• 0

Mensen managen: vriendelijk of genadeloos (boekentips?)

Hallo,

 

Ik ben de zaak van mijn vader een beetje aan het overnemen. Het is een dienstenbureau met 10 vrouwelijke medewerksters. Uiteindelijk wil een afdelingchef hebben die hen dagelijks stuurt zodat ik anderen dingen kan gaan doen. Maar momenteel ben ik die chef maar. Ik probeer ook geleidelijk die positie te winnen door kennis op te bouwen.

 

Ik zoek een boek dat over leidinggeven en positief machtuitoefening gaat. Ik lees niet graag, maar anders leer ik het niet. Ik weet het.

 

Ik ben zelf een vriendelijke persoon (net als mijn vader) maar soms denk ik dat dat een zwaktepunt kan zijn tegenover mijn medewerkers, vooral omdat ze vrouwen zijn en anders denken dan mannen.

 

To get to the point, kan iemand mij helpen om tips te geven van boeken die mij kunnen helpen met succesvol leidinggeven en machtoefening, vooral in de beginfase? Ik heb een kijkje genomen op managementboek.nl maar er is te veel keus. Ik heb weinig tijd om te lezen en wil daarom een directe doorverwijzing naar het beste boek.

 

Bedankt alvast voor de hulp.

 

Mvg,

Busi

 

Edit: even je titel wat verduidelijkt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het probleem is dat de gezondheid van mijn vader achteruit gaat en dat hij niet altijd aanwezig is. Daardoor worden ze door niemand gestimuleerd, en de productie gaat zo achteruit. De medewerksters weten precies wat hun werk inhoudt, maar ik heb geleerd dat ze beter kunnen werken wanneer ze gestimuleerd en gemotiveerd raken.

 

Meerdere keren worden opdrachten niet uitgevoerd uit vergeetachtigheid of laksheid. Soms word ik daar boos om, en soms ga ik daar makkelijker mee om. Maar ik wil mezelf kenbaar maken met één eigenschap en karakter, en niet twéé.

 

De vraag is: hoe zorg ik ervoor dat de productie weer omhoog gaat? Gaat het door ze vriendelijk te benaderen? Of door het uitoefenen van macht (als hun 'nieuwe' baas)?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Busi,

 

Ik kan je " Het Doel" van Goldrath aanraden. Ik heb er ooit zelf veel aan gehad.

 

Jouw situatie doet me een beetje denken aan een situatie uit mijn jeugd. Ik werd op 19 jarige leeftijd officier op een mijnenveger. Als enige dienstplichtige tussen 40 super oude Nato Joekels. De gemiddelde leeftijd aan boord was een jaar of 40. Die lui wisten precies wat er moest gebeuren, terwijl ik niet eens wist wat de voorkant van de boot was.

 

Anyway, leiding geven aan zo'n groep ik die situatie was erg lastig. Dat lukt niet als je geen respect krijgt van de mensen. Of dat respect gebaseerd is op vriendschap of terreur is niet vreselijk belangrijk. Meestal is het een combinatie van die twee. Het begint in ieder geval met je mensen met respect te behandelen. Behandelen ze zou niet met respect, dan knal je er een keertje iemand uit.

 

Wees in ieder geval duidelijk en standvastig. Ga niet onderhandelen. Geef je mensen ruimte, verantwoordelijkheid en bevoegdheid. Misbruiken ze dat, ontmeen het ze dan weer.

 

Op een goed moment moet dat gaan werken. Zorg er wel voor dat je vader achter je staat. Als jij iemand straft, mag hij dat niet ongedaan maken.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik ben toevallig dit boek aan het lezen:

9789022549124-125.jpg

http://www.managementboek.nl/boek/9789022549124/semco-stijl_ricardo_semler

 

Hierin staat jouw situatie vrijwel letterlijk. Ook een jonge ondernemer die het bedrijf van zijn vader overneemt. Het is een hele andere aanpak dan die van zijn vader maar hij heeft er toch succes mee.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Meerdere keren worden opdrachten niet uitgevoerd uit vergeetachtigheid of laksheid. Soms word ik daar boos om, en soms ga ik daar makkelijker mee om. Maar ik wil mezelf kenbaar maken met één eigenschap en karakter, en niet twéé.

