• 0

Overname eenmanszaak door BV

Dag!

 

Hoewel ik reeds een aantal keren flink gezocht heb kom ik er niet goed achter hoe ik de volgende uitdaging aan kan gaan.

 

Ik ben een eenmanszaak. Een klant wil mij overnemen vanwege mijn expertise voor zijn bedrijf. (Feitelijk zou dit bedrijf mij het liefst in dienst willen nemen.)

Ik ben bewust al 10 jaar zelfstandig (freelancer én ondernemer AV Branche) en wil niet in loondienst.

 

Het bedrijf is een BV en wil mijn bedrijf wellicht als werkmaatschappij toevoegen aan deze BV. Onze werkzaamheden overlappen elkaar gedeeltelijk. Klantenkring en netwerk idem.

 

Mijn idee is het volgende:

 

Mijn eenmanszaak wordt een BV waarin hij een aandelenkapitaal verwerft (max 49%)

Ik kom in dienst als Dga van deze nieuwe BV en lever de expertise aan de andere werkmaatschappij voor grofweg de helft van mijn tijd. Daarnaast ga ik in die constructie verder met mijn huidige klanten geholpen door iemand die ik daarvoor zal moeten aannemen.

 

Voordelen overnemende partij:

 

- Naast mijn expertise komt ook mijn klantenbestand ter beschikking.

- Winstdeling als het goed gaat met mijn bedrijf.

- Mijn diensten kunnen variabel worden ingezet. (Ik wil wel een 2 jarige overeenkomst over minimale afzet)

- Eventuele fusie mogelijk op langere termijn.

 

Voordelen mijn bedrijf/mijzelf:

- Betere bedrijfsstructuur en verwachte groei door synergie

- Winst door verkoopbedrag

- Verbetering bedrijfspositie voor overdracht fusie op langere termijn.

- Ik blijf ondernemer

- Beter financieringsmogelijkheden voor investeringen

 

Nu zou ik graag het volgende willen weten:

 

Is dit überhaupt een werkbare constructie/idee?

Is een andere rechtsvorm wellicht beter?

Waar moet ik op letten?

 

Met vriendelijke groet!

 

Ed

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

"Ik ben bewust al 10 jaar zelfstandig (freelancer én ondernemer AV Branche) en wil niet in loondienst."

 

Welke rol wil je vervullen? Als je wilt groeien, personeel aan wilt nemen etcetera kan ik me voorstellen dat een dergelijke zet zeer slim is. Als je expert bent op een vakgebied kan ik me voorstellen dat het bedrijf je gewoon inhuurt, waarom zou je daarvoor aandelen moeten verkopen?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo djluc,

 

Mijn bedrijf is groeiende en ik wil dat zeker doorzetten. Daarnaast ben ik ook een soort expert in mijn vakgebied. Dit is niet ongebruikelijk in mijn branche (Audiovisueel).

De diensten die ik lever aan deze klant zijn nadrukkelijk ook belangrijk voor de groei van dit bedrijf. Zie het als een manager/expert. Ik ben dit in mijn eigen bedrijf ook, naast directeur/eigenaar natuurlijk.

Het makkelijkst voor mijn klant is om mij in dienst te krijgen en mijn diensten in zijn bedrijf voort te zetten.

Dat is mij te gemakkelijk en niet wat ik wil als ondernemer.

 

Dus ik zoek naar een vorm van partnership mét behoud van mijn eigen onderneming. Daarbij lijkt mij een investering van de ander partij op zijn plaats. Alleen wat is dus de beste weg?

Groet!

Link naar reactie
  • 0

Topic is alweer wat verouderd, maar omdat ik wellicht in dezelfde situatie kan komen, hoop ik dat er meer mensen zijn die tips hebben voor deze situatie.

 

- Waar moet een partij zoals eddie5m en wellicht ikzelf op letten?

- @ eddie5m: is het inmiddels rond gekomen? zo ja, wat kwam je tegen in het traject? zo nee, wat ging er mis?

 

Ik hoor graag wat tips over hoe ik mijn bedrijf/mijzelf goed uit de verf kan laten komen met een dergelijke situatie

Link naar reactie
  • 0

Hey Luc,

 

ja t zit zo, myscape is nu een klein maar redelijk succesvol in (web)design.. en een it bedrijf heeft intresse om een aandeel te nemen in het bedrijf om zo hun web business te laten groeien. Ze hebben een groot klantenbestand waar de vraag naar een goede webomgeving erg groot is.

 

Ikzelf ben dus wel tevreden met de progressie van het bedrijf, maar zie dat de echte groei uit blijft. Met deze nieuwe partner voorzie ik die groei wel.

 

Het is voor mij belangrijk dat ik baas in eigen toko blijf, maar wel de mogelijkheden krijg om te groeien (personeel / klantenbestand van it bedrijf)

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ho G. Bos,

 

Er zijn verschillende varianten mogelijk, afhankelijk van jouw situatie. Het IT-bedrijf zal ook wel haar eigen gedachten hebben.

 

Enkele ideeën:

1 Het IT-bedrijf kan een (achtergestelde) lening verstrekken:

2 Het IT-bedrijf kan toetreden als commanditair vennoot. De eenmanszaak wordt dan een commanditaire vennootschap. Voordeel voor jou is dat het IT-bedrijf wel recht heeft op een winstaandeel, maar geen zeggenschap. De winst wordt gewoon belast in de inkomstenbelasting, dus je behoudt recht op ondernemersaftrek.

3. Je richt samen met het IT-bedrijf een BV op (waarbij jouw aandelen worden geplaatst bij je persoonlijke holding). Zeggenschap behoud je doordat meer dan 50% van het aandelenkapitaal bij jou wordt geplaatst of - als dat niet mogelijk is - het plaatsen van prioriteitsaandelen.

 

Voor een echt advies zul je toch meer gegevens moeten aanleveren en nagaan onder welke condities het IT-bedrijf wil toetreden. Je mag me een PM-tje sturen.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Dag G. Bos

 

Zoals Odeon terecht opmerkt: laat je eerst goed adviseren voordat je deze keuze maakt. Financieel is er wellicht gewin te halen, maar als de resultaten uitblijven, dan kost een BV gewoon (veel) geld! Pas bij winsten vanaf 100K is denken aan een BV verstandig, tenzij de argumenten voor risicobeperking en makkelijk in en uittreden belangrijk zijn.

 

Voorts: zorg dat je een adviseur hebt die alle hoeken van zo'n traject overziet. Dat impliceert fiscale, juridisch, notariële en administratieve kennis.

 

Hij zal eerst moeten laten zien dat een BV de juiste optie is. Dat vereist fiscale berekeningen en het inzichtelijk maken van wat er gebeurt als je jouw eenmanszaak staakt.

 

Dan moet hij de begeleiding voor de oprichting van de BV's verzorgen. Dit omvat opstellen van stakingscijfers, voorbereiding richting notaris, inbrengverklaringen opstellen en een accountant de inbrengbalansen laten opstellen en tekenen.

 

Na oprichting zal er veel contractueel geregeld moeten worden (aandeelhoudersovereenkomst, managementovereenkomst, arbeidsovereenkomst, pensioenovereenkomst, etc.), dus dat moet ook goed gebeuren. Dan de BV nog aanmelden bij de fiscus en een loonadministratie opzetten.

 

En tot slot moet de omslag naar de BV in de administratie juist verwerkt worden. Bovenal moet hij je kunnen vertellen wat de gevolgen zijn, wat mag wel, wat niet en wat kan er wel en niet.

 

Vragen zijn welkom!

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.