• 0

bedrijfsauto zakelijk/prive IB/OB

Wie kan mij helpen met het beantwoorden van een aantal vragen m.b.t. de aanschaf van een bedrijfsauto?

 

Ik ben ondernemer voor de omzetbelasting en geen ondernemer voor de inkomstenbelasting (partime ondernemer). Ik heb een nieuwe bedrijfsauto aangeschaft (grijskenteken). Jaarlijks maak ik 2000km zakelijk en 12000km privé.

 

Aangezien ik ondernemer ben voor de omzetbelasting wil ik de BTW op de aanschaf van de auto terugvorderen. Als ik de auto boek onder ‘vervoersmiddelen’ wordt deze geactiveerd op de balans. Dit betekent dan ook dat ik moet gaan afschrijven. Echter ben ik geen ondernemer voor de inkomstenbelasting. Hoe moet ik dan afschrijven aangezien de auto wel op de balans staan?

 

Aangezien ik geen ondernemer voor de inkomstenbelasting ben kan ik volgens mij ook niet de kosten m.b.t. de auto niet ten laste van de winst brengen. Klopt dit?

 

Kan ik de 2000km die ik zakelijk rij vergoeden met 19ct / km?

 

Als ik het goed heb komt de auto dus voor de omzetbelasting als bedrijfsvermogen en voor de inkomstenbelasting als privé vermogen. Met bijtelling heb ik dus ook niet temaken?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Gast Verwijderd account

Wie kan mij helpen met het beantwoorden van een aantal vragen m.b.t. de aanschaf van een bedrijfsauto?

 

Ik ben ondernemer voor de omzetbelasting en geen ondernemer voor de inkomstenbelasting (partime ondernemer). Ik heb een nieuwe bedrijfsauto aangeschaft (grijskenteken). Jaarlijks maak ik 2000km zakelijk en 12000km privé.

 

Aangezien ik ondernemer ben voor de omzetbelasting wil ik de BTW op de aanschaf van de auto terugvorderen. Als ik de auto boek onder ‘vervoersmiddelen’ wordt deze geactiveerd op de balans. Dit betekent dan ook dat ik moet gaan afschrijven. Echter ben ik geen ondernemer voor de inkomstenbelasting. Hoe moet ik dan afschrijven aangezien de auto wel op de balans staan?

 

Aangezien ik geen ondernemer voor de inkomstenbelasting ben kan ik volgens mij ook niet de kosten m.b.t. de auto niet ten laste van de winst brengen. Klopt dit?

 

Kan ik de 2000km die ik zakelijk rij vergoeden met 19ct / km?

 

Als ik het goed heb komt de auto dus voor de omzetbelasting als bedrijfsvermogen en voor de inkomstenbelasting als privé vermogen. Met bijtelling heb ik dus ook niet temaken?

 

 

Volgens mij zijn hier een paar zaken waar de fiscus vragen bij heeft:

2000KM zakelijk t.o.v. 12000Km privé, BTW terugvorderen, geen bijtelling en tóch grijs kenteken?

Lijkt mij dat dit een fikse naheffing oplevert.....

Link naar reactie
  • 0

Maar alles is toch gedaan volgens de regels van de belastingdienst? Ik rij meer dan 10% van de jaarlijkse kilometers zakelijk en verricht diensten waarop BTW wordt geheven.

 

Als ik de auto voor de inkomstenbelasting zakelijk beschouw corrigeer ik het prive gebruik voor de omzetbelasting toch door 12% over de bijtelling te verrekenen?

 

Hoe moet ik corrigeren over de verrekende BTW over de aanschaf als ik de auto voor de inkomstenbelasting prive hou?

Link naar reactie
  • 0

De vraag of een grijs kenteken hier geaccepteerd wordt...lijkt me dubieus.

Wat betreft de BTW: je declareert aan de zaak 19 ct per km. De BTW kun je verhoudingsgewijs verrekenen. Stel je rijdt 12% zakelijk en 88% prive dan kun je 12% van de betaalde BTW op autokosten terugvragen. Dit bedrag moet je dan echter wel weer corrigeren op je reeds gedeclareerd kilometers a 19 ct want dit bedrag is inclusief BTW.

