• 0

bedrijfsauto zakelijk/prive IB/OB

Wie kan mij helpen met het beantwoorden van een aantal vragen m.b.t. de aanschaf van een bedrijfsauto?

 

Ik ben ondernemer voor de omzetbelasting en geen ondernemer voor de inkomstenbelasting (partime ondernemer). Ik heb een nieuwe bedrijfsauto aangeschaft (grijskenteken). Jaarlijks maak ik 2000km zakelijk en 12000km privé.

 

Aangezien ik ondernemer ben voor de omzetbelasting wil ik de BTW op de aanschaf van de auto terugvorderen. Als ik de auto boek onder ‘vervoersmiddelen’ wordt deze geactiveerd op de balans. Dit betekent dan ook dat ik moet gaan afschrijven. Echter ben ik geen ondernemer voor de inkomstenbelasting. Hoe moet ik dan afschrijven aangezien de auto wel op de balans staan?

 

Aangezien ik geen ondernemer voor de inkomstenbelasting ben kan ik volgens mij ook niet de kosten m.b.t. de auto niet ten laste van de winst brengen. Klopt dit?

 

Kan ik de 2000km die ik zakelijk rij vergoeden met 19ct / km?

 

Als ik het goed heb komt de auto dus voor de omzetbelasting als bedrijfsvermogen en voor de inkomstenbelasting als privé vermogen. Met bijtelling heb ik dus ook niet temaken?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Jawel, maar eerst even de systemathiek uitleggen:

 

In de W&V van de winstaangifte geef je op omzet en kosten. Hierin zit dus 5700 autokosten.

 

De bijtelling auto corrigeer je op 2 plaatsen:

1. in de W&V schrap je 5700 aan autokosten (is dus hetzelfde als 5700 opbrengsten bijtellen).

2. om de vermogensvergelijking op orde te krijgen, geef je daar op 5700 onttrekking wegens privé gebruik auto.

 

Volgens mij heb jij het idee dat als je dit zo aangeeft dat je dan in de W&V die 5700 kosten mist en dat de privé onttrekking er voor zorgt dat je nog eens over 5700 moet afrekenen.

 

Dat is niet het geval. De privé onttrekking zorgt ervoor dat de kapitaalsvergelijking sluitend is. De winst voor de IB in de W&V moet aansluiten met de volgende som:

 

Eigen vermogen 1-1

- saldo onttrekkingen/stortingen

+ winst 2007

= Eigen vermogen 31-12

 

Waarbij geldt dat het vermogen op 31-12 gelijk moet zijn aan de balans in de winstaangifte.

 

Met cijfers:

 

EV 1-1 50.000

onttrekkingen -30.000

Winst 2007 +40.000

= EV 31-12 60.000

 

Als ik dan in de winst met 5700 verhoog (door minder autokosten op te nemen) en ik geef niets aan bij de onttrekkingen, dan is het eindvermogen 65700. En dat klopt niet met de balans!

 

Beetje lastige logica om het zonder een aangiftebiljet aan te tonen, maar het klopt echt. De vermogensvergelijking met daarin de privé onttrekkingen bepaalt de winst niet, maar moet wel kloppen met het eigen vermogen op de eindbalans.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Bedankt voor je heldere uitleg. Maar klopt mijn redenering dan dat ik uiteindelijk dus nog eens over 5700 IB moet betalen? Nu ik de auto op de balans heb staan beetaal ik dus een fors bedrag extra aan IB terwijl dit niet het geval geweest zou zijn als de auto prive was?

 

Zakelijke auto:

IB betalen over 5700

5700 kosten zakelijk betalen --> geen aftrek mogelijk

 

Prive auto:

geen extra IB betalen

5700 kosten prive betalen --> geen aftrek mogelijk

 

Dit zou er toch in resulteren dat een zakelijke auto 5700x~42% duurder isdan een prive auto omdat er zoveel extra IB over betaald moet worden?

 

Groeten,

 

Renrew

 

 

Link naar reactie
  • 0

Is er iemand die me uit kan leggen of ik de autokosten nog mag aftrekken als mijn autokosten (5700) lager zijn dan de bijtelling (6800)? Als ik de uitleg in het aangifte programma en op de belastingdienst site goed begrijp mag ik in die situatie geen kosten meer aftrekken. Dit zou dus inhouden dat ik IB betaal over 5700?

 

Groeten,

 

Renrew

Link naar reactie
  • 0

nog een poging,

 

je betaalt de ib over 5700 en de kosten zijn volledig aftrekbaar.

