• 0

Beleggingsmaatschappij starten

Beste forumlezers, ik heb een vraag.

 

Mijn zakenpartner en ik willen samen een beleggingsfirma opstarten. We hebben jarenlang een beleggingsclub gehad, met succes. Nu willen we deze beleg-vaardigheden inzetten voor meerdere andere mensen, we hebben al een som geld bij elkaar.

 

Nu rest de vraag, in welke vorm doe je dat. We willen het op een manier doen dat we zelf de baas zijn maar niet prive aansprakelijk. Verder blijkt het dat mensen eerder toezeggen bij een bedrijfsvorm dan een beleggingsclub. Een bv is echter vooral door de notariskosten erg duur, een ltd+cv of cv lijkt een optie. Het negatieve imago valt wel mee, we willen ook mensen in het buitenland benaderen en in Nederland kan je dan ook als cv naar buiten treden dunkt mij.

 

Bij enkel een cv rest de vraag, wat doe je met de prive aansprakelijkheid, algemene voorwaarden en een rechtsbijstandsverzekering genoeg?

 

Een cv + ltd is qua kosten te overzien, geen notaris inmenging. Maar wat is dan de handigste manier om mensen te laten deelnemen. Als aandeelhouder in de ltd (dus met aandelen uitgiftes). De ltd is uiteraard beherende vennoot van de cv. Of elke nieuwe deelnemer als commandiet inschrijven bij de cv. Kan je verder het geld tussen ltd en cv zo verplaatsen (ltd 100% eigenaar van cv)? Fiscale eenheid kan niet volgens mij want de ltd is in princiepe engels, maar wel ingeschreven bij kvk overigens en in nederland belastingbetalend.

 

Heeft iemand hier ervaring mee of tips over?

 

bij voorbaat dank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
Nu willen we deze beleg-vaardigheden inzetten voor meerdere andere mensen, we hebben al een som geld bij elkaar.

 

Een bv is echter vooral door de notariskosten erg duur

 

Erg tegenstrijdig. Notaris zal tussen de 600 en 1500 kosten.

"The Best Way To Predict The Future Is To Invent It"

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joram.

 

Wat je oppert is nogal complex. Laat ik vooropstellen dat een Ltd geen soulaas biedt! Een Ltd kent geen in aandelen verdeeld kapitaal, omdat er geen aandelen zijn.

 

Een cv is ook geen optie omdat ieder der vennoten dan hoofdelijk aansprakelijk is. Met de op handen zijnde wetswijziging naar een openbare vennootschap is het zelfs zo erg dat ìeder der vennoten aansprakelijk gesteld kan worden voor àlle schulden van de cv.

 

Rest een BV. Deze kun je al oprichten voor 900 euro incl. BTW en verschotten, althans, ik heb die connectie wel.

 

Deelnemers worden dan houders van hun belangen in die BV. Om te voorkomen dat bij elke nieuwe aandeelhouder er een notarisgang nodig is, kun je het maatschappelijk kapitaal stellen op 5 maal de storting (5 x 18.000 = 90.000). Voor uitgifte van nieuwe aandelen kun je dan tot 90K zonder notaris vooruit.

 

Maar waarom willen jullie per se investeerders middels aandelen binden? Is een overeenkomst tot beheer van hun investering niet wat jullie zoeken?

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Denarius,

 

Bedankt voor je reacte.

 

Enige wat ik niet begrijp is wat je zegt over een ltd. Dit is toch een limited by shares company. Dan heb je 2 mensen elk als 50% aandeelhouder en schrijf je deze in als beherende vennoot van een cv. Kunnen mensen als commandiet investeren. Dit is inderdaad anders dan dat ik eerder had beschreven.

 

Wat je zegt over een overeenkomst tot beheer, kan je die als bv zijnde opstellen zonder notaris of andere kosten?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Joram,

 

Ik heb ook weleens nagedacht over hoe je een eigen beleggingsinstelling kan beginnen. Volgens mij zoek je het in het begin compleet in de verkeerde richting, je wilt geen BV/CV waar mensen aandelen in krijgen. Op de manier waarop je erover praat wil je dit als een gewoon bedrijf doen. Als mensen aandelen kopen in de BV om dit geld aan te wenden om te beleggen betekend dit dat je over de winsten ook gewoon vennootschapsbelasting moet gaan betalen!!! Geloof me dat is absoluut niet wat je wilt.

 

Jij gaat een dienst verrichten voor jouw klanten, namelijk vermogensbeheer, hun geld in aandelen beleggen. Jouw beleggingsmaatschappij doet dat en de klanten dienen jouw bijvoorbeeld een beheervergoeding te betalen of mee te laten delen in de winst. Je zult het dus inderdaad op het gebied van overeenkomsten moeten zoeken.

 

Zelf vond ik het een leuk idee om je eigen (niet beursgenoteerde) beleggingsfonds te beginnen, zelf een koers bepalen en mensen kunnen meedoen door aandelen te kopen. Hoe dit in de praktijk haalbaar is weet ik niet.

 

Ik weet wel dat de regelgeving voor financiële instellingen een heel stuk anders is dan bij een gewoon bedrijf, dus het nodige uitzoekwerk zal nog moeten volgen.

 

Ik vind dit wel een interessant idee en zou het leuk vinden om op de hoogte te blijven.

 

Mvg,

 

Kelvin

Link naar reactie
  • 0

Beste HL'ers,

 

Wat denken julie van een eigen beleggingsmaatschappij als fiscale optimalisatie?

Ik loop hier al een tijdje over na te denken, maar ben er zelf nog niet uit of dit wel zo interessant is, graag julie mening.

 

Zelf ben ik zelfstandige in eigen naam, op mijn omzet betaal ik bijna 50 % belasting. Heb zo goed als geen onkosten en kan voor mijn activiteiten niet herinvesteren

 

Stel nu dat je een beleggingsvennootschap opricht waar mijn inkomsten iedere keer volledig herinvesteer in nieuwe aandelen. Dan veronderstel ik dat je ook geen belastingen betaald. Jaar na jaar stijgt de waarde van de portefeuille.

Maar wat met de waarde stijgingen van je aandelen, worden die dan belast?

 

Denken julie dat dit interessant kan zijn? Ken enkele mensen die dit principe toepassen met vastgoedvennootschappen, maar kan het ook werken met aandelen?

Link naar reactie
  • 1

Stel nu dat je een beleggingsvennootschap opricht waar mijn inkomsten iedere keer volledig herinvesteer in nieuwe aandelen. Dan veronderstel ik dat je ook geen belastingen betaald. Jaar na jaar stijgt de waarde van de portefeuille.

 

Herinvesteren in beleggingen zonder eerst af te rekenen met de fiscus over je winst kan in mijn ogen niet. Geld beleggen in aandelen is niet meer dan een balansverschuiving van je bezittingen. Dit heeft geen invloed op de winst, waar je dus gewoon over afrekent. Wanneer er een oudedagsvoorziening gevormd wordt kan deze reservering wel in aandelen gestoken worden. (Dit betreft wel een bruto bedrag). Investeren in vastgoed is anders, hier koop je daadwerkelijk een huis --> kosten --> lagere winst.

 

Naar mijn inziens kan de winst dus niet zomaar zonder af te rekenen in aandelen gestoken worden. Maar indien dit niet juist is en er wel een mogelijkheid is, hoor ik dit graag.

 

Mvg

 

Kelvin

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.