• 0

Geld schuiven tussen holding en werk-BV.

Beste forumleden,

 

Mijn vraag is de volgende: hoe kan ik inkomsten doorschuiven vanuit de werk-BV naar de holding (100% eigenaar van werk-BV) om een lening af te laten lossen door holding (lening bij andere BV)?

 

De holding heeft zelf geen inkomsten en wordt eigenlijk alleen gebruikt om aandelen in onder te brengen (afgezien dan van een lening die moet worden afgelost in maandelijkse termijnen).

 

Een mogelijkheid die ik vond is het aangaan van een fiscale eenheid voor de Vennootschapsbelasting, zodat ik onderling tussen de werk-BV en holding kan schuiven met inkomsten en een gezamenlijke winst/verlies rekening opstel. Is dit een verstandige optie?

 

De holding heeft namelijk ook nog belangen in andere werk-BV's, waarmee ik geen fiscale eenheid kan/wil aangaan (voldoen o.a. niet aan de eis om een belang van min. 95% te hebben). Daarnaast wil ik de holding zo "schoon" mogelijk houden. Salaris e.d. aan de DGA wordt dan ook uitbetaald via de werk-BV die daar in dienst is.

 

Een andere optie zou natuurlijk zijn om de werk-BV dividend uit te laten keren aan de holding, zodat daarmee de lening afgelost kan worden. Dit is echter niet mogelijk, door een afspraak met de belastingdienst over verlaging van het verplichte DGA salaris. Als ik nu dan wel dividend uitkeer krijg ik de fiscus meteen op m'n dak (logisch) omdat dit geld ook zou kunnen worden gebruikt om een hoger salaris uit te betalen (tot ik de 39.000 p/jaar in ieder geval gehaald heb).

 

Dus voor zover mijn kennis reikt is de enige optie een fiscale eenheid aangaan. Zijn er nog andere opties?

 

Ter info: de inkomsten van de werk-BV zijn dusdanig dat er voldoende binnenkomt om de lening af te betalen volgens de afgesproken termijnen en een klein salaris te betalen, maar er zijn geen financiële reserves beschikbaar die daarvoor gebruikt zouden kunnen worden.

 

Ik zie dat het al een heel verhaal is geworden, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

 

Met vriendelijke groet en een knallende jaarwisseling gewenst,

David

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zie de relatie dividend-afspraak fiscus niet. Als je nou dividend uitkeert en daarmee je lening aflost is er geen geld om salaris te betalen. Geen punt. Bovendien: Als jij geen werk doet voor de holding BV, mag de inspecteur op zijn kop gaan staan. 39Keur krijgt ie dan bij geen enkele rechtbank voor elkaar.

 

Dus: keer dividend uit en los die lening af en klaar is kees.

 

Succes!

 

Edit: Het heet "gebruikelijk loon" dat salaris. Het is niet gebruikelijk dat iemand die niets doet loon krijgt. (al zal Jan Marijnissen daar wellicht anders over denken)

Link naar reactie
  • 0

Zie de relatie dividend-afspraak fiscus niet. Als je nou dividend uitkeert en daarmee je lening aflost is er geen geld om salaris te betalen. Geen punt. Bovendien: Als jij geen werk doet voor de holding BV, mag de inspecteur op zijn kop gaan staan. 39Keur krijgt ie dan bij geen enkele rechtbank voor elkaar.

 

Dus: keer dividend uit en los die lening af en klaar is kees.

 

Succes!

 

Edit: Het heet "gebruikelijk loon" dat salaris. Het is niet gebruikelijk dat iemand die niets doet loon krijgt. (al zal Jan Marijnissen daar wellicht anders over denken)

 

Bedankt voor je reactie. Echter, op de website van de Belastingdienst lees ik het volgende:

"De volgende personen zijn directeur-grootaandeelhouder voor de werknemersverzekeringen:

 

(..)

 

Deze regels gelden ook voor de bestuurder die zeggenschap heeft in de algemene vergadering van de vennootschap door tussenkomst van een rechtspersoon."

 

(http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/loonheffingen/lb22_arbeidsrelaties/lb22_arbeidsrelaties-02.html)

 

Aangezien dit het geval lijkt te zijn (via de holding heb ik 100% zeggenschap in de algemene vergadering van de werk-BV), zou ik dus als DGA van de werk-BV gekwalificeerd kunnen worden. Daarin verricht ik wel werkzaamheden (en heb ik ook een beschikking voor een lager gebruikelijk loon).

 

Laat ik die werk-BV dan dividend uitkeren aan de holding, dan is de kans groot dat de rechtbank bij een evt. rechtszaak meegaat met het argument van de Belastingdienst dat als er de werk-BV dividend kan uitkeren, dat er dan ook een hoger salaris (gebruikelijk loon) betaald kan en dient te worden.

 

Het overigens wel om vrij kleine bedragen (een paar honderd euro per maand die nodig is voor de aflossing van die lening) en ook het salaris dat momenteel wordt uitbetaald komt op jaarbasis niet boven een paar duizend euro uit. (Ik doe dit parttime, studeer ook nog.)

