• 0

Totale financiering Restaurant.

Hallo,

 

Op het moment ben ik ondernemer in de detailhandel.

Omdat ik het na 5 jaar wel gezien heb, en de horeca spirit weer bij mij begint te leven, heb ik een plan dat ik daadwerkelijk wil gaan uitwerken.

 

Begin 2008 wil ik beginnen aan een ondernemersplan die ik echt tot in de puntjes gedetailleerd ga uitwerken.

Met dit plan wil ik bij de bank/leveranciers de financiering aanvragen.

 

Mijn vraag is of het haalbaar is om dit voorelkaar te krijgen.

kan ik 90-100% laten financieren door hen?

Zij er eventueel meerdere mogelijkheden tot financiers/geldverstrekkers.

 

Mochten jullie tips hebben voor mij dan zijn deze van harte welkom.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee........

 

 

Misschien lullig, hard en voorbarig maar normaal gesproken zijn banken niet erg happig op horeca. Het is een erg grillige en concurrentiegevoelige markt en dus zit er een groot risico aan de investering.

 

Daarom zie je ook vaak dat bierbrouwers een deel van een horecaonderneming financieren in ruil voor vaste afname en de zekerheid van een tappunt.

 

Gemiddeld genomen zie je dat banken rond twee derde deel willen financieren als er een gedegen plan achter zit maar de horeca is risicovoller en willen ze denk ik dat niet eens maar dat zou ik niet weten. En misschien heb je het ei van Columbus uitgevonden en is mijn reactie onjuist. Vraag anders bij andere horeca zaken hoe de financiering is opgebouwd qua percentages, dan hoeven zij geen bedragen te noemen maar weet jij wel in welke richting je moet denken.

Link naar reactie
  • 0

Gelukkig heb ik een eigen woning. Wel handig dus om als onderpand te kunnen gebruiken. Ook is mijn hypotheek voor de helft van de waarde van de woning.

 

Zijn er ook geldschieters naast banken die willen investeren; renteneren en startende ondernemers graag een kans gunnen?

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hallo,

 

Op het moment ben ik ondernemer in de detailhandel.

Omdat ik het na 5 jaar wel gezien heb, en de horeca spirit weer bij mij begint te leven, heb ik een plan dat ik daadwerkelijk wil gaan uitwerken.

 

Begin 2008 wil ik beginnen aan een ondernemersplan die ik echt tot in de puntjes gedetailleerd ga uitwerken.

Met dit plan wil ik bij de bank/leveranciers de financiering aanvragen.

 

Mijn vraag is of het haalbaar is om dit voorelkaar te krijgen.

kan ik 90-100% laten financieren door hen?

Zij er eventueel meerdere mogelijkheden tot financiers/geldverstrekkers.

 

Mochten jullie tips hebben voor mij dan zijn deze van harte welkom.

 

 

 

Het is niet ongebruikelijk dat horeca-ondernemingen volledig gefinancierd worden door toeleveranciers, meer in het specifiek door brouwerijen. De ondernemer in kwestie dient dan echter wel over enig privévermogen te beschikken, omdat de financier en de verhuurder borgstellingen zullen vragen.

 

In mijn praktijk zie ik echter ook dat veel van dit soort ondernemingen uitlopen op een WSNP of een faillissement en juist door de wurggreep van de financier is er dan geen redden meer aan.

 

Link naar reactie
  • 0

De reden dat ik een post heb gestart op dit forum is informatie inwinning.

Helaas krijg ik negatieve tips binnen. Zoals bekend wordt slecht nieuws beter losgelaten dan goed nieuws. Uiteraard weet ik de risico's van het ondernemen. Ik run nu ook al 4 jaar een zaak. Ook hebben mijn ouders altijd een eigen zaak gehad.

risico's neem je nou eenmaal in het leven. Om mijn plan tot een succes te brengen heb ik echt meer informatie nodig. Ik zie Higherlevel met alle experts als jullie dan ook een goede opzet voor mijn nog uit te vinden EI!

Link naar reactie
  • 0

De reden dat ik een post heb gestart op dit forum is informatie inwinning.

