• 0

Staking VOF en overwaarde bedrijfspand

Geachte leden,

 

Mijn vrouw en ik runnen een (chinees)restaurant met de bedrijfsvorm VOF. Aangezien we beide rond de 50 zijn hebben we het voornemen binnen een aantal jaar de onderneming te staken. Het is een redelijk lopend restaurant, alleen verwachten wij niet dat iemand anders hiervoor geld zal neertellen.

Hierdoor komen we tot het volgende punt.

 

Op de balans van de vof staat het bedrijfspand met een boekwaarde van rond de 150.000 euro. De taxatiewaarde zal rond de 1.750.000 euro zijn. Van onze boekhouder hebben we gehoord dat we bij staking van de vof over het verschil tussen de boekwaarde en de taxatiewaarde progressief af moeten rekenen. Ook vertelde hij dat er een andere mogelijkheid was mbt BV's. Verder wist de boekhouder(!) het zelf ook niet precies en raadde ons aan een fiscalist in te schakelen.

 

Na het stoppen met het restaurant zijn we van plan om het pand te verhuren.

 

Hopelijk heeft een van u een idee over wat de beste wijze is om het restaurant te staken.

 

 

Alvast bedankt.

 

PS. Wat zijn ongeveer de kosten voor het inschakelen van een expert die je bij zo een afwikkeling kan meehelpen?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemorgen Chind,

 

Naar mijn mening is er geen eenvoudige oplossing via dit forum die u veel belasting bespaart. Als u de onderneming staakt en inbrengt in een BV, dan moet er ook afgerekend worden over de stille reserves tegen het progressieve IB tarief (52%), als er ruisend (afrekenen over de stakingswinst) gestaakt wordt.

 

Ook als u het pand aanhoudt als verhuurobject moet u bij staking van de VOF afrekenen over de boekwinst. Dit biedt dus geen uitkomst!

 

Wel bestaat de optie om de vof geruisloos (zonder afrekenen over de staking, maar met vele fiscale voorwaarden) in te brengen in een BV of over te dragen aan een toekomstig eigenaar die al langer in de vof werkt.

 

Over beide gevallen kan ik hier niet verder uitweiden. Daarvoor moet ik meer inzicht hebben in uw situatie en uw cijfers. Het raadplegen van een fiscalist in deze is dan ook beslist noodzakelijk!

 

Laat ik er geen doekjes om winden: met het verkeerde advies betaalt u 52% IB over (1.750.000 - 150.000) = € 832.000 netto!

 

Een goed advies kost u waarschijnlijk een paar duizend euro, maar bespaart u een veelvoud van die kosten!

 

Maak niet de fout door met uw vraag naar een groot advieskantoor te gaan. Uw vraagstuk is niet dermate complex dat een groot advieskantoor daar tegen 200+ euro per uur zijn tijd aan moet besteden.

 

Wellicht dat ik u bij nadere info verder kan helpen op dit forum.

 

Groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Geruisloze inbreng (dus zonder fiscale afrekening) is een optie, maar dit is alleen mogelijk indien de gehele onderneming wordt ingebracht in de BV. Daarbij moet de onderneming nog gedurende zekere tijd vanuit de BV worden voortgezet. 3 jaar is een veilige termijn. Bovendien bespaar je bij deze constructie 6% overdrachtsbelasting, ook niet onbelangrijk.

 

Het pand breng je onder in een Holding of aparte OG-BV. Het restaurant laat je doorzakken naar een werkmaatschappij. Na 3 jaar verkoop je de werkmaatschappij of kiest, indien er geen kopers zijn, voor verkoop van de nog aanwezige activa, waarna de werkmaatschappij kan worden ontbonden.

 

Het pand wordt nu verhuurd vanuit de Holding/OG-BV. Dit is fiscaal nadeliger dan verhuren vanuit box 3, maar gezien de enorme fiscale reserve in het pand wellicht toch de beste oplossing. Hou er rekening mee dat je bij verkoop van de Holding-BV alsnog een smak belasting bent verschuldigd.

 

Al met al een lastige materie, maar een beetje fiscalist kan je hier wel mee helpen.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.