• 0

gratis marketingadvies - Think Digital

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Te algemeen denk ik zo...

 

Ik ben trouwens ook van mening dat de marketingaanpak van bedrijf A niet direct past bij bedrijf B..

 

 

Al die boeken en documtatie over marketing enz. richtlijnenen voorbeelden zijn altijd goed, maar echt specifieke marketing moet je van bedrijf tot bedrijf zien...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Jullie zijn blijkbaar overladen met al die humbug die overal over marketing geschreven wordt.

 

Wunderman observeert dat marketing als aparte discipline ontstaan is in de jaren zestig, tegelijkertijd met de opkomst van TV. Marketing betekent voor veel (grote) bedrijven dan ook tv-reclame maken. Die tv-reclame op zijn beurt is weer gebaseerd op print: een idee, een kopregel en een payoff. Daarmee werd in de jaren zestig de massa benaderd.

 

De markt is sindsdien echter gefragmenteerd (ultrasegmentatie) terwijl bereik enorm duur geworden is. Via digitale media is veel beter te targeten (vandaar nu de opkomst van behavioral en andere targetingmodellen), maar opnieuw worden nieuwe media met oude regels ingezet: banners op internet = televisie. Het ouwe model dient eerst afgebroken te worden om ruimte te maken voor nieuwe modellen.

 

Het oude model bestaat uit bekendheid opbouwen (herhaling is de kracht van reclame), reputatie (brand image) en zachtjes-aan verkopen (soft sell) - wat vooral aan retailers overgelaten werd. Digitale media bieden echter de mogelijkheid veel directer te verkopen en vervolgens relaties met klanten aan te gaan. Een merkreputatie wordt niet meer zorgvuldig in jaren opgebouwd, dat gaat nu veel sneller.

 

Marketers are all about getting people to think things, in order for them to do things.They do this because that’s the way analog media worked:

 

1. You showed people an ad

 

2. You hoped that they then thought differently about the product

 

3. You hoped they then might go out and buy it.

 

But it is weak psychology. If you really want people to think differently, it is usually much more effective to get them to do

something, and watch their minds follow in line.

 

Door de fragmentering van de markt, worden grote gevestigde merken vanuit de niches aangevallen door snelle nieuwkomers (dat verhaal van die piranha's): Apple dat Sony, Philips en Samsung het nakijken geeft, TomTom idem.

 

Enfin, het is vooral een verhaal voor grote gevestigde marketing-afdelingen, maar voor starters is het interessant omdat die vaak de klassieke marketingregels van de grote jongens op kleine schaal vertalen. Eeuwenlang met een logo bezig zijn, bijvoorbeeld. Terwijl die juist snel en digitaal kunnen opereren.

 

Branding by doing!

 

PS - ook in dit boekwerkje staat de nodige humbug over Wunderman zelluf... ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.