 

De vraag is: hoe zorg ik ervoor dat de productie weer omhoog gaat? Gaat het door ze vriendelijk te benaderen? Of door het uitoefenen van macht (als hun 'nieuwe' baas)?

 

Wat zijn voor de medewerker de consequeties wanneer deze iets vergeet of iets niet uitvoerd?

Als leidinggevende ben je niemands vriend met andere woorden het is nooit goed hoe je het doet, maar sta boven deze kritiek. Waar je als eerste aan moet denken is het bedrijf en de productie. Wees niet bang dat het personeel je niet aardig vind, een slechte manger of chef vinden ze ook niet aardig. Hou gepaste afstand tot het personeel.

Wees concequent en rechtvaardig zodat het personeel weet wat ze aan he hebben. Wanneer je nl de ene keer kwaad word en de volgende keer niet, dan weten ze dit handig uit te spelen.

 

Ik zit/zat met het zelfde probleem en heb hier voor een HRM coach aangetrokken die wij twee wekelijks stuurt in dit soort zaken. Een boek lezen is leuk maar elke situatie is uniek.

Link naar reactie
  • 0

wat voor werk/denk niveau hebben de dames?

heb je het met hun persoonlijk (een op een) gehad over wat hun motiveerd?

in hoeverre hebben zij inzicht in de gezondheidssituatie van je vader en snappen zij dat als zij nu steekjes laten vallen dat dan uiteindelijk het bedrijf niet meer bestaat?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Wat zijn voor de medewerker de consequeties wanneer deze iets vergeet of iets niet uitvoerd?

 

 

Vandaag hebben we iemand moeten ontslaan omdat ze 1) te weinig productie leverde, 2) omdat ze lang afwezig bleef na haar vrije dagen zonder iets van zich te laten horen.

 

Het was de beslissing van mijn vader, maar ik was er helemaal mee eens. Nadat ze ontslagen werd, kwam ze naar mij om mij te proberen te overtuigen dat ze beter gaat werken en dat haar afwezigheid uit de hand liep. Met tranen natuurlijk, maar ik bleef standvastig genoeg om niet in een onnodige discussie te gaan.

 

Dit heeft de andere medewerksters een beetje geschud, en naar mijn mening helpt dat ook. Het feit blijft dat iemand terecht is ontslagen.

Link naar reactie
  • 0

heb je het met hun persoonlijk (een op een) gehad over wat hun motiveerd?

 

zulke gesprekken heb ik niet gehad... ik kan zo niet bedenken wat hen zou kunnen motiveren. ik heb de gedachte dat als je je personeel te veel aandacht geeft, dat dat niet averechts werkt, klopt dat? enige tips over succesvol motiveren?

Link naar reactie
  • 0

heb je het met hun persoonlijk (een op een) gehad over wat hun motiveerd?

 

zulke gesprekken heb ik niet gehad... ik kan zo niet bedenken wat hen zou kunnen motiveren. ik heb de gedachte dat als je je personeel te veel aandacht geeft, dat dat niet averechts werkt, klopt dat? enige tips over succesvol motiveren?

 

Nee, dat is onzin. Je moet het personeel gepast aandacht geven. Je zorgen dat je de mensen kent, dat je hun motivatie kent, dat je weet wat ze vinden van het werk. Wat hun suggesties zijn om de processen te verbeteren.

 

Dat heeft niks te maken met "persoonlijke relaties" op het werk. Het is puur zakelijk. Oprechte interessen voor je personeel brengt respect. Goede feedback van je personeel kan zorden voor een betere organisatie.

 

Overigens is het wel zo dat je niet de heledag met je personeel moet ouwehoeren. Dat schiet niet op. Overdag moet er gewoon gewerkt worden. Langsgaan en "vragen hoe gaat het"? is heel normaal.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

ik kan zo niet bedenken wat hen zou kunnen motiveren.

