• 0

advies rechtsvorm gevraagd

Ik ben voornemens samen met een vriend kleine huishoudelijke producten uit Amerika te gaan importeren. Eigenlijk gewoon als een avontuur, niet primair met de bedoeling er veel geld mee te verdienen zeg maar. Het is een product dat ik in de VS heb gezien tijdens onze vakantie en dat nog niet in Nederland is. Wij willen het dus hier op de markt gaan zetten. Het gaat om een eenvoudig product, geen elektronica ofzo, vergelijk het maar een beetje met een wasbol zoals je die gebruikt in de wasmachine om wasmiddel in te doen. De inkoop van het product bedraagt circa 2 euro, aan kosten (import, transport e.d.) komen daar nog circa 3 euro bij, de verwachte verkoopprijs bedraagt circa 10 euro. We zijn voornemens te beginnen met het inkopen van een paar duizend stuks (tussen de 2000 en 10000 waarschijnlijk). We willen allebei circa maximaal 10.000 euro p.p. investeren, een bedrag dat we kunnen missen zodat als het zou mislukken geen (financiele) 'ramp' zou zijn.

Mijn vriend is in loondienst en ik heb een eenmanszaak. We zijn beiden getrouwd (niet met elkaar voor de duidelijkheid), beiden in gemeenschap van goederen.

 

Tot zover de achtergrondinfo.

 

Nu zullen we dus ook een bedrijfsvorm moeten kiezen stel ik me zo voor. Nu vragen we ons af: wat is de beste rechtsvorm? Misschien BV, CV, VOF of een andere vorm van samenwerking of misschien wel helemaal geen dergelijke bedrijfsvorm? Het lijkt me dat er onder andere rekening mee moet worden gehouden dat ik al een eenmanszaak heb, waardoor ik bijvoorbeeld al ziektekostenpremie moet afdragen en ook al ondernemer ben voor de fiscus (door halen urencriterium). De mogelijkheid tot aftrekbaarheid van investeringen is ook een groot pluspunt natuurlijk! We verwachten dat we een relatief kleine winst zullen halen, maar als het product echt aanslaat zou de winst boven de 100.000 euro uit kunnen komen. Klinkt heel bizar, maar het zou kunnen. Dus we moeten daar dan toch wel rekening mee houden denk ik qua rechtsvorm. Ook aansprakelijkheid e.d. zal een rol spelen, al verwacht ik niet dat we ooit aansprakelijk zullen worden gesteld gezien het product. Als het al zou gebeuren voor kleine bedragen waarschijnlijk.

 

Mijn vraag: welke bedrijfsvorm zouden jullie adviseren en waarom, rekening houdend met onze situaties en onze plannen?

 

Alvast bedankt voor de reacties!!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor de keuze van rechtsvorm moet je vooral kijken naar jullie verwachtingen.. btw technisch gezien is een bv of cv pas interessant bij grotere winsten (geloof dat het omslagpunt rond de 65000 winst ligt, zo uit mijn hoofd..)

 

Ik zou in deze situatie waarbij je in eerste instantie gaat voor een relatief kleine omzet gaan voor een vof.

Jullie zijn dan beiden gewoon apart ondernemer (of niet) voor de belastingdienst, precies zoals eenmanszaken.

 

Wel alles goed op papier zetten natuurlijk.

 

Bij de KvK kan je van alles over rechtsvormen e.d. vinden, maar dat wist je al wel neem ik aan?

 

Met vriendelijke groet,

 

Karen Dam

Link naar reactie
  • 0

Een BV geeft meer zekerheid, dat is waar.

 

Met 1 hele grote maar.. als het fout gaat en er lijkt sprake te zijn van wanbeleid gaat die veiligheid niet op en ben je net zo goed persoonlijk aansprakelijk.

 

Zelf heb ik gekozen voor een eenmanszaak omdat het financieel voor een relatief klein bedrijf gewoon aantrekkelijker is.

 

Als je samen een bedrijf wil oprichten moet je gewoon goed met elkaar op een rij zetten wat je wil, welke kosten je ervoor over hebt en kan ophoesten e.d.

Er is genoeg aan overzichten van rechtsvormen te vinden op het net om dan een antwoord te krijgen welke vorm het beste past.

 

Karen Dam

Link naar reactie
  • 0

Pasop als je met een compagnon een bv begint zorg er dan voor dat je de verdeling van de aandelen goed verdeeld. Want als er ooit iets gebeurd kun je met een verdeling van 50-50% hele vervelende situaties tegen komen. Dit heb ik terlijve ondervonden. Het bedrijf kan dan zomaar lam worden gelegt omdat er geen beslissing kan woren genomen waar een meerderheid van aandelen voor nodig is.

 

 

Vriendelijke groet,

 

Jan

Link naar reactie
  • 0

Dag Ronald,

 

Zoals je aangeeft zijn de initiële kapitaalinjecties beperkt tot 10.000 p.p. Voor enige aansprakelijkheid met een dergelijk kapitaal heb je geen BV nodig. Als het misgaat, ben je die 10.000 pp kwijt. Een BV komt pas aan de orde op het moment dat je de onderneming verbindt tot dergelijke bedragen voorbij jullie financiële mogelijkheden, dat een faillissement in privé ten koste gaat van huis en haard.

 

Dat gezegd hebbende: als de onderneming succesvol blijkt, kun je deze altijd alsnog inbrengen in een BV-structuur met ieders een eigen holding en daaronder de werk BV.

