Ga naar inhoud
  • 0

Hoe moet ik m'n voorraad boeken, zonder voorraad?

Junior     7 0

Beste mensen,

 

 

Ik ga naast andere webshops nu ook een webshop beginnen met software. Als men software wilt kopen is het kwestie van geld over maken, downloaden + licentie klaar.

 

Het enigste waar ik niet uit kom is het volgende:

 

Normaal wordt je journaalpost(voorbeeldje)

 

Bank 119

Te bet OB 19

Opbrengsten VK 100

 

Kostprijs VK 50

Voorraad 50

 

MAAR ik heb geen voorraad software, want je download het gewoon van de server. dus geen fysieke voorraad. als ik op deze manier ga boeken dan aan het einde v/d rit is me voorraad -100000

 

mijn vraag: hoe moet ik me voorraad boeken?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
Legend     520 23

Hm, van tweeën één om eens iemand te citeren

 

óf je koopt software in en verkoopt die daarna; in dat geval heb je wel degelijk een voorraad

een variant is dat je b.v. een verkooplicentie hebt en de verkochte eenheden moet afrekenen met je leverancier. In dat geval kun je boeken

 

Kostprijs verkopen

Aan Crediteuren

(ik zie even af van de btw)

 

óf je hebt b.v. zelf software gemaakt en verkoopt die; in dat geval heb je geen voorraad.

 

Zit het nog anders in elkaar dan moet je wat meer info verstrekken om je te kunnen helpen.

ecofin


SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0
Junior     7 0

Ok ik zal even uitleggen hoe het in mekaar zit.

 

Ik heb verschillende softwarepakketten die te downloaden zijn voor een bepaalde prijs. Ik koop deze pakketten digitaal in bij de leverancier op basis van de verkochte aantal in die maand.

 

Dus:

 

Januari 537 pakketen verkocht

 

537 pakketten inkopen op 31-01

 

Oftewel de "inkoop" vindt steeds aan het einde van de maand plaats.

Link naar reactie
  • 0
Legend     520 23

Nou, nou, de btw zou ik bij verkoop maar credit boeken ;D

 

Oke, back to business

 

bij verkoop boek je:

 

Debiteuren, Bank of Kas voor te ontvangen bedrag

Aan Te betalen BTW voor de btw

Aan Opbrengst verkopen voor verschil tussen ontvangst en btw

 

Tegelijk boek je:

Kostprijs verkopen voor wat je betalen moet aan de leverancier

Te vorderen BTW voor de btw

Aan Crediteuren voor de som die je betalen moet

 

Als je dit netjes elke keer boekt op de juiste datum kan je de afrekening aan je leverancier van de software keurig aansluiten met het saldo van de rekening Crediteuren over die maand.

 

Kat in 't bakkie

m.a.w. sluit vierkant rond

 

ecofin


SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0
Junior     24 2

Ik zou gewoon elke verkoop boeken, en bij ontvangst van de leveranciersfactuur boek je de inkoopkosten verkopen. Wanneer je deze ontvangt na afloop van de maand kun je deze gewoon in de periode boeken waarover deze factuur gaat.

Zo heb je minder boekingen te maken , en toch een winst en verlies-overzicht per maand.

 

Paul


Paul

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wie is er online?
    11 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.