Dus: als je 2000*19 ct = EUR 380,00 aan kilometervergoeding declareert en je vraagt EUR 40 BTW terug op zakelijk gebruik dan wordt die 40 euro afgetrokken van die 380 en blijft per saldo 340 euro aan kosten te declareren over.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Zojuist heb ik de belastingdienst gevraagd en die gaf mij het volgende antwoord:

Het maakt niet uit of ik als ondernemer voor de inkomstenbelasting gezien wordt. De prive correctie die gemaakt moet worden is de bijtelling van 25% en de BTW correctie van 12% over de bijtelling.

 

In mijn ogen zou dit voldoende moeten zijn om de door mij gewenste situatie uit te kunnen voeren. Ik kan dan op de auto afschrijven en de autokosten opvoeren. Tevens kan ik de BTW terugvorderen. Als correctie voor het prive gebruik betaal ik 12% BTW over de bijtelling.

 

Waarom zou de acceptatie van een grijskenteken auto en probleem zijn? Ik rij toch meer dan 10% zakelijk?

 

Hoe werkt het als ik resultaat uit overige werkzaamheden geniet? Voor de boekhouding voer ik bijtelling op en trek kosten af en betaal 12% BTW over deze bijtelling?

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Je moet je wel strikt aan de 10% regel houden, dan heb je inderdaad gelijk. Als je de auto verkoopt vóórdat de auto 5 jaar oud is moet je alsnog BPM betalen.

 

Volgens mij is de fiscale bijtelling voor privé (bij bestelauto's) over de Cat.prijs INCL. BPM >:(

Link naar reactie
  • 0

De bijtelling is inderdaad over de catalogus prijs incl. BTW/BPM. Maar als ik de afschrijving, vastelasten en brandstofkosten daar tegenover zet zijn deze lager dan de bijtelling. In dat geval is de bijtelling het bedrag van de kosten. Dus wordt er niks ten laste gebracht van de winst. Klopt deze redenatie?

 

Als ik resultaat genieter ben uit overige werkzaamheden (dus geen ondernemer voor de inkomstenbelasting), maar wel ondernemer voor de omzetbelasting, mag ik dan nog steeds de kosten ten laste van de winst brengen en bijtelling rekenen?

Link naar reactie
  • 0

Stel dat mijn omzet klein is en ik de vastelasten van de auto financier met geld verdiend uit een dienstbetrekking, zou dit een probleem zijn? Er is wel maandelijks omzet, maar de winst is niet voldoende om de vastelasten te dragen. Dit wil ik dan opvangen met geld uit loondienst vedient. Is dit mogelijk?

Link naar reactie
  • 0

Eh, het verhaal wordt wat warrig nu.... volgens mij kun je een auto in de IB sfeer niet op de balans van je onderneming zetten als je geen ondernemer bent voor de IB, je hebt in dat geval namelijk niet te maken met vermogensetikettering (prive/onderneming) omdat je geen onderneming hebt.

Andere vraag is: welk voordeel zou je hebben om de auto op de balans te zetten als de bijtelling hoger is dan de kosten die je maakt, m.a.w. je voor de IB geen aftrekbare kosten hebt?

Je kunt wel 19 ct per kilometer aftrekken als je de auto gewoon in prive houdt.

Financieren van uitgaven in je onderneming kun je doen door een privestorting (uit de inkomsten uit loondient) te doen. Overigens is het maar zeer de vraag of de fiscus je ooit als ondernemer gaat beschouwen als je het verlies in je onderneming blijft financieren door inkomsten uit loondienst.

Ik begrijp het antwoord van de belastingdienst ook niet goed... als je geen onderneming(svermogen) hebt hoe kan er dan uberhaupt sprake zijn van bijtelling prive? Heb je de Belastingtelefoon gebeld of iemand van je eigen belastingkantoor?

