• 0

Huurconflict ernstige gebreken pand

Goedemiddag!

 

Ik heb zojuist even het forum doorgespit op zoek naar wat inzicht in een situatie waarin we zijn geraakt een half jaar na de start van ons bedrijf. Ik kon niet zo heel veel erover vinden, wellicht kan iemand me wat tips geven, voordat ik de waarschijnlijk onvermijdelijke juridische stappen ga ondernemen ..

 

Bijna een jaar geleden ben ik gestart met een zaak vanuit huis: veel gewerkt, kantoor aan huis, veel externe afspraken, orders en leuke omzet. Omdat ik thuis met mn zaak uit het jasje begon te groeien, ging ik op zoek naar een betaalbare kantoorruimte met magazijn om klanten nog sneller van dienst te kunnen zijn.

 

Dat dacht ik gevonden te hebben in een bedrijfsverzamelpand in mijn woonplaats, samen met een ander bedrijfje (ook eenmanszaak) deel ik nu een ruimte voor kantoor/showroom met daarachter een magazijn. Verder zijn in het pand nog andere bedrijfjes gevestigd, die allemaal een hal huren.

 

Op 1 juli zouden we erin trekken: de eigenaar van het pand was enthousiast en zou de ruimte voor ons gereed maken voor de oplevering. Hij zou de ruimte volgens wettelijke bepalingen scheiden, de verwarming maken, alarminstallatie maken, extra parkeerplaatsen maken, het hek wat kapot was repareren of vervangen, de brandweer vergunning regelen, deuren maken tussen magazijn en kantoor zodat er een gescheiden gebruik mogelijk was, kortom: hij zou alles regelen om een goed gebruik voor ons mogelijk te maken...

 

Maar de praktijk is anders :-[:

 

Hij maakte 1 gat in de muur en maakte een afscheiding (schot) tussen het bedrijf van mn buurvrouw in dezelfde ruimte... en dat was het... ik kreeg een contract en een sleutel en we konden erin volgens hem. Stom, stom afspraken niet op papier gezet en geen opleverings rapport...

 

Een normaal gebruik is op dit moment absoluut niet mogelijk en een oplevering zoals is afgesproken is hij nooit nagekomen en heeft ons inziens feitelijk nooit plaatsgevonden (we werken er ook niet: noodgedwongen ben ik eerst verhuisd naar dat kantoor, en al snel weer terug gegaan nadat ik de roldeur - door kortsluiting - op mn nek kreeg tijdens het verhuizen)..

 

Ondanks onze herhaaldelijke verzoeken heeft hij besloten om er niets aan te doen, behalve te reageren met facturen voor de huur van het pand.

 

Ondertussen is er nog meer kapot gegaan: het dak lekt: er vliegen duiven binnen rond. De CV ketel die er samen met de radiatoren hangen doen helemaal niks meer (sterker nog: volgens de verhuurder is er geen eens een CV installatie... terwijl het ding er toch echt hangt!). Hetzelfde geldt voor het alarm: er hangen kastjes... niks werkt.

 

Dat niet alleen: de eerste handelsvoorraad is verwoest door duivenpoep en regenwater, de personele groei is gestaakt: je kunt mensen niet laten werken op een kantoor waar de verwarming niet werkt en ze nat worden van de regen. Als de electra werkt, staan ze onder stroom....Resultaat: de groei stagneert en orders kunnen niet worden aangenomen. Afspraken moesten worden verplaatst naar een andere locatie en noem zo maar op.Mijn mede huurders kampen met delfde problemen... maar niet zo ernstig, omdat ze een hal huren en geen gecombineerde ruimte.

 

Kortom: mijn vraag in het kort: is er een mogelijkheid de verhuurder te dwingen alles te maken, zodat hij zijn verplichtingen aan ons moet nakomen, zonder dat we de stap naar een advocaat/rechter moeten maken en zo nog meer kosten moeten voldoen aan een pand waar we reeds voordat we er zijn begonnen al niet meer inkunnen?

 

Kunnen we het huurcontract wegens wanprestatie laten ontbinden (contract is voor 2 jaar, opzegtermijn 1 jaar) en de geleden schade op hem verhalen?

 

Als er iemand is die weet wat ik kan doen: alvast bedankt!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Al je vragen worden waarschijnlijk beantwoord in het huurcontract? Daarin worden vrijwel altijd zaken als schadevergoedingen, oplever-eisen etcetera opgenomen. Je kunt ook nu gewoon een onafhankelijk rapport laten maken van de status van het pand. Dan heb je dat in elk geval op papier. Wellicht dat zo'n rapport in combinatie met een briefje van een advocaat helpt.

 

Stel overigens wel een doel: Wil je gewoon weg en onder je contract uit of wil je toch blijven huren van hem?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Poe, wat een nare situatie!

 

Is het een idee om - samen met de andere 'huurders' - de krachten te bundelen en juridische bijstand in de arm te nemen? Bedenk wel dat daarna de relatie met de huurbaas kapot is en je daar eingelijk niet meer kan zitten.

Het klinkt als een serieus conflict waar je niet 1-2-3 uitkomt onderling. Als je de kosten van zo'n juridisch adviseur deelt is dat wellicht de verstandige optie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.