• 0

Rekening-courant tussen BV's en faillissement

Goedenavond,

 

Ik zit met een vraag waarop ik ook na lang googlen geen antwoord heb gekregen:

 

Hoe verreken je de vordering via een rekening-courant van BV X aan BV Y, nadat BV Y failliet is gegaan?

 

Stel: Ik ben DGA van zowel BV X als van BV Y. Ik heb vanuit BV X een bedrag van zeg 30.000 euro geïnvesteerd in BV Y. Dit wordt bijgehouden op een rekening-courant.

Helaas gaat het niet goed met BV Y en dit bedrijf gaat failliet, BV X blijft wel bestaan.

Ik blijf dus vanuit BV X met een vordering op BV Y zitten van 30.000 euro, die nooit geïnd zal worden.

 

Wat moet ik hiermee? Hoe moet ik dit boekhoudkundig oplossen? En wat voor gevolgen heeft dit op fiscaal gebied? Mag ik die oninbare vordering afboeken als kosten o.i.d.? Ik zie er immers nooit meer iets van terug?

 

Ik hoop dat ik dit in het juiste topic plaats (ben hier nog niet zo goed thuis, eerste bericht). Alvast bedankt voor het meedenken!

 

Groeten, ajon

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor de snelle reactie!

 

Het zit er niet in dat ik een deel van dat geld terug krijg en een doorstart is helaas ook niet mogelijk. Het komt er dus blijkbaar op neer dat het hele bedrag van de rekening-courant (de vordering) als kosten van de winst moeten worden afgetrokken...

Link naar reactie
  • 0

Bij het ontbreken van een rekening-courant overeenkomst kan de curator en de belastingdienst zich op het standpunt stellen dat er sprake is van een kapitaalstorting.

 

De zakelijkheid bij het ontbreken van dit document is immers ver te zoeken (zwart/wit gezien). Aan jou buurman leen je toch ook geen EUR 30.000 zonder overeenkomst? Denk hierbij aan de garantiestelling, rente of aflossingschema.

 

Voorkomen is beter dan genezen toch?

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Ja, begrijpelijk. Nu zal ik even moeten nazoeken hoe dat is geregeld, weet het momenteel niet helemaal zeker, temeer omdat blijkt dat een deel van de boekhouding van BV X (die niet failliet is) ook bij de curator terecht is gekomen (vooral die documenten die te maken hebben met de verhoudingen tussen beide BV's). Ik mis dus een aantal gegevens op dit moment en moet - in afwachting van het faillissementsproces van BV Y - toch de rest van de administratie weer op orde zien te krijgen, vandaar.

 

Het geval wil, dat BV X een holding bv is (100% van mij) die aandelen heeft in BV Y (een gezamenlijke werkmaatschappij, meerdere aandeelhouders, voor het gemak: 25% van mij).

 

Stel, volgens het meest onfortuinlijke scenario blijkt die overeenkomst onvindbaar te zijn: ik heb vanuit BV X 30.000 geïnvesteerd in BV Y, zonder een garantiestelling of aflossingschema zwart op wit, ik heb alleen de beschikking over de overzichten van de balans en de rekening-courant, waarbij werd uitgegaan van een rente van 5%. (Inderdaad niet erg zakelijk zonder overeenkomst, maar durf momenteel niet te stellen dat het er is.)

 

Stel nu dat de curator of belastingdienst meent dat er sprake is van 'kapitaalstorting' in plaats van een lening - wat heeft dit dan voor gevolgen, fiscaal gezien, voor BV X, nu BV Y failliet is?

BV X is natuurlijk sowieso dat kapitaal kwijt, of het nu een lening was of niet... ('t zit er niet in dat ik nog wat terugkrijg)

 

Misschien wel een domme vraag, maar zit momenteel met een hoop administratieve rompslomp en ik wil, voordat ik met een nieuwe accountant/adviseur om tafel ga, toch wat meer 'beslagen ten ijs komen' dan vroeger... Dus alle extra info is welkom!

Link naar reactie
  • 0

Als de curator/belastingdienst dat standpunt in gaat nemen, zou ik de stap naar de accountant/belastingadviseur maken.

 

Je krijgt dan de situatie dat het afboeken van de vordering in de holding naar 0 euro fiscaal niet als kosten wordt geaccepteerd en onder de deelnemingsvrijstelling valt.

 

Uiteindelijk is dit toch niet zo'n probleem omdat bij liquidatie van BV Y je een liquidatieverlies gaat krijgen ter grootte van het door jou opgeofferde bedrag/gestorte kapitaal (waaronder het geleende bedrag dat als eigen vermogen is aangemerkt) in BV Y. Dit is fiscaal wel weer een aftrekpost.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties tot nu toe.

 

Aangezien het faillissement van BV Y in september is uitgesproken, maar we erg slecht op de hoogte worden gehouden over de afhandeling ervan door de curator, zou ik eerlijk gezegd niet weten hoe de curator (of de belastingdienst) erover denkt. Ik probeer mij daarom de verschillende scenario's voor te stellen.

 

Uiteindelijk is dit toch niet zo'n probleem omdat bij liquidatie van BV Y je een liquidatieverlies gaat krijgen ter grootte van het door jou opgeofferde bedrag/gestorte kapitaal (waaronder het geleende bedrag dat als eigen vermogen is aangemerkt) in BV Y. Dit is fiscaal wel weer een aftrekpost.

 

Ik denk dat we sowieso met het bovenstaande te maken hebben: in principe is het faillissement van BV Y al uitgesproken en aangezien er meerdere schuldeisers zijn (en debiteuren die niet willen betalen), zullen we het (fictieve) bedrag van EUR 30.000 sowieso kwijt zijn, of het nu als 'gestort kapitaal' of als 'geleend bedrag' volgens een RC wordt aangemerkt. Dus dan mag ik dit bedrag in zijn totaal als een aftrekpost (gemaakte kosten i.v.m. faillissement BV Y) aanmerken? Zo had ik het namelijk verwerkt in mijn boekhouding:

 

Rekening-courant BV Y: credit: EUR 30.000 (RC staat dus nu weer op 0)

Kosten i.v.m. faillissement BV Y: debet: EUR 30.000

 

Want door het faillissement van BV Y heeft BV X natuurlijk vanwege zijn investering in dat bedrijf een aanmerkelijk verlies geleden...

Of denk ik nu te simpel?

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik jou was zou ik het inderdaad zo afboeken. Mocht de belastingdienst vinden dat het geen zakelijke lening is geweest en dus eigen vermogen in BV Y, dan zijn de kosten fiscaal pas geaccepteerd in het jaar dat het faillissement definitief is afgewikkeld.

 

Naast het afboeken van je rekening-courant vordering, mag je in het jaar dat het faillissement is afgewikkeld het opgeofferde bedrag voor de het 25% aandeel in BV Y als fiscale kosten (liquidatieverlies) nemen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.