• 0

Geen droog brood mee te verdienen

Henny van der Pluim, journalist en Venture Capital watcher, heeft een middagje rondgehangen op het recente Cross Network Event van Nextstage, NeBIB en Skillcity. Observatief als hij is, heeft hij er een mooi artikel over geschreven, dat ik helaas moet onderschrijven.

 

Hij constateert een zorgelijke ontwikkeling onder adviseurs en experts op het gebied van Venture Capital voor starters. Er is geen droog brood aan te verdienen. Het met succes starten van een nieuw innovatief bedrijf is geen rocket science. Het is zelfs vrij eenvoudig. Toch zijn er maar weinig ondernemers die kapitaal weten te verwerven en het zijn er nog minder die met dat kapitaal een succesvolle start weten te maken.

 

De adviseurs en intermediairs, die ondernemers kunnen helpen, worden niet betaald. De ondernemers hebben geen geld en de investeerders vinden niet dat zíj de rekening moeten betalen. En de overheid voelt zich niet verantwoordelijk.

 

Kortom, er dreigt veel kennis en marktwerking verloren te gaan. Eg jammer.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nils,

 

zie jij mogelijkheden om in plaats van betaling op dag 1 voor het advies, deze betaling uit te stellen door bijvoorbeeld een klein (aandelen)belang te krijgen in de op te starten onderneming. Het advies wordt daardoor dan op een voor de ondernemer gunstiger tijdstip betaald, je werkt op no cure-less/no pay basis en beide partijen (ondernemer en adviseur) weten dat ze samen aan het varen zijn (put your money where your mouth is).

 

Jij zult hier ongetwijfeld ervaring mee hebben of een zinvolle mening.

 

Gr. Ard

Link naar reactie
  • 0

Beste Ard,

 

Wij werken bijna helemaal no-cure no-pay. Het prbleem is dat je zelfs die 3% niet gegund wordt. Ik de helft van de gevallen moeten we maatregelen nemen om ons geld binnen te krijgen.

 

Equity stakes nemen helpt niet echt. We helpen honderden bedrijven per jaar. Als ze nu al niet melden dat ze een deal gedaan hebben, gaan ze dan over 5 jaar melden dat er een exit is?

 

Het probleem is dat ondernemers de waarde van de dienst niet kunnen inschatten en dat ze er aan gewnd zijn dat alles gratis is. Incubators, Syntens, Regionale Ontwikkelingsmatschappijen, Kamer van Koophandel, alles is gratis. Waarom dan betalen voor een VC adviseur?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

 

Er gaat helemaal geen marktwerking verloren. Dit is marktwerking! Een markt is koopkrachtige vraag. Er zit geen koopkracht bij starters (roepen we hier keer op keer naar leveranciers die op starters mikken) en er is blijkbaar ook bij investeerders geen bereidheid te betalen voor matchmakers.

 

Wat de markt niet lust, kan echter een publiek belang dienen. Dan springt de overheid bij, of wellicht een fonds. Sponsoring is ook denkbaar. Niet iedereen is uit het juiste hout gesneden om de hand op te houden bij ambtenaren, fondsbeheerders of sponsors. Maar als de markt matchmakers geen bestaan gunt, dan is de keuze beperkt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beste Ard,

 

Wij werken bijna helemaal no-cure no-pay. Het prbleem is dat je zelfs die 3% niet gegund wordt. Ik de helft van de gevallen moeten we maatregelen nemen om ons geld binnen te krijgen.

 

Equity stakes nemen helpt niet echt. We helpen honderden bedrijven per jaar. Als ze nu al niet melden dat ze een deal gedaan hebben, gaan ze dan over 5 jaar melden dat er een exit is?

 

Het probleem is dat ondernemers de waarde van de dienst niet kunnen inschatten en dat ze er aan gewnd zijn dat alles gratis is. Incubators, Syntens, Regionale Ontwikkelingsmatschappijen, Kamer van Koophandel, alles is gratis. Waarom dan betalen voor een VC adviseur?

