• 0

Weer die omzet!!

Ik kan 'het' maar niet vatten.

 

Paul Mars heeft mij reeds enorm geholpen om een prognose van de omzet voor m'n webwinkel te maken voor volgend jaar en daarmee kan ik ruimschoots de kosten voor het pand dekken.

 

Maar ik wil ook flink het assortiment gaan uitbreiden.

Hoe kun je nou een reeele schatting maken wat assortimentsuitbreiding doet met je omzet?

Mag je zeggen, met E 10.000 aan voorraad haal ik nu op jaarbasis E 50.000 omzet, dus als ik E 30.000 voorraad heb (uitbreiding in artikelen, niet op aantal stuks!!) is dan een reeele schatting om de E 150.000 te halen?

 

Bijkomende factoren zijn dat klanten straks naar de 'showroom' kunnen komen om de artikelen te zien/voelen/ruiken dus daar verwacht ik een extra omzet impuls.

Maar ook: mijn huidige klanten zijn specifiek geinteresseerd in één productgroep en de uitbreiding van het assortiment gaat gebeuren in andere productgroepen (andere schalen modelauto's), dus toename in verkoop via website is naar verwachting minder.

Deze uitbreiding is bedoeld om lokale klanten te gaan trekken.

 

Nog iets verontrustends, ik las ergens in een topic dat bijvoorbeeld in de kledingbranche één FTE max E 125.000,- kan omzetten. Geldt dit ook voor andere detailhandel branches??? Nee toch hoop ik?

 

 

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nog iets verontrustends, ik las ergens in een topic dat bijvoorbeeld in de kledingbranche één FTE max E 125.000,- kan omzetten. Geldt dit ook voor andere detailhandel branches??? Nee toch hoop ik?

Dat is wat ik ook altijd "geleerd" heb, 1 fte kan een ton omzetten. Maar volgens mij is dit vooral in de (kleine) dienstverlening, je kunt niet meer werken dan dat er uren zijn zeg maar.

Detailhandel lijkt me juist bij bepaalde specifieke producten veel meer te kunnen, afhankelijk van marges etc.

Link naar reactie
  • 0

Hoeveel een FTE kan verkopen hangt van de branche af. Hiervoor zal je het internet moeten raadplegen. U kunt bijvoorbeeld kijken op :

 

www.cbs.nl

www.zibb.nl

www.hbd.nl

 

De reële schatting waarover je spreekt is en blijft een schatting. Je moet de schatting aannemelijk maken voor derden. Belangrijk is daarom om jezelf de vraag te stellen wat je wil bereiken met de omzetschatting. Hierop moet je een duidelijk overtuigend antwoord te geven.

 

Wanneer je bijvoorbeeld de omzetschatting maakt om geld te lenen bij de bank om een extra werknemer in dienst te nemen zal je duidelijk moeten maken dat deze werknemer zich op de korte termijn zal terug verdienen. De bank heeft ervaring en maakt de inschatting of dat je schatting reël is.

 

Zo werkt het volgens mij maar ik kan me vergissen. Wacht daarom nog even een andere reactie af.

Link naar reactie
  • 0

Er zit natuurlijk altijd een maximum aan wat je in je eentje bol kunt werken, maar ik zou me niet direct door de genoemde bedragen laten beperken. Van webshop naar detailhandel lijkt me echter wel arbeidsintensiever...

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Highio,

 

Wat bedoel je?

 

Uiteraard zit er een max aan maar dat is per branche verschillend. Om daarachter te komen moet onderzoek verricht worden, bijvoorbeeld op de door mij genoemde websites. De getallen die daar uit komen moet je inschatten of dat ze reel zijn... alleen de tijd kan het je leren of dat ze kloppen.

 

Ik kan me voorstellen als er belangrijke beslissingen genomen moeten worden dat je niet op een "lijkt me..." afgaat maar zorgt voor een goede onderbouwing.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat bij Henri om een eenmanszaak/webshop, ik ken genoeg mensen met een handel die met één persoon meer omzet draaien dan de getallen die jij noemt (gemiddelde detailhandelscijfers), we zijn hier innovatieve ondernemer en geen 36 uur loonslaaf...

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Daar ben ik het deels mee eens maar toch moet je altijd zorgen voor een onderbouwing. Ik vind niet dat je zomaar een aanname kan maken omdat het toevallig een mooi getal is. Ik blijf er daarom bij dat je de informatie moet opzoeken, juist in dit geval omdat het gaat om een eenmanszaak/webshop met veel onzekerheden.

