• 0

Aanloopkosten reis, verblijf en drank 73,5% aftrekbaar?

Heb mij vanavond gebogen over wat kosten die ik heb gemaakt voor de oprichting van mijn eenmanszaak (webwinkel in wijnen). Hiervoor heb ik eerder dit jaar een aantal studiereizen gemaakt met het doel om leveranciers te selecteren. Naast de kosten voor verblijf heb ik ook proefpakketten meegenomen om thuis op mijn gemak een selectie te maken van de voor mij interessante wijnen.

 

Als ik het goed begrijp vallen dergelijke kosten normaal gesproken onder de 73,5% regeling (http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_kosten/ondernemen_kosten-09.html). Ik heb een paar vragen over de verwerking in mijn boekhoudpakket (osFinancials):

 

1) Klopt het inderdaad dat deze kosten onder de 73,5% regeling vallen?

2) Is het verstandig/nodig om een aparte rekening 'Aanloopkosten 73,5%' aan te maken?

3) hoe boek ik deze facturen van voor de oprichting in, klopt dit:

 

Aanloopkosten 73,5% 68,45

aan Crediteuren 68,45

 

Crediteuren 68,45

aan Diverse Prive Betalingen 68,45

 

Alvast bedankt voor je reactie!

 

Gert.

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gert,

 

Ten eerste, als je om welke reden dan ook BTW niet kan terugvragen bij welke dienst dan ook moet je de BTW juist als kosten boeken. Als je BTW terug kan vorderen dan boek je als vordering op de balans.

 

Ten tweede, het is de vraag of de belastingdienst jou studiereizen als aanloopkosten zal accepteren. Hoe lang van te voren heb je deze kosten gemaakt? En hebben die reizen niet een "privé" karakter, dat zal de belastingdienst namelijk wel aanvoeren om deze kosten niet te accepteren.

 

Kosten voor het opzetten van he webwinkel worden zonder twijfel geaccepteerd.

 

Zijn je kosten inderdaad aanloopkosten dan zijn hotelovernachtingen 100% aftrekbaar!! De overige kosten zoals lunch, drankjes etc maar voor 73,5%.

 

In geval van nederlandse BTW op dit soort kosten is deze BTW niet terugvorderbaar!

 

Johan

www.finovion.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.