• 0

Hoe werkt de BKR precies?

Beste leden,

 

Ik ben van plan binnenkort een eenmanszaak in te schrijven bij de KvK. Ik heb tot nu toe altijd onder een BV gewerkt, maar vanwege een een nieuwe bedrijfsactiviteit (naast de BV) wil ik eerst als eenmanszaak beginnen.

 

Voor deze eenmanszaak wil ik een kredietplafond instellen bij de bank en ooit misschien financiering, maar ik denk dat ik tegen die tijd wel een nieuwe BV opricht. Nu is mijn vraag, wanneer krijg je een BKR-notering? Pas bij het niet nakomen van een betalingsverplichting of ook bij het aangaan van een lening?

 

Bij google krijg ik alleen websites van "leningverstrekkers met BKR". Ik was net de website van het BKR aan het bekijken en hier staat elke lening en GSM-abonement wordt gerigstreerd met uitzondering van Hypotheek. Als ik het goed begrijp staat iedereen met een GSM-abonement of lening dus bij het BKR gerigistreerd en wordt deze notering negatief indien je een verplichting niet nakomt..

 

Kan iemand mij vertellen of ik bij het aangaan van een kredietplafond voor mijn eenmanszaak een BKR-notering zal krijgen en of dit eventueel negatieve gevolgen zou kunnen (bij het nakomen van de afspraken)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

mijn ervaring ( heb een aantal jaren bij kredietverstrekker gewerkt) is het volgende. Het is juist dat alle leningen en gsm abonnementen worden gemeld bij het bkr in Tiel. (Overigens wat gsm abonnementen betreft geldt dit nog maar sinds enkele jaren. Afgesloten abonnementen voor die tijd die nog steeds gelden zijn niet met terugwerkende kracht aangemeld.)

 

Daarnaast is het zo dat wanneer je een lening aangaat voor een bepaald bedrag dit bedrag zal worden gemeld bij het BKR en niet het bedrag wat je daadwerkelijk opneemt. Dus wanneer je akkoord krijgt voor 25k bij de bank en deze niet opneemt, zal dit bedrag wel worden genoteerd bij bkr en op dat moment alleen maar invloed kan hebben, wanneer je elders ook een financiering wenst af te sluiten.

 

Vanaf het moment dat je gebruik maakt van de lening en betalingsproblemen veroorzaakt, kan de kredietverstrekker besluiten een negatieve codering mee te geven aan het BKR. Maar dan ben je al heel ver in cyclus van betalingsherinneringen etc.

Deze melding blijft nog 5 jaar zichtbaar vanaf het moment van inlossen van de achterstand.

 

 

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Zou je ook worden geregistreerd als je prive meetekent voor een BV?

Neen, alleen particuliere kredieten worden geregistreerd. "Meetekenen" voor een krediet tbv een BV gaat in de vorm van een borgtocht of een hoofdelijke aansprakelijkheid en dat valt niet onder een consumenten krediet, dus wordt niet geregisteerd.

 

Maar als je tekent voor een eenmanszaak wel?

Link naar reactie
  • 0

 

Maar als je tekent voor een eenmanszaak wel?

 

Bij BKR worden alleen consumentenkredieten geregistreerd.

Indien er een zakelijk krediet tbv een eenmanszaak wordt verstrekt, wordt dat dus niet bij de BKR gemeld.

Maar pas op ! Regelmatig worden door banken particuliere financieringsproducten, gebruikt om een eenmanszaak te financieren en die worden dus wel geregistreerd. Je moet dan denken aan bijv. een persoonlijke lening of een doorlopend krediet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.