• 0

Overname hostingklanten

Beste levelers,

 

Op dit moment ben ik bezig met de overname van de hostingklanten van een ander bedrijf, inclusief huurcontract voor één server, waar vrijwel al zijn klanten op worden gehost. Het gaat om ongeveer 50 klanten met ongeveer 180 domeinnamen, die allemaal op die ene server draaien. Er worden geen aanvulllende diensten verzorgd, behalve dan dat ik de (telefonische) support overneem. Alle klanten hebben enkel één of meerdere domeinnamen inclusief een hostingpakket, waar nodig wordt extra schijfruimte en dataverkeer doorberekend, hoewel alle klanten allemaal een even groot pakket hebben. Alles is te beheren door mijn bedrijf na overname.

 

Nu is dit een redelijk overzichtelijk geheel en in principe komt het er op neer dat het bedrijf mij de nodige inloggegevens doet toekomen, en daarmee alles rond is. Ik wil ook in eerste instatie alles overnemen zoals het is en daarna eventueel migreren; dit ook om de klanten niet teveel veranderingen te laten meemaken.

 

Mijn vraag is: waar moet ik nu nog specifiek op letten? Ik heb inzage in de boekhouding gekregen, ik heb de accounts kunnen zien en alles is in orde. Wat zou ik over het hoofd kunnen zien? Wat zou ik met name het overname contract moeten opnemen? Ik denk dan zelf aan de overdracht van verantwoordelijkheid en hoe de aansprakelijkheid is geregeld.

 

Kan je d.m.v. een door beide partijen getekend overnamecontract deze deal sluiten? Of zijn er andere, juridische zaken die van belang zijn of administratieve acties? (Op het aanvullen van de administratie na). Ik doel met name dan op deze specifieke overname; het is technische gezien vrij eenvoudig, maar ik ben bang dat ik iets over het hoofd zie.

 

Bij voorbaat dank.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

De klanten hebben een overeenkomst met de oude hoster, niet met jou. Dus in het contract tussen de klant en de oude hoster moet iets staan dat de oude hoster zijn contracten mag overdragen aan derden, eventueel onder bepaalde voorwaarden.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Een volledig overzicht van de punten kan alleen een goede jurist je geven die volledig op de case zit. Wel zijn dit belangrijke punten, maar het gaat er uiteindelijk om dat je een volledige overeenkomst krijgt. Daar zou ik dus wat advies voor inwinnen bij een professional.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Voor deze schaal zou ik niet zo moeilijk doen met contracten naar eindgebruikers en dergelijke. Het gaat vermoedelijk om een paar duizend euro, het juridische advies om dat recht te trekken gaat duurder zijn.

 

Ik zou wel even zijn debiteurenbestand bekijken. Gewoon kijken of de facturen die zijn uitgestuurd ook binnen zijn gekomen op de bankrekening. En of er netjes belastingaangifte is gedaan, niet geheel onbelangrijk.

Link naar reactie
  • 0

Voor deze schaal zou ik niet zo moeilijk doen met contracten naar eindgebruikers en dergelijke.

Jij misschien niet, maar de rest van Nederland en daarbuiten wel. Artikel 6:159 eerste lid Burgerlijk Wetboek simpelweg:

Een partij bij een overeenkomst kan haar rechtsverhouding tot de wederpartij met medewerking van deze laatste overdragen aan een derde bij een tussen haar en de derde opgemaakte akte.

 

Aldus is de medewerking van de klant vereist. Aldus is het zaak om eerst eens in de contracten met de bestaande klanten te kijken wat aldaar is geregeld ter zake van de contractovername.

 

Buiten de contractovername zijn er tal van ander zaken waarmee rekening te houden. Juridisch gaat het primair om de rechten en plichten die worden overgenomen. Ook daar zijn de contracten met de bestaande klanten van belang, maar daarnaast ook met de partij waar de server is ondergebracht c.q. de co-locatie overeenkomst.

 

En vrijwaring voor eventuele claims die betrekking hebben op de verplichtingen van de overnamekandidaat is ook geen overbodige luxe.

 

Ook een geheimhoudingsbeding zou ik zeker willen adviseren.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Zo heel erg kostbaar hoeft zoiets overigens niet te zijn. Maar 1 claim van een vervelende klant kan je wel meteen een stuk meer kosten als je niet iets fatsoenlijks overeenkomt.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Vergeet niet de tijd die je daarmee bezig bent, dat is bij zo'n hostingbestand aanzienlijk. Het gaat allemaal om kleine bedragen en veel debiteuren (honderden). Vermoedelijk veel particulieren en contact krijgen met die klanten is lastig (telefoon niet opgenomen, email genegeert, et cetera).

 

Wij hebben wel vaker hostingklantenbestanden overgenomen van diverse formaten. Voor de kleintjes zoals hierboven beschreven kun je gewoon niet teveel tijd en geld investeren omdat het anders niet rendabel is.

Wij pakken het in dat soort gevallen zo aan: klant op de hoogte stellen van "een strategische samenwerking" (of een andere mooie verbloeming voor overname), dat nieuwe algemene voorwaarden van toepassing zijn en dat is het. Daarna gewoon facturen sturen voor de verleninging van de diensten. Je zult zien dat een gedeelte van de klanten afvalt (~15%). Dat verlies is echter veel kleiner dan de kosten om dat helemaal "netjes" te regelen. Bovendien is het aanbieden van nieuwe contacten aan klanten in een competatieve markt zeer risicovol: als ze overstappen naar de nieuwe eigenaar, kunnen ze ook overstappen naar een concurrent. En dat zullen ze dan ook in veel gevallen doen. Voor deze schaal kun je gewoon niet te moeilijk doen, ook al is dat misschien niet helemaal netjes.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.