 

precies, dat kan jij niet zelf bedenken, dus is het het makkelijkst om het aan hun te vragen. bijvoorbeeld in de vorm van een functioneringsgesprek.

 

als je googled op motivatie kom je al een hoop tegen, als je specifiekere tips wilt, denk ik dat je de werksituatie concreter moet omschrijven.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik opvallend vind is dat jij gelijk twee extremen gebruikt. De kunst van leidinggeven zit juist niet in de extremen. Extremen werken voor sommige mensen wel maar voor anderen weer niet. Daarnaast werken ze vaak ook maar tijdelijk.

 

De kunst is juist om onopvallend de mensen te managen en iedereen doet dit op zijn eigen manier. De boeken waarnaar jij opzoek ben kunnen je vast wel helpen maar ik vind ze onbelangrijk. Ik heb ze ooit voor mijn studie door moeten nemen maar ben van mening dat ze alleen betrekking hebben op grotere bedrijven en echte management banen.

 

Ik zou je aanraden om gewoon met je medewerkers te praten. Toon interesse, stel vragen en leer de mensen kennen. Kies daarna voor een persoonlijke leiderschapsstijl. Je zou eventueel voor jezelf op papier kunnen zetten hoe je elke afzonderlijke medewerker moet sturen en ondersteunen (met bijbehorende techniek zie hieronder).

 

instrueren (veel sturing, weinig ondersteuning)

overtuigen (veel sturing, veel ondersteuning)

overleggen (weinig sturing, veel ondersteuning)

delegeren (weinig sturing, weinig ondersteuning)

 

Misschien dat dit e.e.a. makkelijker maakt. Ga lekker aan de slag en dan komt het vanzelf allemaal best goed! Succes.

 

p.s. aanrader is het inplannen van een kort gesprek met de medewerkers die een tijd hebben gewerkt voor het bedrijf en probeer hier zoveel mogelijk info in te winnen.

Link naar reactie
  • -1

 

 

instrueren (veel sturing, weinig ondersteuning)

overtuigen (veel sturing, veel ondersteuning)

overleggen (weinig sturing, veel ondersteuning)

delegeren (weinig sturing, weinig ondersteuning)

 

 

Dit wordt ook wel situationeel leiderschap genoemd. Zijn ongetwijfeld boeken over geschreven.

Link naar reactie
  • -1

In mijn eerste jaar van mijn studie heb ik dat reeds moeten leren. Uiteraard weet ik dat het hier om situationeel leiderschap gaat maar zoals ik in mijn voorgaande reactie beschrijf vind ik dat volkomen onbelangrijk. Leuk dat het deze naam heeft, maar waarom een boek erover gaan lezen?

 

Deze meneer geeft aan niet graag een boek te lezen, hij heeft geen management baan en een klein bedrijf. Ik zeg daarom dat het ook niet nodig is, dat hij gewoon aan de slag moet gaan en eventueel mensen op deze kenmerken moet beoordelen en dat alles dan met de tijd goed zal komen. Zijn onzekerheid op dit gebied komt voort uit het gebrek aan ervaring.

 

Tevens stoor ik mij aan uw reactie, Jaguar. Waarom proberen zoveel mensen "wijs" over te komen op dit forum door populaire namen en theorien te noemen? Mijn reactie was toch afdoende? En uw reactie suggereert dat ik niet eens weet wat de naam van de theorie is.

 

Grt. Edwin

Link naar reactie
  • -1

Lees a.u.b. de startpost:

kan iemand mij helpen om tips te geven van boeken die mij kunnen helpen met succesvol leidinggeven en machtoefening

 

Een concrete vraag naar boekentips dus.

 

 

Ik vind het wel een goed idee om eens op zoek te gaan naar een coach waarmee je over allerlei kleine dingen wat betreft je leiderschap kunt praten en die je concrete case kent. Ik denk dat je daar meer aan hebt dan aan hele algemene opmerkingen aangezien je niet precies weet wat je verbeterpunten zijn. Je zou dit ook kunnen doen door hier op het forum je concrete problemen te posten. Ik zou ze dan wel iets algemener maken zodat niet je complete personeel de discussie gaat volgen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik vind het wel een goed idee om eens op zoek te gaan naar een coach waarmee je over allerlei kleine dingen wat betreft je leiderschap kunt praten en die je concrete case kent.

