• 0

participaties eenmanszaak + waarde bedrijf

Goedendag,

Ik heb een aantal vraagjes met betrekking tot het aantrekken van extra kapitaal.

 

Ik ben de eigenaar van een eenmans zaak welke sinds 2 jaar winstgevend is en een goede groei vertoond (maar nog wel een klein bedrijf is).

Nu krijg ik de laatste tijd zeer veel mogelijkheden tot interesante samenwerkingen welke een flinke groei van mijn bedrijf kunnen verzorgen.

Nu moet er voordat ik dat soort samenwerkingen kan aangaan van alles aan mijn bedrijf veranderen, b.v. grotere voorraden, aanpassingen aan de software enz. enz...

 

De hiervoor benodigde investeringen kan ik helaas momenteel niet opbrengen doordat ik al mijn kapitaal reeds nodig heb om mijn huidige groei op te vangen.

 

Van de bank hoef ik helaas geen medewerking te verwachten doordat ik in het verleden eens BKR registraties heb opgelopen (moeilijke start van mijn bedrijf). Dat alle achterstanden al lang zijn ingelopen maakt niks uit, zo lang als de registraties er nog zijn kan (wil) de bank niks doen.

 

Vanwege deze reden wil ik dus via participaties geld binnen halen. dus particuliere (of bedrijven uiteraard) die tegen een bepaald bedrag een "aandeel" in mijn bedrijf nemen.

 

Nu heb ik dus echter een eenmans zaak, hoe kan ik daarvoor nu contractueel zoiets het beste vastleggen? De participatie handleiding die op dit forum staat is toegesplitst op een B.V. structuur.

 

Daarnaast een vraagje over de waarde bepaling van mijn bedrijf:

Ik heb via de reken module op http://www.boomingbusiness.com de waarde van mijn bedrijf berekend op basis van de cijfers over 2007 (2 x de cijfers over de eerste helft van 2007 (wat vrijwel zeker nog wel een stuk hoger zal uitvallen)).

Is die reken module een beetje een goede leidraad voor het bepalen van de waarde van het bedrijf?

 

Wat mijn idee dus was om de inleg voor de participaties op basis van die waarde vast te stellen.

 

Ter informatie: indien ik de prognoze gegevens van volgend jaar daar invoer kom ik op een 3 voudige waarde van het bedrijf uit. Dit doordat voor volgend jaar een procentueel veel hogere winst verwacht wordt.

 

De verwachte groei voor mijn bedrijf bedraagd ongeveer 100% per jaar (dit is een realistische verwachting en kan naar gelang er meer mogelijkheden zijn om te investeren nog veel sneller groeien (moet nu de groei een beetje in bedwang houden om het allemaal te kunnen financieren)).

 

Alvast bedankt voor eventuele reacties op deze vragen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik verkoop via internet shops producten (tastbare producten) aan consumenten.

Wat de uitbreiding betreft gaat het om het opzetten en beheren van vergelijkbare shops voor externe partijen (van het opzetten tot het inkopen tot het afhandellen van de orders).

 

Kwa omzet zal ik in 2007 uitkomen op een bedrag van 125K tot 150K met een resultaat van 30K tot 40K

 

Voor 2008 wordt een omzet van rond de 400K verwacht met een resultaat van rond de 150K tot 200K

 

Voor 2009 moet nogmaals een ruime verdubbeling van de omzet mogelijk zijn.

 

Dit zijn dus ruime bedragen om een idee te geven.

 

P.S. het bedrag dat ik aan participaties wil ophalen ligt zo rond de 75K

Link naar reactie
  • 0

Hallo MySmiley

 

Aandelen uitgevven gaat alleen met een rechtspersoon zoals een BV of een NV (buitenlandse variant mag ook)

 

Aan de waarderingsmodule van Booming Business heb je niet zoveel. De uitkomsten zijn zeer wisselend en de feitelijke waarde wordt bepaald door de koper van de aandelen die de prijs betaald. Enig houvast kan het wel geven. Zorg echter dat je meerdere indicaties van de waarde verwerft.

 

Voor het aanbieden van aandelen, schuldbewijzen of andere waardepapieren heb je een vergunning nodig, tenzij je het niet aan meer dan 15 personen aanbiedt of de kleinst verkrijgbare participatie minimaal 50.000 euro is.

 

Ik weet niet of je veel geld wil ophalen, maar als het meer dan zeg 20 mille is, zou ik gewoon een BV oprichten. Zo gebeurt. Een aan een beperkt aantal investeerders vragen of ze willen participeren.