Link naar reactie
  • 0

Je moet wel lezen. Je bent wel DGA, maar de DGA moet een gebruikelijk loon ontvangen in iedere BV waar hij/zij DGA is. Bij je holding doe je (volgens jouw verhaal) geen werk, dus is het gebruikelijk dat je daarvoor geen loon krijgt. Of die BV nou rijk of arm is. Soms zijn belastingen wel simpel. Zoek maar eens op "gebruikelijk loon" bij de belastingdienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Je moet wel lezen. Je bent wel DGA, maar de DGA moet een gebruikelijk loon ontvangen in iedere BV waar hij/zij DGA is. Bij je holding doe je (volgens jouw verhaal) geen werk, dus is het gebruikelijk dat je daarvoor geen loon krijgt. Of die BV nou rijk of arm is. Soms zijn belastingen wel simpel. Zoek maar eens op "gebruikelijk loon" bij de belastingdienst.nl

 

Hoi Ivo,

 

Dat er in de holding geen DGA salaris betaald hoeft te worden omdat er geen werkzaamheden worden verricht snap ik. Dat is het punt niet.

 

Het gaat erom dat er in de werk-BV (of werkmaatschappij) wel salaris uitbetaald moet worden. Normaal gesproken moet dit voldoen aan de gebruikelijk loon-norm (ca. € 39.000). Met de inspecteur heb ik een afspraak dat ik daar een flink stuk onder mag blijven vanwege het feit dat ik het parttime doe en een structureel lage omzet heb.

 

Ga ik nu vanuit die werk-BV dividend uitkeren aan de holding, dan zou dat geld ook gebruikt kunnen worden om meer loon uit te betalen zolang het gebruikelijk loon niet is gehaald. Dus daar zit het probleem.

 

Als dit namelijk geaccepteerd zou worden door de Belastingdienst, dan zou elke slimme ondernemer een holding oprichten die niets anders doet dan het houden van een 100% aandeel in de werkmaatschappij, die dividend uitkeert en maar een heel laag loon betaald. Zodoende zou je de gebruikelijk loon regeling kunnen omzeilen, wat de Belastingdienst nooit zal accepteren.

 

Samengevat: dividend uitkeren zou de meest simpele optie zijn, alleen moet er dan wel voldaan worden aan het gebruikelijk loon, dus zou er meer dan 39.000 op jaarbasis binnen moeten komen aan inkomsten (nog even afgezien van andere kosten dan die voor het loon).

Link naar reactie
  • 1

Hoi David,

 

Zoals je zelf al aangeeft, is een dividenduitkering van werk BV naar holding een prima oplossing, daar dit valt onder de deelnemingsvrijstelling. Die uitkering is dus onbelast!

 

Als jij je dan vervolgens zorgen maakt over het gebruikelijk loon:

Je geeft al aan dat je een akkoord hebt met de fiscus over een lager gebruikelijk loon dan de minimale 39K.

 

Hou aan die afspraak vast. Dat is immers een weloverwogen standpunt van de fiscus, waar zij, mits jij eerlijk bent geweest, niet op terug kunnen komen (geen nieuwe feit).

 

Als de werk BV ineens veel meer winst heeft gemaakt dan ten tijde van de deal met de fiscus over jouw gebruikelijk loon van toepassing was, dan heb je inderdaad een kans op een probleem bij controle door de fiscus (wel nieuw feit).

 

Overigens: ik mag hopen dat jouw holding aan de werk BV maandelijks een factuur stuurt voor een managementfee en dat de holding daaruit jouw salaris voldoet!

 

Het aangaan van een fiscale eenheid voor de VPB staat hier los van (en dus ook los van de optie tot deelnemingsvrijstelling). Dat wil enkel zeggen dat als je aangifte VPB doet, dat dan alle resultaten van beide BV's geacht worden te zijn genoten door jouw holding. Dat scheelt je dus 1 aangifte VPB (en de kosten daarvoor) van de werk BV.

 

 

Voor de overige belangen in deelnemingen (vanaf 5%), zonder fiscale eenheid, geldt dat jouw holding een factuur moet sturen met BTW voor jouw managementdiensten.

 

Ik kan me dus indenken dat jouw deal met de fiscus over het gebruikelijk loon achterhaald is (wellicht voldoende winst om toch meer salaris dan 39 K te betalen?).

 

Graag je reactie

 

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het loon wordt betaald door de werk-BV, dat geeft David duidelijk aan. Misschien een beter idee om dit vanuit de holding te doen en idd management fee facturen te sturen, meteen alle problemen opgelost.

 

Maar waarom zo moeilijk? Waarom de werk-BV niet gewoon laten betalen? Dan ontstaat er een rekening courant verhouding tussen de Holding en de werkmaatschappij, maar dat is heel normaal. Dus ik zie het probleem niet.

 

Mvg

 

Kelvin

Link naar reactie
  • 0

Het loon wordt betaald door de werk-BV, dat geeft David duidelijk aan. Misschien een beter idee om dit vanuit de holding te doen en idd management fee facturen te sturen, meteen alle problemen opgelost.

 

Maar waarom zo moeilijk? Waarom de werk-BV niet gewoon laten betalen? Dan ontstaat er een rekening courant verhouding tussen de Holding en de werkmaatschappij, maar dat is heel normaal. Dus ik zie het probleem niet.

 

Mvg

 

Kelvin

 

Loon laten uit betalen door de holding is op dit moment nog geen goede optie. Op dit moment mag ik al blij zijn als er een paar honderd euro p/maand overblijft. De constructie holding en werk-BV is voornamelijk opgezet met het ook op de toekomst, zodat ik investeringen en participaties in andere bedrijven kan onderbrengen in de holding, deze is ook pas kortgeleden opgericht.

 

Af betalen door werk-BV is in dit geval denk ik dan inderdaad de meest simpele oplossing. Zodra er over een jaar of 1-2 voldoende inkomsten zijn in de holding zoals management fee van werk-BV of van één van de andere (toekomstige) participaties kan ik het rekening courant dan aflossen.

 

Allen heel erg bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.