• 0

koopovereenkomst horecapand

Beste lezer,

 

Even een specifiek horeca vraagstukje. Pas geleden 29 nov. ben ik gebeld door een horecamakelaar met de vraag of ik interesse had in een horecaobject in Leiden. Het was een mooi object, vraagprijs was ook oke. Echter werden we ge-acht binnen een hele korte tijd de koopovereenkomst te tekenen. Overigens sta ik zelf niet in de koopovereenkomst want die wordt getekend door franchisenemer. Ik heb een aanbetaling gedaan aan de horecamakelaar van 30% van de aankoopsom. Wij (franchise-nemer en ik) hebben altijd te kennen gegeven dat we het object graag wilden, maar wilden wel graag "onder voorbehoud financiering" in het contract, omdat we simpelweg een bedrag bij elkaar moesten sprokkelen (banken bellen enzo) om de toko te kopen, te verbouwen en in te richten. Nu hebben we niet het beoogde bedrag bij elkaar kunnen vinden en is dit ook 10 dec door gegeven aan de betreffende makelaar. De koopovereenkomst is niet getekend.

 

Nu krijg ik een mail dat ik tot donderdag 17.00 uur de tijd krijg om te tekenen, anders worden er rechtsmaatregelen genomen om de koop af te dwingen. Tevens wijst hij mij erop dat de verkoper ernstige schade lijdt doordat hij nogmaals een maand huur moet betalen.

 

Kan dit zomaar? Ik sta niet in het koopcontract. Tevens verbaas ik me er ook over dat er schade (maand huur) van de verkopende partij op mij wordt verhaald.

 

Moeilijk moeilijk weer. Wat is jullie mening hierover?

 

MVG Jan Willem

Coffee-star

Coffee-star | espressobars

www.coffee-star.nl

Quote: Kijk niet naar wat vandaag kan, maar denk aan wat morgen mogelijk is.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb het gevoel dat je vraag niet helemaal helder overkomt.

 

Tussen de regels door lezend kom ik tot het volgende:

het is een huurpand waar nu een horecabedrijf in gevestigd zit en waar een overnamesom voor de inventaris/goodwill/voorraad wordt gevraagd.

 

Er is een koopovereenkomst (voor de overname) opgesteld, deze is echter niet ondertekend.

 

Hoe zit het eigenlijk met het huurcontract?

 

30% aanbetalen zonder een onderliggende overeenkomst? Heb je wel een kwitantie of is dit per bank gegaan?

 

Ook al sta je niet in de overeenkomst, het feit dat je je actief ingezet hebt bij de overname en er ook geld in gestoken hebt kan je in een lastige positie brengen. Je hebt jezelf min of meer tot partij gemaakt.

 

Advies: zo snel mogelijk een jurist inschakelen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hai Starterscoach,

 

Precies zoals je het stelt. Het is een prijs voor inv/goodwill/voorraad. Ik heb 30 aanbetaling gedaan per bank op rekening van de horecamakelaar.

 

Het huurcontract zou ook worden overgenomen, maar is nog niet getekend.

 

MVG JW

Coffee-star | espressobars

www.coffee-star.nl

Quote: Kijk niet naar wat vandaag kan, maar denk aan wat morgen mogelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Dan is zorgvuldig handelen bij de betreffende horecamakelaar ook ver te zoeken.

 

Jij stort geld om te laten zien dat je wezenlijk geinteresseerd bent maar aan de andere kant geef je aan dat je nog niet definitief zaken kunt doen want de financiering is nog niet rond (lijkt me ook logisch op zo'n korte termijn). Nu jij aangeeft dat je niet tot huur en koop overgaat gaat hij lopen "drammen" met een dreiging van rechtszaak.

 

Als het zo is zoals het hier beschreven staat, staat hun zaak zeer zwak. Geen overeenkomst op papier, geen wilsovereenstemming, normale financiele voorbehouden en weinig zorgvuldigheid van zijn kant.

 

Maar er zit een weinig koosjere zweem aan het verhaal en daarom is het wijsheid om er een juridisch bekwaam persoon naar te laten kijken.

 

(ondertussen heb je natuurlijk voor jezelf geleerd dat dit vanuit jezelf ook niet zo'n handige actie is/was ;) )

 

Succes met het uitonderhandelen. Ard

Link naar reactie
  • 0

Hai Starterscoach,

 

Door fouten leert men! hahaha. Heb ondertussen m'n rechtsbijstand erop gezet. Al aardig wat mensen gesproken en zij zeggen allemaal dat ze een zwakke zaak hebben. Maar die aanbetaling zit mij een beetje dwars.

 

Bedankt en alvast mooie dagen. JW

Coffee-star | espressobars

www.coffee-star.nl

Quote: Kijk niet naar wat vandaag kan, maar denk aan wat morgen mogelijk is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.