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Maar als ik het volgende toepas:

 

'Het kan zijn dat uw totale autokosten minder bedragen dan het bedrag dat u voor het privégebruik van de auto moet tellen. In dat geval stelt u het bedrag van het privégebruik van de auto gelijk aan uw totale autokosten. Wat aan aftrekbare autokosten overblijft, is dan nihil.'

 

Stel dat de belastingdienst mij aangeeft 50% bijtelling toe te passen, maar mijn autokosten zijn bij lange na niet zo hoog. Dan mag blijft er toch niets over?

Voobeeld berekening:

Consumentenprijs incl BTW/BPM: 27000

Prijs excl. BTW 16000

 

Verzekering: 1000

Afschrijving: 3000

Wegenbelasting: 300

 

Totale autokosten: 4300

 

Fiscale bijtelling: 27000*50%=13500

 

In dit geval stel ik dan toch het bedrag van het privégebruik van de auto gelijk aan de totale autokosten? Of maak ik hier een fout?

 

Er komt dan toch niets meer ten laste van de winst? Per saldo betaal ik dan toch geen inkomstenbelasting over de auto?

 

Er zijn volgens mij 2 mogelijkheden:

-voor de omzetbelasting de auto als zakelijk of prive beschouwen

-voor de inkomstenbelasting de auto als zakelijk of prive beschouwen

 

Stel dat ik door de belastingdienst niet als ondernemer voor de inkomstenbelasting wordt gezien, dan geef ik toch resultaat uit overige werkzaamheden op als inkomsten? Hier mag ik toch ook kosten van de winst aftrekken en moet ik bijtelling bij de winst op tellen? Het maakt dan toch niet uit of dit resultaat uit overige werkzaamheden of winst uit onderneming is?

Link naar reactie
  • 0

Dit laatste maakt wel uit omdat je in de laatste optie de auto per definitie in prive hebt (het kan immers geen ondernemingsvermogen zijn omdat je geen onderneming hebt), een bijtelling is dan niet aan de orde.

 

Je trekt in dat geval als kosten van de winst af 19 ct per zakelijk gereden kilometer en hebt dus een aftrektpost. Er is geen sprake van bijtelling want die is immers niet van toepassing.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Weet je dit zeker? Volgens de belastingdienst dien je je toch ook als ondernemer te gedragen als je 'resultaat uit overige werkzaamheden' geniet? Dit houdt naar mijn mening dus ook in dat er bijtelling betaald moet worden en dat er autokosten afgetrokken mogen worden?

 

Maakt het uit hoe groot de winst van de onderneming is, wat wordt als redelijk beschouwd? Wat gebeurt er als de belastingdienst het als niet redelijk beschouwd?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Renrew

 

Je hebt gelijk: als resultaatgenieter valt een auto op lasten van de onderneming ook onder de fiscale bijtelling van thans 25% van de cat. waarde.

 

Gezien jouw kilometrage van 14.000 per jaar is het zeer de vraag of de auto zakelijk wel voordeliger is.

 

Heb je de auto gekocht met een factuur aan jouw onderneming of privé?

 

Je vergeet in de autokosten ook nog de brandstof. Die telt ook mee voor de bepaling: kosten auto = maximale bijtelling.

 

Voorts kun je een privé auto voor de BTW ook zakelijk aanmerken. Dan is 75% van de BTW op de kosten van de privé-auto (brandstof, onderhoud) ook aftrekbaar als voorbelasting.

 

Graag en reactie

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Bedankt voor je heldere uitleg.

 

De auto is gekocht met een factuur aan de onderneming. De brandstofkosten ben ik inderdaad vergeten.

 

Voor de omzetbelasting is duidelijk: de auto wordt zakelijk.