Helaas krijg ik negatieve tips binnen. Zoals bekend wordt slecht nieuws beter losgelaten dan goed nieuws. Uiteraard weet ik de risico's van het ondernemen. Ik run nu ook al 4 jaar een zaak. Ook hebben mijn ouders altijd een eigen zaak gehad.

risico's neem je nou eenmaal in het leven. Om mijn plan tot een succes te brengen heb ik echt meer informatie nodig. Ik zie Higherlevel met alle experts als jullie dan ook een goede opzet voor mijn nog uit te vinden EI!

 

 

Klopt dat het voornamelijk negatief is maar we willen alleen aangeven dat de horeca een erg grillige markt is. Ik weet niet in wat voor markt je nu zit maar de horeca is vaak totaal iets anders. Heb je al eerder in de horeca gewerkt? Ik kan wel zeggen dat als de gastvrijheid/horeca niet in je bloed zit dan heb ik weinig vertrouwen erin. Daarnaast het verhaal van financiering, zoals door mij en Steven al aangegeven wordt er wel vanuit brouwerijen gefinanciert maar daar spelen dan ook andere belangen dan bij banken. Banken zijn sowieso niet happig op horeca omdat vaak het pand gehuurd wordt en de inventaris erg specifiek is en weinig opbrengt bij verkoop. Misschien zijn er mogelijkheden het eigen vermogen te vergroten door samen met iemand een zaak te beginnen, iemand met veel horecaervaring bijvoorbeeld.

Link naar reactie
  • 0

Ik zal wat meer over mijn achtergrond vertellen.

Ik heb gelukkig een Horeca Ondernemer Manager (MBO) diploma op zak. Verder ben ik ook opgegroeid in de Horeca. ben vanaf mijn 21e levensjaar in de detailhandel gestapt. Ook hier speelt service een belangrijke rol. Nu het toch weer bij mij begint te borrelen wil ik toch een eigen restaurant beginnen met een totaal nieuw concept.

Ik heb ook een partner met dezelfde papieren opzak en ook zij heeft veel ervaring op gebied van leiding geven.

 

Zal dit genoeg zijn?

Link naar reactie
  • 0

Hallo New Life,

 

Over het algemeen geldt, hoe hoger de eigen inbreng hoe groter de kans of financiering EN de kans op slagen.

 

Bij 100% financiering is de kans erg klein (bijna 0%) dat je de financiering rond krijgt, of dat je de baas blijft over je eigen tent. Bij 100% eigen inbreng is de kans 100% dat je de financiering rond krijgt.

 

Dus dat is je variabele. Een knop waar je zelf aan kan draaien. 100% financiering zou ik gewoon niet aan beginnen. Dat gaat ook voorbij aan het princioe van ondernemen, namelijk dat je zelf ook een serieus aandeel in het risico draagt. Dus hoe hoger de eigen inbreng hoe groter de kans van slagen en de grip op de zaak.

 

Hoe ver je gaat met eigen inbreng moet je helemaal zelf weten. Dat heeft te maken met je motivatie. Wil je ECHT, dan ga je tot het gaatje. Wil je wel, maar niet echt, dan zou ik niet alles inzetten.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

 

Over het algemeen geldt, hoe hoger de eigen inbreng hoe groter de kans of financiering EN de kans op slagen.

 

Bij 100% financiering is de kans erg klein (bijna 0%) dat je de financiering rond krijgt, of dat je de baas blijft over je eigen tent. Bij 100% eigen inbreng is de kans 100% dat je de financiering rond krijgt.

 

Dus dat is je variabele. Een knop waar je zelf aan kan draaien. 100% financiering zou ik gewoon niet aan beginnen. Dat gaat ook voorbij aan het princioe van ondernemen, namelijk dat je zelf ook een serieus aandeel in het risico draagt. Dus hoe hoger de eigen inbreng hoe groter de kans van slagen en de grip op de zaak.

 

 

Allereerst BBMKB: Een opvangnet van de overheid die de bank hulp kan bieden om jouw financiering rond te krijgen. Let wel, het is een "normale" financiering met alle plussen en minnen.

