• 0

Buitenlandse BTW boeken

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je de BTW niet wil terugvragen (zou ik wel doen) dan zijn dit gewoon kosten. Volgende keer een BTW vrije factuur aanvragen bij je leverancier. Kijk op de site van de belastingdienst.

 

De intracommunautaire verwerving

U verricht een intracommunautaire verwerving als u goederen verwerft van een ondernemer uit een ander EU-land en die goederen worden vervoerd van het ene EU-land naar het andere EU-land. Voor de Nederlandse btw is een intracommunautaire verwerving uitsluitend belastbaar als zij in Nederland plaatsvindt. Eén van de mogelijkheden:

 

het vervoer van de goederen vanuit het andere EU-land eindigt in Nederland

Link naar reactie
  • 0

Astron

 

dank je wel.

 

Natuurlijk wil ik BTW terug. :)

 

Dan snap ik het niet helemaal. Op de site van belastingdienst heb ik gelezen dat als ik iets in een andere EU land koop, moet ik BTW bij de buitelandse belastingdienst terug aanvragen.

 

Is het niet juist dan en moet ik BTW wel in NL terug vragen.....?

Link naar reactie
  • 0

Hangt een beetje af wat je precies doet.

 

Als je iets koopt bij bijvoorbeeld een winkel, dan betaal je zeer waarschijnlijk btw. Je kan deze btw via een speciaal formulier van de Duitse belastingdienst terugvragen vanaf een bepaald bedrag.

 

Anders wordt het als je echt iets importeerd uit Duitsland. Dan geef je je btw nummer aan de leverancier en hoef je geen btw op de factuur te betalen (intracommunautaire verwerving). Deze betaal je dan via de btw aangifte in Nederland (Nederlandse btw). Die aangegeven btw mag je dan trouwens ook direct weer aftrekken.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Tonino,

 

Ok, ik snap het een beetje.

 

Ja, ik wil echt importeren uit Duitsland en hier via mijn webwinkel verkopen.

 

Ik heb de eerste inkoop gedaan, en BTW stond op Duitse factuur. Dus die mag ik van een Duitse belastingdienst terug vragen, juist?

 

En volgende keer dan met mijn leverancier afspreken dat ik geen BTW betaal...? Is het zo makkelijk dan: ik geef mijn BTW nummer aan die duitse leverancier en ze gaan geen BTW verrekenen?

Link naar reactie
  • 0

Als het meer dan 200 euro btw is wel.

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob03/ob03-39.html

 

Je leverancier hoeft geen btw te berekenen al hij aan jouw onderneming/btw nummer in Nederland verkoopt. Of dat makkelijk gaat hangt natuurlijk een beetje van je leverancier af...

Als ik in mijn administratie software een rekening stuur aan een Duitse klant waarvan ik het btw nummer weet, dan wordt automatisch geen btw in rekening gebracht.

 

Succes!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.