• 0

Programma ICT en Administratieve Lasten voor ondernemers

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ondernemers hebben te maken met veel administratieve verplichtingen die veroorzaakt worden door de overheid. Dat leidt tot kosten en ergernissen, en verstoort het ondernemingsklimaat. Een slimme inzet van ICT kan de uitwisseling van gegevens en informatie tussen bedrijfsleven en overheid aanzienlijk makkelijker maken. Daarom heeft het kabinet samen met het bedrijfsleven het programma ICT & Administratieve Lasten 2003 - 2006 ontwikkeld, waarover staatssecretaris Wijn van Economische Zaken de Tweede Kamer in een brief heeft geïnformeerd. Het programma levert een belangrijke bijdrage aan de doelstellingen van het kabinet om de bureaucratie terug te dringen en regelzucht te bestrijden.

Doel van het programma ICT en Administratieve Lasten is de bureaucratische rompslomp voor ondernemers te verminderen en de informatievoorziening van de overheid aan ondernemers te verbeteren. De totstandkoming van het programma en de implementatie gebeurt in nauwe samenwerking met het bedrijfsleven. De uitvoering van het programma begint in het SoFi-domein incl. het CBS, en het goederenvervoer in de haven.

Verschillende branche-organisaties zijn betrokken bij de projecten en gaan 'oefenen in de praktijk'.

 

Uitvoering van het programma betekent dat:

(1) ICT ingezet wordt in de hele keten van informatie- en gegevensuitwisseling tussen bedrijven en de overheid.

(2) Het Bedrijvenloket, de Overheidstransactiepoort en het Basisbedrijvenregister ontwikkeld worden. Het Bedrijvenloket is één virtueel loket waar de ondernemer, op een overzichtelijke

en samenhangende manier, informatie van de overheid kan krijgen en transacties kan verrichten.

 

Hoe wordt het makkelijker voor de ondernemer?

Voorbeeld 1:

Ondernemer wil informatie over het starten van een bedrijf. Om een bedrijf te kunnen starten, krijgt een ondernemer in spe te maken met tal van overheidsregelingen. De startende

ondernemer surft daarom vanachter zijn PC naar het Bedrijvenloket om informatie te vinden over het starten van een bedrijf. Via een handig vraag/antwoord systeem krijgt hij, op

een overzichtelijke manier, de voor hem relevante informatie van alle aangesloten overheidsorganisaties te zien.

Voorbeeld 2:

Startende ondernemer wil zich registreren bij de overheid. Bij het starten van een bedrijf moet een ondernemer zich inschrijven in het Handelsregister en een BTW-nummer aanvragen

bij de Belastingdienst. Als de ondernemer ook personeel in dienst neemt, moet hij zich aanmelden bij het UWV. Via het vraag/antwoord systeem van het Bedrijvenloket komt de

ondernemer bij één elektronisch formulier dat men kan invullen, en via Internet kan versturen. Hij hoeft dus niet meer drie papieren formulieren in te vullen, waarin vaak dezelfde gegevens worden gevraagd.

 

[bron: Syntens nieuwsbrief 10 maart 2003]

 

Voor meer informatie over dit onderwerp kun je terecht bij

Postbus 51, telefoon 0800 6463 951, mailto:ezinfo@postbus51.nl

 

Het volledige persbericht kunt u lezen op de site van het Ministerie van Economische Zaken.

 

 

 

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gewelding: nu gaan we de administratieve rompslomp automatieseren. Wat krijg je dan? Een geautomatiseerde rompslomp ;D

 

Op zich ben ik wel een voorstander van vereenvoudigde aangifte. Nu moet je in plaats van 3 formulieren, 1 formulier invullen. Maar dat is het loket. Achter dat loket zitten nog steeds drie instanties die je het leven zuur blijven maken. De processen achter het loket worden hiermee niet aangepakt.

 

Waarom voor kleine bedrijven de KvK niet afschaffen? De belastingdienst heeft alle informatie! Om van de UVW's maar niet te spreken >:( Wat moet je nou met een arbodienst als je twee medewerkers in dienst hebt?

