• 0

BTW teruggave boeken in Snelstart

Beste Mensen, ik heb huidige vragen en antwoorden hier al flink doorgezocht maar nog niet helemaal gevonden wat ik zoek. Ik werk sinds kort met SnelStart Boek en ik heb een vraag hoe iets specifiek in SnelStart te boeken.

Het betreft BTW die ik terug heb ontvangen, initieel heb je 2 posten met te vorderen BTW 1611 en 1612 (laag en hoog).

Nu krijg ikdat geld gestort op mijn rekening, maar boek je dit direct tegen deze posten 1611 en 1612 terug? Ik zie namelijk iets van 1620 BTW afdracht, maar als ik dat gebruik geeft niet het resultaat wat ik verwacht.

 

Helpdesk van Snelstart wil hier niet op antwoorden, het zou niet profissioneel zijn om boekhoudkundige vragen te beantwoorden als software leverancier volgens hun. Tja, leuk zo'n servicecontract voor vragen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi,

 

Tegenboeken op 1611 en 1612, hetgeen ik verwacht is namelijk alleen die BTW die in in de volgende periode moet verrekennen.

Echter wanneer ik BTW berekening voor de volgende periode laat uitvoeren door SneltStart ziet deze niet het teruggekregen geld, maar neemt het hele bedrag weer. De kolommenbalans geeft wel het juiste resultaat zoals ik denk dat het zou moeten.

 

Nu vernam ik dat je ook iets kan boeken met 1620 BTW afdracht,

maar op deze manier zie je beide op de balans (1611,1612 en 1620),

op zich geen probleem, maar als ik ter proef het jaar afsluit en de nieuwe beginbalans bekijk staat op de balans 1620 nog steeds als apart bedrag in het nieuwe jaar. Dat bedrag moet toch ergens in je normale eigen vermogen komen als "normaal" bankgeld/liquide middelen?

 

Hehe...

Link naar reactie
  • 0

Eric,

 

Btw is resultaat-neutraal. Dit wil zeggen je boekt de van de fiscus te vorderen btw op één rekening; de aan de fiscus te betalen btw op één rekening en gebruikt een derde rekening voor de financiële afwikkeling.

 

Als je het netjes wil doen boek je na afloop van een kwartaal (of elke andere afdrachtsperiode):

 

Te betalen btw

Aan Te vorderen btw

Aan Afdracht btw.

 

Daarmee zijn de eerste 2 rekeningen leeggeboekt v.w.b. het afgelopen kwartaal en staat de schuld aan de fiscus op de derde rekening. (Kan ook zijn dat je te vorderen hebt per saldo dan staat het saldo op de Afdracht btw debet)

 

Vervolgens doe je de betaling en aan de hand van het bandafschrift boek je:

 

Afdracht btw

Aan Bank

 

Nu is ook de derde rekening v.w.b. het vorige kwartaal leeg.

Bij balansovergang geeft alleen de Afdracht btw een saldo dat immers eerst eind januari wordt betaald.

 

ecofin

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Thx, ik heb inmiddels gestoeid met hetgeen je beschrijft. "als jij bedoelt wat ik begrijp.....". Dat ziet er op de balans en saldo van de diverse posten wel goed uit. Sterker nog SnelStart geeft in de handleiding zelfs nog een 1625 BTW vorige jaren aan,die je kan gebruiken voor BTW 4e kw in januari nog te verwerken. Gewoon als extra stap. Ook dit werkt goed.

 

Alleen het BTW berekenen via Snelstart gaat niet lekker, het programma ziet nog steeds niet de BTW die terugkomt. Is te omzeilen met het overrulenen door handmatige invulling, maar begrijpen doe ik het niet.

 

Kortom, ik kan er mee voorlopig mee uit de voeten....