 

Beste Nils,

 

dank je voor je kijk in de keuken. Ik wist niet dat het zo belabberd was. Ondernemen is vooral winst delen. Blijkbaar is dat moeilijk voor velen.

 

(Als je een aandeel hebt heb je natuurlijk wel het voordeel dat je toezicht hebt via de ava.)

 

In jullie geval kun je door je schaalgrootte waarschijnlijk ook een ander verdienmodel introduceren (wellicht heb je dat al gedaan).

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

In jullie geval kun je door je schaalgrootte waarschijnlijk ook een ander verdienmodel introduceren (wellicht heb je dat al gedaan).

 

 

Ja, toen het enkele jaren geleden duikelijk werd dat er met advies en bemiddeling geen geld te verdienen was, hebben we ons businessmodel omgebouwd naar dat van een uitgever. Je klanten zijn abonnees, en je biedt "stakeholders" toegang tot je "community" door middel van sponsoring, advertenties en stands op je events.

 

Het probleem is, dat de stakeholders, grote innovatieve bedrijven en een grote verscheidenheid aan lokale, regionale en landelijke publieke organisaties, geen pijn hebben als ze niks doen. Het lijkt ze niet te deren als ze niet "meedoen" met die paar private clubjes die van alles organiseren. Ze stoppen hun centen liever in eigen bedachte activiteiten, ongeacht of die effectief zijn of niet.

 

Let wel, dit is geen klacht. Zoals Twalevel subtiel opmerkt, er is geen sprake van een markt. Inderdaad. Een misrekening onzerzijds. Net als de overige adviseurs en intermediairs zullen we komend jaar downsizen en ons richten op een meer kapitaalkrachtige vraag.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

:-[ ik ben dan zo'n partij die al lang op zoek is, en ik heb ook bij NeBIB gekeken. Hoe geweldig ik dat initiatief ook vind, ik ben er ook geen lid van geworden. Het enige dat ik er wil doen is inderdaad in contact komen met potentiele investeerders, maar ik vind daar geen referenties. Die lidmaatschapkosten zijn inderdaad helemaal niet zo hoog, doch daarvoor verwacht je toch enig resultaat. Zoals de site eruit ziet lijkt het alsof de ondernemer/investeerder zelf moet gaan zoeken in de databases die daartoe zijn aangesteld. Het komt op mij als gebruiker over dat NeBIB zélf eigenlijk alleen maar de zaak faciliteert..... en dan zijn die kosten relatief extravagant tegenover de minimale arbeid die NeBIB daarvoor moet doen.

Ik betreur het feit dat je (Nils) achter de debiteuren aan moet zitten ivm de 3% regel.... dat is inderdaad niet correct. Als je je verbindt met de voorwaarden die je stelt op die site, dan moet je je daar ook aan houden vind ik, maar dat neemt niet weg dat daar toch ook andere manieren te bedenken zijn. De vraag is, wat is het belangrijkste? Geld verdienen, op korte termijn? Of echt willen ontwikkelen? With all due respect lijkt het meer en meer op het eerste. Door financiële drempels op te werpen haken sommigen juist af, en komen daardoor bepaalde intiatieven niet eens tot ontstaan. En wie weet is dat ene idee nu juist wel hét idee, maar is diegene die het idee heeft gewoon niet kapitaal krachtig genoeg.

Zonder mensen die risico's willen dragen komen we nergens. en soms kan het juist positief uitpakken. Toen ik dit jaar voor het eerst op de glaskunstbeurs van Leerdam stond was dat vooral te danken aan de organisator van die beurs en zijn geloof in mijn produkt. Als hij mij niet een deal had gegund om puur op commissie op die Beurs te komen staan was het nooit gelukt. Doordat hij mij die kans gaf, kon ik mijn eerste grote succes boeken, en verdiende hij uiteindelijk méér, dan dat hij gewoon de fixed price had gekregen. Hij was dus blij, en ik ook....! Als gevolg van die Beurs zijn er nu ook een heel aantal handelaren erg blij... Mijn les hieruit is..... soms moet je net even dat kleine zetje extra doen, met de kans dat je er inderdaad geen droog brood aan verdient, om later het dubbele te krijgen. Je mag van mij best weten dat ik Harm Wolthuis uit Leerdam superdankbaar ben, en als ik wat voor hem kan doen, kan hij op me rekenen.

