• 0

Sponsoren van een sporter, hoe werkt dat?

Ik zou graag een ruiter willen sponsoren.

Te denken aan een zadeldekje, een deken, of misschien het betalen van enkele wedstrijdjes (inschrijfgeld)

 

Aan de ene kant omdat zoiets reclame is.

Aan de andere kant, omdat ik een tallentvolle onbekende ruiter graag steun in het groeien.

 

Ik vraag me alleen af hoe zoiets nu werkt voor mij.

Ik kan wel informatie vinden over gelijk oversteken (factuur) of als iemand mijn bedrijf wil sponsoren, maar niet zoals ik het bedoel.

 

Hoe werkt het in de administratie en andere vlakken?

Ik moet de spullen natuurlijk aanschaffen en geef ze in feite aan de gene die ik sponsor.

En wat als ik enkele wedstrijdjes wil betalen? Hoe werkt dat?

 

Kan iemand mij hier iets meer over vertellen?

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Belangrijk punt om rekening mee te houden is dat je formeel geen BTW mag verrekenen wanneer de sporter in kwestie zelf niet BTW-plichtig is.

 

Meestal gebeurt het wel zoals gezegd, dat de kosten die gemaakt worden een beetje in de bedrijfsadministratie weggepoetst worden, maar het is erg onverstandig.

 

Krijg je een controle en pikken ze die kosten eruit, dan heb je geen verhaal waarom die kosten voor je onderneming gemaakt zijn en worden ze als 'privégebruik' aangemerkt.

 

Noem gewoon man en paard, zet een overeenkomst op waarin je opneemt wat jij voor de sporter doet en wat de sporter voor jou doet. Alle prestaties die je dan levert vanwege die overeenkomst kun je aftrekken.

 

Wil je het mooi maken, dan zorg je dat de sporter een stichting heeft die eea faktureert aan jouw onderneming.

Link naar reactie
  • 0
Noem gewoon man en paard, zet een overeenkomst op waarin je opneemt wat jij voor de sporter doet en wat de sporter voor jou doet. Alle prestaties die je dan levert vanwege die overeenkomst kun je aftrekken.

 

grinnik (hinnik) :)

 

En 2lollypop2 , neem het Twalevel niet kwalijk. Die reageert wel vaker kort, krachtig en kribbig ;)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Wil je het mooi maken, dan zorg je dat de sporter een stichting heeft die eea faktureert aan jouw onderneming.

 

Waarom een stichting? Die zijn niet bepaald handig voor sporters, want het is nogal lastig om het geld daar weer uit te krijgen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hoezo is dat lastig, het geld in de stichting mag alleen aan het doel besteed worden en als als het beoefenen van hippische sport het doel is dan kan je daar geoorloofd de hele stichting voor leegplunderen.

 

Mocht je van je paard vallen en er een fobie aan overhouden dan mag je inderdaad het geld niet privé uit de stichting halen maar moet het wel in de paardensport gestoken worden maar dat is niet zo moeilijk. Je moet alleen geen activa in je stichting doen als een trailer of het gekochte paard zelf want als je die met privégeld koopt, je die in de stichting doet en uiteindelijk weer verkoopt mag dat geld er niet privé uitgehaald worden maar zoals al gezegd moet dat aan het doel besteed worden.

 

Een stichtingsvorm is juist voor bedrijven (die je niet persoonlijk kennen) een reden om wel te sponsoren. Omdat ze zeker weten dat het niet voor persoonlijk gewin is maar echt ter beoefening van de sport. En op deze manier geld het sponsorbedrag niet als inkomen voor de ruiter, als je hem persoonlijk geld geeft wel.

Link naar reactie
  • 0

Het is ter ondersteuning van de ruiter - dan lijkt het me niet de bedoeling dat al het geld opgaat aan andere zaken dan hem. En wat hij uit de stichting krijgt is loon - en dus belast.

 

In mijn ervaring brengt een stichting alleen maar narigheid mee, wanneer het feitelijk ter ondersteuning van 1 sporter is.

 

Als die ruiter zelf het geld krijgt, zal dit - zolang het voor hem geen onderneming vormt - resultaat uit overige werkzaamheden opleveren. Dat is inderdaad belast, maar hij mag wel alle kosten aftrekken, inclusief afschrijving op de activa. Iets wat niet gaat lukken als de inkomsten in de stichting zitten en hijzelf de activa heeft: bij looninkosten kun je geen kosten aftrekken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Daar gaan we al. Laat een zadeldek met bedrukking nou eens honderd euro kosten. Daar gaan we stichtingen voor oprichten (overigens een prima manier om sponsoring te scheiden van de persoon), overeenkomsten voor opzetten en allerlei boekhoudconstructies voor bedenken. Waar we op dit forum uiteraard dagen over delibreren.

 

Hep dah nou egg allemaal nodig? 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het is ter ondersteuning van de ruiter - dan lijkt het me niet de bedoeling dat al het geld opgaat aan andere zaken dan hem. En wat hij uit de stichting krijgt is loon - en dus belast.

 

Maar je krijgt niets uit de stichting, de stichting steunt jou in het verwezenlijken van haar doelen. En er gaat ook helemaal geen geld op aan andere zaken want dat zou gewoon dom zijn.

 

In mijn ervaring brengt een stichting alleen maar narigheid mee, wanneer het feitelijk ter ondersteuning van 1 sporter is.