 

ik ben eigenlijk op zoek naar een coach maar ik ken niemand in mijn omgeving die dat zou kunnen zijn. mijn vader zou een uitstekend coach zijn, maar onze relatie vader/zoon zit mij een beetje in de weg.

 

daarom zoek ik mijn toevlucht naar relevante boeken.

Link naar reactie
  • 0

Ik zoek een boek dat over leidinggeven en positief machtuitoefening gaat. Ik lees niet graag, maar anders leer ik het niet. Ik weet het.

 

Ik heb weinig tijd om te lezen en wil daarom een directe doorverwijzing naar het beste boek.

Edit: even je titel wat verduidelijkt

 

1. Waarom beweer je dat ik de 1e post niet gelezen heb? Nog zoiets irritants...

2. Ik geef advies dat het lezen van een boek in mijn ogen niet de oplossing is.

3. Busibusi geeft aan liever niet te lezen waarvoor ik een alternatief geef

Link naar reactie
  • 0

 

1. Waarom beweer je dat ik de 1e post niet gelezen heb? Nog zoiets irritants...

2. Ik geef advies dat het lezen van een boek in mijn ogen niet de oplossing is.

3. Busibusi geeft aan liever niet te lezen waarvoor ik een alternatief geef

 

Edwin, wie beweert dat je de 1e post niet hebt gelezen?

Link naar reactie
  • 0

Dat is mijn post, niet die van busibusi!

 

Ik snap je post maar aan de andere kant heeft de topicstarter op dit moment geen coach terwijl hij op dit moment toch de informatie nodig heeft en direct vraagt naar boeken. Het is zeker niet verkeerd om wat theoretische kennis hierover op te doen of om tijdens het lezen van een dergelijk boek na te denken over je eigen situatie(s).

 

Relevante goede of slechte ervaringen met management boeken zijn uiteraard van harte welkom en zeer interessant. Ook de discussie over het nut van theoretische kennis is buiten dit topic zeer interessant te voeren mits onderbouwd.

 

Ik zoek een boek dat over leidinggeven en positief machtuitoefening gaat. Ik lees niet graag, maar anders leer ik het niet. Ik weet het.

 

Ik heb weinig tijd om te lezen en wil daarom een directe doorverwijzing naar het beste boek.

Edit: even je titel wat verduidelijkt

 

1. Waarom beweer je dat ik de 1e post niet gelezen heb? Nog zoiets irritants...

2. Ik geef advies dat het lezen van een boek in mijn ogen niet de oplossing is.

3. Busibusi geeft aan liever niet te lezen waarvoor ik een alternatief geef

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Als ik je mijn persoonlijkem mening mag geven? geen boek lezen... Elk persoon binnen jouw organisatie is anders en uniek, dat staat niet in een boek...

 

Leer je personeel kennen, functioneringsgesprekken zijn erg belangrijk en... praat met je vader!!, hij heeft het bedrijf waarschijnlijk al jaren lang succesvol onder zijn hoede, zijn aanpak zorgde wellicht voor tevreden personeel en een goed rendement..

 

als je het volgens een boekje ineens over een andere boeg gaat gooien, kan dit wellicht averechts werken...

Link naar reactie
  • 0

Leer je personeel kennen, functioneringsgesprekken zijn erg belangrijk en... praat met je vader!!

 

daar zit wat in. ik praat ook met hem, en hij heeft ook veel te vertellen. maar hij is 62 en ik 31. zijn aanpak is veel anders dan wat ik weet over managen. heeft ook met leeftijd te maken. alleen zijn aanwezigheid op kantoor doet wonderen. als hij er niet is, dan gaat het niet minder goed, maar anders. zijn charisma speelt een grote rol, een ook is hij een soort gerespecteerde vaderfiguur voor de medewerkers. er wordt makkelijker naar hem geluisterd.

