• 0

Wanneer BTW betalen: nu (BTW: 19%) of volgend jaar (BTW: 20%)?

Goedenmiddag,

 

Misschien een simpele vraag, maar ik kwam er zo direct niet uit. Met de zoekfunctie kon ik ook geen vergelijkbare vraag vinden.

 

Eens per jaar doen wij btw-aangifte. Nu hebben we sinds niet al te lange tijd flink wat voorraad liggen. Als je voorraad inkoopt dient de btw toch direct verrekend te worden? Dat zou namelijk beteken dat wij een redelijk groot bedrag van de btw terug zouden krijgen, wat geboekt dient te worden als winst (lijkt me wat krom).

 

Of dient de btw van artikelen op voorraad pas verrekend te worden als de artikelen gebruikt/verkocht worden? In dat geval: hoe zit het dan met het 19/20% btw tarief volgend haar? er is uiteraard geen 20% over betaald, maar de oude artikelen tegen 19% laten staan en al het nieuwe met 20% inboeken wordt ook wat rommelig.

 

Bij voorbaat dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Met de zoekfunctie kon ik ook geen vergelijkbare vraag vinden.

 

Het zoekwoord is: factuurstelsel.

 

Bedankt, maar er valt nog steeds weinig over te vinden. Er wordt wel genoeg gesproken over voorraad inboeken, waarde voorraad bepalen e.d. Maar dat is niet echt van belang. Bij elke factuur boeken we de verkochte voorraad af van de voorraad, en altijd is bekend hoeveel wij op voorraad hebben.

 

Het punt is de btw over de voorraad. Dat je btw afdraagt over elke dienst/product die je levert, en het betaalt bij inkopen e.d. is duidelijk. Maar of je die btw van de ingekochte voorraad nu direct verrekend, of pas als de producten verkocht worden is me nog niet duidelijk.

 

Als hier toch duidelijke topics over te vinden dan bij dezen mn excuses, maar ik kon ze helaas niet vinden.

Link naar reactie
  • 0
Maar of je die btw van de ingekochte voorraad nu direct verrekend, of pas als de producten verkocht worden is me nog niet duidelijk.

 

Je geeft het antwoord eigenlijk zelf al:

 

Dat je btw afdraagt over elke dienst/product die je levert, en het betaalt bij inkopen e.d. is duidelijk.

 

Die voorraad heb je eerder dit jaar ingekocht, en dat is het moment dat de BTW daarover gaat spelen. De BTW over de verkoop speelt pas op het moment dat je het verkoopt. Tussen die twee momenten kan inderdaad een soms lange periode zitten.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan het verkeerd begrepen hebben maar de BTW gaat toch pas 1 januari 2009 omhoog?

 

Voor zover ik weet gaat het 1 januari 2008 al omhoog

 

 

renep, er is inderdaad genoeg te vinden over het factuurstelsel in het algemeen. Alleen nergens staat de voorraad apart vermeld, ik dacht dat btw over de voorraad misschien een uitzondering was. Kennelijk niet dus. Ik had ook de verkeerde gedachte dat een teruggaaf van de btw als winst te rekenen is, waardoor de winst uiteraard veel te hoog uit zou vallen. Hoe ik daar nu weer bij kwam zie ik achteraf ook niet in...

 

Zaph, in ieder geval bedankt voor je antwoord. Het is inmiddels duidelijk :)

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Goedenmiddag,

 

Misschien een simpele vraag, maar ik kwam er zo direct niet uit. Met de zoekfunctie kon ik ook geen vergelijkbare vraag vinden.

 

Eens per jaar doen wij btw-aangifte. Nu hebben we sinds niet al te lange tijd flink wat voorraad liggen. Als je voorraad inkoopt dient de btw toch direct verrekend te worden? Dat zou namelijk beteken dat wij een redelijk groot bedrag van de btw terug zouden krijgen, wat geboekt dient te worden als winst (lijkt me wat krom).

NOFI, Het lijkt me dat u er goed aan doet een ter zake kundige boekhouder in te schakelen. Als u de BTW die u op een aangifte terug ontvangt als winst ziet, dan vrees ik dat uw boekhouding niet van het niveau is dat door de belastingdienst vereist is.

 

Overigens gaat de BTW pas er 1 januari 2009 omhoog.