 

 

Link naar reactie
  • 0
Alleen het BTW berekenen via Snelstart gaat niet lekker,

 

Doe je dat wel helemaal goed? BTW berekenen is gebaseerd op de boekingsdata, die in de betreffende aangifteperiode moeten vallen. Boekingen uit voorgaande perioden doen dus als het goed is niet mee voor een btw-aangifte, ongeacht of je inmiddels betaald of terug ontvangen hebt aan/van de belastingdienst.

 

Ik gebruik zelf Snelstart, maar weet het fijne er niet van, omdat mijn accountant de btw-aangifte voor mij doet. De teruggave van de belastingdienst boek ik inderdaad op "BTW afdracht".

Link naar reactie
  • 0

Oke, dan komt het wel goed.

Hier volgt nog een trucendoos(je) dat handig is om vergissingen etc. op te vangen indien je de aangifte los van het boekhoudprogramma doet. In dat geval kan het immers voorkomen dat, nadat aangifte over een kwartaal is gedaan, een b.v. late nota daarna alsnog in het vorig kwartaal wordt geboekt met als risico dat de btw dan niet meer meegaat op de aangifte van het volgende kwartaal. Daarnaast moet je denken aan de mogelijkheid van overnamefouten op het (elec) formulier.

De "doos" werkt als volgt:

 

Voor de samenstelling van de bedragen op het aangifteformulier gebruik je ALTIJD de tellingen van de desbetreffende grootboekrekeningen

 

de boeking

Af te dragen btw

Aan Te vorderen btw

Aan Afdracht btw

 

doe je ALTIJD (dit is belangrijk) vanaf het (kopie)formulier dat naar de belastingdienst wordt gezonden.

 

Een naderhand naar het vorige kwartaal teruggeboekt btw-bedrag wordt op deze wijze automatisch meegenomen in de aangifte van het volgende kwartaal. Een eventuele overname fout (die dus zit in het bedrag dat op het formulier staat) blijft aldus automatisch op de grootboekrekening staanen gaat het volgende kwartaal automatisch mee.

 

Uitgangspunten dus (nogmaals)

 

- de tellingen van de grootboekrekeningen

- voor de boeking de bedragen op het definitief verzonden formulier

 

ecofin

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

L.S.

Ik ben nieuw met snelstart en zit in precies hetzelfde situatie. Het is mij duidelijk hoe het moet op papier:

de boeking

Af te dragen btw

Aan Te vorderen btw

Aan Afdracht btw

 

Maar in snelstart kom ik er niet uit.

Hoe/waar kan ik het bovenstaande actie uitvoeren? Vanuit welke dagboek moet ik gaan werken?

Als ik mijn bank dagboek pak en dan de af te dragen btw uitvoer dan gaat het dus van mijn bank dagboek af...

Het lukt mij dus niet om van uit de BTW iets te gaan doen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

in snelstart wordt automatisch de btw voor een kwartaal bepaald. Dit is gewoon afhankelijk van de ingevoerde inkoop en verkoop fakturen en kassabonnen. Op het moment dat de btw aangifte verstuurd is vanuit snelstart of handmatig is hier niets meer aan te veranderen. Een nagekomen post wordt automatisch in je nieuwe kwartaal opgenomen. Krijg je geld terug van de belasting, kun je die gewoon in het dagboek bank op een balanspost met bijvoorbeeld de titel omzetbelasting boeken. Uiteraard pas als je het op de bank gestort hebt gekregen. uiteraard geldt dit ook voor te betalen bedragen.

Volgens mij kan er niets mis gaan bij snelstart. Overigens snap ik de opmerking van de helpdesk wel. Ze kunnen geen boekhoudvragen beantwoorden, omdat ze hiermee het risico van aansprakelijkheid in huis halen. Dit hoort bij de ondernemer en zijn boeklhouder te liggen. Dus ook ik ben hier niet aansprakelijk voor als er iets fout gaat.

 

groet herman

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Herman voor jou snelle reactie!

 

Bij de kolommenbalans blijft echter wel mijn 1602 en 1612 staan. Die zouden toch naar 0 moeten gaan? Immers ik heb het al verrekend met elkaar en dan moeten betalen/ontvangen van de belastingdienst.

