• 0

Goodwill accountantskantoor?

Wat is de gebruikelijke goodwill bij de verkoop van een adinistratie/accountantskantoor? Qua orde van grootte: Het bedrijf verzorgd ca. 120 jaarrekeningen en doet o.a. de salarisadministratie voor zo'n 60 klanten.

Voor zover mij bekend een factor 0,8 van de bruto jaaromzet. Is dit een adequate inschatting? Welke factoren zorgen voor verhoging/verlaging?

 

Of is het gebruikerlijker een factor op de netto winst toe te passen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

De wijze van het bepalen van de hoogte van de goodwill wordt over het algemeen, redelijk arbitrair, gekoppeld aan omzet of winst, maar de toegepaste factor is heel erg afhankelijk van de inschatting van welk deel van de omzet bij een overname behouden blijft en van de groeimogelijkheden.

 

Een kantoor dat (bijna) volledig draait op de persoonlijke contacten van de meewerkend eigenaar is veel minder waard dan een kantoor waarin die persoonlijke afhankelijkheid niet bestaat.

 

Om die reden is het ook niet ongebruikelijk om een deel van de goodwill afhankelijk te stellen van de omzet cq winst in de twee of drie jaren volgend op de overname.

Link naar reactie
  • 0

Steven, bedankt voor je reactie, hier heb ik iets aan.

 

Gezien het een 1man zaak betreft (winst is gekoppeld aan persoonlijke relaties v/d eigenaar) lijkt het me een goede optie de prijs te koppelen aan toekomstige winst.

Ik dacht er zelf aan een deel "vast" af te spreken en een deel variabel, afhankelijk van de winst over +/- 3 jaar. Is dit gebruikelijk/acceptabel?

De eigenaar wil trouwens zelf graag nog enkele jaren aan de zaak verbonden blijven, als adviseur of evt. ook mede-eigenaar.

 

De eigenaar wil 1,9 keer de bruto omzet en dat lijkt mij absurd hoog. Ook behaalt hij resultaten die een enkel persoon in principe alleen kan halen door permanent weken van 80 uren te draaien.

Hiermee geconfronteerd geeft hij aan dat hij "goede pakketafpsraken" heeft gemaakt en dat hij "niet alles zo overdreven netjes" doet.

 

Doet bij mij de alarmbellen rinkelen... Ik ben trouwens niet de aspirant-koper maar goede bekende van en bekijk dit ongehinderd door enige vakinhoudelijke kennis :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.