Link naar reactie
  • 1

Hallo allemaal,

 

Ik heb een update geschreven naar aanleiding van de discussie over de markt voor vc-advisering.

 

http://www.venturemedia.nl/Nieuwsberichten/nieuws7185.htm

 

 

Dit lijkt me wel aardig:

 

"Venture capital advisering is de enige markt die ik ken waar de prijs daalt naarmate de behoefte groter is. Hoe meer behoefte een ondernemer heeft aan een adviseur, hoe minder hij voor diens advisering wil betalen. Hoe meer de ondernemer het "spel" al begrijpt, hoe meer geld hij voor het werk van een professional over heeft. "

 

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0

Interessante toevoeging Henny! Eén ding viel me op in het artikel:

 

Hoe meer de ondernemer het "spel" al begrijpt, hoe meer geld hij voor het werk van een professional over heeft.

 

Deze trend zie je doorgaans bij luxe-goederen. Denk aan wijn, sportauto's, luxe telefoons, restaurants, high-end stereoapparatuur (18.000 euro voor een luidsprekertje?!): voor allen geldt dat wanneer iemand er speciale interesse in heeft en het leert te waarderen, men er meer budget voor uittrekt. Dat zou betekenen dat de VC-adviseurs aan hun imago moeten werken (meer toegevoegde waarde bieden, èn zichtbaar maken); immers, als mensen het waarderen dan zou er meer budget voor vrijgemaakt worden.

Link naar reactie
  • 0

 

Een starter heeft behoefte aan allerlei expertise, maar nog geen geld om daarvoor te betalen. Dat lijkt me geen revolutionair inzicht, en zeker niet beperkt tot het wereldje van ondernemersadvies. Denk bijvoorbeeld aan gezondheidszorg in ontwikkelingslanden: de behoefte is enorm, maar de bereidheid (of het vermogen) tot betalen is gering.

 

Behoefte en vraag zijn twee verschillende begrippen. Met vraag wordt doorgaans 'koopkrachtige behoefte' bedoeld, in het kader van markten. Er is een enorme behoefte aan Ferrari's en Porsche's, maar de vraag is beperkt. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hoi Henny,

 

Interessante artikelen. Je analyse is correct! Ook je aanvullende opmerking waar je verwijst naar de bereidheid van grotere ondernemingen wel te betalen voor corporate finance adviseurs.

 

Ik coach entrepreneurs sinds 1999, nu bijna negen jaar dus! De eerste paar jaar betaald door de EC maar nu bijna zes jaar ben ik zelfstandig. Sindsdien is geld verdienen met mijn passie moeilijk. Ik doe dit werk omdat ik geloof in het verkleinen van kloof tussen entrepreneurs en investeerders. Net zoals de meerderheid van mijn concurrenten, zoals je in je artikel aangaf.

 

Probleem dat ik heb met je analyse is dat het erop lijkt alsof je klaagt. Daarmee begeef je je op het niveau van de (potentiële) ondernemer op zoek naar financiering.

 

Daarom zou ik het zelf niet geschreven hebben. Ik kies er namelijk elke dag zelf voor om dit werk te doen. En elke dag vind ik het weer fantastisch dat ik dit werk kan doen! Toch is het wellicht is het goed dat het nu eens wordt gezegd. Bedankt daarvoor!

 

Overheidsingrijpen kan niet direct via het financieren van entrepreneurs of adviseurs. Ik vond ook mijn EC-project LIFT (Linking Innovation Finance and Technology) op het randje, tenminste daar waar wij entrepreneurs direct coachten.

 

Waar de overheid volgens mij wel kan bijspringen is bij het co-financieren van workshops. Hier zouden kleine groepen entrepreneurs en overheidsadviseurs de kneepjes van het vak geleerd krijgen door ervaren professionals en investeerders. Alleen de professinals worden hiervoor betaald want voor investeerders is dit is een vorm van marketing.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

Victor Muller gisteren in Pauw en Witteman.