 

1602 btw af te dragen hoog staat onder credit een bedrag van bv: 2000

1612 btw te vorderen hoog staat onder debet bedrag van bv: 1000

 

Als gevolg hiervan zou ik dus 1000 moeten betalen aan de belasting (gaat via de bank). <-- De boeking via de bank is mij trouwens ook niet duidelijk...ik snap dat de tegenrekening 1620 btw afdracht moet zijn. MAAR op een of ander manier lukt het mij niet om van grootboeknummer: 1602/1612 naar 1620 te boeken? Moet ik iets via kruisposten of memoriaal gaan doen? Theoretisch zou dus er op een of ander manier een boeking gedaan moeten worden van XXX naar grootboeknr 1620 van 1000 euro.

 

Als ik ga betalen dan kan ik dus via mijn Bankboek 1000 euro aan de belastingdienst gaan betalen met als tegenrekening grootboeknummer 1620.

 

Hopelijk is het verhaal een beetje duidelijk. Ik mis dus de stap hoe ik van 1601/1612 naar 1620 kan gaan.

Ik dank jullie alvast vriendelijk voor de oplossing!

Link naar reactie
  • 0

Alleen het BTW berekenen via Snelstart gaat niet lekker,

 

Doe je dat wel helemaal goed? BTW berekenen is gebaseerd op de boekingsdata, die in de betreffende aangifteperiode moeten vallen. Boekingen uit voorgaande perioden doen dus als het goed is niet mee voor een btw-aangifte, ongeacht of je inmiddels betaald of terug ontvangen hebt aan/van de belastingdienst.

 

Ik gebruik zelf Snelstart, maar weet het fijne er niet van, omdat mijn accountant de btw-aangifte voor mij doet. De teruggave van de belastingdienst boek ik inderdaad op "BTW afdracht".

 

Helaas dit is niet juist.

 

In Snelstart wordt de te betalen BTW bepaald door de rekening(en) verkopen hoog en laag tot en met de laatste datum van de aan te geven periode..

Vervolgens wordt hetgeen in de vorige perioden is aangegeven hierop in mindering gebracht.

Het saldo wordt dan aangegeven. (De rekening 1602 heeft hier geen invloed op)

 

Voor de rekeningen 1611 en 1612 wordt saldo van de rekeningen wel gebruikt doch de berekenwijze is identiek aan de berekening van de af te dragen BTW. (Totaal aan te geven bedrag onder aftrek van hetgeen reeds in de BTW berekening betrokken is.)

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Herman voor jou snelle reactie!

 

Bij de kolommenbalans blijft echter wel mijn 1602 en 1612 staan. Die zouden toch naar 0 moeten gaan? Immers ik heb het al verrekend met elkaar en dan moeten betalen/ontvangen van de belastingdienst.

 

1602 btw af te dragen hoog staat onder credit een bedrag van bv: 2000

1612 btw te vorderen hoog staat onder debet bedrag van bv: 1000

 

Als gevolg hiervan zou ik dus 1000 moeten betalen aan de belasting (gaat via de bank). <-- De boeking via de bank is mij trouwens ook niet duidelijk...ik snap dat de tegenrekening 1620 btw afdracht moet zijn. MAAR op een of ander manier lukt het mij niet om van grootboeknummer: 1602/1612 naar 1620 te boeken? Moet ik iets via kruisposten of memoriaal gaan doen? Theoretisch zou dus er op een of ander manier een boeking gedaan moeten worden van XXX naar grootboeknr 1620 van 1000 euro.

 

Als ik ga betalen dan kan ik dus via mijn Bankboek 1000 euro aan de belastingdienst gaan betalen met als tegenrekening grootboeknummer 1620.

 

Hopelijk is het verhaal een beetje duidelijk. Ik mis dus de stap hoe ik van 1601/1612 naar 1620 kan gaan.

