• 0

Kosten eenmanszaak in 2007 of 2008 boeken?

Een eenmanszaak start officieel op 1 januari 2008.

In het 4de kwartaal 2007 zijn er al kosten en kleine investeringen gedaan vooruitlopend op de bedrijfsvoering per 1 januari 2008.

Er is nog geen omzet in 2007, alleen kosten.

 

Kan iemand mij antwoord geven op de volgende vragen:

 

- Voor de omzetbelasting: Vorder je deze btw terug met een aangifte over het 4de kwartaal 2007 en tel je deze mee in de aangifte 1e kwartaal 2008?

- Voor de inkomstenbelasting: Moet je aangifte doen voor de IB over 2007 of mag je deze kosten inboeken in je administratie met een factuurdatum in 2008?

Het is waarschijnlijk niet handig als je ib aangifte doet over 2007 om de startersaftrek toe te passen aangezien je deze maar 3 x in de eerste 5 jaar mag toepassen.

- Is het handiger je administratie te openen met boekjaar 2008 of een aantal periodes aan te maken (4de kwartaal 2007) om de factuurtjes te boeken die je al in 2007 betaald hebt?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 1

VLC

 

Kosten en investeringen meenemen in 2008. Btw afrekenen in 2008. M.a.w. alles doorschuiven naar het eerste boekjaar van de onderneming.

 

ecofin

 

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

De eerste periode voor de administratie wordt januari 2008. Ik weet niet of je voor die tijd al een bank- of girorekening op naam van de onderneming hebt, maar indien dit niet het geval is worden de kosten vermoedelijk vanaf een privérekening "voorgeschoten". In dat geval maak je dus a.h.w. een deklaratie op per 1 januari voor de onderneming waarop de voorgeschoten kosten zijn opgenomen. Die neem je op in de administratie met als tegenrekening Privé.

 

Je boekt dus niet de facturen in maar de deklaratie.

 

ecofin

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Je kunt deze kosten en BTW gewoon boeken in per. 0 van 2008 als factuur met de factuurdatum 1-1-2008 en een goede omschrijving (Opstartkosten 2007). Vervolgens boek je de betaling :

crediteur tegen prive ook 1-1-2008.

Je hebt dan ook een compleet crediteurenoverzicht.

Tevens verreken je dan ook de BTW in de eerste per. 2008.

Denk er wel aan als je de BTW aangifte in je programma opvraagd dat je de per, 0 hierin betrekt.

 

Paul

Paul

Link naar reactie
  • 0

Aangezien er van dit geval niet alle info bekend is, is het lastig om een specifiek antwoord te geven.

 

In het algemeen hanteer ik de tactiek om bij het opstarten de BTW zo snel mogelijk terug te ontvangen (dus een aangifte 4e kwartaal 2007 te doen). Tevens neem je dan in je IB aangifte over 2007 een aanloopverlies mee, waardoor je IB druk al meteen in 2007 lager is ( in de praktijk zorgt het vaak voor een teruggave over 2007) . Het zorgt ervoor dat je een betere cashflow hebt en dat is met name bij het opstarten van een bedrijf zeer belangrijk ("cash is king").

 

Wachten met de aangifte BTW (en dus geen 4e kwartaal 2007 BTW aangifte doen) is eigenlijk alleen positief wanneer je verwacht in 2008 gebruik te kunnen maken van de Kleine Ondernemers Regeling (KOR) voor BTW en je hierbij de te vorderen bedragen over 2007 nodig hebt om dit te realiseren.

 

Los van een boekhoudkundige juistheid kan het tactisch van belang zijn om iets juist in 2007 of in 2008 te doen.

 

Wat hier ook in meespeelt is je investeringsgedrag. Gaat het echt om investeringen boven de 450 euro? Anders wellicht sowieso zinvol om ze meteen te behandelen als bedrijfskosten. Of is het samen meer dan de drempel voor de investeringsaftrek (2100 euro), dan moet je eerst beoordelen of je in 2007 of 2008 voor de IB wel gezien wordt als ondernemer. Ook het eventueel in 1x (willekeurige afschrijving) afschrijven kan zinvol zijn.

 

Kortom, maatwerk! Afhankelijk van jouw specifieke situatie is er zowel voordeel te behalen qua cash-flow maar wellicht ook qua totale belastingdruk.

 

Om in te schatten of het zinvol is hier een deskundige bij te halen is het misschien handig wanneer je op de bovenstaande aandachtspunten wat meer info geeft.

 

Succes met opstarten! Ard

 

Aanvullend als reactie op je opmerking over een eventuele startersaftrek in 2007. Hiervoor zul je dus eerst als ondernemer voor de IB gezien moeten worden. Op basis van de info die je hier geeft ben je dat niet. Dus je bewaard je startersaftrek sowieso voor 2008-09-10.