Niet geheel on topic maar hij maakt wel interessante opmerkingen over het Nederlandse klimaat voor innovatieve start-ups.

 

Vondt het in het verleden altijd een beetje arrogant en decadent type, maar idd hij had goede standpunten over diverse onderwerpen (zoals oa de ondernemerscultuur en de stimulans ervan). Mening over hem is redelijk bijgeschaafd.

 

 

www.mkbduurzaam.nl de informatie site om concreet met Duurzaam Ondernemen te beginnen.

Link naar reactie
  • 0

Dit bekijkend van de ondernemers kant krijg ik altijd snel jeuk van "succesvolle mensen" die mij aan hun netwerk zullen knopen voor een x bedrag. 99 van de 100 keer is dit gelul en daardoor is het voor mij ook niet interessant.

 

Iets wat ik in deze "mark" nog niet tegen ben gekomen is zoiets als Jeroen zegt, een luxe product voor de startende ondernemer. Zelf zou ik het ongeveer als volgt aanpakken:

 

Allereerst: ondernemers moeten hun geld steken waar hun mondje is. Als je als individu niet zo'n 50k ergens vandaan kan krabbelen dan ga je het als toekomstig ondernemer ook erg zwaar hebben (vooral als je een VC-funded business wilt runnen)

 

Zodra de ondernemer in spe een behoorlijk bedrag neer kan tellen (zeg €10k) dan zou ik ze helpen. Hierdoor kan ik ze betere VC matchmaking bieden, alle ondernemers in jouw pool 10k pp hebben betaald, hierdoor zullen er voldoende (top klasse) VC's zijn die begrijpen dat het hier om serieuze mensen gaat.

 

Daarnaast zou ik ze sterk helpen met het begrijpen hoe VC's denken, het verbeteren van hun pitch, het versterken van hun businessplan, het uitwerken van de juiste mensen op de juiste plekken, enz, enz. Alles doen om de drie pitches die ze doen ook succesvol te laten zijn. Voor 10k kan je behoorlijk wat tijd met deze ondernemers doorbrengen.

 

Als de deal dan rond is dan krijg je nog een paar procenten van de som.

 

Het gaat er dan om om een hoog success ratio te hebben. De hoeveelheid klanten zou lager zijn dan "iedere idioot met een idee" maar volgens mij moet je dat juist willen...

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Dennis,

 

dat soort mensen zijn er zeker wel (is mijn ervaring), misschien niet zo zichtbaar en zichzelf in de markt zettend als jij nu zegt, maar toch zijn ze er wel (denk aan de vent die Joost laatst aan je voorgesteld heeft).

 

Is dit luxe product niet dermate specifiek, maatwerk en niche dat het lastig wordt een bedrijf met een vast-gedefinieerde dienst uit de grond te stampen? Luxe luidsprekers om met Jeroen zijn termen te praten is relatief gemakkelijk (niche, dat wel, maar relatief simpel en tastbaar product, en daarnaast: over de toonbank is verkocht is klaar is piet).

 

gr.

Alef

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Een starter heeft behoefte aan allerlei expertise, maar nog geen geld om daarvoor te betalen. Dat lijkt me geen revolutionair inzicht, en zeker niet beperkt tot het wereldje van ondernemersadvies. Denk bijvoorbeeld aan gezondheidszorg in ontwikkelingslanden: de behoefte is enorm, maar de bereidheid (of het vermogen) tot betalen is gering.

 

Behoefte en vraag zijn twee verschillende begrippen. Met vraag wordt doorgaans 'koopkrachtige behoefte' bedoeld, in het kader van markten. Er is een enorme behoefte aan Ferrari's en Porsche's, maar de vraag is beperkt. ;)

 

In de gezonheidszorg, het onderwijs en de ontwikkelingshulp is er een behoefte, die vertaald wordt in kapitaalkrachtige vraag door stakeholders met geld. Meestal overheid, maar soms ook verzekeraars of private fondsen.

