• 0

Non concurrentie beding, graag advies

Beste mensen,

 

ik ben 26 en pas afgestudeerd voor de studie bedrijfseconomie in Maastricht, ben 2 maanden geleden een arbeidsovereenkomst voor de duur van 6 maande aangegaan bij een klein accountantskantoor in Heerlen. Ze hebben mij toen eerst een kort contract opgestuurd, ik gelezen en ondertekend. Bij arbeids begin kreeg ik een volledig contract voor ogen en of ik dit even kon tekenen, natuurlijk niet gelezen en meteen ondertekend. (maakt juridisch waarschijnlijk niets meer uit, maar toch)

 

Nou ben ik nog wat andere trucjes bij deze zaak tegengekomen die ervoor gezorgd heb dat ik zo snel mogelijk weg wil zodra ik een bij een ander bedrijf aan de slag kan. Dit zal in mijn geval bij voorkeur een accountantskantoor zijn. Nu ben ik echter een non concurrentie beding tegengekomen die erop lijkt mij enige arbeid bij een accountantskantoor binnen een straal van 25 km (dus ook Maastricht) te ontzeggen. Kunnen jullie bevestigen dat dit zo is en in hoeverre ik aan dit beding vastzit? Bij voorbaat dank voor de moeite.

 

De precieze tekst:

 

Artikel 11: Non-concurrentiebeding:

 

1. Behoudens voorafgaande schriftelijke toestemming van werkgever, zowel gedurende het bestaan van de dienstbetrekking als gedurende twee jaar na beeindiging daarvan, is het de werknemer verboden om binnen een kring met Heerlen als middelpunt en met een straal van 25 km in enige vorm een zaak, gelijk, gelijksoortig of aanverwant aan die van werkgever en/of met haar gelieerde ondernemingen te vestigen, te drijven, mede te drijven, hetzij direct, hetzij indirect, alsook financieel in welke vorm dan ook bij een dergelijke zaak belang te hebben, direct of indirect, of daarin, of daarvoor op enigerlei wijze werkzaam te zijn, het tegen vergoeding, hetzij om niet, en/of daarin aandeel van welke aard dan ook te hebben.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Overigens is het zeer gebruikelijk dat bij onderhandelingen over het beëindigen van een arbeidsovereenkomst een concurrentiebeding wordt gematigd tot een relatiebeding, waarin een lijst(je) van specifieke relaties is opgenomen.

 

Onderhandelen vindt vaak plaats als de werkgever van je af wil. Als jij zelf opstapt valt er weinig te onderhandelen toch?

 

Deze vraag zou eigenlijk op slot moeten omdat het geen ondernemersvraag is en we Higherlevel.nl graag een beetje zuiver willen houden. Ik laat echter deze vraag graag nog even open omdat dit voor veel werkgevende ondernemers ook een interessant punt is.

Link naar reactie
  • 0

Deze vraag zou eigenlijk op slot moeten omdat het geen ondernemersvraag is en we Higherlevel.nl graag een beetje zuiver willen houden. Ik laat echter deze vraag graag nog even open omdat dit voor veel werkgevende ondernemers ook een interessant punt is.

 

Uitstekende beslissing :)

 

Volgens mij veegt de rechter de vloer aan met dat beding. Komt er op neer dat je de timmerman z'n gereedschapskist afneemt en dat is onredelijk en niet billijk.

 

Waar blijft Edward met z'n scherpe opmerkingen?? 8)

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Deze vraag zou eigenlijk op slot moeten omdat het geen ondernemersvraag is en we Higherlevel.nl graag een beetje zuiver willen houden. Ik laat echter deze vraag graag nog even open omdat dit voor veel werkgevende ondernemers ook een interessant punt is.

 

Uitstekende beslissing :)

 

Volgens mij veegt de rechter de vloer aan met dat beding. Komt er op neer dat je de timmerman z'n gereedschapskist afneemt en dat is onredelijk en niet billijk.

De rechter zal een belangenafweging maken. Het beding is in dit geval weliswaar beperkt tot een straal, maar lijkt zo op het eerste gezicht in geen verhouding te staan tot de duur van de arbeidsovereenkomst.

 

Het bedrijf zal dan moeten onderbouwen welk belang er is bij handhaving en als dat belang niet of onvoldoende aangetoond wordt, dan zal de rechtbank het beding niet zozeer 'van tafel vegen' als wel matigen.

Link naar reactie
  • 0

Op zich is het een merkwaardig gegeven dat de werkgever twee keer een arbeidsovereenkomst aangaat. Hoe dit juridisch te duiden is zonder de inhoud van de beide overeenkomsten moeilijk te zeggen, maar het heeft er alle schijn van dat het gaat om een wijziging van de arbeidsovereenkomst. Niet dat je hier veel mee kunt, maar het kan toch nog interessant zijn om hier eens naar te laten kijken.

 

Van welke invloed dit is op het concurrentiebeding is dus lastig te beantwoorden. Ik sluit mij in deze verder aan bij StevenK.

 

Wanneer een werknemer er niet in slaagt om in goed overleg met de werkgever de omvang van het concurrentiebeding te beperken of deze geheel buiten toepassing te verklaren, dan kan de werknemer in ieder geval hiervoor een procedure starten om het beding door de kantonrechter geheel of gedeeltelijk te laten vernietigen. Bedenk echter wel dat dit de nodige tijd vergt.

 

Wanneer de werknemer een spoedeisend belang heeft bij het geheel of gedeeltelijk vernietigen van het concurrentiebeding dan kan hij overwegen om middels een voorlopige voorziening tijdelijke schorsing van het beding te vorderen. Dit heeft echter een groot risico wanneer de vordering wordt afgewezen.

 

Kortom, een goed overleg met de werkgever is de eerste stap. Heeft dat niet het gewenste resultaat dan rest eigenlijk alleen maar de weg van de rechtelijke procedure wanneer zekerheid is gewenst.

 

De redelijkheid van het concurrentiebeding in verhouding tot de duur van de arbeidsovereenkomst zal daarbij als inzet gelden. De kans is groot dat een rechter het beding matigt, maar dat zal ook weer afhangen van de argumenten die over en weer bestaan met betrekking tot de reden waarom het concurrentiebeding is opgenomen. In praktijk is dit vooral erg afhankelijk van de casus.

 

Gezien het voorgaande en het feit dat dit toch vooral een werknemersvraag is, zullen we hierbij het topic sluiten.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 276 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.