• 0

extra salaris vanuit BV

Momenteel ben ik in loondienst als verkoper bij een automatiseringsbedrijf en verdien 52k/jaar.

 

Daarnaast ga ik diensten leveren aan dit bedrijf en aan andere bedrijven als consultant. Hierbij ga ik 50k per jaar verdienen.

 

Kan ik dit het beste vanuit een aparte BV doen die dan factureert aan het bedrijf waar ik nu als verkoper werk of niet ?

 

Het doel hiervan is vanzelfsprekend minder belasting betalen. Als ik mij extra laat betalen door mijn baas betaal ik 52% belasting op deze inkomsten wat ik wil zien te voorkomen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Investeren in de zin van beleggen of in de zin van een belang nemen in bijvoorbeeld een van de bedrijven?

 

Wanneer je vanuit een BV facturen gaat sturen kun je uiteraard zelf bepalen hoeveel van dit geld en wanneer dit geld via loon aan jouw als privé persoon toekomt. Maar aan de manier waarop je de vraag stelt realiseerde je dit zelf ook al. Dus ja, als dat het doel is, is het natuurlijk een goed idee.

 

mvg

 

Kelvin

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Momenteel ben ik in loondienst als verkoper bij een automatiseringsbedrijf en verdien 52k/jaar.

 

Daarnaast ga ik diensten leveren aan dit bedrijf en aan andere bedrijven als consultant. Hierbij ga ik 50k per jaar verdienen.

 

Kan ik dit het beste vanuit een aparte BV doen die dan factureert aan het bedrijf waar ik nu als verkoper werk of niet ?

In dat geval zult u stevige problemen krijgen in het kader van het 'verkapt dienstverband', aangezien het nauwelijks te verkopen is dat u als verkoper wel, maar als consultant bij dezelfde onderneming niet aan een gezagsverhouding onderworpen zou zijn.

 

Tevens zult u met de inspecteur afspraken moeten maken over de hoogte van het te genieten salaris.

 

Wanneer u al uw werkzaamheden in een BV onder zou brengen, zou het naar mijn mening makkelijker zijn om dat te bereiken wat u beoogt, hoewel u ook dan zult moeten zeker stellen dat er geen sprake is van een gezagsverhouding met wat dan uw ex-werkgever is.

Link naar reactie
  • 0

Dag Bolleke,

 

De gezagsverhouding is inderdaad een probleem. Niet zozeer voor de consultantsdiensten als wel voor de baan als verkoopadviseur. Je kunt niet een loondienstverband opzeggen en dan ingehuurd worden als zelfstandige (al dan niet via de BV). Dan zou je namelijk recht hebben op de ondernemersfaciliteiten terwijl je verband met de werkgever er een is van verkapte loondienst.

 

De fiscus zal niet akkoord gaan met het omzetten van het dienstverband als verkoopadviseur naar een eigen BV. Je verdient immers de helft van jouw inkomen bij diezelfde partij. Dat maakt dat het dienstverband in stand blijft en dat de consultantsdiensten aan jouw werkgever ook onder dat dienstverband vallen.

 

Als je naast jouw huidige werkgever ook andere bedrijven gaat voorzien van consultancydiensten, dan kan voor dat deel zeker sprake zijn van ondernemerschap. Maar dan loop je tegen het gebruikelijk loon aan dat een DGA uit zijn BV moet halen.

 

Dat bedraagt minimaal € 39.000 per jaar bij een full time functie als DGA. Nu zul je voor die consultantswerkzaamheden niet full time bezig zijn, zodat je met een parttime deel van de 39K kunt volstaan, maar jouw inkomsten zijn in de BV dan ook aanzienlijkl lager, zodat er nog steeds weinig geld in de BV achterblijft.

 

Als ik het zo bezie, schiet je niet veel op met een BV voor de consultantsdiensten, omdat je niet echt veel geld in de BV kunt achterlaten.

 

Ik zou eerder in loondienst blijven bij jouw werkgever (ook voor de consultancy) en de consultancy aan de overige bedrijven via een eenmanszaak doen.

 

Groeten

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Bolleke,

 

De gezagsverhouding is inderdaad een probleem. Niet zozeer voor de consultantsdiensten als wel voor de baan als verkoopadviseur. Je kunt niet een loondienstverband opzeggen en dan ingehuurd worden als zelfstandige (al dan niet via de BV). Dan zou je namelijk recht hebben op de ondernemersfaciliteiten terwijl je verband met de werkgever er een is van verkapte loondienst.

 

De fiscus zal niet akkoord gaan met het omzetten van het dienstverband als verkoopadviseur naar een eigen BV. Je verdient immers de helft van jouw inkomen bij diezelfde partij. Dat maakt dat het dienstverband in stand blijft en dat de consultantsdiensten aan jouw werkgever ook onder dat dienstverband vallen.

 

Als je naast jouw huidige werkgever ook andere bedrijven gaat voorzien van consultancydiensten, dan kan voor dat deel zeker sprake zijn van ondernemerschap. Maar dan loop je tegen het gebruikelijk loon aan dat een DGA uit zijn BV moet halen.

