• 0

20% btw 2008/2009

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik was ook al aan het zoeken ja, ik was al bang dat ik iets gemist had. De belastingdienst zal enkele maanden voor 2009 wel beginnen met een landelijke campagne om iedereen op de hoogte te brengen denk ik.

 

Ik zat laatst ook eens te denken, hoeveel werk er wel niet gaat zitten in het 'eventjes' veranderen van het BTW tarief. Niet alleen voor de belastingdienst, maar ook waar nu op website's, folders 19% staat moet veranderd worden naar 20%, administratiepakketten moeten anders gaan rekenen, etc. Dit alleen al zal de maatschappij miljoenen gaan kosten denk ik zo?

Mvg,

Bedia.nl, doet in Webhosting, Website design, Joomla CMS systemen en totaal projecten.

Link naar reactie
  • 0
Niet alleen voor de belastingdienst, maar ook waar nu op website's, folders 19% staat moet veranderd worden naar 20%, administratiepakketten moeten anders gaan rekenen, etc.

 

Dat is met een kleine innovatie op te lossen. Als de belastingdienst een service via internet zou aanbieden (functie die kan worden aangeroepen) waarmee we het btw-tarief dat op een bepaalde datum geldt kunnen opvragen, dan kan dat worden ingebouwd in facturerings- en boekhoudprogramma's e.d. en dan kan de overheid voortaan van dag tot dag het btw-tarief wijzigen zonder dat ondernemers er iets van merken.

 

Maar ja, de overheid organiseert liever een platform om 7.000 uur te praten over innovatie, dan één zo'n praktische innovatie te implementeren >:(

 

En nog een maar ja, de leveranciers van boekhoudsoftware bakken hier ook niks van. Die verkopen ons liever een 'upgrade' dan zoiets handig op te lossen. De vrije markt gaat dit probleem ook niet oplossen, vrees ik.

Link naar reactie
  • 0

Dat is de vrije markt economie!

 

Vrije markt betekend vaak niets anders dan; ik verkoop jouw iets met zo'n verhaal over de voordelen op een zodanige wijze overdonderend dat je zelf niet meer op de vragen kan komen over de evt. nadelen.

Dan denk je als je het koopt dat je blij bent, maar dat gevoel wil wel eens snel omslaan....

 

Zie de huidige aanbiedingen op het gebied van 3-1 Internet abonnementen.

 

Om terug te komen op het onderwerp;

Verwacht geen brede innovaties van het Min. v. Financiën. Deze zijn in 2007 de grootste verkwister gebleken van ICT aanbestedingen. Dus blijkbaar is het té complex of heeft men een gebrek aan visie.

En een beetje boekhoud pakket ondersteund het instellen van basisparameters zoals BTW percentage.

Daarnaast zullen veel gebruikers van boekhoud pakketten ook een Maintenance agreement hebben afgesloten, zodat de evt. benodigde upgrade géén probleem kan zijn.

 

M.a.w. maak van een mug geen olifant.

Het millenium probleem viel achteraf ook nogal mee....

 

Zelfkennis is de eerste stap op weg naar Wijsheid

- Confucius -

Link naar reactie
  • 0

Ik heb over deze kwestie de belastingtelefoon gebeld aangezien er eerst een datum van 1-1-2008 is genoemt in kranten e.d. maar ik e.e.a. nergens terug kon vinden..

Ben op het moment erg druk met het vullen van mijn webshop en wou daarom heel graag weten met welk btw-percentage ik rekenen moest.

 

Volgens de dame van de belastingtelefoon was het hele belastingplan om van 19 naar 20% te gaan nog niet door de 1e kamer en zo ratelde ze nog even door over instanties die er nog naar zouden moeten kijken en als dat allemaal akkoord is dan zou die verhoging op zijn vroegst per 1-1-2009 ingaan, maar misschien ook wel later of misschien werd het nog wel weer anders..

 

Lekker duidelijk dus, maar komt er op neer dat het voorlopig nog niet speelt.

