• 0

Parttime ondernemen, voordelen en nadelen

Hallo,

 

Ik ga binnenkort beginnen met mijn eigen onderneming. Daarnaast heb ik een fulltime baan.

 

Maar wat ik me eigenlijk afvraag, is welke voordelen zijn er voor parttime ondernemers en wat zijn de nadelen? Bijvoorbeeld de belasting, verzekeringen etc.

 

Alvast bedankt voor julli hulp!

 

Gr.,

Tjande

Ice76 - The Ice Cream Dealer

Rockin The World

www.ice76.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het nadeel van partime ondernemen is dat je niet aan het ondernemen bent. Ik spreek uit ervaring, hoe mooi de zekerheid is van een vaste baan ook is, deeltijd ondernemen komt nooit uit de verf. Je wilt 100% ondernemen of niet. 100% ondernemers hebben meestal niet zoveel vertrouwen in deeltijd bedrijven.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Het nadeel van partime ondernemen is dat je niet aan het ondernemen bent. Ik spreek uit ervaring, hoe mooi de zekerheid is van een vaste baan ook is, deeltijd ondernemen komt nooit uit de verf.

Hm.. Dat ben ik absoluut niet met je eens. Er zijn altijd mensen die vinden dat iets niet in deeltijd zou kunnen; in mijn vakgebied zijn er genoeg kantoren waar men bij deeltijd aan 'minder dan 80 uur per week' denkt en zo zijn er ook mensen die denken dat ondernemen iets is wat je continu, liefst 24 x 7, moet doen.

 

Ondernemen is naar mijn mening iets wat in je zit en hoe je dat vorm geeft, doet er niet zo heel erg veel toe. Er zijn mensen die eens per jaar een paar weken een evenement organiseren en toch op en top ondernemer zijn en er zijn mensen die 80 uur per week in hun eigen winkel zwoegen, maar nooit ondernemer zullen worden.

 

Belangrijkste punt waar je als parttimer (of het nu ondernemer of werknemer is) rekening mee moet houden is planning en communicatie. Als je een winkel runt waarbij klantencontact heel belangrijk is, dan werkt het niet als je alleen 's avond en in het weekeinde kunt reageren en zul je daarom afspraken moeten maken hoe je dit bij je andere bezigheden opvangt.

 

Sowieso is overleg met de werkgever geboden, want het drijven van een onderneming naast een dienstverband, is iets waarover behoorlijk wat arbeidsrechtelijke oorlogen worden gevoerd.

Link naar reactie
  • 0

Hmm, uit ervaring ben ik het toch wel enigszins met Jef eens. Jaren geleden ben ik begonnen met af en toe freelancen (de klussen doen waarvoor ik gevraagd werd) heel leuk en lucratief maar ik voelde me toen zeker geen ondernemer.

Later ben ik als zelfstandige begonnen (in een periode dat ik vanwege een reorganisatie baanloos was). Ik kon daar in eerste instantie nog niet volledig van leven en heb na een aantal maanden ook weer een baan gevonden voor 28 uur per week. Mijn werkgever wist dat ik een eigen adviesbureau had in dezelfde branche en had hier geen enkel probleem mee. Integendeel, hij liet mij volledig vrij om mijn eigen werktijden te bepalen, rekening houdend met lopende opdrachten. Ook was ik bij mijn werkgever gewoon bereikbaar voor mijn klanten en bij mijn klanten voor mijn werkgever. Ideale combinatie op zich, ware het niet dat mijn ondernemen in de knel begon te komen door de uren die ik voor mijn werkgever moest reserveren. Interim klussen zijn moeilijk als je gemiddeld maar 1,5 werkdag per week beschikbaar bent. Als je voor een opdrachtgever bezig bent die op dat moment besluit dat hij je ook voor een paar andere klussen wil inhuren en je moet "nee" zeggen omdat er nu eenmaal maar 24 uur in een etmaal zitten, dan is dat niet leuk. Reden waarom ik op een bepaald moment toch de keus heb gemaakt volledig voor mijn eigen onderneming te gaan. Sinds dat moment kan ik langerlopende / meer uren vergende klussen aannemen en dat komt mijn onderneming en het ondernemen zeker ten goede. Nieuwe ideeen, nieuwe markten etc. er is veel meer mogelijk.

Ik heb jaren 60-70 uur in directiefuncties gewerkt, ik doe nu hetzelfde in mijn eigen onderneming en voel me hier geweldig veel beter bij. Los van het feit dat je continu bouwt aan iets van jezelf heb je ook de mogelijkheden persoonlijk contact te houden met je opdrachtgevers, ook de operatie aan te sturen, af en toe met de poten in de klei te staan, kortom wat ik nu doe is veel diverser dan wat ik voorheen deed.

Ondernemen moet inderdaad in je zitten maar als het in je zit neem je vaak geen genoegen meer met parttime ondernemen is mijn ervaring.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Even on Topic:

Voordeel: je weet in ieder geval dat je volgende maand je huur/hypotheek nog kan betalen.

 

Nadeel:

Je kan minder tijd met je onderneming bezig zijn.

 

@de rest

Iemand kan z'n hele hebben en houden in een nieuw product/voorraad voor een webshop/nieuwe interactieve dienst steken en is geen ondernemer als hij er geen 24 uur p/d mee bezig is? 100% mee oneens. Eigen rekening en risico, voldoende vertrouwen in je eigen kunnen/ideeen en de wil om daar geld in te investeren zijn volgens mij belangrijk.

 

Parttime kan een goede manier zijn om te beginnen, risico is dan kleiner en je hebt na en tijdje enig inzicht in de markt/eigen kunnen/jouw toegevoegde waarde. Weer een baan krijgen als je ideeen niet aanslaan is waarschijnlijk moeilijker dan je huidige baan direct opzeggen.

Link naar reactie
  • 0

Parttime ondernemen kan op zich wel. Het is natuurlijk geheel afhankelijk van wat je gaat ondernemen. V.w.b. de meeste ondernemingen kan je pas succesvol worden als je dan maximaal ook een parttime baan er naast hebt. Naast een fulltime baan word serieus ondernemen bijna onmogelijk.

E.e.a. hangt natuurlijk van de aard van de onderneming af.

Link naar reactie
  • 0

Parttime ondernemen kan op zich wel.

 

Tuurlijk kan dat, alleen is het wenselijk? Collega ondernemens nemen je toch minder serieus en je moet ook eens goed naar je zelf kijken. Ben je bang dat je de onderneming niet draaiend kan houden?

 

Ik de opstart fase kan ik me hier nog wel in vinden dat partime ondernemen maar al snel moet je kiezen wat je gaat doen. Maak een weloverwogen keuze.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Bedankt voor jullie reacties!

 

Ik zal in het begin mijn baan houden, puur uit liefde voor het vak. Daarna zal mijn ft baan omgezet worden naar een pt baan.

Wat ik ga doen is gerelateerd in wat ik nu doe.

 

Groeten,

Tjande

Ice76 - The Ice Cream Dealer

Rockin The World

www.ice76.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.