 

In de sector nieuwe innovatieve bedrijven is een vergelijkbare situatie ontstaan die ook weer afwijkt. Eerst was er behoefte zonder enige koopkracht van betekenis, maar een aantal expert ging daar toch mee aan de slag. Toen kwam er geld bij. Tegenwoordig zo'n 200 tot 500 miljoen op jaarbasis, ter stimulering van ondernemerschap. Helaas zijn dze middelen niet bestemd voor de ondernemers en ook niet voor de experts, maar uitsluitend voor ambtenaren van uiteenlopende pluimage en regionale knuffelinitiatieven.

 

Zelfs in de ontwikkelingshulp is rule No.1 dat publiek geld geen privaat initiatief mag verdringen. In onze sector is dat helemaal niet zo. Het wordt volstrekt normaal gevonden om met publiek geld private initiatieven om zeep te helpen. Er wordt dan iets gemompeld over zo is het ook in de natuur ...

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

In onze sector is dat helemaal niet zo. Het wordt volstrekt normaal gevonden om met publiek geld private initiatieven om zeep te helpen.

 

Ik kreeg gisteren een mailtje van Eiso van het bedrijf Zinnige zaken (ik noem alleen voornamen ivm Google). Eise heeft vorig jaar samen met Maurice (van Greenmotion) de Week van Duurzaam Amsterdam opgezet naar voorbeeld van de London Sustainability Weeks. Dit evenement werd ondersteund door de overheidspartijen als Gemeente Amsterdam en de Amserdamse Innovatie Motor. Eind vorig jaar is de startbijeenkomst geweest voor de editie 2008, wederom georganiseerd door Zinnige Zaken (die het projectbureau WvDA runnen). In het mailtje gisteren stond dat de Gemeente geheel tegen eerdere afspraken in de Week van Duurzaam Amsterdam zelf wil organiseren.

 

Publiek geld kaapt een privaat initiatief. Jammer hoor, zo'n overheid die liever piraat is dan bij de marine gaat.

Link naar reactie
  • 0

Architecten kunnen zich verweren tegen mensen die hun visie willen gebruiken/veranderen. Ik zie geen verschil tussen architecten en partijen die dit soort concepten ontwikkelen. Waar het eigenlijk op neerkomt... Het IE is van de bedenker en slechts voor de afnemer/opdrachtgever naar mate deze de ontwikkelingskosten moet bekostigen... M.a.w. bekostigen zij volledig de ontwikkelingskosten dan volledig IE bij de opdrachtgever.

 

Heel pragmatisch... in deze situatie denk ik dat er eerst vastgesteld moet worden of er sprake is van IE van de ontwikkelaars. Als dat zo is, dan kan je over gebruiksrechten gaan praten = geld.

Link naar reactie
  • 0

Architecten kunnen zich verweren tegen mensen die hun visie willen gebruiken/veranderen. Ik zie geen verschil tussen architecten en partijen die dit soort concepten ontwikkelen. Waar het eigenlijk op neerkomt... Het IE is van de bedenker en slechts voor de afnemer/opdrachtgever naar mate deze de ontwikkelingskosten moet bekostigen... M.a.w. bekostigen zij volledig de ontwikkelingskosten dan volledig IE bij de opdrachtgever.

 

Heel pragmatisch... in deze situatie denk ik dat er eerst vastgesteld moet worden of er sprake is van IE van de ontwikkelaars. Als dat zo is, dan kan je over gebruiksrechten gaan praten = geld.

 

Het zit iets ingewikkelder in elkaar. Ik heb zelf meegemaakt met Holland Innovation dat een "sponsor" van publieke signature, die niet eens financieel bijdroeg aan het evenement, ons uit het organiserend commitee heeft geknikkerd. Toen we daar met behulp van advocaten een stokje voor hebben gestoken (heeft een half jaar geduurd) organiseerde ze doorleuk een evenement dat Nederland Innovatief heeft. En het originele Holland Innovation werd compleet geboycot.