 

Voor de inkomstenbelasting nog niet:

 

situatie 1:

Zakelijk voor de inkomstenbelasting

Consumentenprijs incl BTW/BPM: 27000

Prijs excl. BTW/BPM 16000

 

Verzekering: 1000

Afschrijving: 3000

Wegenbelasting: 300

 

Totale autokosten: 4300

 

Fiscale bijtelling: 27000*25%=6750

 

Ten laste van de winst breng ik als kosten 4300 en als bijtelling 4300 --> resultaat 0

 

Als prive correctie op de teruggevorderd omzetbelasting: 12% * 4300=516

 

 

Situatie 2:

Prive voor de inkomstenbelasting

Ten laste van de winst de volgende kosten: 0,19*2000 = 380

 

 

Naar mijn mening is situatie 2 gunstiger. Maar hoe pak ik dat aan om in deze situatie terecht te komen. Moet er in situatie 2 nog een correctie aangebracht worden op de teruggevorderde BTW over de aanschaf i.v.m. prive gebruik? Het lijkt me in situatie 2 vreemd dat ik alle BTW over de aanschaf terugkrijg terwijl er ook prive me gereden wordt. In situatie 1 vindt ik het logisch dat de BTW teruggevorderd mag worden aangezien ik een BTW correctie aanbreng voor prive gebruik.

 

Hoe verwerk ik situatie 2 in mijn boekhouding? Ik heb een investering gedaan van 16000, maar mag daar dan vervolgens niet op afschrijven?

 

Nog een andere vraag. Mijn vriendin heeft ook een eenmanszaak, we zijn fiscale partners. Haar jaar omzet is niet erg groot (5000), die van mij 10000. Mag zij de auto ook op haar zaak zetten? Of is het verstandiger de auto op mijn bedrijf te zetten? Of wordt dit met zo'n kleine omzet niet geaccepteerd door de belastingdienst? Mijn vriendin gaat de de auto namelijk veel meer gebruiken voor haar zaak.

 

De auto is besteld, nog niet geleverd, dus er kan nog gespeeld worden met de factuur.

 

Graag je reactie.

 

Groeten.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Renrew,

 

 

De omzetbelasting en inkomstenbelasting zijn 2 verschillende wetten met elk hun eigen regelgeving. Je kunt de auto dus zakelijk aanhouden voor de omzetbelasting en privé voor de inkomstenbelasting.

 

Indien je alle BTW terugvordert, moet je welk elk jaar privé gebruik aangeven (12% * 25% * cataloguswaarde). Indien de auto niet meer zakelijk wordt gebruikt c.q. verkocht, moet BTW afgedragen worden over de verkoopwaarde van de auto.

 

Een andere optie is om de aanschaf-BTW niet terug te vorderen. Je mag dan welk elk jaar 75% van de BTW van de brandstof- en onderhoudskosten terugvorderen. Dit is goedgekeurd beleid van de Staatssecretaris van Financiën.

 

Voor de inkomstenbelasting mag op een eenmaal gemaakt keuze niet meer worden teruggekomen. Dus als je een keuze (zakelijk of privé) hebt gemaakt, mag je daar pas op terugkomen, als je een nieuwe auto aanschaft (of bij een ingrijpende wetswijziging). Om te bepalen wat voor jouw de beste keuze is moet je een inschatting maken van het aantal jaren dat je de auto wilt gebruiken in de onderneming. Indien je een auto langer dan 3 jaar aanhoudt, is het meestal gunstiger om de auto voor de inkomstenbelasting privé aan te houden.

 

Indien de auto in 2 ondernemingen wordt gebruikt, kun je hem in onderneming A op de balans zetten. Alle kosten worden ten laste van onderneming A gebracht. Onderneming B kan dan de zakelijk verreden kilometers declaren tegen € 0,19 bij onderneming A. Het is waarschijnlijk het meest gunstige om de auto op de balans van de meest winstgevende onderneming te zetten.

 

Ik ken jullie situatie niet, maar op grond van de aangeleverde gegevens lijkt mij het beste advies:

Inkomstenbelasting: auto aanhouden in privé en kilometers declareren tegen € 0,19;

Omzetbelasting: 75% BTW terugvragen van brandstof- en onderhoudskosten. De aanschaf BTW niet terugvragen, dat voorkomt de jaarlijkse bijtelling en BTW-heffing bij verkoop van de auto.

 

Wil je exact weten wat de beste keuze is, dan moet je het één en ander laten doorrekenen. Een goede adviseur heeft hiervoor een rekenprogramma (bv via het programma MFAS).