 

Nils, wat bedoel je met de kans op slagen (van de financiering of van het uitbaten van een restaurant)? Lijkt me dat je het 2e bedoelt want het rond krijgen van de financiering is dus al geslaagd. In dat geval ben ik het niet met je eens, eigen inbreng hoeft niet persé te betekenen dat je kans van slagen groter is.

 

Een 100% financiering is wel degelijk mogelijk, de kans is kleiner maar niet "bijna 0%". Newlife kan mbv een accountant een begroting opzetten bij een 100%-financiering. Als daar uit blijkt dat hij kan renederen c.q. winst maakt is er toch een goede kans van slagen? Hij is bij een banklening en BBMKB-krediet wel degelijk baas over zijn eigen bedrijf. En bij aflossing vergroot hij zijn eigendom toch?

 

Dat 100% financiering voorbijgaat aan "het principe van ondernemen" vindt ik onzin! Het runnen van een restaurant heeft wel degelijk met ondernemen te maken. Daarbij komt dat bij een 100% financiering wel degelijk een (héél) groot risico aanwezig is. Als hij failliet zou gaan of de bank de kraan dichtdraait loopt NewLife wel degelijk een enorm risico hoor!

Vaak dient bij een BBMKB-krediet de B.V., eventuele Holding en de privépersoon garant te staan...... Dat noem ik toch een behoorlijk risico!!

Link naar reactie
  • 0

Ik ben zelf erg actief in de horeca en ken de wereld goed vanuit verschillende invalshoeken (ondernemers, banken, brouwerijen, werkgeversorganisatie etc.). De horeca is een prachtige sector en er kan best wat geld in verdiend worden, echter is het aantal horeca-ondernemers dat daadwerkelijk voldoende rendement realiseert zeer beperkt (10% rendement is veel). Momenteel merk ik dat banken nog terughoudender zijn geworden t.a.v. horecafinancieringen (mede met dank aan de kredietcrisis en Basel II). Zonder eigen pand, wordt het erg moeizaam. Reken er dan maar op dat de financiering beperkt blijft tot een stuk werkkapitaal financiering. Als je een eigen pand hebt, dan wordt het naar verhouding een stuk makkelijker. Persoonlijk zou ik een starter nooit adviseren om zekerheden te bieden in de vorm van een eigen woning. Mocht het verkeerd gaan (en die kans is op basis van mijn ervaring en statistieken helaas groot) dan heb je helemaal niets meer. Vertrouwen speelt gelukkig nog een grote rol bij financieringen. Een goed onderbouwd ondernemingsplan (klinkt als een open deur) is cruciaal om uberhaupt een reeele poging te kunnen wagen. Helaas geldt ook hier weer dat de kwaliteit van de horecaplannen vaak te wensen over laat. Begin dus met een gedegen ondernemingsplan, stel voor jezelf reeele prognoses op en indien het allemaal toch potentierijk lijkt, schakel toch een betrouwbare bekende partij in, die jou in ieder geval kan ondersteunen bij gesprekken met de bank.

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Als het gaat om een bestaande horeca-onderneming ,dan zou je eraan kunnen denken of de oude eigenaar een stuk wilt financieren(vermogen in de zaak laten zitten).

Deze financierings constructie wordt ook al vaak toegepast.

 

Ook ik ben al sinds jaren actief als horecaondernemer en moet je helaas ook vertellen dat als je een financiering nodig hebt ,ook ruim voldoende eigen geld nodig hebt.

Link naar reactie
  • 0

Er werden alle mogelijkheden aanhaald hoe de samenstelling van een financiering eruit kan zien.

 

In een eerdere reactie werd aangegeven leveranciers hierin een aandeel te kunnen laten nemen. Deze mogelijkheid wordt ook steeds moeilijker aangezien vele leveranciers terug willen naar de basis, leveren van hun product. Goed voorbeeld is heineken, deze kocht voorheen complete cafe's of investeerde stevig in een nieuw punt. Deze strategie is inmiddels veranderd. Ze willen een gedegen leverancier zijn van hun productenscala met alle productondersteuning die hun handel aangaat.

 

Mogelijk is het een idee om je eigen woning te verkopen en opnieuw te investeren in een restaurant incl. bijbehorende woning. Misschien komt dit qua kosten en eigen geld het gunstig uit.

 

Succes met je plannen... :P

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.