 

Ik ben wel benieuwd naar die ervaring want in mijn optiek bakent een stichting juist veel meer af waardoor duidelijkheid ontstaat.

 

En voor kleine bedragen is het ook onlogisch om een stichting op te richten. Alleen is het denk ik, zoals TwaLevel al zei, voor zowel sponsor als gesponsorde goed om inderdaad persoon en sponsoring te scheiden en middels een stichting kan je ook zo naar buiten treden.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Het is ter ondersteuning van de ruiter - dan lijkt het me niet de bedoeling dat al het geld opgaat aan andere zaken dan hem. En wat hij uit de stichting krijgt is loon - en dus belast.

Loon? Lijkt me niet, tenzij het om een zeer genereuze sponsoring gaat.

Link naar reactie
  • 0

Mensen, zoals Twalevel ook wel zegt, het gaar hier om enkele ruitersport artikelen en sporadisch inschrijfgeld voor een wedstrijd.

Wat heeft dat te maken met loon, notarissen, stichtingen en weet ik wat voor bureaucratie er nog meer omheen te bedenken is.

 

Dit is een ondernemersforum, hou het praktisch en laat al die gebakken lucht opmerkingen achterwege.

Link naar reactie
  • 0

Een stichting?

Dus om met een zadeldekje met reclame rond te kunnen hobbelen, moet een ruitertje (zelfs als deze bv maar 14 is) even 3, 4 mensen optrommelen om een stichting te starten.

Dat is nogal een toestand, is het niet?

 

Zoals Twalevel aangeeft, zou ik de spulletjes gewoon aan kunnen schaffen en optellen bij mijn uitgaven als reclame.

Is de BTW daarvan ook gewoon bij de OB aangifte bij te tellen?

 

Maar hoe zit het met het betalen van wedstrijdgeld/inschrijfkosten?

Dat is toch geen reclame. Dat is puur mee betalen zodat de ruiter aan het wedstrijdje mee kan doen.

En wat als ik het zo gek zou maken dat ik voor dit ruitertje ook een aantal lessen bij een goede instructeur zou betalen?

Waar valt dat onder in de administratie en hoe zit dat dan weer met de BTW?

(ik wil in ieder geval geen bedrag in de handen van de ruiter geven)

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0

@2lollypop2

Ja, gewoon de kosten verwerken in je eigen administratie. BTW terugvragen. Laat je ruiter gewoon de facturen/bonnetjes langsbrengen. Misschien wel een kleine overeenkomst opstellen waar je in aangeeft welke prestaties van hem worden verwacht en wat jij daarvoor biedt.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

@2lollypop2

Ja, gewoon de kosten verwerken in je eigen administratie. BTW terugvragen. Laat je ruiter gewoon de facturen/bonnetjes langsbrengen. Misschien wel een kleine overeenkomst opstellen waar je in aangeeft welke prestaties van hem worden verwacht en wat jij daarvoor biedt.

Tenzij betreffende ruiter BTW plichtig is, mag deze BTW zeker niet afgetrokken worden. (in de praktijk gebeurt het wel)

 

Ik zou de spullen door de ruiter zelf aan laten schaffen en de ruiter kan dan een declaratie opstellen en die kun je vergoeden; dat er aan die vergoeding nog een overeenkomst ten grondslag ligt, lijkt me erg praktisch.

Link naar reactie
  • 0

Zoals Twalevel aangeeft, zou ik de spulletjes gewoon aan kunnen schaffen en optellen bij mijn uitgaven als reclame.

 

Goh, gister kreeg ik daar nog een kneus voor. ;)

 

Een stichting lijkt me een goede oplossing voor de sporter, die zo zijn private inkomsten kan scheiden van steunbijdragen voor zijn sport. Maar ik kan me niet voorstellen dat de belastinginspecteur moeilijk doet als jij een enkel dekje en wat andere kosten sponsort en gewoon optelt bij je marketingkosten (en btw aftrekt). Als je promotionele pennen weggeeft aan een school hoef je daar toch ook geen stichting voor te laten oprichten?

 

Gewoon doen. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@StevenK

Leg uit? Als ik een bloemetje koop voor iemand die mij eventjes uit de brand help mag ik de btw daarvoor toch ook aftrekken? Zeker als ik het gewoon als kas betaling verwerk in mijn administratie, dan valt toch niet meer te controleren of ik dat bonnetje zelf betaald heb of de ruiter het heb laten declareren.

 

Groetjes

Mark

Link naar reactie
  • 0
Zeker als ik het gewoon als kas betaling verwerk in mijn administratie, dan valt toch niet meer te controleren of ik dat bonnetje zelf betaald heb of de ruiter het heb laten declareren.

 

Het punt is dat de onderneming er belang bij moet hebben en niet jij als privé persoon en dat wordt best moeilijk met een zadel als je bijvoorbeeld bakker bent. (tenzij je brood rondbrengt op een paard dan). Omdat het sponsoring betreft zou je het als marketing kunnen opgeven, maar mijn gevoel zegt dat je dan wel een tegenprestatie moet hebben van de gesponsorde (reclame uitingen).

 

Maar persoonlijk zou ik het bij deze bedragen niet te moeilijk doen en vanzelf zien wat een inspecteur ervan vindt wanneer deze een controle komt uitvoeren.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.