 

Nu ik er zo over nadenk, waarom niet alle bedrijven met minder dan 5 werkenemers in zijn geheel onderbrengen bij de belastingdienst. BTW, Vpb, IB en sociale lasten in één dossier, dat lijkt me wel wat.

 

Ik ben blij dat er in iedergeval nagedacht wordt over de administratieve lasten, maar ze hebben nog een eind te gaan voordat er echt sprake is van verlichting. Eén loketje helpt daar niet aan.

 

De zure groeten van een rasoptimist,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hoe wordt het makkelijker voor de ondernemer?

Voorbeeld 1:

Ondernemer wil informatie over het starten van een bedrijf. Om een bedrijf te kunnen starten, krijgt een ondernemer in spe te maken met tal van overheidsregelingen. De startende

ondernemer surft daarom vanachter zijn PC naar het Bedrijvenloket om informatie te vinden over het starten van een bedrijf. Via een handig vraag/antwoord systeem krijgt hij, op

een overzichtelijke manier, de voor hem relevante informatie van alle aangesloten overheidsorganisaties te zien.

 

Ligt het nou aan mij of hebben we dit niet al op tal van plaatsen!? Even een paar voorbeelden:

Er zijn tal van ondernemers portals (zibb, zaak, dreamstart, businessbox, kvk, etc. (dit doe ik uit mijn hoofd, niet uit bookmarks ofzo))

Higherlevel.nl zelf beantwoord ondernemers vragen op allerlei manieren?

 

Hoe wil men dit gaan doen? Het maken van een statement als: "Via een handig vraag/antwoord systeem krijgt hij, op een overzichtelijke manier, de voor hem relevante informatie van alle aangesloten overheidsorganisaties te zien." is erg gemakkelijk. Maar hoe maak je zo'n kollos gemakkelijk en overzichtelijk? Hoe hou je zo'n kollos goed bij? Hoe vindt iedere ondernemer het bedrijven loket? (paar miljoen reclame budget misschien?)

 

Leuk idee, erg moeilijk realiseerbaar volgens mij. We hebben al zo veel, waarvoor wordt er niet geopperd om dit te doen met de dingen die we hebben?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Wat het vraag/aanbod systeem betreft indeed. Maar .. het kan natuurlijk zijn dat ze het hier 'cryptisch' omschrijven en heel iets anders bedoelen. Want wellicht gaat het hier om een tool waarin ik intype

"Ik wil een BTW-nummer" en dat ik dan direct het antoord krijg "neem contact op met de belastingdienst". Dan zie ik de toegevoegde waarde niet. Wél toegevoegde waarde zie ik in:

"Ik wil een BTW-nummer", antwoord "uw nummer is .....".

Maar erg duidelijk in wat er veranderd en makkelijker wordt in het gestelde in punt 1 is het mij niet.

Ik heb dus meer uitleg nodig!

 

Weet je wat ... ik zal Postbus 51 wel even een mailtje sturen en vragen of ze daarop antwoord in ons forum kunnen geven.

Ze zijn een voorlichtingsdienst en zullen daar toch wel antwoord op hebben?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

>:( Ik ben flabberguest en onwijs teleurgesteld in onze publieke voorlichtingsdienst van Economische Zaken >:(

 

Met STOMHEID geslagen op de antwoorden die ik van een publieksvoorlichter van het ministerie van Economische Zaken krijg op het verzoek het programma ICT en Administratie Lasten toe te lichten in ons forum.

 

Geïnteresseerd in de ronduit belachelijke antwoorden die ik krijg?

Lees dan de bijlage .... (voor sommigen ... wil je je weekend niet verpesten, lees dan maar niet).

 

Anniewees ... to be continued ... want zo snel geef ik het niet op.

 

Gelukkig heeft Edwin Bakker van EZ mijn bui een heel klein beetje opgefleurd en heeft hij beloofd antwoord te geven. Maar dat je voor vragen niet bij de publieksvoorlichting van EZ moet zijn is mij wel heel duidelijk gemaakt.

