het oprichten van een BV heb je alleen een notaris nodig. Het zijn de vervolgstappen die wat meer begeleiding nodig hebben. Bij de overname van aandelen is het altijd aan te raden een due diligence onderzoek te doen op juridisch, financieel en fiscaal gebied. Mocht er wat gebeuren (een contract bleek toch niet waterdicht, de boekhouding blijkt een zooitje of personeelsleden hebben wat extraatjes gehad waar geen belasting over is afgedragen...), dan kun je dat in ieder geval zien aankomen. Je kunt dan garanties opnemen in het koopcontract, en als je het niet had kunnen weten (omdat de benodigde informatie niet is verstrekt), heb je in ieder geval aan je onderzoeksplicht voldaan en kun je op grond van onrechtmatige daad wellicht nog wat terugkrijgen.

 

Met de koop van aandelen koop je altijd een verleden mee.


Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

bedankt voor de reacties. Ik begrijp dus dat een accountentkantoor dat ook wat advies kan geven de meest gebruikelijke optie is.

 

Ik zal eens een wat kantoren afbellen. Heeft iemand een idee wat ongeveer de jaarlijkse kosten zijn van een accountent die boekhouding checkt van een rustige beheer bv, jaarlijkse spullen opmaakt en zo nu en dan wat advies geeft. Wat zijn ongeveer marktconforme prijzen hiervoor?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

bedankt voor de reacties. Ik begrijp dus dat een accountentkantoor dat ook wat advies kan geven de meest gebruikelijke optie is.

 

Ik zal eens een wat kantoren afbellen. Heeft iemand een idee wat ongeveer de jaarlijkse kosten zijn van een accountent die boekhouding checkt van een rustige beheer bv, jaarlijkse spullen opmaakt en zo nu en dan wat advies geeft. Wat zijn ongeveer marktconforme prijzen hiervoor?

 

Dag Evert,

 

Ik ben wat terughoudender om een accountant aan te raden. Het ontbeert de accountant veelal aan juridische en fiscale kennis, Uiteraard is hij wel een goede partij om mee te sparren over de waarde van het aandelenpakket dat je koopt.

 

Zoek dus een combi-kantoor met belastingadviseurs & accountants.

 

Succes

Joost


Denariusadvies.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Mijn vraag is bij wie je moet aankloppen om een dergelijk traject inhoudelijk te begeleiden en te adviseren?

Al met je vrouw geproken? ;D

 

ik ben helaas niet getrouwd met een juridisch adviseuze... ;)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Er is in deze weinig keuze, die wordt beperkt door wat de wet voorschrijft. De vraag is verder wat je onder "tactisch" verstaat.

 

Wanneer wij als juridisch adviseur dit soort vragen voorgelegd krijgen is ons standaard antwoord: Voorkom onnodige kosten! Er zijn legio juridisch adviseurs en advocaten die je in dit traject goed kunnen bijstaan, maar nooit het hele traject kunnen afhandelen. Alleen de notaris is bevoegd om de oprichtingsakte te passeren, andere juristen niet. Aldus is de tussenkomst van een notaris is vereist. Een notaris met een ondernemingsrechtelijke praktijk kan in dit kader altijd meer betekenen dan de gemiddelde jurist.

 

Wanneer het echt gaat om onderhandelingstactiek dat zijn notarissen daar niet op ingericht. Sterker nog, zij dienen zich daar zelf van te onthouden. Een juridisch adviseur zal op dat punt en de contracten inhoudelijk veel beter van advies kunnen dienen.

 

Voor de waardering van een onderneming zul je echter weer veel eerder beroep kunnen doen op de kennis van een accountant, alhoewel daar ook verschillende theorieën over bestaan. Er zijn echter ook gespecialiseerde bedrijven op dit terrein.

 

Wanneer het gaat om een Nederlandse vennootschap dan kun je in beginsel volstaan met de fiscale kennis van de notaris en accountant. Komen er hele specifieke fiscale constructies aan de orde dan is het zeker wenselijk om ook een fiscalist in dit traject te betrekken.

 

Succes.


jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

 

ik ben helaas niet getrouwd met een juridisch adviseuze...

 

Doch vergeet het niet aan een vriend, vriendin of schoonmoeder voor te leggen, als je die straks kan uitleggen hoe het allemaal in elkaar steekt, het snappen en er een goed gevoel bij hebben, pas naar de notaris gaan., maar denk dat je me wel hebt begrepen.

 

 

Perry

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Nogmaals bedankt voor de adviezen, hoewel ik nog steeds niet duidelijk heb wie dit traject het beste kan begeleiden of om te beginnen op te starten. Alle opties worden genoemd als nuttig, zij het in voor verschillende onderdelen in het traject.

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer

Er is in deze weinig keuze, die wordt beperkt door wat de wet voorschrijft. De vraag is verder wat je onder "tactisch" verstaat.

 

Wanneer wij als juridisch adviseur dit soort vragen voorgelegd krijgen is ons standaard antwoord: Voorkom onnodige kosten! Er zijn legio juridisch adviseurs en advocaten die je in dit traject goed kunnen bijstaan, maar nooit het hele traject kunnen afhandelen. Alleen de notaris is bevoegd om de oprichtingsakte te passeren, andere juristen niet. Aldus is de tussenkomst van een notaris is vereist. Een notaris met een ondernemingsrechtelijke praktijk kan in dit kader altijd meer betekenen dan de gemiddelde jurist.

Helemaal mee eens. Een notaris is tenslotte een jurist en de juiste notaris zit met z'n neus continu in deze materie.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er is 1 lid online en 38 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept