• 0

Behoeftes creëren?

Is alles wat op de markt succes heeft (succes: een goede afzet bij een prijs boven de kostprijs) een gevolg van een behoefte al dan niet onbewust die eindelijk wordt bevredigd. Of kunnen bedrijven behoeftes creëren?

 

Evert

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij kun je behoeftes goed creeeren, of ik begrijp je vraag verkeerd.

 

Als je bijvoorbeeld over datadragers spreekt dan groeit de vraag/behoefte naar DVD's sterk en dat lijkt me een gecreerde behoefte.

 

Of bedoel je meer in de richting van het totaal creeren van een geheel nieuwe behoefte? Bijvoorbeeld de behoefte om al boterhamen smerend door twee blonde zweedse dames gemaseerd te worden en naar voetbal te kijken, met behulp van de laatste ontwikkeling van Sony?

 

OK, ik draai door.... Ik hou mijn mond ;)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Het moeilijke van behoeften creeren lijkt me, dat doordat ze (nog) niet bestaan een bedrijf een risico loopt met zulk soort introducties. Huidige befoeftes bevredigen en misschien nog beter bevredigen is volgens mijn inziens een succesvollere weg om te gaan omdat je ongeveer weet wat je kunt verwachten.

 

Natuurlijk zullen er altijd mensen die behoeften creeren. Anders was bijvoorbeeld dit Internet of zelfs dit forum er ook niet. Maar meestal begeef je met zo'n soort introducties wel op glad ijs! Niet elk managers hart is hier tegenover bestand.

Link naar reactie
  • 0

De mens is elke dag bezig met het adapten aan nieuwe en bestaande omstandigheden. Hieruit ontstaan behoeften. Het behoeften creeren is DE grote fout van de "nieuwe economie", immers kregen we niet allemaal onzinnige diensten/producten/services!

 

Het inspelen op behoeften en/of het anticiperen op toekomstige behoeften is de wijze waarop ondernemers met behoeften moeten omgaan.

 

"tune-in into your customers mind" :)

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

Een behoefte creëren, enerzijds mogelijk, anderzijds onmogelijk.

 

Om bij het laatste te beginnen, als mensen er geen behoefte aan hebben, dan valt er niets te creëren. Dan kan je voorbeelden geven, iets nieuws wat geintroduceerd wordt en goed aanslaat. Dan is er toch een behoefte gecreërd? Naar mijn idee niet, er was dan toch een basisbehoefte...

 

Water uit de kraan, mensen in de rimboe hebben geen water uit de kraan. Kan je die behoefte daar creëren? Zeker wel, plaats een kraan en zorg voor stromend water... maar was die behoefte niet al aanwezig, zochten die mensen niet naar een oplossing om het water sneller naar een huis te krijgen. Hun antwoord was de emmer... het nieuwe antwoord is de kraan... Praten we dan over een nieuwe behoefte? Ik denk het niet?

 

Ander voorbeeld, SMS: Toen het er niet was, had niemand de behoefte om korte tekstberichten te versturen. Nu het er is, slaat het onwijs aan. Spreken we over een nieuwe behoefte of over een nieuwe vorm van communicatie? Ik denk het laatste...

 

Naar mijn idee moet je niet spreken over het creëren van een behoefte, maar over het uitbreiden van een bestaande behoefte!

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0
Ander voorbeeld, SMS: Toen het er niet was, had niemand de behoefte om korte tekstberichten te versturen. Nu het er is, slaat het onwijs aan. Spreken we over een nieuwe behoefte of over een nieuwe vorm van communicatie? Ik denk het laatste...

 

Naar mijn idee moet je niet spreken over het creëren van een behoefte, maar over het uitbreiden van een bestaande behoefte!

 

Je kunt ook spreken van oude behoeftes in nieuwe vorm.

 

Jouw voorbeeld van de SMS bekijk ik heel simpel. Brieven schrijven mensen al eeuwen, ook kleine papiertjes met aantekeningen bestaan al heel lang. De post-it papiertjes waren al een hele leuke uitbreiding van de bestaande behoefte. De SMS is gewoon een electronische uitbreiding van de aloude brief :) Dito e-mail.

 

Cheers,

 

Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

Dat bedoelde ik ook te zeggen. Mensen hebben die behoefte al eeuwen... dan is er dus geen sprake van het 'nieuw creeën' van een behoefte, want die was er immers al.

 

You are bloody right. De mens is het erg standvastig en hardnekkig in zijn gedrag. Als je het goed bekijkt is de mens namenlijk helemaal niet zo wispelturig en veel meer de rots in de branding in het snel veranderende technologische landschap. Ik geloof ook dat eindelijk het besef ontstaat dat de mens DE scherprechter is in het wel of niet slagen van een produkt of dienst.

