• 0

Reclame in de wonenbranche

Goedemiddag,

 

Ik ben sinds twee weken online met mijn webshop voor de verkoop van interieurverlichting. Momenteel bekijk ik alle advertentiemogelijkheden. De volgende mediamiddelen heb inmiddels gebruikt of ga ik op korte termijn gebruiken:

 

- advertenties huis aan huis kranten

- redactiestukjes huis aan huis kranten

- huis aan huis reclamefolders

- online advertenties bij verschillende "wonen" websites als Funda Design.

- Google

- Gouden Gids

 

Mijn afzetgebied is niet nationaal, maar regionaal. Op dit forum heb ik veel over reclamemogelijkheden gelezen, maar weinig over mogelijkheden specifiek in de wonenbranche.

 

Zien jullie nog (mogelijk) belangrijke reclamemethoden in deze branche die ik misschien over het hoofd zie? Alvast bedankt voor jullie reactie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn afzetgebied is niet nationaal, maar regionaal

 

Ik vroeg me af hoe je met een webshop regionaal kunt gaan werken. Zelfs nationaal lijkt me al moeilijk om af te bakenen.

 

Misschien wel grappig te vertellen dat een verlichtings winkel bij mij in het dorp, enorm goed scoorde met deze dimmer:

 

http://www.caisson-gmbh.de/files/PDF/MicroDimNLv1.6WWW.pdf

 

Ging als een lopend vuurtje door het dorp.

 

Is een klein blokje die je achter een gewone (serie) schakelaar kunt zetten, goedkoper dan een gewone dimmer en bromt niet, gaan als broodjes over de toonbank.

 

Perry

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Twalevel, bedankt voor de tip. Hier zal ik eens naar op zoek gaan. Ook iedere woningprojectontwikkelaar geeft zijn klanten een map met informatie (ook met reclame). Omdat daar mijn klanten zitten, bekijk ik de mogelijkheden om daar tussen te liggen.

 

Perry, ik vind het een hele logische vraag. Ik zal uitleggen waarom ik denk dat het (regionaal afzetten) kans van slagen heeft.

 

 

Mijn webshop is niet helemaal als een standaard webshop. Door een aantal (voor de klant voordelige) items in mijn shop, probeer ik op regionaal niveau te bereiken wat andere shops op nationaal niveau (willen) bereiken. Met deze items doel ik op:

 

- producten (in mijn geval verlichting) vrijblijvend en gratis op proef aanbieden, - indien de klant wil retourneren, worden geen verzendkosten gerekend,

- indien besloten wordt om te kopen, wordt pas achteraf betaald,

- klanten kiezen een datum en een tijdsblok (van twee uur) waarin ze de verlichting ontvangen,

- persoonlijk contact met de klant (eventueel advies).

- uiteraard zijn er dan nog de "normale" voordelen die elke webshop heeft (waarbij lagere prijzen een van de belangrijkste is).

 

Ik spiegel m'n afzetgebied aan dat van de fysieke winkel (verlichtingspeciaalzaak). Deze heeft uiteraard ook een beperkt (in mijn geval nog kleiner) afzetgebied. Iemand in Amsterdam koopt niet snel verlichting in Haarlem. Uiteraard ontbreekt de groep van de passerende klant, maar nu zie je dat -met name in de wonenbranche- de winkels zich verplaatsen naar locaties waar deze passerende klant er ook niet meer is. Mensen gaan dus steeds meer bewust op zoek naar deze winkels, met name via internet. Daarbij komt nog dat de online verkopen steeds verder toenemen.

 

Door de drempel - met behulp van bovenstaande items- zo laag mogelijk te houden om te bestellen, verwacht ik de omzet te kunnen vergroten. (Je zou kunnen zeggen dat ik min of meer tussen de fysieke winkel en webwinkel in zit).

 

Hoewel dit helemaal off topic is, ben ik wel erg benieuwd hoe jullie dit zien. Kans van slagen of een volstrekt irrealistische gedachte?

 

Groeten Jeroen

Link naar reactie
  • 0

JeeGee en alle mede HL-forummers: Allereerst een succesvol 2008 toegewenst!

 

O.T.: Ik vraag me af waarom je je afzetgebeid zou willen inperken. Als een klant in Leeuwarden bereid is een lamp te kopen tegen jouw voorwaarden, waarom zou je dan niet leveren? Zoals in alle branches is ook in de woningbranche (en daar heb ik toevallig wat ervaring mee als reclamemaker) klant koning. En als de klant vraagt om een "geen gezeik-levering" via internet, geef m dat dan. De meerwaarde van online-retail zit m juist in een veel groter afzetgebied bestrijken tegen veel lagere kosten. En met jouw concept help je juist dat beetje meerwaarde om zeep.

 

Mijn advies zou zijn: Richt je met je fysieke winkel op de regionale consument die met je veel service en aandacht aan je bindt. De rest van Nederland bedien je met lage prijzen en aangepaste service. Bestelling komt binnen, betaling via iDeal, en na betaling pakketje op de bus. Vooral in het betalingsgedeelte van jouw concept (achteraf) zie ik een groot afbreukrisico. Houd in gedachte dat je lagere prijzen rekent (ergo: genoegen neemt met minder marge) en dat je dus bij een oninbare vordering van Eu 100,- (bij een marge van 20%) dus Eu 500,- omzet moet maken om het verlies van die ene order goed te maken! Bij een winst van 5% is dat zelfs Eu 2.000,-! Vul hier de voor jou geldende percentages in en je snapt hoe gevoelig achteraf betalen is.

 

Postorder (on- en offline) is een aparte dicipline. Doe waar je goed in bent in je fysieke winkel en pas je online concept aan de wetten die daar gelden. Een veel gemaakte fout door retailers is dat ze hun Brick-and-Mortar concept 1 op 1 willen vertalen naar een online variant. Dit gaat altijd fout (uitzonderingen bevestigen de regel)! Kijk bijvoorbeeld eens naar C&A. Als er 1 club is die weten hoe je het je het retailspelletje speelt dan zijn het de Brenninkmeijertjes het wel. Maar wat doen ze met hun online verkopen? Dat besteden ze uit aan Wehkamp!!!! Natuurlijk is jouw winkel van heel andere orde van grootte en zit je niet in de confetie en heb je nog duizend andere argumenten waarom het bovenstaande niet voor jouw bedrijf geldt, maar laat het maar eens op je inwerken. Je mag me altijd PM'en.

 

Succes met je shop!

Link naar reactie
  • 0

Iedereen een gezond 2008 toegewenst!

 

Hallo KleineBaas, bedankt voor je uitgebreide reactie. Misschien had ik het beter in een eerdere posting al aan kunnen geven, maar de mogelijkheid om te bestellen voor "de rest van Nederland" blijft bestaan. Op m'n website kom je na het invoeren van je postcode in de sectie van het filiaal dat levert in je regio (momenteel dus alleen postcode 1940 t/m 2199) of in een "algemene" sectie waarbij levering wordt gedaan door een externe distributeur. Uiteraard zijn de leveringscondities in dit tweede geval aangepast (o.a. vooraf betaling). In dit geval komt de besteldrempel voor de klant weer wat hoger te liggen, vandaar dat ik me voornamelijk richt op de regionale afzet.

 

Het beschreven betalingsrisico is me duidelijk. De mogelijkheid van het betalen van de producten na het uitproberen ervan, pas ik dan ook alleen toe in eigen regio. Op deze manier is eventuele incasso vele malen makkelijker, omdat direct contact met de klant blijft bestaan en afstand geen rol speelt.

 

Groeten Jeroen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.