 

Er staan nog wat tips in mijn signature.

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hoi MySmiley,

 

Naast de informatie van Nils raad ik je ook aan mijn artikel over de voorbereiding bij het zoeken naar geld te lezen hier op higherlevel.

 

Wil je toch een korte quote meegeven uit dit stuk:

Als je als entrepreneur behoefte hebt aan geld en besluit dit aan te trekken van derden in plaats van je klanten, zul je verantwoording moeten gaan afleggen. Uitleggen waarom het niet zo gegaan is als je gedacht had, is inherent aan het aantrekken van geld van buiten het bedrijf en geldt bij alle financiers. Derden zijn alleen bereid je onderneming te financieren als je ook bereid bent verantwoording af te leggen. Ook financiers moeten rapporteren aan hun aandeelhouders.

 

Als je niet bereid bent verantwoording af te leggen moet je geen geld van derden aantrekken en op eigen kracht groeien. Dit betekent een langzamere groei, maar daar is niets op tegen. In tegendeel: ik ken heel veel entrepreneurs die er trots op zijn dat ze nog nooit geld van derden hebben aangetrokken, zelfs geen bank.

 

Succes ermee!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties, hier nog wat antwoorden:

 

Nils...

Hoe kan je het beste nog andere indicaties van de waarde van een bedrijf krijgen?

Het lijkt me lastig om een goede waarde berekening te maken namelijk, vorig jaar heb ik een verwaarloosbare winst gemaakt en dit jaar ruim de dubbelle omzet met een redelijke winst. en voor de komende 2 jaren zijn de verwachtingen ook zeer positief, maar hoe vertaal je zoiets in een waarde bepaling?

 

Ik wil overigens 75 duizend euro ophalen om te kunnen investeren en groeien.

 

De bedoeling is om dit bij maximaal 10 participanten binnen te halen (liefst minder).

 

Je optie van een BV starten is natuurlijk mogelijk, maar zover ik weet moet je daar weer een flink bedrag voor inbrengen aan contant geld (18 duizend euro zo uit mijn hoofd). Daarnaast zijn de start kosten vrij hoog wat ik begrepen heb.

 

Zeker dat geld voor de inleg heb ik zo niet, momenteel gaat gewoon al mijn geld dat verdient wordt zitten in het groeien van het bedrijf.

 

Ties...

Verandwoording afleggen lijkt me logisch, natuurlijk willen participanten weten hoe het loopt en waarom het zo loopt. dat is verder uiteraard ook geen probleem.

 

En natuurlijk is het mooi als je rustig kan doorgroeien zonder geld van andere partijen binnen te halen. Maar het is niet altijd makkelijk om de groei in de hand te houden en als je te snel groeit zonder extern geld heb je een groter probleem.

 

Ik verwacht dat de terug verdien tijd voor de participanten zo rond de 2 jaar ligt. dat lijkt mij in elkgeval een nette terug verdien periode.

 

Ik zal de rest van de aangewezen info ook eens gaan bekijken.

Link naar reactie
  • 0

Het oprichten van een BV is niet erg duur. Die 18.000 euro die heb je, als je drie van je investeerders binnen hebt. Die 18.000 is bedrijfskapitaal, daar kan je gewoon rekeningen mee betalen.

 

Als je een BVio opricht heb je een jaar om het kapitaal bij elkaar te halen en de BV feitelijk op te richten bij de notaris.

 

Als je 10 investeerders wil en je moet er zo'n 50 benaderen, zorg dan dat die investeerders uit eigen kring komen. Ga je de boer op en vreemden benaderen voor een participatie ik je bedrijf, dan kan je in overtreding zijn van de regels van het AFM.

 

Veel succes,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Goedendag,

Ik heb een aantal vraagjes met betrekking tot het aantrekken van extra kapitaal.

 

Ik ben de eigenaar van een eenmans zaak welke sinds 2 jaar winstgevend is en een goede groei vertoond (maar nog wel een klein bedrijf is).

Nu krijg ik de laatste tijd zeer veel mogelijkheden tot interesante samenwerkingen welke een flinke groei van mijn bedrijf kunnen verzorgen.

Nu moet er voordat ik dat soort samenwerkingen kan aangaan van alles aan mijn bedrijf veranderen, b.v. grotere voorraden, aanpassingen aan de software enz. enz...

