• 0

Belasting over winst uit verkoop aandelen

HALLO,

IK HEB IN 2006 MN HOLDING OPGERICHT EN AANDELEN GEKOCHT DEZE WAREN GEFINANCIERD UIT MN EENMANSZAAK. DIT GING OM 10% NA EEN JAAR DUS 2007 HEBBEN WE MET DRIE PARTNERS DE AANDELEN VERKOCHT

NU HEB IK AAN HET BEDRIJF DIE ONS BEDRIJF HEEFT GEKOCHT EEN ACHTERGESTELDE LENING VERSTREKT VAN 5 JAAR TEGEN 6% PER JAAR UITKEERBAAR PER 3 MND.

WAT ZOU IK NU AAN DE FISCUS MOETEN BETALEN UIT MN HOLDING.

HET RENDEMEND ( 6%) NEEM IK IN PRIVE OP HET OVERIGE DEEL VAN MN WINST STAAT OP EEN SPAARREKENING BIJ DE BANK DIE WEDEROM UITKEERD PER KWARTAAL.

 

HOPELIJK IS ER IEMAND DIE MIJ KAN UITLEGGEN HOE OF WAT.

 

M VRGR

 

MIAMI

 

[TITEL AANGEPAST - MOD]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zou je iets preciezer kunnen aangeven hoe de structuur is en hoe deze tot stand is gekomen?

 

- Wat heb je met de IB-onderneming gedaan? Bestaat deze nog, is deze gestaakt, ingebracht in een BV (holding of werkmij?)

 

- Hoe is de aankoop van de aandelen gefinancierd? Is vanuit de IB-onderneming geld geleend aan de holding (of gewoon vanuit privé, met geld dat uit de onderneming is verkregen)

 

- Welk bedrijf heb je in 2007 verkocht? De IB-onderneming, de onderneming van de werkmaatschappij, de aandelen in de werkmij?

 

- Waarvandaan is de lening verstrekt - Holding, privé?

 

Leg het eens stap voor stap uit, dan komen we wellicht wat verder?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hallo, Bedankt voor je reactie! Ik was helaas niet in de gelegenheid om eerder te reageren.

Ik ben niet finacieel onderlegd maar zal proberen het uit te leggen.

1) de eenmanszaak heb ik nog.

2) ik heb een holding opgericht voor de aandelen te kopen destijds dit was noodzakelijk dit werd geeist door de banken zoals Rabo en ABN.

Ik had het geld uit prve geleend omdat ik op dat moment mn huis net had verkocht dus dat kwam mooi uit maar kwam nog geld tekort. Het restant is uit mn eenmanszaak gekomen. Dus het totale bedrag daar heb ik de aandelen van gekocht van het bedrijf waar ik zelf in loondienst was en nog steeds bent.

na ongeveer een jaar hadden we de mogelijkheid om de aandelen te verkopen tegen een goed rendement. mijn Holding heeft toen de aandelen verkocht aan de nieuwe eigenaar.

In de overeenkomst met de nieuwe eigenaar heb ik een achtergestelde lening gegeven van 5 jaar tegen 6% op jaar basis. Dit wordt per kwt uitgekeerd. het overige deel staat op een rekening van mn holding.

Het geleende geld heb ik niet terug gestort omdat dit uit eigen middelen kwam.

nu hoorde ik dat er in totaal 22 % moet worden afgerekent aan de fiscus maar dat is alleen over het winstdeel is dit correct!

Ik kan het ook in de holding laten zitten maar dan kan ik er nog niets mee doen.

Verder is mijn plan om het rendement van die 6% per kwt naar prive te halen zodat ik daar mn hypotheek mee kan betalen.

 

Ik hoop dat je hier iets meer aan heb anders hoor ik het wel.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp heb je een lening in privé verstrekt aan je BV, en heeft je BV nu (alleen nog) een lening aan de koper van de onderneming. Je zou kunnen overwegen de lening aan de koper te gebruiken als aflossing op de lening aan privé. Daarmee verhuist de vordering die je in privé hebt van box 1 (terbeschikkingstellingsregeling) naar box 3. Gevolg is wel dat als de lening niet wordt terugbetaald door de koper, je geen aftrekbaar verlies kan nemen.

 

Aflossing van de lening hoeft geen belasting over te worden betaald.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.