Ik dank jullie alvast vriendelijk voor de oplossing!

 

Als je na elke periode de rekeningen 1602 en 1612 naar een NIHIL saldo wilt brengen dan dien je inderdaad een memoriaalboeking te verzorgen.

 

1602 Af te dragen BTW 2000

aan 1612 BTW te vorderen hoog

aan 1620 BTW afdracht.

 

Let op de rekening 1602 hoeft niet altijd exact gelijk te zijn aan de berekende BTW in het aangifteprogramma van Snelstart.

(Zie ook mijn vorige opmerking.)

 

Link naar reactie
  • 0

Super! Ben er bijna...het moet dus via memoriaal. Hoe moet ik dan via memoriaal

1602 Af te dragen BTW 2000

aan 1612 BTW te vorderen hoog

aan 1620 BTW afdracht.

Uitvoeren?

 

Als ik memoriaal open dan moet ik een omschrijving invoeren en dan 1 grootboekrekening meegeven en dan een bedrag voor credit of debit. In de eerste boeking van 1612 naar 1620 hoe werkt dat dan?

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Het kan ook wat eenvoudiger.

 

Aangezien je in Snelstart bij de kolommenbalans geen begindatum kunt kiezen telt het de BTW steeds cumulatief op. Je kunt dit memoriaal gaan tegenboeken maar dan wordt het een beetje ingewikkeld verhaal.

 

Wat je ook kan doen is een apart excelsheetje bijhouden met:

BTW af te dragen -/- BTW voorbelasting = BTW te betalen / ontvangen van dat kwartaal.

 

In het volgend kwartaal krijg je de BTW cumulatief te zien en trek je de cijfers in excel van het voorgaande kwartaal vanaf.

Zo trek je de boel weer recht en houd je mooi overzicht op de BTW's.

 

Vorderen 1612 en afdragen 1602 BTW hebben geen koppeling met 1620 BTW afdracht. Deze laatste is enkel een interessant controlepunt voor de jaarcijfers. (aansluiting op de aanslagen)

 

Snelstart is een prima programma maar af en toe een beetje onpraktisch in gebruik.

 

 

Groet Jaap

Input Out Administraties

Input Out Administraties | http://www.inputout.nl

Link naar reactie
  • 0

Aangezien je in Snelstart bij de kolommenbalans geen begindatum kunt kiezen telt het de BTW steeds cumulatief op. Je kunt dit memoriaal gaan tegenboeken maar dan wordt het een beetje ingewikkeld verhaal.

 

Wat je ook kan doen is een apart excelsheetje bijhouden met:

BTW af te dragen -/- BTW voorbelasting = BTW te betalen / ontvangen van dat kwartaal.

 

In het volgend kwartaal krijg je de BTW cumulatief te zien en trek je de cijfers in excel van het voorgaande kwartaal vanaf.

Zo trek je de boel weer recht en houd je mooi overzicht op de BTW's.

 

Vorderen 1612 en afdragen 1602 BTW hebben geen koppeling met 1620 BTW afdracht. Deze laatste is enkel een interessant controlepunt voor de jaarcijfers. (aansluiting op de aanslagen)

 

Snelstart is een prima programma maar af en toe een beetje onpraktisch in gebruik.

 

 

Waar heb je dan een boekhoudprogramma voor, als je naast je software met excelletjes moet gaan pielen, kan je niet gewoon de saldi's van het grootboek gebruiken, ik neem aan dat dit moet sluiten met je aangiften?

 

ik heb geen verstand van snelstart, maar ik noem het niet eenvoudig om je saldo in een apart excelsheet te moeten controleren.

 

groet

erik

 

 

Link naar reactie
  • 0

;) bedankt voor jullie reactie. Snelstart telt idd de BTW steeds cumulatief op. Dit zie ik ook terug in mijn kolommenbalans. Niet echt een gewenste beeld. Het vervuild gewoon het overzicht. Ik wil gewoon in een keer kunnen aflezen hoeveel btw ik met ontvangen of betalen. Indien het betaald/ontvangen is moet het gewoon weer op 0 staan.

