• 0

BTW-plicht verleggen naar buitenland

Als aanbieder van opleidingen in Spanje koop ik veel diensten in Spanje in (opleiding, accommodatiehuur, autohuur, vliegtickets) en verkoop dit vervolgens in NL en andere EU landen als totaalpakket. Probleem is dat doordat ik dit vanuit NL doe, ik 19% BTW moet rekenen over mijn pakket, terwijl een aantal concurrenten die volledig vanuit Spanje opereren (met 16% BTW) een lagere inclusief-prijs hebben. Graag zou ik op een of andere manier BTW-plichtig worden in Spanje zodat ik ook het gunstigere 16% tarief kan rekenen. Iemand enig idee hoe?

 

Op dit moment heb ik een NL eenmanszaak maar dat ga ik binnen korte tijd omzetten in een rechtsvorm met beperkte aansprakelijkheid, wellicht een Engelse Ltd.

 

Ik hoop dat iemand hier me een zetje in de juiste richting kan geven!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemorgen,

 

Als je gaat overwegen een LTD op te richten, kan deze LTD zich ook als een "branche office" in Spanje vestigen. Op deze manier ben je dan een officieel Spaans bedrijf met de voor/nadelen van dien.

 

Wellicht beter is om gewoon een Spaanse BV ( Sociedad Limitada, afgekort S.L) starten met als eigenaar de LTD die je in Nederland vestigd.

 

In beide gevallen heb je wel een Spaans adres nodig! Uiteraard ook een Spaanse fiscalist/boekhouder die het proces begeleid in Spanje.

 

Al met al best simpele oplossingen.

 

 

Succes

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

Bedrijven die in Spanje zijn gevestigd moeten btw in Spanje afdragen. Als bedrijven die in Spanje zijn gevestigd goederen of diensten aan particulieren verkopen dan wordt door het bedrijf de btw van het land waar het bedrijf gevestigd is in rekening gebracht. Dus als het bedrijf in Spanje is gevestigd en verkoopt aan particulieren dan wordt er 16% btw berekend aan die klant. Is het bedrijf in Nederland gevestigd en verkoopt aan particulieren dan wordt er 19% btw berekend. Indien het bedrijf btw-plichtig in Spanje wil worden, moet het bedrijf in Spanje gevestigd zijn. Informatie hierover is na te lezen op de site van het Spaans agentschap voor de investeringen: www.interes.org (Engelse versie beschikbaar). (Zie bijlage). Voor het doen van intra-communautaire transacties moet een btw-identifictienummer worden aangevraagd voor bedrijven in Spanje gevestigd bij de Spaanse belastingdienst: www.aeat.es (grotendeels Spaanstalige site). Binnen twee dagen krijgt de aanvrager het CIF-nummer. Vraagt het bedrijf een btw-identificatienummer voor Spanje in Nederland aan bij het Spaanse Consulaat in Amsterdam dan is de duur 3 tot 4 maanden.

 

Zie ook de informatie op de site van de EVD: www.evd.nl/5574 , op de site van het digitale handelskantoor van de Nederlandse ambassade in Madrid: www.handelmetspanje.com (klik op vestiging in Spanje).

 

 

 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Jeannette de Lannoy

 

Landenmedewerker Spanje

 

tel. 070-7788955

 

e-mail: spanje@info.evd.nl

 

internet: www.evd.nl/spanje

Tax_System.pdf

EVD Internationaal Ondernemen en Samenwerken

Axel van Soest

Landenmedewerker Tsjechië, Slowakije, Slovenië

www.evd.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.