• 0

contract met "BV i.o."

hoi,

voor mijn webwinkel zal ik een contract aangaan met een leverancier.

Deze leverancier vermeldt achter zijn bedrijfsnaam BV i.o., maar bij de KvK staat hij gewoon als een eenmanszaak.

 

Raden jullie aan het contract met hem te sluiten met of zonder de toevoeging BV i.o. achter zijn bedrijfsnaam, of maakt het niet uit?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1

BV io betekend dat het een bv in oprichting is. De DGA van deze bv is hoofdelijk aansprakelijk voor de afspraken die hij maakt terwijl de bv nog in oprichting is.

 

Wanneer de akten van de BV gepasseerd zijn, wordt er ook een document opgesteld waarin staat dat de verplichtingen die door deze persoon zijn aangegaan worden overgenomen door de bv.

 

Als hij niet bij de KVK geregistreerd is, is het volgens mij officieel nog geen BV io, maar veel ondernemingen gebruiken deze term om aan te geven dat ze in oprichting zijn.

 

Officieel zou deze persoon dus ook geen contract aan kunnen gaan voor de BV io. Dus heb je sowieso met de natuurlijke persoon te maken.

 

 

Mits het om bedragen gaan die een natuurlijk persoon nooit kan terugbetalen, gewoon het contract aangaan zou ik dus zeggen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

hij is wel bij de kvk geregistreerd , maar als eenmanszaak, zonder bv i.o. erachter.

 

dus gewoon het contract aangaan met de eenmanszaak?

 

en als hij naar een bv verandert, moet ik dan nog iets tekenen dat de verplichtingen uit het contract doorlopen met de bv, of is dat vanzelfsprekend?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Met de eenmanszaak is voor jou inderdaad het beste. Je kan dan op hem als privé persoon vorderingen plaatsen.

 

Als in het contract niet staat dat de overeenkomst overgezet wordt indien het een BV wordt niet. Je hebt een overeenkomst met de eenmanszaak. Als die verdwijnt of weet ik veel wat zullen jullie samen moeten overleggen wat er met de overeenkomst gebeurt op basis van de ontbindende voorwaarden.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Met de eenmanszaak is voor jou inderdaad het beste. Je kan dan op hem als privé persoon vorderingen plaatsen.

 

Als in het contract niet staat dat de overeenkomst overgezet wordt indien het een BV wordt niet. Je hebt een overeenkomst met de eenmanszaak. Als die verdwijnt of weet ik veel wat zullen jullie samen moeten overleggen wat er met de overeenkomst gebeurt op basis van de ontbindende voorwaarden.

 

dus we zouden een extra regel op het contract moeten vermelden ?:

 

"als X van rechtsvorm verandert wordt het contract overgezet naar de nieuwe onderneming van X."

Zoiets? of weet je een betere formulering?

bedankt

 

 

Link naar reactie
  • 1

Als dat gewenst is wel ja.

 

Je krijgt dan iets als: "Deze overeenkomst kan door leverancier x worden overgedragen aan een derde indien blabla." Voor een juridisch correcte tekst moet je echt even een jurist raadplegen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 1

Beste Carloo,

 

BV io betekent inderdaad dat jouw leverancier nog geen rechtspersoon (geen besloten vennootschap) is. De BV kan dus formeel geen rechten en plichten aangaan. De persoon die tekent voor de BV io is daarom (zoals eerder gesteld) persoonlijk aansprakelijk.

 

Nadat de BV daadwerkelijk is opgericht kan de BV de overeenkomst 'bekrachtigen'. Dit gebeurt door middel van een verklaring (vaak gedaan bij de notaris onmiddelijk na oprichting). Ook vindt een dergelijke bekrachtiging plaats indien de BV handelt overeenkomstig de overeenkomst (ie facturen stuurt, betalingen ontvangt, goederen levert).

 

Zaken doen met de BV io heeft het voordeel dat je achteraf géén nieuwe overeenkomst meer hoeft te sluiten. De afgesloten overeenkomst geldt (na bekrachtiging) automatisch ten aanzien van de BV.

 

Indien je toch prefereert dat de eigenaar naast de BV aansprakelijk blijft raad ik je aan dit in het contract op te nemen. De bepaling hiertoe kan simpel luiden:

"De heer ..... stelt zich hierbij borg voor de nakoming door de BV ... van al haar verplichtingen voortvloeiende uit deze overeenkomst."

 

Ik hoop dat je geholpen bent met het bovenstaande.

 

Tribecca Law Firm

 

 

 

Tribecca Law Firm

 

Direct contact:

T. +31 35 6289751

info@tribecca.nl

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de tips, en reenep bedankt voor de zin. die kan ik denk ik wel goed gebruiken.

 

maar kan dan op de overeenkomst gewoon zijn bedrijfsnaam zonder 'bv i.o.' staan, omdat hij bv i.o. nog niet heeft vastgelegd bij de kvk, maar nog gewoon eenmanszaak is ?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.