• 0

Hoe boeken in administratie: ink. afhankelijke bijdrage Zvw ?

beste forum-leden,

 

hoe luidt de journaalpost voor de boekhoudkundige verwerking van inkomensafhankelijke bijdrage Zvw bij een eenmanszaak? Zal dit via prive moeten gebeuren of is er een andere mogelijkheid omdat ink.afhankelijke bijdrage Zvw eigenlijk een onderdeel is van loonheffing.

 

groeten,

 

 

titel aangepast, mod

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Via de rekening Privé.

Overigens ook de loonheffing bij een eenmanszaak (IB in dit geval) is Privé.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Ik had een vraag over de opmerking' daarna prive betalen'

Kan of mag je de ZVW bijdrage niet betalen via je de rekening 110 bank welke op de beginbalans staat ?

Maar moet je het echt via je eigen prive rekening betalen ? of kan je wel geld van je zakelijke rekening geld overstorten naar je prive rekening boeken en het op die manier betalen ?

en geld dit ook voor de inkomstenbelasting ? aangezien je hiervoor de zelfde journaalpost maak ?

 

Ik heb wel basiskennis van boekhouden maar van sommige specifieke dingen weet ik het fijne niet ik ga mezelf de 26ste inschrijven bij de kvk en een eenmanszaak beginnen ( een webshop). ( ik wil graag mijn boekhouding perfect in orde hebben )

 

Alvast bedankt,

 

Met vriendelijke groet, Mike

Link naar reactie
  • 0

Het makkelijkst is privé en zakelijk gescheiden te houden middels aparte bankrekeningen. De zakeljk rekening neem je op in je boekhouding, de privè-bankrekening niet.

 

Van m'n zakelijke rekening maak ikzelf maandelijks een min of meer vast bedrag over naar privé (voorschot obv. resultaat), dat ik opsplits voor uitgaven en reservering voor aanslagen). In mijn boekhouding zie je dus geen betalingen voor IB of ZVW.

Link naar reactie
  • 0

 

Kan of mag je de ZVW bijdrage niet betalen via je de rekening 110 bank welke op de beginbalans staat ?

Maar moet je het echt via je eigen prive rekening betalen ? of kan je wel geld van je zakelijke rekening geld overstorten naar je prive rekening boeken en het op die manier betalen ?

en geld dit ook voor de inkomstenbelasting ? aangezien je hiervoor de zelfde journaalpost maak ?

 

Dag Mike

 

Het mag zeker wel. Je geld voor de boodschappen mag je ook van de zaak betalen. Het is alleen niet handig omdat je je administratie zo erg omvangrijk maakt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste forumleden,

 

okee ik dacht dat de IB betaling en de ZVW bijdrage verplicht in de boekhouding vermeld moest worden.

Maar omdat dit gewoon een prive zaak is hoeft het zeker niet?

 

Dus als ik dan de boeking maak

041 prive

aan 110 bank

 

dan is de boekhouding in orde en kan ik de inkomstenbelasting en zvw gewoon via mijn prive rekening betalen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.