 

Je kunt dit ook vervangen door:

 

je betaalt geen ib over 5700 en de kosten zijn niet aftrekbaar.

 

Het komt erop neer dat je 25% van de cat.waarde (tot max 5700) als extra inkomen hebt en dat de kosten aftrekbaar zijn.

 

Omgekeerd: er zijn geen kosten aftrekbaar, maar dan heb je ook geen bijtelling,

 

We kunnen ook een keer afspreken! Face 2 face werkt beter,

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Nu wordt het echt duidelijk! Ik hoef dus uiteindelijk geen IB over de auto te betalen in mijn situatie (kosten lager dan bijtelling)?

 

Wat de auto mij extra kost t.o.v. deze prive te houden is de 12%BTW afdracht over de bijtelling. Of zie ik nu nog iets over het hoofd?

 

Super bedankt voor al je uitleg!

 

Groeten,

 

Werner

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Ik mag geen kosten aftrekken en ik hoef niets bij te tellen. Dat is toch de juiste redenering? Dus ten laste van de winst komt er niks bij en gaat er niets af.

 

Dat ik de kosten niet mag aftrekken is geen probleem in die situatie, prive had ik die kosten ook gehad aangezien ik de auto ook prive gebruik.

 

Het enigste dat ik dan moet verrekenen is de BTW lijkt me?

 

Bedankt voor je hulp!

 

Groeten,

 

Werner

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Hartelijk dank voor je uitleg en ondersteuning. Het is duidelijk. Ik vraag mij echter nog 1 ding af:

 

waarom zijn er zoveel mensen die een eenmanszaak hebben en zich dan zo druk maken om de hoogte van de bijtelling? In principe is dit toch niet van belang als de kosten lager zijn dan de bijtelling? Of zie ik nu iets over het hoofd?

 

Stel dat je een hele dure auto hebt, dan zijn de kosten incl. afschrijving toch vaak aanzienlijk lager dan de bijtelling. Wat er dan daadwerkelijk bij de winst opgeteld moet worden zijn de kosten. En de kosten mogen ook weer afgetrokken worden. Per saldo blijft er niets over.

 

Ik snap niet helemaal waar iedereen zich dan zo druk over maakt.

 

Hoop dat iemand me dit kan uitleggen.

 

Groeten en alvast bedankt,

 

Renrew

Link naar reactie
  • 0

Er zijn situaties genoeg waarin de auto voor IB prive voordeliger is. Rij je in een middenklasser (pak 'm beet cataloguswaarde 25.000) ca. 60.000 km per jaar waarvan 50.000 zakelijk die je belastingvrij tegen 0,19 kunt declareren aan de zaak (EUR 9500) dan is dit een stuk voordeliger dan de auto op de zaak zetten.

Vuistregel: E.e.a. is uit te rekenen aan de hand van de verhouding prive/zakelijke kilometers. Veel zakelijke kilometers verhoudingsgewijs dan de auto in prive houden. Veel privekilometers dan de auto op de zaak zetten omdat de bijtelling dan al gauw voordeliger uitpakt dan de werkelijke kosten.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Werner

 

Hierin speelt ook mee of je een BV hebt of dat je een eenmanszaak hebt. Het is dus aan te raden om een fiscalist de berekening te laten maken.

 

Zeker als je een BV hebt omdat dan opties als eigen bijdrage = dividend of hoger salaris (= meer pensioen in eigen beheer) dan meer mogelijkheden bieden.

 

Voor eenmanszaken geldt bij veel zakelijke kilometers inderdaad dat een privé auto dan voordeliger is. Rij je veel privé, dan is de auto op de balans van de zaak vaak voordeliger. Maar zoals gezegd: wat investeren om de juiste keuze te laten berekenen, daar heb je jaren voordeel van.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

Ik bevind me in een soortgelijke situatie, en wil graag weten of ik alles nu goed begrijp.

 

Ondernemer voor de OB, niet voor de IB.

 

Uit de eerdere berichten (en info elders) denk ik op te maken dat ik in principe, wanneer ik een auto op naam van de zaak zet bij aankoop, te maken krijg met een bijtelling én mogelijkheid tot aftrekken van autokosten. Dit alles ondanks het feit dat ik voor de IB geen ondernemer ben. Ik geef dit geheel gewoon op bij inkomsten uit overige werkzaamheden. Correct?