 

En waarschijnlijk wordt het niet op prijs gesteld dat ik dit hier meldt door die en genen, maar ... dat is dan jammer.

 

To be continued zal ik maar zeggen ......

Antwoorden_publieksvoorlichter_EZ.doc

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Krijg net nog een reactie van Postbus 51 ...

 

Let op ....

Geachte mevrouw,

Dat klopt, maar dan gaat het niet om beantwoording van vragen die vanuit een forum naar voren komen.

Het gaat hier over het programma ICT en administratieve lasten.

 

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Hanna van Reijn - Kortekaas

Publieksvoorlichter

Ministerie van Economische Zaken.

 

Het gaat niet om vragen (where ever ze vandaan komen), maar over het programma. Waar hebben wij (of ik in dit geval) het dan over !?!!!

 

Ehhhhhhhhhh ... mevrouw Van Reijn ... waar heeft U het over?

 

Ik ga met deze mevrouw niet meer in discussie.

Zit te koken en dat ligt toch echt niet aan het lekere weer buiten.

 

Kon het niet laten .... heb haar duc toch maar wel even een mail teruggestuurd:

 

<>

Beste Hanna van Reijn-Kortekaas,

 

Ik ga met u niet meer in discussie over uw zeer vreemde antwoorden.

In eerste instantie heeft u mijn eerste mailverzoek niet goed gelezen. Daar geeft u als antwoord dat een link naar de website van Dreamstart mogelijk is, maar dat ik met Edwin Bakker hierover contact op moet nemen.

Terwijl dat helemaal niet de vraag was.

De vraag is "kunt u of iemand van de publieksvoorlichting meer informatie geven over het programma ICT en Administratieve lasten"?

In uw laatste antwoord geeft u aan dat u geen antwoord geeft op vragen die vanuit een forum naar voren komen. En vervolgens dat het hier gaat om het programma zelf. Neemt u mij niet kwalijk dat ik nu niet meer begrijp waar u het over heeft.

 

En mocht dit zijn omdat de publieksvoorlichting niet discussieert in discussiefora voor ondernemers, dan lang leven de vooruitgang. Het programma gaat over ICT en dat het straks on line makkelijker wordt voor de ondernemers. Ik had op zijn minst toch een antwoord verwacht wat iets meer uitlegt over het programma zelf.

 

Maar, uw bericht is duidelijk (?) een antwoord van uw dienst kunnen we niet verwachten.

We hebben inmiddels contact met Edwin Bakker!

 

Mikky Vrolijk

Dreamstart

<>

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik kon het toch niet laten om nog een reactie te geven. Die heb ik even in bovenstaande geplakt.

 

Van Edwin Bakker (EZ) die het mailverkeer met mij en mutsefluts in c.c. heeft ontvangen, wél een snelle reactie gehad.

 

Mikky,

 

Even nagevraagd maar je moet bij de volgende persoon zijn:

Emmeline Bijlsma (DG-Innovatie / directie ICT)

tel: 070-3796769

email: e.j.c.bijlsma@minez.nl

 

Gr. en veel succes,

Edwin

 

Dus ... ga ik het daar proberen. Maar niet vandaag ... heb nu even geen zin in EZ !

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ja leuk Karel ... jij hebt zeker tot vrijdag gewacht om dit verhaal weer op de rakelen >:(

 

Maar geloof het of niet ... ik kom wel vaker van dit soort babylonische spraakverwarringen tegen. Heb ik dan toch mijn roeping misgelopen?

 

Maar ja ... zoals jij al in een ander topic meldde ....

Mijn klacht is dat het geen zin heeft om te klagen!

Dan denk ik dat uit bovenstaande wel duidelijk is dat ik a berry hard strugler ben met big smile !!! Maar niet constant zin heb om mij voor gek te laten verklaren ;)

 

Zo en dan zet ik nu mijn 8) op en ga ik het strand onveilig maken.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.