• 0

wettelijk vastgelegde data loonbetaling

Hallo mensen,

Ik ben op zoek naar een overzichtje waar de wettelijk vastgestelde data op staan waarvoor werkgevers het loon aan hun werknemers betaald moeten hebben.

 

Mijn werkgever is structureel te laat met het betalen van loon. Het loon voor december staat bijvoorbeeld vandaag (31-12) nog niet op mijn rekening, terwijl alle vaste lasten al afgeschreven zijn.

 

Het is niet de eerste keer dat dit gebeurt. Sterker nog, het is meer regel als uitzondering. Daarom zoek ik dat lijstje. Om hem er (weer) eens op te wijzen.

 

Ik wil niet direct beginnen over de boetes etc...Dit om de werkrelatie zo min mogelijk te verstoren. Ik heb al gezocht op google en website soza maar kan het niet vinden.

 

Iemand die het lijstje of een linkje voor me heeft ? (liefst voor 2007 en 2008 )

 

Het MKB pakket voor de startende ondernemer - www.mini-websites.nl

CreArtions Multimedia Design - www.creartions.com

Banner design studo - www.bannerdesigner.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ik heb even Gegoogled, zie Arbeidsrechter.nl:

 

Afhankelijk van de tijdsruimte moet het loon op een bepaalde tijd uitgekeerd worden. Dat is na afloop van de (fictieve) tijdruimte, evenwel niet sneller dan eens per week en minimaal eens per maand (art 7:623 BW).

 

Afwijkingen

 

In een schriftelijk arbeidscontract of cao kan van voorgaande afgeweken worden door het (fictieve) tijdvak waarop het inkomen moet worden voldaan te verlengen. Is het tijdvak waarover het loon wordt berekend een week of korter, dan is verlenging tot een maand mogelijk, terwijl dat als het tijdvak een maand of langer is, de verlenging niet langer is dan een kwartaal (art 7:623 BW). Dat betekent dus dat wanneer het loon wordt berekend over een (fictieve) tijdsruimte van een week of korter, dan moet er minimaal eens per maand uitbetaald worden. Wordt het loon berekend over een (fictieve) tijdsruimte van een maand of langer, dan moet er minimaal eens per kwartaal uitbetaald worden.

 

Beloningen die afhankelijk zijn van gegevens uit boeken, zoals prestatiebeloningen (4.1.7.) en winstdeling, kan de werkgever betalen nadat hij deze beloningen kan vaststellen, evenwel minimaal eens per jaar (art 7:624-4 BW).

 

Wij hebben overigens in onze arbeidscontracten opgenomen dat we uiterlijk drie weken na verstrijken van de periode waarvoor het loon verschuldigd is, dit overmaken. Nu is dat in de praktijk bij ons veel eerder, maar in theorie zouden we dus drie weken ná de december het loon van december pas over hoeven maken.

Link naar reactie
  • 0

Hallo jeroen,

 

Dank voor je moeite maar dat is niet wat ik bedoel. Er bestaat blijkbaar een wettelijk vastgestelde lijst van data waarop lonen door werkgevers overgemaakt moeten zijn.

 

Dus ongeacht wat in een contract staat. (de wet staat daar nog altijd boven)

 

 

 

Het MKB pakket voor de startende ondernemer - www.mini-websites.nl

CreArtions Multimedia Design - www.creartions.com

Banner design studo - www.bannerdesigner.nl

Link naar reactie
  • 0

Bij mijn weten bestaat een dergelijke lijst in NL niet.

 

Niet ? O ik dacht van wel. Ik weet bijvoorbeeld dat medewerkers van het ministerie van justitie die krijgen . Maar wellicht bestaat dit overzicht dan alleen voor ambtenaren ? En dus niet voor bedrijven in het algemeen?

Het MKB pakket voor de startende ondernemer - www.mini-websites.nl

CreArtions Multimedia Design - www.creartions.com

Banner design studo - www.bannerdesigner.nl

Link naar reactie
  • 0

Is die lijst dan niet gewoon onderdeel van hún arbeidsovereenkomst?

 

Nee het staat er los van en is een wettelijke bepaling. Maar het zou goed kunnen dat deze niet bestaat voor "gewone" bedrijven. Ik ben al een uurtje of 2 aan het zoeken en vind er (jammer genoeg) niet echt iets over op het www.

 

Het MKB pakket voor de startende ondernemer - www.mini-websites.nl

CreArtions Multimedia Design - www.creartions.com

Banner design studo - www.bannerdesigner.nl

Link naar reactie
  • 0

Als het er al is dan staat het waarschijnlijk in een of andere CAO.

 

Ja klopt dat dacht ik zelf ook al aangezien ik er eigenlijk niets over kan vinden. Helaas heeft mijn werkgever (de slimmerik !) geen CAO aangewezen..

 

Het MKB pakket voor de startende ondernemer - www.mini-websites.nl

CreArtions Multimedia Design - www.creartions.com

Banner design studo - www.bannerdesigner.nl

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hallo mensen,

Ik ben op zoek naar een overzichtje waar de wettelijk vastgestelde data op staan waarvoor werkgevers het loon aan hun werknemers betaald moeten hebben.

Er is geen wettelijke lijst. Op grond van 7:623 moet voldaan worden na afloop van de periode. Uit 7:625 volgt dat hiermee wordt gedoeld op de dag direct volgend op de periode. Een maandsalaris moet daarom uiterlijk op de 1ste van de daaropvolgende maand voldaan worden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.