• 0

Stappenplan oprichting BV

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Brandy

 

Een voorovereenkomst of intentieverklaring (= hetzelfde) wil niets anders zeggen dan dat je het voornemen hebt om een BV op te richten. Hierbij kun je zelfs volstaan met een nader te bepalen naam voor de BV.

 

Deze overeenkomst heeft veelal ten doel om aan de fiscus aan te geven dat de BV haar fiscale werking heeft per een X datum ondanks dat de BV pas later dan datum X opgericht wordt.

 

Indien je een voorovereenkomst opstelt en je wilt de ingangsdatum van de BV voor de fiscus (stel) per 1-1-08 laten werken, dan moet de de overenkomst voor 1-4-08 laten registreren bij de fiscus! Je kunt maximaal 3 maanden terug met een geregistreerde voorovereenkomst.

 

Hopelijk heb je hiermee voldoende kennis in huis over de voorovereenkomst om de volgende stap te maken. Indien je meer informatie wenst, zie mijn mailadres in mijn profiel. Je krijgt een out of office, maar ik lees mijn mail wel!

 

Groet en fijne feestdagen

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Er zal ook een soort van 'letter of intent' opgesteld moeten worden voor de overdracht van de aandelen van de werkmaatschappij naar de persoonlijke BV's?

 

Hiervoor ben ik op zoek naar een bruikbaar model dat ik zelf aan kan passen / uit kan breiden, maar kan het tot nu toe niet vinden op het internet.

 

Misschien kan iemand mij vertellen of dit document een bepaalde titel heeft waardoor ik makkelijker zou kunnen zoeken op het internet? Of heeft iemand een modelletje op zijn / haar computer staan?

 

Denarius bedankt voor je post! Heel duidelijk!

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Brandy,

 

Er is geen letter of intent nodig voor een aandelenoverdracht. Hoewel ik me nu wel afvraag welke kerstboom je qua BV-structuur in gedachten hebt. Je spreekt nu van meerdere BV's.

 

Nog even een stappenplan:

 

- aanvraag verklaring geen bezwaar via notaris (formulier A en B)

- openen bankrekening op naam BV in oprichting (conceptakte nodig)

- storting 18.000 + afgifte bankverklaring door bank aan notaris

- oprichting BV door notaris

- aanmelding BV bij fiscus (OB, VPB en LB-nummer)

- eventueel een VAR-DGA aanvragen

- starten salarisadministratie

- opstellen overeenkomsten zoals:

pensioenovereenkomst (in eigen beheer)

arbeidsovereenkomst

rekening courantovereenkomst tussen BV en DGA

Bij meerdere BV's:

managementovereenkomst(en) tussen holding en werk BV('s)

rekening courantovereenkomst(en) tussen de BV('s)

 

Voor dit traject kun je je het beste laten bijstaan door een adviseur. Zeker de overeenkomsten zijn belangrijk. Aan alle handelingen met de BV's onderling en tussen DGA en BV moet een overeenkomst ten grondslag liggen. Je moet immers zakelijk handelen met de BV's.

 

Die overeenkomsten zijn geen abc-tje en met name de pensioenovereenkomst moet voldoen aan de laatste richtlijnen.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.