• 0

BTW en uitbetaling particulieren

Ik ben al een poosje aan het zoeken hier op HL maar kan nog geen bevredigend antwoord vinden op mijn vraag.

 

Ik ben bezig een bestaande website uit te breiden met een spaarsysteem, bv punten verdienen voor het ontvangen van een mail. De gespaarde punten zijn uiteindelijk in te wisselen voor euro's op je bankrekening. (zoals er zoveel zijn op internet)

 

Echter kom ik er maar niet achter hoe dit te regelen met BTW.

 

Stel: een particulier heeft 10 euro inc BTW aan punten gespaart en wil dit laten uitbetalen.

 

Is het correct als ik dat als volgt oplos?

De klant vraagt een uitbetaling aan, dit telt zeg maar als "factuur aan mij". Ik betaal de klant dus de 10 euro uit inclusief BTW en vorder daarna de BTW van de 10 euro terug van de belastingdienst. (Van de 10 euro krijg ik dan dus ongeveer 1,60euro terug van de belastingdienst)

 

Aangezien de adverteerders die meegaan in die mailings ook betalen aan mij inclusief BTW en ik die BTW ook af moet dragen uiteraard.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

De redenering klopt, alleen moet je klant en adverteerder als het ware verwisselen. De klant, diegene die uiteindelijk een vergoeding krijgt is je inkopende zijde; de adverteerder, die jou een vergoeding geeft voor de gelezen mails; is de voor jou verkopende partij.

 

De rest van het verhaal blijft overigens gewoon kloppen. De btw die je inrekening brengt bij de adverteerders, te verminderen met de btw die je vergoed aan de klanten draag je af aan de fiscus.

 

ecofin

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

De klant vraagt een uitbetaling aan, dit telt zeg maar als "factuur aan mij". Ik betaal de klant dus de 10 euro uit inclusief BTW en vorder daarna de BTW van de 10 euro terug van de belastingdienst.

 

Nee, de 'klant' is neem ik aan geen btw-plichtige facturerende zelfstandige, hij draagt geen btw af en hij stuurt je geen factuur die aan de factuurvereisten voldoet. Je kunt dus geen btw terugvragen n.a.v. deze uitbetaling.

 

Verder moet je je afvragen of je fiscaal gezien misschien loon uitbetaalt aan die particulieren.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Stel: een particulier heeft 10 euro inc BTW aan punten gespaart en wil dit laten uitbetalen.

Als die particulier een BTW nummer heeft, kunt u de aan de particulier betaalde BTW terugvragen; heeft de particulier geen BTW nummer, dan kunt geen BTW terugvragen.

Link naar reactie
  • 0

Hoe doen sites als euroclicks dit dan?

Ik kan me niet voorstellen dat ze wel BTW die ze van de adverteerders ontvangen afdragen, maar de 19% die ze uitbetalen aan hun particuliere leden ZONDER btw nummer niet terug vorderen...

 

Dat lijkt me niet echt een rendabel model. De vraag is dus nog steeds... Op welke manier kan ik de 19% BTW terugvorderen aan particulieren zonder BTW nummer uitbetaald tegoeden.

 

Ik heb me laten vertellen dat een verzoek tot uitbetaling van de particulier als een geldige factuur mag worden gezien... Maar ja, dat is dus geen feit en ik wil het wel zeker weten voordat anders met mn neus tegen de muur loop..

 

Bedankt alvast voor het meedenken!

Link naar reactie
  • 0

Stel: een particulier heeft 10 euro inc BTW aan punten gespaart en wil dit laten uitbetalen.

Als die particulier een BTW nummer heeft, kunt u de aan de particulier betaalde BTW terugvragen; heeft de particulier geen BTW nummer, dan kunt geen BTW terugvragen.

Daarom geef je nooit 10 euro terug, maar 10 euro korting. En dan zie je wel je BTW terug, want wat je niet omzet, is niet belast.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

De vraag is dus nog steeds... Op welke manier kan ik de 19% BTW terugvorderen aan particulieren zonder BTW nummer uitbetaald tegoeden.

Niet.

 

De enige BTW die u 'terug kunt vorderen' is BTW die afgedragen wordt door de ontvanger (even de KOR daargelaten). Wanneer u iemand betaalt die geen BTW-ondernemer is, wordt er geen BTW afgedragen en kunt u derhalve geen BTW als voorbelasting opvoeren.

Link naar reactie
  • 0

Allereerst de beste wensen aan iedereen :)

 

Als ik het dus goed begrijp kan ik de particulieren eigenlijk alleen Ex BTW uitbetalen. (uitzonderingen uiteraard daargelaten) :(

 

Hoe doet een supermarkt dat dan eigenlijk? Als ik iets terug breng waar ik mijn geld voor terug krijg. Krijg ik als particulier een bonnetrje en mijn aankoopbedrag terug. Kan ik dan ook niet zo'n structuur gebruiken bijvoorbeeld door gebruik te maken van creditfacturen?

 

En hoe werkt dat dan bij een Get Paid To Surf als euroclicks (en anderen)... Betalen die allemaal ex BTW uit? Ik kan daar namelijk niet echt een antwoord op vinden.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Allereerst de beste wensen aan iedereen :)

 

Als ik het dus goed begrijp kan ik de particulieren eigenlijk alleen Ex BTW uitbetalen. (uitzonderingen uiteraard daargelaten) :(

Correct

Hoe doet een supermarkt dat dan eigenlijk? Als ik iets terug breng waar ik mijn geld voor terug krijg. Krijg ik als particulier een bonnetrje en mijn aankoopbedrag terug. Kan ik dan ook niet zo'n structuur gebruiken bijvoorbeeld door gebruik te maken van creditfacturen?