 

Een vof zou voor jullie de uitgelezen bedrijfsvorm zijn. Met alle onduidelijkheden in het vooruitzicht is deze bedrijfsvorm goedkoop (denk wel aan een deugdelijk vof-contract) op te zetten en eenvoudig te ontbinden als het niet lukt. Als het wel goed gaat, dan is een vof ook om te zetten in een BV.

 

Een BV op voorhand is erg duur, reken 1.000 euro per BV en je hebt er 3 nodig (ieders een holding en 1 werk BV) om alles te regelen op individueel niveau (salaris, auto, pensioen etc.).

 

Jouw huidig ondernemerschap doet daar niets aan af. De premies ZVW en de fiscale faciliteiten die je nu al geniet komen niet in gevaar, noch betaal je straks meer premies ZVW (tot max. 30.000). Je kunt dus gerust een eenmanszaak en een vennoot in een vof zijn, zonder fiscale nadelen.

 

Voor de investeringsaftrek geldt dat het ook echt om investeringen in activa moet gaan (pand, inventaris, machines, allen boven 450 euro per stuk). De aanschaf van 2.000 stuks voorraad zijn geen investeringen! In die zin valt er geen fiscaal voordeel te behalen, welke ondernemingsvorm je ook kiest.

 

Samenvattend is de VOF de manier: middels een doortimmerd contract (adviseur gewenst) alle wederzijdese verplichtingen vastleggen en de vof inschrijven bij de KvK en aanmelden bij de fiscus.

 

Als het lukt, dan is de BV altijd nog een optie. Lukt het niet, dan de vof ontbinden.

 

Een aantal voorgaande reacties slaan de plank mis. Ik reageer daar toch even op:

 

@Karen Dam: sorry voor de rechtzetting, maar de BTW is nooit (!) van invloed op de keuze BV of vof. Welke ondernemingsvorm ook, voor de OB-wet ben je ondernemer of niet. De juridische vorm doet niet ter zake. Jouw opmerking ligt eerder in het veld van (vennootschapsbelasting en dividendbelasting) versus inkomstenbelasting. Het omslagpunt ligt dan rond de 100.000 winst, afhankelijk van privé aftrekposten.

 

@Jan: een BV beginnen met 1 minderheids aandeelhouder en 1 meerderheids aandeelhouder zal onbespreekbaar zijn. Veelal zullen 2 holdings en 1 werk BV voldoende zijn. In een aandeelhoudersovereenkomst leg je dan vast wat de wederzijdse verplichtingen zijn en hoe geschillen beslecht kunnen worden (via KvK, mediator of Rechter).

 

Groeten

Joost

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Normaal gesproken is bij een onderneming in deze vorm van grootte een VOF de meest ideale rechtsvorm. Om daar echt iets over te kunnen zeggen, is de gegeven informatie te algemeen.

 

Ik heb zelf altijd wat moeite als mensen een omslagpunt kunnen noemen wanneer een BV interessant wordt ten opzichte van een VOF. Denarius geeft al aan dat prive-aftrekposten dan van belang zijn, dat is juist, en nog van groter belang is het salaris dat uit de BV gaat worden opgenomen. Het is nogal een verschil als je (overdreven gesteld, de gehele winst van de BV doorstoot als salaris, of bijvoorbeeld slechts het verplichte zakelijke salaris, wat de inspecteurs ook steeds hoger proberen te stellen). In het onderhavige geval is sowieso op voorhand niets over het omslagpunt te zeggen, omdat er geen informatie gegeven is over de hoogte van de winst die al met de andere onderneming wordt behaald... dus tariefmatig wordt het omslagpunt wellicht al veel eerder behaald.

 

Ik kan me overigens voorstellen dat zodra je zaken doet met de VS, je ook eerder voor een BV kiest. Ik las hiervoor al dat het claimrisico niet zo hoog is, dat er niets verkeerds kan gaan. Nee, wellicht niet met het product, maar wel met contractuele verplichtingen met je amerikaanse leveranciers. Claims vanuit de VS zijn over het algemeen, laat ik me zachtjes uitdrukken, wat hoger dan vanuit NL en mocht er zo'n claim komen, dan slaap je de komende jaren lekkerder als je een BV hebt, dan een VOF.

 

De kans op zo'n claim is overigens vooral door de ondernemer zelf in te schatten, lijkt me lastig voor anderen op dit forum.

Syntax Advies

 

"Laat belasting geen belasting zijn"

Link naar reactie
  • 0

Kijk uit met het geld! In goed vertrouwen met iemand waar ik al jaren tot volle tevredenheid zaken mee deed heb ik ruim 2 jaar geleden een BV opgericht. Omdat hij de administratieve zaken zou gaan verzorgen sprake we af geen beperkingen in de uitgaven aan elkaar op te leggen. Vervolgens "leende" hij binnen 2 weken na de oprichting de hele inhoud van de kas. Hij heeft nooit afgelost en justitie stelt een rechtzaak al die tijd uit. Maar ja, een kale kip kan je ook niet plukken. Het geld is naar de belastingdienst gegaan. Zijn BV ging failliet en de 50% aandelen uit zijn BV kon ik na veel gezeur met een curator overnemen voor een stevige prijs. Pas nu weer lijkt het me te lukken het bedrijf nu alleen van de grond te laten komen.

Ik moet er niet aan denken wat er was gebeurd wanneer er gekozen was voor een andere rechtsvorm.

Vertrouw in dergelijke zaken ook niet op de verklaring van goed gedrag die justitie moet afgeven bij de oprichting van een BV, want BKR noteringen zijn kennelijk voor justitie geen aanleiding om dat te melden in de verklaring van goed gedrag.

Zelf zou ik nooit zo vrijblijvend met een vriend een VOF meer opzetten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.