 

Hoe mooi de technologische innovatie ook is, technologie is facilitair aan de menselijke behoeftes. En het leuke is ook dat technologie inmiddels ook op een niveau is dat (bijna) alles mogelijk is.

 

Hier ligt een leuke uitdaging voor ondernemers en ontwikkelaars; "tune in to your customers mind" ga er maar aan staan :)

 

Cheers, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

Dat bedoelde ik ook te zeggen. Mensen hebben die behoefte al eeuwen... dan is er dus geen sprake van het 'nieuw creeën' van een behoefte, want die was er immers al.

 

You are bloody right. De mens is het erg standvastig en hardnekkig in zijn gedrag. Als je het goed bekijkt is de mens namenlijk helemaal niet zo wispelturig en veel meer de rots in de branding in het snel veranderende technologische landschap. Ik geloof ook dat eindelijk het besef ontstaat dat de mens DE scherprechter is in het wel of niet slagen van een produkt of dienst.

 

Geloof in de mens is een groot goed , maar bedenk ook dat een mens alle kanten op stuurbaar is .

 

Enzo ook de behoefte !

 

Het heeft met macht * (en wil) te maken in hoevere men de ander wil

veranderen.waardoor hij die behoefte heeft en in hoevere je dit wilt sturen.

 

Kleine veranderingen aanbrengen in de behoefte van mensen

(kleine verandering b.v. van product) is natuurlijk veel gemakkelijker

dan de grotere .

 

Maar ook dat kan je natuurlijk doen .daar is alleen meer kennis van zaken voor nodig , maar ook in dat geval hoeft het niet een natuurlijke behoefde te zijn ,hoewel het daar vaak wel aan appeleerd.

 

Groet van

Jaap Boomsma

 

----------------------------------------------------------------------

Olie maakt dom,maar of veel gas helpt?

J.B.

----------------------------------------------------------------------

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Even los van de discussie of je met bepaalde technische vindingen oude behoeften invult of nieuwe behoeftes gecreëerd hebt, denk ik dat je als onderneming een lang traject ingaat als je je focust op het creëren van een nieuwe behoefte. Dat is m.i. een langzaam proces van beïnvloeden, awareness, mond-aan-mond reclame, trend setting... en dat duurt lang. Kan je als onderneming zo lang wachten? Ik denk het niet. Je kunt dus maar beter focussen op het invullen van bestaande behoeftes en dan uiteraard het liefst met geavanceerde technologie, waardoor de behoefte veel sneller of effectiever wordt vervuld.

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me altijd af in hoeverre de vraag wordt bepaald door het aanbod, zeker als het gaat om zaken die direct in winkels te koop zijn. Oplossingen voor problemen is lijkt mij goed voldoen aan de vraag, en problemen zoeken voor je oplossingen is wat minder geslaagd, maar er zijn legio producten die niet zozeer een oplossing zijn.

 

Absoluut niet-technisch voorbeeld: Als je kijkt naar een gemiddeld stadscentrum, kom je daar overal in Nederland en Belgie de spreekwoordelijke "duivel en zijn ouwe moer" tegen. M.a.w: er is een Blokker, een Xenos, een V&D, CoolCat, H&M, Etos, Van Haren, een actie-winkel, De Slegte, enz, enz, enz...

 

Ik vraag me hier echt af in hoeverre al die ketens bij elkaar kunnen bepalen wat de behoefte van iedereen is, onbewust, danwel bewust.

 

Ga je zoeken naar een winkeltje die precies 100% heeft wat je wilt hebben, of ga je lekker makkelijk doen en neem je met minder genoegen (want ja, tijd is een schaars goed). Je voldoet dan wel weer aan een andere behoefte en dat is gewoon vertrouwdheid en makkelijkheid. Echter, ik vind dat dat weer veroorzaakt is door hoge huurprijzen in winkelcentra e.d. en niet zo zeer dat het altijd een vraag en aanbod verhaal is. Wat het winkelaanbod op een bepaalde plaats betreft: daar zijn zoveel factoren bij betrokken dat ik eigenlijk durf te zeggen dat de wens van de klant daar niet altijd de grootste factor is.

 

Of zie ik het te gecompliceerd?

 

 

 

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0
Ik vraag me hier echt af in hoeverre al die ketens bij elkaar kunnen bepalen wat de behoefte van iedereen is, onbewust, danwel bewust.

Nou, ze kunnen denk ik niet de behoefte bepalen, ze kunnen er alleen op inspelen.