 

Dat doet pijn. Het heeft ons een ton cash gekost. Dat verdien je niet meer terug en verhaal is niet mogelijk.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Over ondernemerschap en de overheid gesproken.

 

Vanmiddag wordt er op het ministerie van EZ een conferentie georganiseerd die heet:

 

"Towards an Entrepreneurial Society"

 

De volgende sprekers zijn uitgenodig:

Sprekers

* Maria van der Hoeven, Minister van Economische Zaken

* Loek Hermans, Voorzitter, MKB-Nederland

* Prof. Dr. David Audretsch, Directeur van de Entrepreneurship, Growth and Public Policy Group aan het Max Planck Instituut in Jena, Duitsland.

* Fred von Dewall, Voorzitter TechnologyRating International en voormalig Hoofdeconoom ING Groep.

* Prof. Dr. Mirjam van Praag, Directeur Amsterdam Center for Entrepreneurship, Universiteit van Amsterdam.

* Fred Bos, Bestuurslid Fortis Bank Nederland

* Herman Dijkhuizen, Vice-voorzitter, KPMG Nederland

* Prof. Dr. Arnoud Boot, Directeur Amsterdam Center for Corporate Finance, Universiteit van Amsterdam

* Jan ten Hoopen, lid Tweede Kamerfractie CDA

 

Het gaat dan vooral over z.g.n. technostarters.

 

Er is daar geen ondernemer te bekennen en de kamergeleerden die er spreken hebben echt nog nooit een ondernemer van dichtbij gezien. Het is een kwelling om die verhalen te moeten aanhoren. Het meest droevige is dat er beleid gemaakt wordt op basis van dit soort onzin.

 

Voor meer info zie:

http://www.ace-uva.nl/acenl/news_and_events.cfm/F879112C-1321-B0BE-68C71E97A6102C81

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

 

De overheid heeft natuurlijk een lange traditie in de kaapvaart. Me dunkt dat er echter altijd politieke belangen (de oppositie) zijn die stelling durven nemen tegen ambtelijke boekaniers, zeker wanneer je de aandacht van de pers hebt. Is het een Amsterdamse zaak: zoek hulp van het Parool of zelfs de Telegraaf. Is het een landelijke zaak: haal verhaal bij de Volkskrant, NRC of Trouw. Je hebt op het eerste gezicht alle trends in de rug: maatschappelijk verantwoord initiatief, innovatie, ondernemer versus overheid. En het onderliggende verhaal is simpel: overheden (ambtenaren) hebben de neiging hun beleidsdomein te domineren, en in dat kader schrikken ze niet terug om zich als piraat op te stellen.

 

Ambtenaren zijn beleidsboekaniers!!!

 

Maar daarvoor zijn goeie perscontacten wel handig. Die bouw je op terwijl de zon nog schijnt. Nodig journalisten uit, help ze aan goeie verhalen. Hou contact, zonder opdringerig te zijn. Dan kun je ook eens bellen bij een donderbui. Zeker als dat ook een goed verhaal is...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Staatssecretaris wint prijs voor fiscale maatregel

Uitgegeven op donderdag 10 januari 2008 om 11:41:43

 

Staatssecretaris van Financiën Jan Kees de Jager (CDA) krijgt donderdagmiddag een 14-karaats gouden envelop uitgereikt. De door De Jager doorgevoerde verlaging van het hoogste tarief van de vennootschapsbelasting was de winnende maatregel

 

De vergelijkingen met het oude Rome worden steeds treffender.

Steeds maar weer stijgende belastingen, legers die ver buiten de eigen grenzen actief zijn. Een steeds verder uitdijend overheidsapparaat die een steeds grotere groep adviseurs inhuren en daarmee zichzelf in dekken tegen foute beslissingen om zo electoraal verlies te vermijden.

Hoe is het ook alweer afgelopen met Rome ?

 

Link naar reactie
  • 0

Jammer hoor, zo'n overheid die liever piraat is dan bij de marine gaat.