 

Succes,

 

Odeon

 

 

PS Let erop dat je bij verkoop binnen 5 jaar de auto verkoopt aan een andere BTW-ondernemer. Anders ben je rest-BPM verschuldigd.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Odeon,

 

Bedankt voor je heldere uitleg. Ik zal de beide situaties eens naast elkaar gaan zetten. Ik heb nog wel een paar vragen en hoop dat je me daar ook mee kunt helpen:

 

onderneming A: omzet 10000

onderneming B: omzet 5000

 

1. Gelden de door onderneming B gereden zakelijke kilometers ook voor de 10% zakelijke kilometers die minimaal met de auto gereden moeten worden om BPM vrij te kunnen rijden? Of moeten dit de kilometers zijn waar de auto op de balans staat?

 

2. Hoe moet onderneming B de zakelijke kilometers declareren bij onderneming A? Is dit alleen een boekhoudkundige kwestie? Of moet er ook daadwerkelijk een factuur uitgeschreven worden door A en moet deze betaald worden door B?

 

3. Onderneming B is nu nog niet erg winstgevend, waarschijnlijk wordt dit over een paar jaar de grootste onderneming en dan wordt onderneming A opgeheven. Is het verstandig om de auto eerst bij A op de balans te hebben staan en deze vervolgens na een tijdje bij B op de balans op te voeren (fictief verkoop van A naar B)? Of mag de auto direct bij onderneming B op de balans staan en de kosten deels gedekt worden door onderneming A+loon uit dienstverband door A? Stelt de belastingdienst eisen aan de omvang van de onderneming? Stel dat de kosten niet door B gedragen kunnen worden, is dat een probleem?

 

4. Op welke manier is de afschrijving het beste te bepalen? Vragen aan de dealer wat de geschatte afschrijving zal zijn? Hoe wordt dit het best geschat? Kan deze het best zo hoog mogelijk of zo laag mogelijk aangehouden worden?

 

5. Stel ik verkoop de auto over 2 jaar, moet ik dan inkomstenbelasting afdragen over het bedrag waarvoor ik de auto verkocht heb? Waarschijnlijk schaf ik dan weer prive een auto aan, dus zal de opbrengst van de verkochte bedrijfsauto naar prive moeten vloeien. De nieuwe bedrijfsauto wordt betaald met geld uit prive (EV).

 

Meestal ben ik snel op auto's uitgekeken, dus na 2 jaar zal hij wel weer verkocht worden.

 

Bij voorbaat dank voor een antwoord!

 

Groeten,

 

Renrew

Link naar reactie
  • 0

Hoi Renrew

 

Ik heb jouw vragen na mijn vorige antwoord eens doorgenomen en moet zeggen dat jouw situatie gezien de vragen te complex is om hier - zonder inzage in jullie bedrijfsstukken, privé zaken en gereden kilometers - een helder antwoord op te geven.

 

De keuze voor een BTW en/of IB auto luistert erg nauw, temeer daar er in jouw gezin twee keuzes te maken zijn die ieder een eigen uitwerking hebben, afhankelijk van het resultaat van beide ondernemingen en de toekomstverwachtingen.

 

Ik adviseer je om een terzake kundig adviseur te raadplegen. Dat kost wel wat, maar dan krijg je ook een advies dat helder is en je vele malen meer bespaart dan de kosten van het advies zelf.

 

Om je een idee te geven van vragen die spelen in dit advies:

1. hoeveel kilometers rijden jullie zakelijk en privé per auto?

2. zijn er naast de ondermeningen nog andere inkomsten en hoeveel per persoon?

3. voldoen beide auto's aan de wensen voor privé gebruik?

4. wat zijn de kenmerken van de andere auto (merk, type, brandstof, etc.)?

5. wordt de auto van A ook gebruikt voor ritten ten gunste van B en vice versa?

6. hoe lang willen jullie elke auto rijden?

 

7. volledige inzage in de bedrijfscijfers van beide ondernemingen is noodzakelijk!

 

en ga zo maar door!