 

Ik ken uiteraard ook veel mensen met een handel die met één persoon veel meer omzet draaien dan de getallen die uit het onderzoek komen. Ik ben alleen van mening dat jij met je (startende) eenmanszaak/webshop voorzichtig moet zijn en niet zomaar een hoog getal neer moet zetten. Je kan er namelijk niet vanuit gaan dat jij ook zomaar dezelfde omzet weet te realiseren. Voorzichtigheid is geboden en ook een van de criteria van bijvoorbeeld een bank. Wanneer je het eenmaal heb laten zien structureel beter te presteren dan de getallen zoals gevonden in het onderzoek is het verantwoord om bijvoorbeeld dat percentage aan te houden.

 

Daarnaast zie ik het probleem ook niet... noteren van een te hoog getal kan alleen maar problemen opleveren, laag houden is conservatiever maar neemt veel risico's weg.

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is dat ik niet weet waaraan ik mij moet spiegelen. Op een netwerkbijeenkomst waar ik laatst was, heb ik de hele avond met de hoge piet van een lokale bank staan praten. Hij vertelde dat het in mijn specifieke geval heel moeilijk is om vergelijkbaar materiaal te verzamelen, omdat het een heel specifieke niche is waar ik in zit.

Het is niet te vergelijken met hobby winkels of speelgoed winkels, terwijl ik daar toch het dichtst tegenaan zit.

Het past gewoon niet, het is zo'n specifieke tak van sport. Cijfers van het CBS, HBD etc zijn daardoor zeer lastig te intepreteren.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Wat ik overigens wil bereiken hiermee is voor mijzelf kunnen inschatten hoeveel werk ik op mijn hals ga halen.

En aangezien ik nu toch een flinke slag wil slaan (lees: uitbreiden) probeer ik een inschatting te maken hoeveel winst er ongeveer te verwachten valt en hoe ik die kan beinvloeden door de grootte van het assortiment (en dus de investering) icm de beschikbare ruimte.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 1

Maak je eigen kengetal.

 

Variabelen:

- gemiddelde tijdsbesteding aan bedienen klant

- gemiddelde kassa-aanslag per klant

- aantal openingsuren

 

Stel je bent 50 uur per week open en 50 weken per jaar. Dan heb je 2500 uur tot je beschikking. Wanneer je per klant 10 minuten bezig bent en je kassa-aanslag is 5 euro dan kun je simpeltjes uitrekenen dat je maximaal 75000 euro omzet kunt draaien.

 

Afhankelijk van je eigen toko kun je dit voor jezelf toepassen en uitrekenen.

 

Succes met je (prachtige!) nieuwe huisvesting Henri. Ard

Link naar reactie
  • 0

Ard, dankjewel! (reus)

 

Dat is idd een mooie insteker, daar heb ik tijdens de diverse familie ritjes de afgelopen dagen m'n hoofd eens over gebroken en daar kan ik wat mee! Dan is het theoretisch mogelijk om in m'n eentje in de beschikbare openingstijden de omzet te realiseren die ik in eerste instantie voor ogen heb.

 

Vanuit die gedachtegang kan ik dan bepalen:

- hoeveel nieuwe modellen ik per week moet binnehalen (nieuwe modellen verkopen VEEL beter dan oude voorraad) om aan de wekelijkse omzet te kunnen komen. Van hieruit kan ik dan ook weer berekenen hoeveel cash er iedere maand nodig is.

- hoeveel plankruimte dit in beslag gaat nemen

 

Super, ik kan weer verder!

 

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Ik ben alleen van mening dat jij met je (startende) eenmanszaak/webshop voorzichtig moet zijn en niet zomaar een hoog getal neer moet zetten. Je kan er namelijk niet vanuit gaan dat jij ook zomaar dezelfde omzet weet te realiseren. Voorzichtigheid is geboden en ook een van de criteria van bijvoorbeeld een bank. Wanneer je het eenmaal heb laten zien structureel beter te presteren dan de getallen zoals gevonden in het onderzoek is het verantwoord om bijvoorbeeld dat percentage aan te houden.

 

Dank voor de reactie, maar de webshop draait al drie jaar en de omzetstijging is 'niet onaardig'... Reken in vele tientallen procenten...

De webshop biedt de basis/marge om de stenen toko geheel financieel te ondersteunen.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

De tijd zal moeten leren, of het een juiste stap is. Zonder klanten in de winkel ben je denk ik nogal snel bezig met de afwikkeling van algemene zaken en de bestellingen van de webshop, dus in die zin gaat geen tijd verloren. Investeren in andere huisvesting en uitbreiding naar andere schalen klinkt als twee stappen tegelijk, dat vereist verdeling van aandacht, maar voor alles succes!

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.