Link naar reactie
  • 0

Goedenmiddag dames/heren,

 

sorry voor deze schaamteloze topickaping, maar ik zit met een vraag die hiermee mee te maken heeft. Tot wat voor periode voor het aanvangen van een eenmanszaak kan je kosten als opstartkosten rekenen? Ik heb namelijk vorig jaar zomervakantie een fotografiespullen gekocht (met de intentie er op freelance basis er geld mee te verdienen) en sinds begin dit jaar een eenmanszaak opgericht. Zou ik dan de btw nog terug kunnen vorderen?

 

Backpacker

Link naar reactie
  • 0

Backpacker,

 

Beter even navragen bij de belastingdienst. op zijn minst zullen ook de spullen als bedrijfsinventaris (of kosten onder de € 450) moeten worden opgevoerd om de btw eventueel te kunnen terugvragen.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

wanneer kan je je eerste btw terugvorderen

mijn zaak is vanaf 23 januari 2008 open gegaan ,en heb wel wat omzet maar nog niet veel,

wel heb ik veel kosten gehad betreft verbouwing,en aankopen voor de zaak en voorraden waarover ik btw heb betaald

als ik me betaalde btw aftrek van me ontvangen btw is er een negatief verschil van 2000 kan ik dit terugvorderen en wanneer kan ik dit als snelste doen ?en kan ik nog meer terugvorderen

 

wie kan me een tip geven hierover?

Link naar reactie
  • 0

Aangenomen dat je van de belastingdienst bericht hebt gekregen om kwartaalaangifte te doen is dat via de aangifte per einde maart 2008. Let even op de kleine ondernemers regeling (KOR)

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een gelijksoortige vraag voor mijn specifieke situatie.

 

Eenmanszaak opgericht in 2007. Bij oprichting € 0 Winst opgegeven. Tijdvak aangifte BTW is "jaar" (blijft vooralsnog ook zo in 2009). Tot nu toe nog geen omzet/winst gemaakt. Ik start per 01-01-09 fulltime met een eenmanszaak.

 

In 2008 de volgende kosten gemaakt (BTW 5b voorbelasting is € 241):

 

Debet Credit

4100 Telefoon/Fax 49.00

4102 Internet/Data 23.85

4130 Kantoorbenodigheden 26.14

4300 Autokosten 2508.80

4441 Vakliteratuur 86.32

4470 Overige algemene kosten 121.50

4471 Kamer van Koophandel 76.99

4502 Bankprovisie en bankkosten 27.50

Saldo 2920.10

 

Daarnaast nog wat inventaris op de balans staan die ik vanaf 2009 ga afschrijven. De autokosten bestaan uit "aanbetaling leasecontract".

 

vraag 1: Is het mogelijk om de BTW voorbelasting van 2008 terug te vorderen in (april) 2009?

vraag 2: Kan ik de bedrijfskosten gemaakt in 2008 in 2009 aftrekken van mijn Winst?

vraag 3: Zal/moet ik mijn boekhouding sluiten op 31-12-08? Of is een gebroken boekjaar beter/makkelijker?

 

Opmerkingen en suggesties zijn welkom.

 

ThAnX

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je snelle reactie :)

 

Ik ben in 2007 reeds aangemeld bij de fiscus en heb een BTW-nummer (winst 0). In 2008 ben ik nog fulltime loondienst. Heb inmiddels een VA voor 2009 aangevraagd, waarin ik mijn VT heb gestopt en een Winst uit Onderneming heb opgegeven.

 

Kan ik het verlies EZ van 2008 opvoeren in de IB 2008? Dus mijn belastbaar inkomen 2008 naar beneden brengen? Zo ja, onder welke noemer in de aangifte moet/kan ik dat doen?

 

En krijg ik de door mij betaalde BTW in 2008 (€241) terug?

 

ThAnX

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je snelle reactie :)

 

Kan ik het verlies EZ van 2008 opvoeren in de IB 2008? Dus mijn belastbaar inkomen 2008 naar beneden brengen? Zo ja, onder welke noemer in de aangifte moet/kan ik dat doen?

 

En krijg ik de door mij betaalde BTW in 2008 (€241) terug?

 

ThAnX

 

Resultaat uit overige werkzaamheden of winst uit onderneming.

De BTW teruggave doe je door over 2008 straks een BTW aangifte in te dienen en alle BTW als voorbelasting op te geven.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Samenvattend..aanloopkosten, vooral als je nog geen omzet hebt gemaakt, kun je dus prima opnemen in het eerstvolgende volledige jaar (waarin je wel inkomsten uit je onderneming realiseert en zo de IB daarop vermindert). Zijn de regels voor de aanloopkosten wat btw-teruggave betreft even streng als wanneer je al omzet hebt? Van de aanloopkosten zijn b.v. niet alle bonnen al op bedrijfsnaam, kun je dan per definitie geen btw terugkrijgen? Is het dan b.v. mogelijk om aanloopkosten als geheel incl. btw op te voeren als kosten of ben je dan teveel op eigen houtje aan het rommelen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 290 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.