 

Dit forum lijkt mij niet de plek om al deze informatie te plaatsen. Dit is een fiscaal vraagstuk dat aandacht en een scherpe blik verdient. Raadpleeg echt een adviseur. Een verkeerde aanname van adviezen hier kan, gezien de beperkte informatie, echt veel euro's kosten.

 

Groeten

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Bedankt voor je antwoord en de tijd die je genomen hebt om door mijn vragen te lezen. Uit je antwoord begrijp ik dat er één ding niet duidelijk is, het gaat om éé'n auto die door beide bedrijven gebruikt gaat worden. Dus niet twee auto's zoals jij volgens mij begreep. Ik hoop dat je misschien toch een advies kunt geven (of een ander forum lid?) op mijn vragen? Een aantal vragen moeten wel beantwoord kunnen worden zonder dat mijn situatie exact bekend is lijkt me. De vraag of de auto voor de inkomstenbelasting/omzetbelasting zakelijk dan wel prive beschouwd moet worden is even niet van belang.

 

Alvast hartelijk dank!

 

Groeten,

 

Renrew

Link naar reactie
  • 0

Hoi Renew

 

Ik zou je dolgraag volledig willen adviseren, maar de kwestie BTW en IB privé is geen eenvoudige!

 

Daar komt bij dat als je 1 auto voor onderneming 1 zakelijk rijdt, dat dan alle kilometers (hoe zakelijk ook) met diezelfde auto voor onderneming 2 privé zijn!

 

De Hoge Raad heeft namelijk bepaald dat een auto maar door 1 onderneming ter beschikking gesteld kan worden. Kilometers voor onderneming 2 of werkgever 2 zijn dan per definitie privé!

 

Dus: als onderneming 1 de auto ter beschikking stelt, dan vallen alle kilometers voor onderneming 2 in privé en is dus de 25% bijtelling en de 12% BTW correctie van toepassing.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Bedankt voor je antwoord. Ik begrijp dat het erg lastig is een advies te geven voor een onbekende situatie. Ik heb nog wel een paar vragen en hoop dat je me daar mee kunt helpen:

 

1. Op welke manier is de afschrijving het beste te bepalen? Vragen aan de dealer wat de geschatte afschrijving zal zijn? Hoe wordt dit het best geschat? Kan deze het best zo hoog mogelijk of zo laag mogelijk aangehouden worden en wat zijn de gevolgen?

 

2. Stel ik verkoop de auto over 2 jaar, moet ik dan inkomstenbelasting afdragen over het bedrag waarvoor ik de auto verkocht heb? Waarschijnlijk schaf ik dan weer prive een auto aan, dus zal de opbrengst van de verkochte bedrijfsauto naar prive moeten vloeien. De nieuwe bedrijfsauto wordt betaald met geld uit prive (EV). Hoe gaat dit in zijn werk?

 

Bij voorbaat dank voor een antwoord!

 

Groeten,

 

Renrew

Link naar reactie
  • 0

Hoi Renrew,

 

Auto's schrijf je in 5 jaar af. Dus ga uit van de aanschafprijs ex BTW en deel door 5. Je kunt daar niet echt mee goochelen, omdat de aanschafprijs het uitgangspunt is.

 

Bij verkoop betaal je alleen IB als de verkoopopbrengst hoger is dan de waarde waarvoor je de auto op dat moment in de boeken hebt staan.

 

Als je de auto met privé geld zakelijk aanschaft, dan wordt dat gezien als een storting van privé geld in de zaak, waardoor je EV stijgt. Dat is belastingvrij.

 

Let wel: bovenstaande geldt dus alleen als de auto op de balans komt.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp nog niet helemaal hoe de afschrijving bepaald moet worden, d.w.z. dat ik niet weet hoe ik de restwaarde na 5 jaar bepaal. Kan de delaer mij helpen aan een reeële afschrijving? In principe is het afschrijven een schatting als ik het goed begrijp?

 

Welke van de volgende situaties is gunstiger bij verkoop?

-restwaarde laag inschatten

-restwaarde hoog inschatten

Link naar reactie
  • 0

Dag renrew

 

Een hogere restwaarde hanteren is gunstig bij verkoop omdat dan de boekwinst lager is. Maar tegelijkertijd is de afschrijving per jaar lager.