 

(Het OB verhaal is overigens wel duidelijk)

 

Ik ben een startende ZZP-er (voldoe volgend jaar wel aan urencriterium + min. 3 opdrachtgevers) en heb daarnaast een klein inkomen in loondienst. Winst maak ik nog niet.

 

Nu sta ik voor de keuze welke en hoe een auto aan te schaffen. Indien ik inderdaad te maken krijg met autokostenaftrek en bijtelling, ook al ben ik geen ondernemer voor IB had ik me eerder bedacht een auto met grijs kenteken aan te schaffen en deze op de zaak te zetten. Bang voor de hoogte van de bijtelling nam ik mij voor op zoek te gaan naar een auto ouder dan 15 jaar, omdat de bijtelling dan 25% van de dagwaarde is, i.v.p. de cataloguswaarde.

 

Ik heb ook niet veel te besteden voor de aanschaf (en onderhoud) van een auto. Het valt me echter op dat bestelauto's ouder dan 15 jaar relatief weinig in prijs verschillen van auto's van bijvoorbeeld 10 jaar oud (of ze zijn wel goedkoop maar vallen echt uit elkaar).

 

Nu ik echter het hele verhaal hierboven lees, begint mij te dagen dat het wellicht helemaal geen probleem is dat ik 25% van de cataloguswaarde zou moeten bijtellen i.p.v. van de dagwaarde, gezien de bijtelling dus niet boven de autokosten uitkomt.

 

In dat geval is het misschien verstandiger een minder oude, betere auto aan te schaffen tegen dezelfde prijs als een van meer dan 15 jaar oud?

 

Of is het wel verstandiger een auto van > 15 jaar oud aan te schaffen omdat de bijtelling dan minder is dan de autokosten en je deze dus wel kunt aftrekken?

 

Voorbeeld: dagwaarde/aanschafprijs 1000,-, bijtelling 25% van 1000,- = 250,-

Autokosten (incl. afschrijving): 3200,-

250,- min 3200,- = - 2950,- (aftrekbare autokosten)

 

Of:

 

Cataloguswaarde: 16.000,-, bijtelling 25% van 16.000,- = 4000,-

Aanschafprijs 3000,-

Autokosten (incl. afschrijving): 3600,-

Bijtelling 4000,- is hoger dan autokosten 3600,-, effectief resutaat: geen bijtelling want de autokosten zijn lager.

 

Ik hoef me als dit correct is geen zorgen te maken over een hoge bijtelling, maar mijn afweging is meer of ik kosten wil kunnen aftrekken maar zorgen heb over het eventueel uit elkaar vallen van mijn auto, of dat ik voor iets meer comfort en kwaliteit ga en voor lief neem dat ik geen kosten kan aftrekken.

 

(Nu ik dit zo opschrijf bedenk ik wel dat indien ik een oude auto aanschaf ik desnoods het vervangen van de motor ook nog kan aftrekken.)

 

Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand me kan laten weten of ik alles nu goed heb begrepen.

 

Groet,

 

Amakie

Link naar reactie
  • 0

Hoi Amakie

 

Ja, je hebt het goed begrepen. Overigens ben je als ZZP-er qua IB geen ondernemer in de zin dat de ondernemersvoordelen (zelfstandigenaftrek etc.) van toepassing zijn. Je moet voor de winstberekening weldegelijk hetzelfde stramien volgen (auto privé of zakelijk).

 

De overwegingen die je maakt in jouw verhaal zijn feitelijk juist, alleen zul je voor jezelf moeten bepalen of je meer autokosten wilt maken ten gunste van een betere (onderhoudsarmere) auto. Een nieuwere auto (<15 jaar) = hogere bijtelling.

 

Meer kosten maken is niet zinvol omdat de fiscus daar weliswaar aan meebetaalt, maar je nog altijd ruwweg 60% zelf netto betaalt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost, veel dank voor je reactie.

 

Ik ga alles nog eens goed op een rijtje zetten. Ik dacht alle opties reeds overwogen te hebben, maar nu blijkt dat je de bijtelling effectief kunt "wegstrepen" tegen autokosten biedt dat toch weer nieuwe perspectieven.

 

Groet,

 

Amakie

Link naar reactie
  • 0

wel even duidelijk maken:

de bijtelling zorgt ervoor dat je autokosten niet aftrekbaar zijn. Daarin zit dus het fiscale nadeel van een auto op de zaak.

 

groet

Joost

 

Nu lees ik dit als: "Indien de autokosten lager zijn dan de bijtelling gelden de autokosten als bijtelling maar je kunt deze NIET aftrekken dus je moet de werkelijke autokosten bijtellen indien deze lager zijn dan de bijtelling".

