• 0

Kosten delen, hoe betalen?

Stel:

 

Ik heb een product van €1.000,- (excl. btw) en een ander bedrijf wil meedelen in de kosten. In ruil krijgt deze een advertentie mogelijkheid op het product (logo).

 

Hij betaald hiervoor 1/3, dus €333,- en ik betaal 2/3, dus €666,-

 

Hoe kan ik dat bedrag innen bij dat bedrijf? Stuur ik een factuur voor €333,- excl. btw en betaald hij mij dus €396,27 (incl. btw). In dit geval is het voor mij een inkomen en betaal ik dus belasting over die €333,- waardoor mijn inbreng van 2/3 hoger wordt.

 

Laat ik het bedrijf gewoon €333 overmaken zonder iets op papier te zetten of onder wat voor een noemer gooi ik het?

 

Ik ben benieuwd naar jullie reactie, want zrski wist het niet :P

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je stuurt dat andere bedrijf een factuur voor advertentiekosten a 333 exclusief btw, dus 396 inclusief.

 

Voor jou is dat een verkoop waarover je 19% btw berekend, en het nettobedrag bij je baten komt. Het product a 1000 euro komt blij je lasten, zodat het hele grapje jou op papier precies 667 euro exclusief btw heeft gekost.

 

Link naar reactie
  • 0
In dit geval is het voor mij een inkomen en betaal ik dus belasting over die €333,- waardoor mijn inbreng van 2/3 hoger wordt.
Het is geen winst. Er staan kosten tegenover die je weer af mag trekken van je inkomen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Mmmmm ... het is toch 1000 excl. btw in je voorbeeld. Moet je daar uiteindelijk ook geen btw over betalen richting leverancier? Dus waarom bereken je niet het hele bedrag incl. btw en dan delen door 3? Of kom je dan nog raar uit?

 

Taxadvisor ?!?!

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ik betaal inderdaad aan mijn leverancier €1000,- + 19% BTW = €1190,-

 

Het bedrijf wat meedeelt in de kosten zou 1/3 betalen, in ruil voor een plaatsing van het logo.

 

Zoals ik het nu zie, moet ik hun een factuur sturen met daarop het bedrag van €333,33 + 19% BTW = €396,66

 

Als ik dit normaal factureer, dan komt het toch gewoon bij mijn inkomen en betaal ik er dus ook belasting over, waardoor mijn aandeel groter als 2/3 wordt. Of zie ik nu iets over het hoofd?

 

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Ja, je moet je factuur optellen bij je inkomen, maar je mag de kosten,€ 1000 + btw weer aftrekken, dus netto netto is er geen winst gemaaakt en hoef je dus ook geen inkomsten belasting te betalen voor deze transactie.

 

Het is natuurlijk wel zo, dat je "meer" winst maakt, dan waneer je geen factuur zou sturen. Als je als winst maakt, komt deze factuur erbij en moet je er inkomsten belasting over betalen. Maar je houdt altijd meer over dan dat je geen factuur zou krijgen. Je kunt het ook anders zien. Inplaats van € 1000, kan je maar € 667 aftrekken van je inkomen. Als dat een probleem is, wil ik je wel helpen hoor. Als je op zoek bent naar aftrekposten, stuur ik je graag een factuur ;D

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het wel een sterk staaltje van ondernemersschap...

 

Maar het is me nu wel een beetje duidelijk, ik heb ze gewoon een factuur gestuurd en verwerk verder alles op de normale manier in de boekhouding.

 

Thanks voor de uitleg ;)

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 71 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.