 

Ik vind het niet erg als het een lastig verhaal is om dat effect te bereiken via "complexe" boekingen via bijvoorbeeld memoriaal. ALS HET MAAR LUKT! :)

 

Via het onderdeel "BOEKHOUDEN" lukt het mij gewoon niet. Ik krijg dan de dagboeken:

* Bank

* Verkoop

* Inkoop

* Memoriaal

* Tussenrekening balans

Hiermee moet ik het dus gaan doen.

 

Waarschijnlijk moet ik het volgende doen:

- Memoriaal dagboek openen

- nieuwe boeking maken

- 1602 en 1612 zetten op 0 lukt wel

- maar hoe zet ik 1620 btw afdracht?

 

Een maak als 1620 btw afdracht gevuld is dan is het waarschiunlijk gewoon een kwestie van de dagboek van Bank openen en dan een boeking doen.

 

Maar ik loop dus vast bij memoriaal...of zijn er nog andere ideeen?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Erik,

 

Volledig met je eens, maar de aangedragen memoriaal oplossing lijkt me onhandig in gebruik en foutgevoelig.

Dus ik dacht met ander inzicht een simpeler houtje-touwtje oplossing aan te dragen voor deze ondernemer.

Gaat z'n BTW afdracht tenminste niet de mist in...

 

Snelstart is bepaald niet zaligmakend. (zie ook initiële reactie van hun helpdesk; lekker kort door de bocht)

Input Out Administraties | http://www.inputout.nl

Link naar reactie
  • 0

Ben net even aan het snuffelen op de site van snelstart, en als ik hun faq lees krijg ik de indruk dat je een aangifte kan aanmaken, de betaling van deze aangifte of eventueel teruggaaf boek je dan op volgende manier

 

Nu weet ik niet of ik over dezelfde versie, pakket of whatever praat. Maar de indruk die ik kreeg is dat je een aangifte verzorgt en deze dan vervolgens kan afboeken

 

Ik weet niet hoe snelstart deze aan de achterkant boekt, doe ik een aangifte maken in exact voor globe dan boekt deze een crediteuren boeking op en de btw saldi op grootboek af.

 

@inputout memoboekingen kunnen idd foutgevoelig zijn, maar er moet toch een andere oplossing zijn om de btw te kunnen boeken of te controleren?

 

Ik zou er gillend gek van worden als ik ook nog excellbestanden moet gaan matchen met de software.

 

groet

erik

Link naar reactie
  • 0

@Erik,

 

De Snelstart oplossing is in mijn optiek gewoon de techniek van 'afboeken'. Het is zeker niet gezegd dat het probleem hiermee opgelost wordt: "ieder kwartaal weer starten met een fris nulsaldo BTW betreffende dat kwartaal".

 

Ga je dit memoriaal inboeken maak je een janboel van de kolommenbalans en is niet aan te raden.

 

Mijn advies: houd de BTW berekening zo simpel & zuiver mogelijk; gebruik een apart excelsheet of wat mij betreft een Post-it note. Geen memoriaal gebruiken = minste kans op fouten in afdracht !

 

(heb zelf een administratiekantoor en zit dus de hele dag naar Snelstart te turen)

Input Out Administraties | http://www.inputout.nl

Link naar reactie
  • 0

Waarom zo ingewikkeld doen? Ik zie er het nut niet van in om gedurende een lopend jaar de btw op 0 te gaan boeken.

In Snelstart kun je op elk moment exact zien hoeveel btw je moet afdragen over een periode via Programma -> btw aangifte.

 

In je kolommenbalans kun je dit ook terugvinden door te kijken naar het totaal van de rubriek omzetbelasting. Heb je een periode nog niet betaald, dan haal je die van het saldo af.