 

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, zo proberen verschillende winkels bijvoorbeeld klanten te trekken of te beïnvloeden door een bepaalde geur te verspreiden in de winkel. Ik heb gehoord dat de hema zo een keer een geur heeft verspreid die rook naar dennebomen, om de verkoop van kerstartikelen te stimuleren, en de v&d een geur van versgebakken brood verspreid om honger op te wekken bij de consumenten die in de winkel zijn. Je kunt hier weer de vraag stellen of deze behoefte er vantevoren al bij de consumenten was, of niet.

 

Greetingz, Hans

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me hier echt af in hoeverre al die ketens bij elkaar kunnen bepalen wat de behoefte van iedereen is, onbewust, danwel bewust.

Nou, ze kunnen denk ik niet de behoefte bepalen, ze kunnen er alleen op inspelen.

Als ze er helemaal niet op inspelen zal het uiteraard toch wel misgaan op de langere duur, maar helemaal de klant centraal stellen hoeft niet. Als de klant wegloopt bij de Blokker en hij gaat in plaats daarvan naar de Xenos of de Marskramer (allemaal vaak in dezelfde straat) dan is er niets aan de hand want die horen allemaal bij hetzelfde bedrijf.

 

Waar ik eigenlijk op doel is dat de klant volgens mij toch wel wat voorgeprogrammeerd wordt omdat de klant een toch wel wat eenzijdige producten aanbod te zien krijgt. Als je kijkt naar de mode zaken (in hartje stad), dan hangt daar allemaal vrijwel hetzelfde.

 

In een andere stad gaan winkelen helpt ook niet want alle winkelstraten zien qua winkelaanbod precies hetzelfde eruit in heel Nederland (en Belgie eigenlijk ook wel).

 

 

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Als alle winkelstraten er qua winkelaanbod precies hetzelfde eruit zien in heel Nederland, dan denk ik dat er gewoon behoefte is aan dat winkelaanbod. Als er behoefte is aan een ander winkelaanbod, dan springt er denk ik wel een ondernemer in dit gat. Echt grote verschillen tussen behoeften van verschillende consumenten zijnn er denk ik ook niet. Dat de kleding in veel modezaken op elkaar lijkt, komt denk ik doordat het gros van de consumenten redelijk normale kleding wil kopen zodat ze zich niet gaan schamen voor de mensen in hun (directe) omgeving die redelijk normale kleding bezitten. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, zoals bijvoorbeeld skaters, die zich juist willen onderscheiden van een groep mensen. Maar ook skaters dragen kleding die niet veel verschilt van andere skaters.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een ander punt is dat producten veel op elkaar gaan lijken. Als Motorola haar mobiele telefoons voorziet van een betere kwaliteit beltonen, dan volgen de andere bedrijven in die branche na verloop van tijd. Je ziet dan ook dat fabrikanten hun producten proberen te onderscheiden van de producten van hun concurrenten door middel van een emotionele toegevoegde waarde. Ze proberen hun product als ware een uniek gezicht te geven en besteden minder tijd aan het technisch verbeteren van hun product.

Link naar reactie
  • 0

De behoefte van betere beltonen, komt weer bij de behoefte om zicht te onderscheiden vandaan. Eeuwe oude behoefte, ook dus niks nieuws.

Meeste gadgets appeleeren aan deze behoefte overigs.

 

Behoeftes zijn waar problemen zijn. Maar soms weten mensen niet dat ze een probleem hebben. Pas als ze dat zien, is er sprake van een behoefte.

 

Emile

Link naar reactie
  • 0

alle behoeftes zijn gecreëerd want uiteindelijk als je ziet van waar we komen? Van nul ... vroeger hadden we al die behoeftes niet nodig, maar omdat ze er zijn en je gebruikt ze kan je op de duur niet meer zonder.

 

tv, radio, telefonie, alles wat met computer te maken heeft, microgolfoven, kokfornuis, wasmachine, strijkijzer ...

 

allemaal gecreëerde behoeftes

Link naar reactie
  • 0

Ja, maar allemaal die dingen die net genoemd zijn, kun je terugleiden tot een behoefte. De behoefte om sneller te kunnen koken/eten leide tot de grote verkoop van de magnetrons. De behoefte om realtime met elkaar te kunnen communiceren leide tot de ontwikkeling van de telefoon. Dat we ze vroeger niet hadden en er toen ook niet afhankelijk van waren heeft te maken met ontwikkeling. En nu komen er steeds meer producten bij, omdat onze behoefte aan bepaalde dingen die deze producten bieden groeit.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het met Hans eens dat veel behoeftes in aanleg al aanwezig zijn, vaak terwijl de technische oplossing er nog niet is. Zelfs voor problemen waarvan de oplossing nauwelijks denkbaar is kun je spreken van een aanwezige behoefte. Die wordt mogelijk niet geuit, omdat men bij voorbaat weet dat de oplossing (voorlopig) niet voor handen is.

