• 0

Welk commissiepercentage is redelijk?

Beste forum gebruikers,

 

Ik was benieuwd naar realistische commissiepercentages. Samen met twee partners heb ik een onderzoeksbureau. Een kennis heeft veel connecties in een bepaalde industrie en zou derhalve voor concrete leads kunnen gaan zorgen. Hiertoe willen we een overeenkomst met hem afsluiten waarin een commissiepercentage wordt afgesproken. Maar ja, wat is een realistisch percentage?

 

Potentiele opdrachten die we via de betreffende persoon binnen kunnen halen varieren van een paar duizend euro omzet tot enkele tienduizenden euro's omzet.

 

Zijn er onder jullie met ervaring op dit gebied en wat voor percentages gebruiken jullie?

 

Bij voorbaat dank!

Martin

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als de bedragen zo uiteen lopen zou je kunnen staffelen, waarbij de percentages afhankelijk zijn van de gerealiseerde omzet en/of winst.

Daarbij zou ik wel een plafond instellen om niet te ver uit de bocht te vliegen.

bv omzet €1000-10000 = 10%, €10000-20000 = 8% etc. plafond leg je op bv €1000

Ook kun je afspreken dat een lead een vast bedrag oplevert, een getekende overeenkomst wat meer en betaalde rekening het uiteindelijke percentage, zo voorkom je mogelijke vervuiling in je aanbod en hou je iedereen scherp.

 

Zoek ook nog wat verder her en der, er zijn zoveel verschillende systemen.......

 

Succes,

GJ

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt! Lijkt mij inderdaad een hele goede tip om in de systematiek te differentieren naar lead, werkelijke order, en daadwerkelijke betaling.

 

De percentages die je noemt: in hoeverre zijn die zo'n beetje "gemiddeld"/"normaal"? [ik begrijp dat dit erg lastig is om te zeggen maar ja we zullen uiteindelijk toch met een voorstel van een percentage moeten komen]

 

Martin

Link naar reactie
  • 0

Percentage wordt natuurlijk getriggerd door de kosten die je zelf zou maken voor het verwerven van orders ofwel wat is het je waard en daarnaast: hoe laat je je partner zo hard mogelijk voor je lopen ; )

Ik hanteer zelf gemiddeld 10% van de winst voor een goede lead, incl de servicekosten die ik het eerste jaar in rekening breng. Dus mijn 'leadgenerator' bouwt (in principe) geen recurring inkomen op.

 

GJ

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad staffeling, hoogte v/d percentages is sterk afhankelijk van je winstpercentage en scoringspotentieel. Het moet voor beide leuk zijn, voor de verkoper moet het genoeg geld op leveren om ervan te kunnen leven (indien hij 't fulltime gaat doen) en anderzijds genoeg getriggerd wordt om door te gaan. Geen maximum uitbetaling.

 

Eigen voorbeeldje: ik verkoop met een staffeling variërend van 0,5 tot 8%. Bepaalde onderdelen in de verkoop zijn bijzaak (met lage marge) en worden daarom tegen 0,5% afgerekend (om mij te triggeren om het tóch te verkopen, daarnaast zijn het grote bedragen). Opdrachten tegen 1% hebben een omzetwaarde van enkele miljoenen, 8% voor opdrachten onder de €100.000,-.

 

 

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 1

het lijkt me belangrijk om vast te leggen wat hij dan doet en welk percentage daaraan gekoppeld is.

brengt hij tijdens een gesprek jullie even ter sprake en geeft hij je daarna een telefoonnummer dan is dat natuurlijk veel minder waard dan wanneer hij specifiek voor jullie op pad gaat en bij wijze van spreken met een getekend contract terugkomt.

Link naar reactie
  • 0

het lijkt me belangrijk om vast te leggen wat hij dan doet en welk percentage daaraan gekoppeld is.

brengt hij tijdens een gesprek jullie even ter sprake en geeft hij je daarna een telefoonnummer dan is dat natuurlijk veel minder waard dan wanneer hij specifiek voor jullie op pad gaat en bij wijze van spreken met een getekend contract terugkomt.

 

Goede tip michael.l!

 

Overigens zou ik nóót met plafonds werken: waarom zou je iemand vanaf de start meteen al ontmoedigen mooie grote deals binnen te halen? Mensen zijn calculerende wezens, dus dit kan tegen je werken omdat men dan niet voor het uiterste hoeft te gaan om er het meest maximale uit te halen. Tenzij jouw winstmarge afneemt bij grotere orders zou ik dus nooit een plafond inbouwen :)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb vaak diverse deals afgesproken met mensen die mij leads kunnen leveren, dan wel die ik leads kan leveren. Op een een of andere manier werkt het niet lekker. De verwachtingen bij de lead-ontvanger zijn hoog (er zijn 10 mensen die mij leads gaan leveren, ik ga scooooooooren!!!) terwijl de beloning van de leadgenerator in zijn perceptie vaak tegenvalt (zorg ik dat die gozer een order heeft van een ton, scheept hij me af met een, twee, vijf ruggen). Daarnaast zit er een afbreukrisico in voor de leadgenerator. Een goed netwerk is goud waard. Zou jij jouw netwerk willen bestoken met contacten waar je misschien niet helemaal achter staat, maar omdat het direct geld oplevert? Het is een goede manier om je zorgvuldig opgebouwde netwerk in een paar maanden om zeep te helpen.

 

Wat jij voorstelt is een geforceerde manier van netwerken. Echt netwerken geeft op de langere termijn de betere deals. Jouw leadgenerator beveelt je aan bij een van zijn relaties omdat hij vindt dat je je werk goed doet, niet omdat het hem wat oplevert. Dit is een win-win situatie. Jij een nieuw contact, jouw leadgenerator heeft zijn betrouwbaarheid bewezen in zijn netwerk. Natuurlijk mag je altijd je leadgenerator belonen. Zo heb ik iemand eens een lang romantisch weekend cadeau gedaan na het aanleveren van een grote opdracht. Kosten: Eu 500,-. Zijn reaktie: Onbetaalbaar....

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.