• 0

Wet Schuldsanering en Commanditaire Vennootschap

Beste mede-hl-forummers...

 

Een vriend van mij komt binnenkort (of zit nu) in de WSNP. Heel vervelend allemaal. Nu is er iemand die hem wil helpen een bedrijf te starten om straks als alles voorbij is weer lekker door te kunnen gaan.

 

Het voorstel wat hem gedaan is is om een CV op te starten (een BV kan niet want dan heeft hij bezit wat verkocht kan worden, n.l. 50% van de aandelen). Nu mag hij volgens de wet geen eigen bedrijf hebben, omdat dat -hoe klein ook- risico's meebrengt die de schulden kunnen verhogen (plausibele verklaring). Maar in de CV zou hij Beherend Vennoot worden, cd Commanditair Vennot brengt immers het geld binnen wat mijn vriend niet heeft.

 

Kan dat dan wel volgens de WSNP? Hij is dan toch mede-eigenaar van de CV? En als Beherend Vennoot hoofdelijk aansprakelijk??? Ik vraag dit op dit forum omdat als ik Google op dit onderwerp vooral aanbieders van Anonieme Vennootschappen (Euro BV's, CV met ltd als Commanditair Vennoot) tegenkom die deze constructie als de ideale oplossing aanbieden bij een (naderend) failissement.

 

Heeft iemand hier een gefundeerde mening over? Hoe zou deze jongen wel geholpen kunnen worden een nieuw begin te maken?

 

--- EDIT: Nu ik er over nadenk: dan zou hij toch ook geen Algemeen Directeur zonder aandelen in een BV mogen zijn? Dan is hij - welliswaar bij nalatig handelen - ook hoofdelijk verantwoordelijk!

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Beste mede-hl-forummers...

 

Een vriend van mij komt binnenkort (of zit nu) in de WSNP. Heel vervelend allemaal. Nu is er iemand die hem wil helpen een bedrijf te starten om straks als alles voorbij is weer lekker door te kunnen gaan.

 

Het voorstel wat hem gedaan is is om een CV op te starten (een BV kan niet want dan heeft hij bezit wat verkocht kan worden, n.l. 50% van de aandelen). Nu mag hij volgens de wet geen eigen bedrijf hebben, omdat dat -hoe klein ook- risico's meebrengt die de schulden kunnen verhogen (plausibele verklaring). Maar in de CV zou hij Beherend Vennoot worden, cd Commanditair Vennot brengt immers het geld binnen wat mijn vriend niet heeft.

 

Kan dat dan wel volgens de WSNP? Hij is dan toch mede-eigenaar van de CV? En als Beherend Vennoot hoofdelijk aansprakelijk??? Ik vraag dit op dit forum omdat als ik Google op dit onderwerp vooral aanbieders van Anonieme Vennootschappen (Euro BV's, CV met ltd als Commanditair Vennoot) tegenkom die deze constructie als de ideale oplossing aanbieden bij een (naderend) failissement.

 

Heeft iemand hier een gefundeerde mening over? Hoe zou deze jongen wel geholpen kunnen worden een nieuw begin te maken?

 

--- EDIT: Nu ik er over nadenk: dan zou hij toch ook geen Algemeen Directeur zonder aandelen in een BV mogen zijn? Dan is hij - welliswaar bij nalatig handelen - ook hoofdelijk verantwoordelijk!

De enige manier om als saniet ondernemer te mogen zijn, is in overleg met de bewindvoerder.

 

Wat wel kan, is dat een saniet werknemer is van een BV en dat hij later de aandelen in die BV overneemt.

Link naar reactie
  • 1

Dag KleineBaas,

 

Als beherend vennoot in een CV is hij hoofdelijk aansprakelijk, dus dat is geen optie. Hij mag wel een onderneming beginnen, maar alleen als de Rechter Commissaris èn de bewindvoerder akkoord gaan.

 

Daarmee stelt de bewindvoerder zichzelf bloot aan aansprakelijkheid als het mis gaat, dus in de praktijk komt dit zelden voor.

 

Er is wel een optie: als hij een financiering kan krijgen waarmee alle schulden in de WSNP betaald worden, dan zal een bewindvoerder niet snel bezwaar hebben, omdat de WSNP dan immers succesvol doorlopen is. Wellicht dat die commadite daar voor te porren is.

 

In loondienst bij een BV kan, maar dan mag hij beslist geen statutair bestuurder zijn. Algemeen directeur in loondienst zonder bevoegdheden kan wel, maar wie neemt die verantwoordelijkheid dan wel op zich?

 

En nog een waarschuwing in die situatie: als hij als algemeen bestuurder de zaak door zijn handelen om zeep helpt, dan kan hij aansprakelijk gesteld worden als 'feitelijk bestuurder'. Wees dus voorzichtig met die constructie.

 

En nog een slot waarschuwing: een onderneming voor zijn rekening starten (bijv. een Ltd, zoals je gegoogled had) is vragen om moeilijkheden. Elke instantie van bank tot KvK kent de WSNP status en de post komt bij de bewindvoerder. Stiekem een onderneming starten, biedt dus geen soulaas.

 

Groet en succes voor je vriend

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.