 

Het enige moment dat je de btw gaat salderen is bij het aanmaken van de beginbalans voor het nieuwe jaar.

Zo houd je de btw-rekeningen zuiver en kun je op het einde van het jaar gemakkelijk een omzetaansluiting en recapitulatie maken o.b.v. de kolommenbalans.

 

Ik werk overigens al jaren naar volle tevredenheid met Snelstart.

 

Groet,

 

Roel

Link naar reactie
  • 0

Nou..het probleem ligt bij het feit als ik mijn kwartaal btw wilt afdragen via mijn bank boek ik een grootboekrekening moet gaan opgeven. In mijn voorbeeld zag het als volgt uit: 1602 af te dragen btw 2000 euro en 1612 te vorderen 1000 euro staan keurig op de kolommenbalans.

 

Maar nu wil ik dus gaan betalen via de bank. Via bank boek ik dan 1000 euro met omschrijving te betalen btw maar moet ik dus een grootboekrekening meegeven. Geef ik 1620 af te dragen btw op...dan komt 1000 euro op de debet zijde uit. Is dat wat ik moet doen??

 

Ik heb gewoon een sterk vermoeden dat dit het totaal resultaat (onder aan de kolommen balans) onnodig hoog wordt gehouden, omdat 1000 euro op de 1612 en 1000 euro op 1620 op de debet zijde staat en 2000 euro op de credit zijde voor 1612. Terwijl je toch zou denken dat alleen het bedrag van je bank en eventueel debiteuren etc het totaal resultaat van de balans zou beinvloeden?

Link naar reactie
  • 0

De boeking via de bank wordt dan toch iets van:

 

1620 BTW afdrachten/ontvangsten € 1000,00

@ 1XXX bank € 1000

 

Je bank neemt nu met 1000 af, en de btw rekening neemt met 1000 toe

 

je hebt dan

 

1602 af te dragen btw € 2.000 CR

1612 te vorderen btw € 1.000 D

1620 BTW af te dragen btw € 1.000D

 

Zo is je btw weer sluitend.

 

Het saldo op de balans wordt op deze manier niet "onnodig" hoog gehouden het is gewoon zoals het is. Saldo van de bank wordt minder en om dat in balans te krijgen wordt de rekening 1620 met 1000 verhoogd.

 

groet

erik

Link naar reactie
  • 0

Mijn beginbalans in het kort:

Debet kant van de kolommenbalans:

Bank € 3000

 

Credit kant van de kolommenbalans:

EV € 3000

 

Totaal onder het streep is dus € 3000 aan beide kanten


Nu ziet het balans als volgt eruit als ik de stappen gevolgd hebt:

 

Debet kant van de kolommenbalans:

Bank € 2000

BTW te vordrern € 1000

BTW afdracht € 1000

 

Credit kant van de kolommenbalans:

EV € 2000

BTW af te dragen € 2000

 

OPEENS is staat er dus onderaan de streep 4000 aan beide kanten.

 

Is dat dan niet vreemd?

 


 

Ik zou verwachten dat mijn EV afgenomen zou moeten zijn...of zit ik helemaal verkeerd te denken..

Link naar reactie
  • 0

Nee, dat is niet vreemd. Het gaat hier om een kolommenbalans. Dit is niet hetzelfde als de balans die je op het einde van het jaar opstelt voor de jaarstukken of de belastingaangifte. Bij die balans wordt de btw gesaldeerd en krijg je in jouw voorbeeld:

 

Debet

Bank 3000

BTW 0

 

Credit

EV 3000

Link naar reactie
  • 0

@iedereen Top! Komt nu denk ik wel goed...moest gewoon blijkbaar even snappen dat het niet vreemd is dat het "totaal resultaat" zo hoog is in de kolommenbalans.

Ik neem aan dat aan het einde van het jaar bij het afsluiten van mijn jaarrekening de btw dus automatisch gewoon op 0 gezet gaat worden door Snelstart?

 

Nogmaal bedankt voor jullie antwoorden!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.