 

Met vriendelijke groet,

 

Karen Dam

Link naar reactie
  • 0

Bij de meeste software zou het toch een kwestie moeten zijn van een kleine configuratiewijziging. Als het BTW tarief door een hele applicatie verweven zit dan is het inderdaad een groot probleem. Ik neem aan dat de belastingdienst zelf wel software heeft waar dat niet zo heel lastig moet zijn.

Ook bij drukwerk is het handig om het BTW gewoon zelf erop te printen. Dan weet je zeker dat je niet het hele zooitje moet weggooien als de overheid weer iets 'geweldigs' van plan is.

 

Met vriendelijke groet,

 

Wouter

Link naar reactie
  • 0
Ik heb over deze kwestie de belastingtelefoon gebeld aangezien er eerst een datum van 1-1-2008 is genoemt in kranten e.d. maar ik e.e.a. nergens terug kon vinden..

 

Het misverstand is ontstaan door slordig werk van de media. De verhoging is in 2007 aangekondigd in de miljoenennota 2008 voor invoering "in 2009".

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Leuke annekdote:

 

Mijn vriendin (ook eigen bedrijf) kreeg van haar boekhouder te horen dat zijn tarief omhoog ging, mede vanwege 20% BTW per 1 januari 2008...

 

DE BOEF :D

Link naar reactie
  • 0

pfew, las net bij een andere topic alsof het van dit jaar al geldt, dacht al nee he zal toch niet, zag op belastingdienst alleen nog tarieven van 19%. dacht ook al, zo 'n grote omschakeling zou wel meer in de media zijn.

Leuke annekdote:

 

Mijn vriendin (ook eigen bedrijf) kreeg van haar boekhouder te horen dat zijn tarief omhoog ging, mede vanwege 20% BTW per 1 januari 2008...

 

DE BOEF :D

:o misschien maar keer zoeken naar andere boekhouder, als hij zelfs dat niet goed weet. ::)

Link naar reactie
  • 0

Ook bij drukwerk is het handig om het BTW gewoon zelf erop te printen. Dan weet je zeker dat je niet het hele zooitje moet weggooien als de overheid weer iets 'geweldigs' van plan is.

 

Nouja, dat gaat dus ook niet, zeker niet b2c... tenzij je er ALLE prijzen achteraf op gaat printen/stempelen, want de totaalbedragen gaan natuurlijk ook mee omhoog.

 

B2b is het dan weer niet zo'n probleem, daar hoeft meestal uberhaupt geen btw percentage of bedrag op.

 

Wat software betreft zal het meestal wel bij een simpele instelling blijven, al kom je soms wel hardcoded btw-percentages tegen in specifiek voor nederland gehackte (web)applicaties.

Link naar reactie
  • 0

Nouja, dat gaat dus ook niet, zeker niet b2c... tenzij je er ALLE prijzen achteraf op gaat printen/stempelen, want de totaalbedragen gaan natuurlijk ook mee omhoog.

 

B2b is het dan weer niet zo'n probleem, daar hoeft meestal uberhaupt geen btw percentage of bedrag op.

 

Wat software betreft zal het meestal wel bij een simpele instelling blijven, al kom je soms wel hardcoded btw-percentages tegen in specifiek voor nederland gehackte (web)applicaties.

B2c en B2b net andersom neem ik aan? ???

Link naar reactie
  • 0

Huh? Dan begrijp ik je verkeerd misschien?

 

Bij b2b gaat de 2de b die btw terugvragen. Dat moet dus goed en duidelijk op de rekening staan hoeveel btw de eerste b berekend heeft.

 

Bij b2c wil de c, de consumer weten hoeveel hij betalen moet. Dat daarvan 19% of 6% btw is kan hij/zij verder ook weinig mee.

Link naar reactie
  • 0

Een supermarkt (B2C) moet alle prijskaartjes vervangen.

 

;D Nou ja, behalve die van het (meeste) voedsel, dan. Dat is 6%.

 

Maar het blijft een hoop werk. Als klant ben ik benieuwd hoeveel winkeliers de prijzen excl. BTW ook nog iets zullen verhogen, volgend jaar. Is toch geen klant die dat gaat narekenen.

 

Probleem is dus dat klanten altijd het gevoel zullen hebben dat ze meer moeten betalen (en dat ook moeten), ook als de winkelier zijn prijzen zelf niet verhoogt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.