 

ik moet het veel anders gaan handelen. als ik zijn aanpak probeer te gebruiken dan word ik uitgelachen, en word ik direct gezien als een nep. ik leer veel van mijn vader, maar ik pas dingen anders toe.

Link naar reactie
  • 0

 

 

instrueren (veel sturing, weinig ondersteuning)

overtuigen (veel sturing, veel ondersteuning)

overleggen (weinig sturing, veel ondersteuning)

delegeren (weinig sturing, weinig ondersteuning)

 

 

Dit wordt ook wel situationeel leiderschap genoemd. Zijn ongetwijfeld boeken over geschreven.

 

Ja, van Paul Hersey.

 

Ik denk dat je altijd het vertrouwen moet winnen van je medewerkers. Ze moeten weten dat je altijd voor ze klaarstaat dan zullen ze dat ook voor jou zijn. Termen van streng, maatregelen en straffen moet je denk ik niet in denken. Probeer mensen verantwoordelijkheden te geven dan krijg je het meest gedaan. Probeer niet, als je het toch niet beter weet, overal het beter te weten omdat je nou eenmaal de baas bent.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ook van mening dat, als je niet graag leest, je zeker geen boeken moet lezen.

In hoeverre kun je dan geconcetreerd en gemotiveerd bezig zijn met je ontwikkeling in het manegen?

 

Ik ben een jaar of 10 geleden begonnen als teamleider op een callcenter.

Zelfs wanneer je goede kennis van zaken hebt, is leidinggeven wel even wat anders. Je moet zeker je mensen kennen en je moet ook weten hoe je er mee moet omgaan. ( ze gaan je hoe dan ook uitproberen)

Eens met je dat je niet je vaders stijl moet overnemen. Dan heb je grote kans op je donder te krIJgen.

 

Als ik je een tip mag geven, ik heb destijds 2 (korte) cursussen middelmanagement gevolgd bij het ISBW en heb daar veel aan gehad. Het lastige van een cursus is dat het wat meer tijd kost maar volg je hem intensief heb je er heeel veel plezier van.

 

Daaarnaast worden continu praktijkvoorbeelden naar voren gehaald en daar leer je van!

 

Ik zou dus lekker het boek laten liggen maar dat gaan doen. Het vergt wat energie en is zeker niet makkelijk maar je staat er wel steviger door in je schoenen!

 

 

 

 

 

 

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Zijn personeelsleden niet net mensen?!? Mensen die werken omdat ze het leuk vinden, of gewoon geld nodig hebben? Over management, motiveren, leidinggeven, bedrijven runnen etc. zijn hele bibliotheken vol geschreven. Daar zit vast iets nuttigs tussen, maar of je dat nuttige zo snel kunt vinden?

 

Snel effectieve hulp

Waarschijnlijk kan een coach je snel op weg helpen, of een kort maar krachtige cursus? Dan helpt het wel als je weet met welke vragen of situaties je precies worstelt.

 

Worstel en kom boven door zelfstudie

Duik daarnaast eens een goede boekenwinkel in, dat is misschien al overzichtelijker dan een managementboekenwebsite? De volgende vond ik de moeite waard:

Stephen Covey: De zeven eigenschappen van effectief leiderschap, daarna

Stephen Covey: De 8ste eigenschap

Ricardo Semler: The seven-day weekend

Eckart Wintzen: Eckart's notes (ideaal als je niet van lezen houdt; in een regenachtige zaterdagmiddag heb je het uit, terwijl het je wel kan inspireren)

Jim Collins: Good to Great

Al in huis, maar nog niet gelezen:

Roger Fisher & Alan Sharp: Zo krijg je alles voor elkaar (over inspireren, motiveren en effectief samenwerken)

Dwight Johnson: The transparent leader (spiritual secrets of nineteen successful men)

 

En in the meantime: praat gewoon met je medewerkers. Zij weten het antwoord op al je vragen, wat voor baas ze willen hebben, waar de kansen en moeilijkheden in hun werk zitten, aan wat voor structuur ze behoefte hebben, welke faciliteiten ze nodig hebben. Wees fair, redelijk, eerlijk maar beslist en duidelijk en vooral....jezelf!

 

Succes!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 280 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.