• 0

bedrijfsauto zakelijk/prive IB/OB

Wie kan mij helpen met het beantwoorden van een aantal vragen m.b.t. de aanschaf van een bedrijfsauto?

 

Ik ben ondernemer voor de omzetbelasting en geen ondernemer voor de inkomstenbelasting (partime ondernemer). Ik heb een nieuwe bedrijfsauto aangeschaft (grijskenteken). Jaarlijks maak ik 2000km zakelijk en 12000km privé.

 

Aangezien ik ondernemer ben voor de omzetbelasting wil ik de BTW op de aanschaf van de auto terugvorderen. Als ik de auto boek onder ‘vervoersmiddelen’ wordt deze geactiveerd op de balans. Dit betekent dan ook dat ik moet gaan afschrijven. Echter ben ik geen ondernemer voor de inkomstenbelasting. Hoe moet ik dan afschrijven aangezien de auto wel op de balans staan?

 

Aangezien ik geen ondernemer voor de inkomstenbelasting ben kan ik volgens mij ook niet de kosten m.b.t. de auto niet ten laste van de winst brengen. Klopt dit?

 

Kan ik de 2000km die ik zakelijk rij vergoeden met 19ct / km?

 

Als ik het goed heb komt de auto dus voor de omzetbelasting als bedrijfsvermogen en voor de inkomstenbelasting als privé vermogen. Met bijtelling heb ik dus ook niet temaken?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb ook nooit anders beweerd. Ik mis-interpreteerde jouw verslag van de uitleg van de fiscus wellicht en stelde daarom dat de fiscus een verkeerd antwoord gaf. Maar als dat zo bedoeld was als ik het daarna stelde, dan klopt het.

 

De boeking heb ik nu al 2 keer gegeven (lezen beste man ;) )

 

privé onttrekkingen 780

Aan af te dragen BTW 780

 

privé onttrekkingen

Aan af te dragen BTW

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Ok, misverstand dus;-) ik werd op het verkeerde been gezet door je volgende reactie op het bericht van Jeanette:

 

Omdat je de BTW op de aanschaf hebt teruggevraagd, is de privé correctie:
12% x 25% x cataloguswaarde (nieuwprijs). De werkelijke zaken doen er niet toe.

 

Mijn vraag is niet hoe ik de prive correctie voor de OB boek, maar voor de IB:

Welke boeking moet ik maken in mijn boekhouding voor de bijtelling over prive gebruik van de bedrijfsauto in de IB aangifte?

 

Ik wil de 25% bijtelling netjes in de boekhouding proberen te verwerken.

 

Alvast bedankt voor je super snelle reacties;-)

 

Groet,

 

Renrew

Link naar reactie
  • 0

Ahhh IB en niet OB. ;)

 

Die boek jij niet, maar neem je op in de IB aangifte.

 

In de winstaangifte verlaag je de autokosten met de IB bijtelling (waardoor minder winst). Vervolgens geef je in de vermogensvergelijking de bijtelling aan als prive opname. Cirkel rond en bijtelling verwerkt.

 

groet

Joost

 

Ps; Je hebt gelijk tav de 'werkelijke zaken'. Als de bijtelling IB lager is dan 25% van de cat waarde, dan is dat weldegelijk van invloed op de BTW correctie.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Nu is het duidelijk:

12% BTW correctie: Auto kosten lager dan 25% van de cataloguswaarde --> 12% correctie berekenen over de autokosten

 

IB aangifte neem je op in de aangifte, niet in de boekhouding.

 

Is er ook geen mogelijkheid de IB bijtelling wel in de boekhouding te verwerken en zodoende niets meer in het IB aangifte programma te hoeven verwerken?

 

Groet,

 

renrew

Link naar reactie
  • 0

Is er ook geen mogelijkheid de IB bijtelling wel in de boekhouding te verwerken en zodoende niets meer in het IB aangifte programma te hoeven verwerken?

 

Groet,

 

renrew

 

Ja, maar dan wordt het voor de fiscus niet inzichtelijk (dan verdwijnt het in de winstaangifte zonder specificatie). Volg mijn advies en zorg dat de fiscus kan zien dat je de bijtelling verwerkt hebt.

 

groeten

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

nu weer een paar vragen van mij. Zoals ik schreef heb ik begin mei 2008 mijn tweedehands Transporter gekocht. Ik heb de auto op naam van de zaak gezet en 3567 euro BTW teruggevraagd. Nu blijkt volgens mij dat dit financieel gezien toch niet zo'n handige keuze is geweest. De BTW correctie voor privé gebruik bedraagt 12%*25%* 42.000 (nieuwwaarde)= 1260 euro. In drie jaar tijd betaal ik al meer dan dat ik terug krijg. Klopt mijn gedachtengang?

Kan ik dan nu nog kiezen voor privé houden van de auto? Of ben ik nu gewoon te laat en kan dat pas als ik de auto inruil en en een andere Transporter koop? Kan ik nu de "onterecht" terugontvangen BTW aan de belastingdienst terug betalen bij de aangifte van het vierde kwartaal?

 

Klopt de volgende stelling:

Ik zet de auto op mijn eigen naarm maar hou de auto op grijs kenteken, de transporter met dubbele cabine voldoet aan de eisen van grijs kenteken.

Ik rijd meer dan 10% voor de zaak

Ik vraag geen BTW terug

Ik krijg nu geen BTW correctie en geen bijtelling

Ik krijg 19 cent per zakelijk kilometer

Laag tarief wegenbelasting

In geval van toepassing: geen BPM betalen

 

Ik hoop dat je me een duidelijk antwoord kan geven. Ik heb afgelopen nacht slecht geslapen van dit gedoe.

 

Hartelijk dank voor je hulp, Jeanette

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jeanette

 

Ik heb niet zulk goed nieuws. Je kunt de bus niet meer zomaar naar privé halen, zonder dat daar een duidelijke zakelijke reden voor is (bijv. staking onderneming). De keuze bij de investering is bepalend en moet gevolgd worden todat je de bus verkoopt en een nieuwe koopt.

 

Je kunt de fiscus natuurlijk vragen of ze het terug willen draaien.....

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Joost, is het niet handiger als Jeanette een suppletieaangifte doet, en daarin de BTW aangifte corrigeert. Volgens mij mag dat zonder dat je de belastingdienst moet melden wat er precies aan de hand is.

 

Op http://www.autoenfiscus.nl/upload/Auto%20prive%20of%20BV%20-%20wetgeving%202009.xls heb ik trouwens een zeer handige Excel sheet gevonden die zowel de kosten berekend voor een auto in prive of op de zaak voor een eenmanszaak als voor een DGA situatie (twee verschillende tabbladen).

Link naar reactie
  • 0

kan, maar biedt geen uitsluitsel. Als de fiscus die aangifte controleert, dan kunnen ze alsnog het standpunt innemen dat de auto zakelijk is voor de BTW.

 

Enfin, wel een goede tip en niet geschoten altijd mis.

 

Dus auto van de balans halen, alle teruggevraagde BTW corrigeren in de aangifte Q4 of middels een suppletie.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.