 

De hiervoor benodigde investeringen kan ik helaas momenteel niet opbrengen doordat ik al mijn kapitaal reeds nodig heb om mijn huidige groei op te vangen.

 

Van de bank hoef ik helaas geen medewerking te verwachten doordat ik in het verleden eens BKR registraties heb opgelopen (moeilijke start van mijn bedrijf). Dat alle achterstanden al lang zijn ingelopen maakt niks uit, zo lang als de registraties er nog zijn kan (wil) de bank niks doen.

 

Vanwege deze reden wil ik dus via participaties geld binnen halen. dus particuliere (of bedrijven uiteraard) die tegen een bepaald bedrag een "aandeel" in mijn bedrijf nemen.

 

Nu heb ik dus echter een eenmans zaak, hoe kan ik daarvoor nu contractueel zoiets het beste vastleggen? De participatie handleiding die op dit forum staat is toegesplitst op een B.V. structuur.

 

Daarnaast een vraagje over de waarde bepaling van mijn bedrijf:

Ik heb via de reken module op http://www.boomingbusiness.com de waarde van mijn bedrijf berekend op basis van de cijfers over 2007 (2 x de cijfers over de eerste helft van 2007 (wat vrijwel zeker nog wel een stuk hoger zal uitvallen)).

Is die reken module een beetje een goede leidraad voor het bepalen van de waarde van het bedrijf?

 

Wat mijn idee dus was om de inleg voor de participaties op basis van die waarde vast te stellen.

 

Ter informatie: indien ik de prognoze gegevens van volgend jaar daar invoer kom ik op een 3 voudige waarde van het bedrijf uit. Dit doordat voor volgend jaar een procentueel veel hogere winst verwacht wordt.

 

De verwachte groei voor mijn bedrijf bedraagd ongeveer 100% per jaar (dit is een realistische verwachting en kan naar gelang er meer mogelijkheden zijn om te investeren nog veel sneller groeien (moet nu de groei een beetje in bedwang houden om het allemaal te kunnen financieren)).

 

Alvast bedankt voor eventuele reacties op deze vragen.

Je focust nadrukkelijk op participanten. Heb je alle mogelijkheden om 100% eigen baas te blijven in dit stadium goed overwogen. Heb je bijvoorbeeld gekeken naar het herfinancieren van een eigen woning met overwaarde ?

Ben je met meerdere banken wezen praten ?

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Nu moet er voordat ik dat soort samenwerkingen kan aangaan van alles

aan mijn bedrijf veranderen, b.v. grotere voorraden, aanpassingen aan de software enz. enz...

 

Waarom moet dat eigenlijk? Kun je geen prioriteiten maken en kijken wat nou echt belangrijk is? Kan de mogelijke aankomende partner niet iets inbrengen om de primaire behoefte te vervullen, maakt het gelijk zijn toegevoegde waarde waar.

 

Perry

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nu moet er voordat ik dat soort samenwerkingen kan aangaan van alles

aan mijn bedrijf veranderen, b.v. grotere voorraden, aanpassingen aan de software enz. enz...

 

Waarom moet dat eigenlijk? Kun je geen prioriteiten maken en kijken wat nou echt belangrijk is? Kan de mogelijke aankomende partner niet iets inbrengen om de primaire behoefte te vervullen, maakt het gelijk zijn toegevoegde waarde waar.

 

Perry

 

De samenwerkingen die ik kan aangaan betreft bedrijven die b.v. een tijdschrift hebben of een website met consumenten die mogelijk geintereseerd zijn ind e producten die ik verkoop.

Deze bedrijvenw illen graag deze producten ook aan hun klanten verkopen maar zelf niet de hele rompslomp gaan regellen (verkoop instrument, voorraad, verzending, aftersales enz).

Daarom willen ze dat ik uit hun naam die handelingen voor ze ga verzorgen.

 

Waarom daarvoor bij mij veel moet veranderen? Mijn voorraad is momenteel niet groot genoeg om de grotere hoeveelheid orders snel te kunnen uitleveren, en als je al begint met (te) lange levertijden zullen die partners snel afhaken.

Daarnaast moet mijn software geschikt egmaakt worden voor het kunnen beheren van die shops van de samenwerkings partners.

 

Die samenwerkings partners zijn van toegevoegde waarde voor mijn bedrijf doordat ze voor een hogere omzet zorgen en willen dus niet op andere manieren iets inbrengen.

 

Met het geld van een participant kan ik dus deze diensten wel gaan aanbieden die ik nu dus nog niet kan aanbieden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.