 

M.a.w.:

Cataloguswaarde: 16.000,-, bijtelling 25% van 16.000,- = 4000,-

Aanschafprijs 3000,-

Autokosten (incl. afschrijving): 3600,- (deze kun je NIET aftrekken)

Bijtelling 4000,- is hoger dan autokosten 3600,-, effectief resutaat: een bijtelling gelijk aan de autokosten: 3600,-.

 

Waar ik eerst begrepen dacht te hebben:

 

Cataloguswaarde: 16.000,-, bijtelling 25% van 16.000,- = 4000,-

Aanschafprijs 3000,-

Autokosten (incl. afschrijving): 3600,-

Bijtelling 4000,- is hoger dan autokosten 3600,-, effectief resutaat: geen bijtelling want de autokosten zijn lager. Je rekent de bijtelling gelijk aan de autokosten, én je trekt de autokosten af.

 

Nu ben ik de weg weer even kwijt... Welke van deze varianten is nu de juiste?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik dacht al dat je die vergissing maakte: optie 1:

 

M.a.w.:

Cataloguswaarde: 16.000,-, bijtelling 25% van 16.000,- = 4000,-

Aanschafprijs 3000,-

Autokosten (incl. afschrijving): 3600,- (deze kun je NIET aftrekken)

Bijtelling 4000,- is hoger dan autokosten 3600,-, effectief resutaat: een bijtelling gelijk aan de autokosten: 3600,-.

 

is de juiste. Anders zou het wel erg goedkoop worden en schrijft er niemand meer af op zijn zakenauto.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik dacht al dat je die vergissing maakte: optie 1:

 

M.a.w.:

Cataloguswaarde: 16.000,-, bijtelling 25% van 16.000,- = 4000,-

Aanschafprijs 3000,-

Autokosten (incl. afschrijving): 3600,- (deze kun je NIET aftrekken)

Bijtelling 4000,- is hoger dan autokosten 3600,-, effectief resutaat: een bijtelling gelijk aan de autokosten: 3600,-.

 

is de juiste. Anders zou het wel erg goedkoop worden en schrijft er niemand meer af op zijn zakenauto.

 

groet

Joost

 

 

Joost, dank voor je uitleg.

 

Ik vind het ook een vedacht voordelige oplossing. Maar toch, als ik de info van de BD zelf erbij pak (men loopt overigens achter en spreekt nog van 22%, dit moet dus 25% zijn):

________________________________________________________________

 

Aftrekbare autokosten voor de inkomstenbelasting    Bedrag

Cataloguswaarde € 30.000        

Totale autokosten per jaar    

 

€ 10.000

   

Privégebruik: € 30.000 x 22%    

 

€ 6.600

-----------

   

 

-

Aftrekbare autokosten    

 

€ 3.400

   

 

Voorbeeld 2: Uw totale autokosten zijn lager dan het percentage van de oorspronkelijke cataloguswaarde

 

U rijdt in een auto van uw onderneming. De auto heeft een cataloguswaarde van € 60.000. U rijdt 8.000 kilometer privé met de auto. Uw privégebruik van de auto is: (€ 60.000 x 22% =) € 13.200. De totale autokosten zijn € 10.000. Uw privégebruik is dan gelijk aan de totale autokosten van uw onderneming, dus € 10.000. De regel is: verreken het privégebruik met de autokosten van uw onderneming. Wat overblijft, mag u van de opbrengsten aftrekken: € 10.000 – € 10.000 = € 0. U kunt dus geen autokosten aftrekken.

 

bron: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_autokosten/ondernemen_autokosten-19.html#P145_18017

__________________________________________________________________

 

"U kunt dus geen autokosten aftrekken.": ik lees dit als: "want er blijft niets over nadat je het privégebruik met de autokosten van de onderneming hebt verrekend".

 

"Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker?"

 

Misschien moet ik even buiten gaan spelen om mijn hoofd te luchten, helpt vast.

 

Groet,

 

Amakie

Link naar reactie
  • 0

Even een zijstraat, maar niet off-topic:

 

Ik verkeerde in de veronderstelling dat je indien je in aanmerking wilt komen voor het tarief voor ondernemers voor de MRB, je automatisch te maken krijgt met de bijtelling voor de IB.

 

Als ik het volgende goed interpreteer blijkt dit niet zo te zijn:

 

U komt in aanmerking voor het lage tarief voor de motorrijtuigenbelasting voor ondernemers als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

 

* U bent ondernemer voor de omzetbelasting en u hebt een BTW-nummer van de Belastingdienst.