 

Dat bedraagt minimaal € 39.000 per jaar bij een full time functie als DGA. Nu zul je voor die consultantswerkzaamheden niet full time bezig zijn, zodat je met een parttime deel van de 39K kunt volstaan, maar jouw inkomsten zijn in de BV dan ook aanzienlijkl lager, zodat er nog steeds weinig geld in de BV achterblijft.

 

Als ik het zo bezie, schiet je niet veel op met een BV voor de consultantsdiensten, omdat je niet echt veel geld in de BV kunt achterlaten.

 

Ik zou eerder in loondienst blijven bij jouw werkgever (ook voor de consultancy) en de consultancy aan de overige bedrijven via een eenmanszaak doen.

 

Groeten

Joost

 

Bedankt Joost.

 

Is het wellicht een goed idee om uit dienst te gaan en via management fee te factureren aan mijn huidige werkgever ? Ik heb een managment functie op het moment en mijn werkgever heeft hier geen problemen mee.

Ik krijg momenteel 1/6 van de winst als bonus.De jaarwinst ligt rond de 400k dus betekent het een hoop geld. Hiervan is echter de helft voor de belasting en dat wil ik toch voorkomen zoals je begrijpt.

 

Bolleke

Link naar reactie
  • 0

Momenteel ben ik in loondienst als verkoper bij een automatiseringsbedrijf en verdien 52k/jaar.

 

Daarnaast ga ik diensten leveren aan dit bedrijf en aan andere bedrijven als consultant. Hierbij ga ik 50k per jaar verdienen.

 

Kan ik dit het beste vanuit een aparte BV doen die dan factureert aan het bedrijf waar ik nu als verkoper werk of niet ?

In dat geval zult u stevige problemen krijgen in het kader van het 'verkapt dienstverband', aangezien het nauwelijks te verkopen is dat u als verkoper wel, maar als consultant bij dezelfde onderneming niet aan een gezagsverhouding onderworpen zou zijn.

 

Tevens zult u met de inspecteur afspraken moeten maken over de hoogte van het te genieten salaris.

 

Wanneer u al uw werkzaamheden in een BV onder zou brengen, zou het naar mijn mening makkelijker zijn om dat te bereiken wat u beoogt, hoewel u ook dan zult moeten zeker stellen dat er geen sprake is van een gezagsverhouding met wat dan uw ex-werkgever is.

 

Bedankt Steven,

 

is er een beter alternatief (management fee of zo) vanuit een BV ? Is erg sneu om 52% belasting te moeten betalen op geld waar we hard voor moeten werken (maar dat geldt natuurlijk altijd). Ik kan me niet voorstellen dat er geen alternatief bestaat.

 

Bolleke

Link naar reactie
  • 0

Tja,

 

Je zou ook nog aan een coöperatie kunnen denken, of één joinen.

 

Het bedrijf waar je voor werkt en jij worden dan lid van de coöp.

 

De coöp offreert en faktureert diensten aan het bedrijf en andere klanten.

 

De coop keert salaris aan jou over de bestede uren en wellicht zelfs nog wat aan het bedrijf terug als er een prettige winst is gemaakt. Jij betaalt gewoon inkomsten belasting over deze inkomsten. Hoe meer je verdient hoe hoger de inkomsten belasting uiteraard. Je kunt wellicht ook wat geld in de coop laten zitten en van daar uit wat kosten laten betalen waar je prive wat aan hebt, maar pasop blijven inkomsten. Fiscale consequenties ben ik me momenteel op aan het inlezen en weet dus nog niet precies wat de consequenties zijn. Boeiend is het wel.

 

Prettige hierbij is verder dat jij en het bedrijf hetzelfde doel voor ogen houden. Als jij nu vanuit het ene bedrijf zowel een salaris wil ontvangen en wil faktureren krijg je wat tegenstrijdige belangen waardoor relaties op het spel komen te staan. En da's niet fijn in een BV;-)

 

Perry

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Op het moment dat je uit dienst gaat bij je huidige werkgever en binnen drie maanden daar als freelancer terug keert om dezelfde werkzaamheden uit te voeren, is er sprake van een voortgezet dienstverband. Maw: fiscaal en arbeidsrechterlijk heeft het ontslag nooit plaats gevonden en ben je nog in vaste dienst. Dit geldt ook indien je buiten je normale werkzaamheden om andere diensten aan je werkgever gaat leveren.

Maw: je kan niet en als werknemer en als ondernemer in de boeken van je werkgever staan.

 

Op het moment dat je een BV begint, moet je rekening houden met de zogenaamde "gebruikelijk loon regeling". Die stelt dat het inkomen dat je jezelf toekent, niet lager mag zijn dan wat soortgelijke functies in loondienst betalen.

In een aantal gevallen hanteert de fiscus ook nog de "70% regel", die stelt dat je minimaal 70% van je winst als inkomen moet opnemen. Dit geldt met name bij éénpersoons-bv's. Deze regel is betrekkelijk recent en het wachten is op een leuk boekje jurisprudentie erover!

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.