Nee, dat kan niet, want die credit-nota is een correctie op een eerder verstuurde / verstrekte nota.

En hoe werkt dat dan bij een Get Paid To Surf als euroclicks (en anderen)... Betalen die allemaal ex BTW uit? Ik kan daar namelijk niet echt een antwoord op vinden.

Ja, die kunnen niet anders dan wat jij noemt 'ex BTW' uitbetalen.

Link naar reactie
  • 0

De supermarkt is een voorbeeld van een creditfactuur. Het leuke van een creditfactuur is, dat die wel gebaseerd moet zijn op negatieve prestaties (het terugnemen van een goed, vergoeding van schade o.i.d.).

 

Jij betaalt een particulier bijvoorbeeld 10 euro, dan zijn dat voor jou gewoon 10 euro kosten. Punt uit.

Link naar reactie
  • 0

De voorgaande discussie nog eens doorlezend, kan ik mij toch niet aan de indruk onttrekken dat de oplossing simpeler is dan wordt gesuggereerd.

 

Als ik het goed heb begrepen zijn er bedrijven die er een vergoeding voor over hebben om, via een website o.i.d. reklame te kunnen "wegzetten" bij particulieren. Deze krijgen op hun beurt een vergoeding voor het lezen van die reklameuitingen, in welke vorm danook.

 

De beheerder van de website is de intermediair en hoopt hieraan, uiteraard der zaak, ook nog iets te kunnen verdienen. Voor deze ondernemer vormen de bedrijven de verkopende zijde en particulieren de inkopende zijde van de onderneming; zij het dat de particulieren zelf geen nota zullen zenden maar een verzoek tot uitbetaling kunnen doen.

 

Eerst even de verkopende zijde; de bedrijven. Ik neem aan dat de onderneming een faktuur zal zenden. De boeking zal zoiets zijn als:

 

Debiteuren (bedrijven)

Aan Te betalen BTW

Aan Omzet

 

Dan nu de inkopende zijde; de particulieren. Elk verzoek tot uitbetaling dat wordt gehonoreerd zal inhouden een vergoeding incl. btw. De boeking wordt zoiets als:

 

Inkopen advertenties

Te verrekenen BTW

Aan Crediteuren (particulieren)

 

Hoe één en ander exact werkt in de praktijk is mij niet bekend, maar ik bedenk maar zoiets als een bedrijf gaat een contract aan voor 5000 mails, cliks o.i.d. voor een bedrag van stel 100 (ex btw); een particulier ontvangt voor elke click, mail 0,01195 (incl btw) of wel 0,01 excl btw. Een rekensommetje leert dan dat de intermediair per click, mail 0,01 verdient.

 

jnp's na verloop van alle click's, mails:

 

Debiteuren 119

Aan Te betalen BTW 19

Aan Omzet 100

 

Inkopen advertenties 50

Te verrekenen BTW 9,50

Aan Crediteuren 59,50

 

Winst voor de intermediair 100 -/- 50

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Ivo,

 

Aha, daar zit 'm dus de kneep. Dan moet het inderdaad anders. Mijn voorbeeld gaat dan niet meer op v.w.b. de prijzen in- en excl btw naar de particulier toe. Nemen we even aan dat de intermediair nog steeds 50 wil verdienen dan moet de jnp voor de particulier luiden:

 

Inkopen advertenties 31

Aan Crediteuren (particulieren) 31

 

Inkopen advertenties (niet verrekenbare btw) 19

Aan Te betalen BTW 19

 

Door de intermediair wordt (ogenschijnlijk) de btw dubbel afgedragen doch dit wordt voor de helft teruggehaald op de verlaging van de vergoeding aan de particulier.

 

Even kijkend naar de btw over de hele "bedrijfskolom" wordt door de intermediair 38 btw afgedragen en door de bedrijven 19 teruggevorderd; per saldo dus 19 als 19% over de totale toegevoegde waarde van 100.

 

De internemidair betaalt aan inkoop 31 en niet verrekenbare btw 19, is samen 50 en ontvangt 100; per saldo dus winst van 50.

 

Zou dit een oplossing kunnen zijn?

 

 

John

 

 

 

 

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de voorbeeldjes, erg fijn om deze materie beter te begrijpen!

 

Het is uiteraard een oplossing, echter zijn de "uitbetaal bedragen" alleen lager. Ik had gehoopt dat ik de BTW erbij kon laten om zo de uitbetalingen hoger te laten lijken/zijn.

 

Ik zal mijn rekensommetjes weer eens opnieuw gaan doen, maar dan met de Ex BTW bedragen.

 

Toch maar weer goed dat ik het even aan jullie gevraagd heb, anders had ik later hier waarschijnlijk problemen mee gekregen.

 

Mijn dank is groot!

Link naar reactie
  • 0

NetFast,

 

Graag gedaan; ik hoop dat je er nu uitkomt. Ik snap je doelstelling doch zoals Ivo terecht al opmerkte kan geen btw worden verrekend dat vanaf een particulier komt; hetgeen inhoudt dat, via een achterdeur, de particulier hiervoor de rekening betaalt indien de intermediair zijn winstmarge wil handhaven.

Dit laatste is ook wel te begrijpen. Wij betalen immers als particulier btw en kunnen dat nergens verhalen. In het onderhavige voorbeeld betaalt de particulier dit ook maar dan in de vorm van een mindere vergoeding.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.