Link naar reactie
  • 0

Goedenmiddag,

 

Misschien een simpele vraag, maar ik kwam er zo direct niet uit. Met de zoekfunctie kon ik ook geen vergelijkbare vraag vinden.

 

Eens per jaar doen wij btw-aangifte. Nu hebben we sinds niet al te lange tijd flink wat voorraad liggen. Als je voorraad inkoopt dient de btw toch direct verrekend te worden? Dat zou namelijk beteken dat wij een redelijk groot bedrag van de btw terug zouden krijgen, wat geboekt dient te worden als winst (lijkt me wat krom).

NOFI, Het lijkt me dat u er goed aan doet een ter zake kundige boekhouder in te schakelen. Als u de BTW die u op een aangifte terug ontvangt als winst ziet, dan vrees ik dat uw boekhouding niet van het niveau is dat door de belastingdienst vereist is.

 

Overigens gaat de BTW pas er 1 januari 2009 omhoog.

 

Ofschoon het inderdaad niet onverstandig is dat de topicstarter zich de beginselen van het boekhouden eens helder uit laat leggen, vermoed ik dat de opmerking dat de BTW teruggave in zijn geval als winst dient te worden gezien, toch juist is. Hij doet immers 1x per jaar BTW aangifte en zal waarschijnlijk in aanmerking komen voor de KOR.

 

Maar hier worden enkele basisdingen door elkaar gehaald, dus even een keer duidelijk uit laten leggen/ tijd aan besteden (handboek ondernemen van de belastingdienst bijvoorbeeld) Ard

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goedenmiddag,

 

Misschien een simpele vraag, maar ik kwam er zo direct niet uit. Met de zoekfunctie kon ik ook geen vergelijkbare vraag vinden.

 

Eens per jaar doen wij btw-aangifte. Nu hebben we sinds niet al te lange tijd flink wat voorraad liggen. Als je voorraad inkoopt dient de btw toch direct verrekend te worden? Dat zou namelijk beteken dat wij een redelijk groot bedrag van de btw terug zouden krijgen, wat geboekt dient te worden als winst (lijkt me wat krom).

NOFI, Het lijkt me dat u er goed aan doet een ter zake kundige boekhouder in te schakelen. Als u de BTW die u op een aangifte terug ontvangt als winst ziet, dan vrees ik dat uw boekhouding niet van het niveau is dat door de belastingdienst vereist is.

 

Overigens gaat de BTW pas er 1 januari 2009 omhoog.

 

Ofschoon het inderdaad niet onverstandig is dat de topicstarter zich de beginselen van het boekhouden eens helder uit laat leggen, vermoed ik dat de opmerking dat de BTW teruggave in zijn geval als winst dient te worden gezien, toch juist is. Hij doet immers 1x per jaar BTW aangifte en zal waarschijnlijk in aanmerking komen voor de KOR.

 

Maar hier worden enkele basisdingen door elkaar gehaald, dus even een keer duidelijk uit laten leggen/ tijd aan besteden (handboek ondernemen van de belastingdienst bijvoorbeeld) Ard

 

 

 

De KOR kende ik nog, die hebben we vorig jaar toegepast. Dit jaar echter, door veel voorraad, en veel investeringen komt de btw in de min uit. Dit had ik nog niet eerder meegemaakt, en inderdaad haalde ik het wat door elkaar. De beginselen van boekhouden heb ik nog net onder de knie, maar verder schort er inderdaad nog veel aan.

 

Verder zou op termijn de boekhouding aan een vakman overlaten inderdaad verstandig zijn. Voor nu is het nog net mogelijk het zelf te doen. Met af en toe dan een domme vraag, maar ach, daar leer ik weer van.

 

EDIT: Inderdaad gaat de 20% btw pas 1 januari 2009 in, weer wat geleerd. ;D

Link naar reactie
  • 0

Dag J toekomst

 

De zoekterm is goedkoopmansgebruik. Deze wettelijke term schrijft voor dat je omzet moet verantwoorden bij realisatie daarvan en kosten mag nemen als die voorzienbaar zijn. Beiden ook inclusief de daarop rustende BTW.

 

Nu de voorraad ingekocht is in 2007 en dus in dat jaar voorzienbaar was, moet je die BTW opvoeren als voorbelasting in 2007. Dat die bij de winst bijgeteld wordt, is gelukkig niet waar, tenzij je daardoor binnen de KOR valt (verhaal apart, leg ik je graag uit).

 

Groet, Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.