 

Om maar eens wat dingen te noemen:

 

- televisie

- thuiscomputers

- wereldwijd draadloos communiceren per telefoon

- gentherapie om erfelijke problemen op te lossen

- reizen naar Mars

- teleportatie

- reizen boven de lichtsnelheid

 

Bewust heb ik gekozen voor een soort timeline in deze behoeftes, waarbij we momenteel rond de helft zitten. Voor mijn gevoel zijn de eerste 2 punten al common goods, de volgende 2 zijn er deels of vergevorderd in ontwikkeling. Reizen naar Mars door personen zit er voorlopig nog niet in, maar zal in onze lifespan best mogelijk worden... en de onderste 2: voor ons gevoel voorbehouden aan Star Trek. Maar dat waren mobiele telefoons in de jaren 60/70 ook.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik was net het boek Consumentengedrag (v/d auteurs Nederstigt en Poiesz) aan het lezen en daar word onderscheid gemaakt tussen latente en manifeste behoeften.

 

Er staat onder andere het volgende stukje tekst:

 

"Latente versus manifeste behoeften

Een consument is zich niet altijd bewust van zijn eigen behoeften. In tegenstelling tot manifeste behoeften, waarvan de consument zich heel goed bewust is, zijn sommige behoeften slechts latent, of onbewust, aanwezig. Dat wil zeggen, dat hij pas op zoek gaat naar manieren om de betreffende behoeften te vervullen als hij op die behoefte gewezen wordt. Iemand kan zich bijvoorbeeld pas bewust worden van zijn behoefte om naar de bioscoop te gaan bij het zien van een scene uit een film. Vanuit marketingoogpunt is het uiteraard interessant om te weten hoe latente behoeften manifest gemaakt kunnen worden bij consumenten. Meer hierover volgt in paragraaf 10.4.1."

Link naar reactie
  • 0

Ik las net het volgende in hetzelfde boek, ik heb het even samengevat:

 

Beïnvloeding van behoeften, latente behoeften manifest maken:

 

Fysiologische signalen

Bijvoorbeeld het lichaam geeft aan dat je honger hebt. Dit wordt gebruikt door bijvoorbeeld zoute pinda's in cafés om de klanten dorst te laten krijgen.

 

Emotionele signalen

Door het een product in een bepaalde sfeer te presenteren, wordt de consument zich bewust van bepaalde behoeften die weliswaar wel met de gepresenteerde sfeer, maar niets met het product te maken hebben. Door de associatie v/h product met de "sfeer" wordt het product echter toch gezien als een doel om in de betreffende behoefte te voorzien.

 

Cognitieve signalen

Het waarnemen van een bepaalde stimulus roept een bepaalde (rationeel beredeneerde) behoefte op. Het waarnemen van een bepaalde stimulus zet een "denkproces" in werking, bijvoorbeeld het zien van een reclame voor koffie, doet de consument eraan denken, dat hij de volgende dag (koffie-) visite krijgt en dat hij nog iets voor bij de koffie moet halen.

 

Sociale signalen

Vanuit de sociale omgeving kunnen de consument signalen bereiken die bepaalde behoeften bewust maken. Dat kan gebeuren door een bepaald doel (product) te zien bij anderen in de sociale omgeving. (dus door de invloed van referentiegroepen en opinieleiders) Bijvoorbeeld: een consument vindt dat iedereen er in zijn referentiegroep verzorgd uitziet, en hij wordt zich dan bewust v/d behoefte er zelf ook keurig verzorgd uit te zien.

 

Waarneming v/h doel zelf

Dit spreekt voor zich denk ik.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tenslotte krijgen we innovatie vaak alleen te zien als het wereldkundig wordt gemaakt, dat gebeurt pas wanneer er een behoefte is die bevredigd wordt. Consumenten voelen zich tot iets aangetrokken omdat zijn voelen dat dat product of die dienst ook voor hen is gemaakt. Ik denk dat behoeftes niet te creeeren zijn maar allen terug te leiden zijn naar een aantal basisbehoefte die in de "oer" zijn meegegeven. Behoeftes kunnen zich wel ontwikkelen tot vernieuwde behoeftes! Het is hetzelfde idee als de zogn "nieuwe economie". In beginsel zullen de economische principes nooit veranderen. Sinds de mens bestaat(rationeel kon denken) bestaat er een economie. Dat tegenwoordig in een vrij snel tempo deze economie deels via andere media uitgeoefend wordt betekent niet dat er iets nieuws is....wel vernieuwd! o ook met behoeftes........naar mijn mening kun je behoeftes dus niet creeeren maar wel helpen evolueren. Eerst een telefoon die je aanzwengelt en nu een met voice commands........

 

Groet,

 

Evert

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.