 

Je moet in elk geval zakelijk handelen, dus een zakelijke restwaarde hanteren. De fiscus hanteert voor auto's veelal 10% van de cataloguswaarde na 5 jaar. Dat is m.i. te kort door de bocht, maar kan bij auto's waarop veel afgeschreven wordt (Amerikaans, Koreaans) een handig uitgangspunt zijn als je denkt dat veel afschrijven je meer oplevert dan de boekwinst bij verkoop.

 

Een Audi schrijf je in 5 jaar niet af tot 10% van de cataloguswaarde. Die is dan veelal meer waard, met als gevolg bij verkoop dat je boekwinst (waarde verkoop min waarde op de balans) realiseert en daarover moet afrekenen.

 

Een Daewoo is vaak minder waard dan die 10% na 5 jaar, dus heb je over te weinig afgeschreven, maar heb je boekverlies.

 

Dus, speel het spel!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Hartlijk dank voor je reactie en heldere uitleg.

 

Nog even een andere vraag:

Ik heb een bedrijfsauto in het ondernemingsvermogen (IB/OB), deze gebruik ik ook prive >500km.

 

Mijn kosten (5700) zijn lager dan de bijtelling (6800). Moet ik bij de aangifte IB mijn opbrengsten verhogen met 5700 en mag ik als autokosten 5700 opvoeren? Of mag ik nu geen kosten meer opvoeren en moet ik IB betalen over de extra 5700?

 

In de aangifte heb ik bij prive onttrekking aangegeven dat de bijtelling 5700 bedraagt. Of is het nu dubbelop?

 

Ik hoop dat er iemand is die me hiermee kan helpen.

 

Bij voorbaat dank.

 

Groeten,

 

Renrew.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Renrew

 

Heb je ook gekeken naar de afschrijving op de auto? Veel mensen nemen de autokosten als leidraad, maar vergeten de afschrijving omdat deze een andere plek in de jaarrekening heeft.

 

Maar inderdaad: de bijtelling kan nooit hoger zijn dan het totaal aan autokosten. Dus 5.700 opgeven als bijtelling (mits inclusief afschrijving). In de winstaangifte doe je dit door 5.700 af te trekken van de autokosten. Om dan de vermogensvergelijking sluitend te krijgen geef je 5.700 op als privé onttrekking wegens bijtelling auto. Dit is niet dubbelop, maar louter administratief om de winst volgens de Winst en Verliesrekening sluitend te krijgen met de vermogensvergelijking.

 

Heb je destijds de auto zakelijk aangeschaft en alle BTW op de aanschaf teruggevraagd, dan moet je jaarlijks ook nog 12% van de IB bijtelling in de BTW aangifte corrigeren wegens privé gebruik.

 

In dit jaar dus 12% x 5.700 (en dus niet 12% x 25% x cataloguswaarde!!)

 

Vraag gerust verder

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Hartelijk dank voor je antwoord.

 

De autokosten zijn inclusief afschrijving.

 

Maar toch begrijp ik nog iets niet:

In de verlies-en-winsrekening vermeerder ik dan mijn opbrengsten niet met 5700 maar verlaag ik mijn kosten met 5700? Maar dan komt het saldo van de verlies-en-winstrekennig niet meer overeen met mijn saldo uit de boekhouding. Daarin heb ik de opbrengsten met 5700 verhoogd en als kosten 5700 opgevoerd.

 

Als ik jou goed begrijp moet ik de opbrengsten in de aangifte niet met 5700 verhogen maar de kosten met 5700 verlagen. En vervolgens geef ik als prive onttrekking 5700 op?

 

Dit alles resulteert er dus in dat ik uiteindelijk over 5700 IB moet betalen en geen kosten meer mag opvoeren?

 

Dan is het toch altijd duur om een bedrijfsauto te rijden? Veel gunstiger zou het dan zijn om prive te blijven rijden aangezien er dan geen IB over de bijtelling betaald zou moeten worden. Klopt dit?

 

Alvast bedankt.

 

Groeten,

 

Renrew

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.