* De bestelauto staat geregistreerd op naam van de rechtspersoon van uw bedrijf of op uw naam.

* U gebruikt de bestelauto meer dan bijkomstig voor uw onderneming. Dit betekent dat u uw bestelauto voor meer dan 10% van de jaarlijks verreden kilometers voor uw onderneming gebruikt.

 

Het lage tarief wordt automatisch toegepast als u als ondernemer voor de omzetbelasting staat geregistreerd.

 

(bron: belastingdienst)

 

Ik kan dus een auto (diesel bestel) kopen (van welk jaar dan ook) en deze op naam van mijn zaak/mijn eigen naam zetten. Vervolgens betaal ik het tarief voor ondernemers voor de MRB.

 

Vervolgens hou ik de auto voor de IB gewoon privé. Dit voorkomt bijtellingen en rompslomp.

 

Voor de OB kan ik de auto dan weer als zakelijk aanmerken, maar ik ben hiertoe niet verplicht. (Voor de OB als zakelijk aanmerken en > 500km privé rijden heeft namelijk als gevolg dat je ook weer 12% over 22% van de cataloguswaarde moet betalen. En dat dan bij een auto van 3000,-, waarbij je dus éénmaal 570,- BTW kunt terugkrijgen...)

 

Ondernemer voor de MRB dus, auto verder voor IB en OB privé houden, 19 ct. per zakelijke km doorberekenen, + 75% van de BTW van de autokosten aftrekken.

 

Correct?

 

(Ik zie trouwens dat Renrew de weg ook nog steeds een beetje kwijt is wat bijtelling/autokosten betreft, net als ik...)

 

Groet,

 

Amakie

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad Amakie, de vragen waar jij mee worstelt zijn mij ook niet duidelijk. Ik volg de reacties op je vragen dan ook met belangstelling.

 

Belangrijkste vraag voor mij is nog steeds wat het per saldo kost als de bijtelling hoger is dan de daadwerkelijke kosten.

-Bijtelling ter hoogte van gemaakte kosten betalen

-Geen kosten aftrekbaar?

Dus per saldo kost mij de auto (naast 12% BTW over de bijtelling verrekenen) ook nog eens de bijtelling?

 

Groeten,

 

Renrew

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad Amakie, de vragen waar jij mee worstelt zijn mij ook niet duidelijk. Ik volg de reacties op je vragen dan ook met belangstelling.

 

Belangrijkste vraag voor mij is nog steeds wat het per saldo kost als de bijtelling hoger is dan de daadwerkelijke kosten.

-Bijtelling ter hoogte van gemaakte kosten betalen

-Geen kosten aftrekbaar?

Dus per saldo kost mij de auto (naast 12% BTW over de bijtelling verrekenen) ook nog eens de bijtelling?

 

Groeten,

 

Renrew

 

 

Tsja, als ik alles letterlijk interpreteer wat er op de site van de BD staat, dan kom ik wanneer je uit mag gaan van de werkelijke autokosten als bijtelling toch echt uit op 0. Ik vind dat ook logisch, want:

- Bij geen privégebruik kan de ondernemer de autokosten aftrekken.

- Bij privegebruik 25% cataloguswaarde en autokosten hoger dan dat bedrag kan de ondernemer de autokosten minus de bijtelling alsnog aftrekken. Hij heeft immers reeds het privégebruik van de winst afgetrokken. Wat er dan nog over blijft zijn kosten die hij kan aftrekken.

- Bij privegebruik 25% cataloguswaarde en autokosten lager dan dat bedrag mag de ondernemer de bijtelling verrekenen met de autokosten. Er blijft dan niets over om af te trekken omdat de bijtelling gelijk is aan de autokosten. Hierná mag er dus niets meer worden afgetrokken, en wel omdat er niets over blijft, er is immers sprake van verrekening.

 

Het lijkt mij niet dat je bij de laatste optie opeens wel een bijtelling moet schrijven, maar niets mag aftrekken, terwijl je bij de 25% optie effectief enkel een lager bedrag autokosten dan de gehele autokosten mag aftrekken, te weten het bedrag dat over blijft na aftrek bijtelling. Indien je niets mag aftrekken zou er namelijk ook nets te verrekenen vallen?

 

Na verrekenen doen we dus niet meer aan aftrekken, en dat lijkt mij logisch.

 

Denk ik. : )

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.