 

Goh Nonex, waar heb je die gelezen. ;D

 

@ Studiodao op pagina 1: Hierbij een referentie voor de uitstekende dienstverlening van de NeBIB. Ook ik zocht ooit investeerders voor mijn bedrijf en heb me toen op advies van mijn accountant ingeschreven bij de NeBIB. Vervolgens heb ik van Ben Lacor geleerd hoe je contacten legt met investeerders en hen overtuigd in jou(w bedrijf) te investeren. Ik heb destijds hun succesfee met veel plezier betaald en vond de dienstverlening van de NeBIB het geld absoluut waard.

 

Jouw reactie in deze discussie vind ik daarom jammer en ik wilde daar graag een positieve reactie tegenover plaatsen. Het feit dat overheden weinig respectvol omgaan met ondernemers, heeft namelijk volgens mij meer te maken met de dadendrang en ego's van ambtenaren dan het gebrek aan kwaliteit bij ondernemers. Zeker bij de ondernemers van de NeBIB in deze wereld van 'het grote' geld.

 

Karen (die startende ondernemers in haar boeken ten zeerste afraad zich te gaan richten op andere startende ondernemers omdat daar inderdaad geen droog brood mee te verdienen valt)

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Over ondernemerschap en de overheid gesproken.

 

Vanmiddag wordt er op het ministerie van EZ een conferentie georganiseerd die heet:

 

"Towards an Entrepreneurial Society"

....

 

 

Volgende week is 'Big imrpovement day': die hebbe nhet beter begrepen: zie de dikgedrukte stukjes in onderstaand persebricht.

 

ANP - AMSTERDAM - Ondernemers in Nederland ergeren zich het meest aan de in hun ogen te hoge belastingdruk. Ook het imago van de Haagse politiek is voor veel ondernemers een doorn in het oog.

 

Dat blijkt uit een onderzoek onder ruim vierhonderd Nederlandse ondernemers, uitgevoerd door Ruigrok Netpanel in opdracht van pr-bureau Winkelman & Van Hessen in Den Haag en de Gijrath Media Groep in Amsterdam.

 

Het onderzoek wordt dinsdag 15 januari gepresenteerd op de eerste Big Improvement Day (BID), een netwerkdag in de Amsterdamse RAI.

 

Verkeer

 

De hoge belastingdruk (47 procent) en het imago van de Haagse politiek (43 procent) mag dan de 'ergernis-top vijf' van ondernemend Nederland aanvoeren, ook de verkeersproblematiek (43 procent) is voor veel ondernemers een heet hangijzer, net als de veiligheid op straat (22 procent) en niveau van de gezondheidszorg (20 procent).

 

Duurzaamheid

 

Ondanks alle negatieve punten zien ondernemers ook een aantal verbeteringen in het afgelopen jaar. Daarin staat op nummer één de economische ontwikkeling (59 procent), het ondernemersklimaat (33 procent), aandacht voor duurzaamheid (19 procent).

 

Bijna een op de vijf (18 procent) zei het afgelopen jaar helemaal geen verbeteringen te hebben gezien.

 

Verbeteren

 

Ondernemend Nederland vindt dat er dus nog veel te verbeteren valt in 2008. Als - deels samenhangende - verbeteringen noemen ze in volgorde van belangrijkheid: verlaging van de belastingdruk, verbetering van het ondernemersklimaat, aanpak van de verkeersproblematiek en maatregelen om de economie verder te verbeteren.

 

Plannen

 

Al deze suggesties vormen een van de thema's op Big Improvement Day, waar onder anderen topondernemers, topambtenaren en mensen uit allerlei maatschappelijke geledingen hun plannen voor een beter Nederland presenteren. Enkele sprekers zijn John Fentener van Vlissingen, Louis van Gaal, Aad Ouborg, Arthur Docters van Leeuwen, directeur-generaal van de Belastingdienst Jenny Thunissen en Vedior topman Tex Gunning.

 

Wat dan weer jammer is dat de top-ondernemers volgens mij gewoon kopstukken uit het bedrijfsleven zijn. Dat is wat anders dan ondernemers.

 

[update]Jeumig. Kaartje kost 995 euro :o :o Daar zien we geen odnernemer.[/update]

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.