• 0

Opnieuw aanvragen BTW-nummer

Hallo,

 

Ik volg met grote intresse al een tijdje de topics op dit forum.

Nu heb ik echter zelf een vraag, wat mij deed besluiten mij ook eens te registreren hier.

 

Mijn vraag heeft betrekking tot het aanvragen, of beter gezegd, heraanvragen van een BTW nummer. Eind 2006 heb ik mij geregistreerd bij de KvK en heb ik een BTW-nummer aangevraagd. Tot mijn verbazing kreeg ik een half jaar later te horen dat mijn BTW-nummer werd afgevoerd. Het lijkt mij dat dit niet te maken heeft met het feit dat ik mijn BTW een keer wat te laat heb aangegeven. In de brief waarin werd vermeld dat mijn BTW-nummer werd afgevoerd stond verder weinig uitleg over de reden waarom.

 

Nu wil ik opnieuw een BTW-nummer aanvragen, omdat een aantal opdrachtgevers hier om vraagt. Ik heb na het afvoeren van mijn BTW-nummer alles gewoon prive gedaan en zo opgegeven bij de BD als inkomsten uit overige werkzaamheden.

 

Heeft iemand ervaring met het afvoeren van een BTW-nummer en het opnieuw aanvragen hiervan?

 

Bij voorbaat dank,

 

Mvg,

 

Jeroen Mol

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja. Je kunt opnieuw een BTW nummer krijgen. Als het weer gaat om een eenmanszaak dan wordt je nieuwe nummer: NL(BSN-nummer)B02.

 

Hoe kun je dat doen dan? Het gaat nl. om dezelfde eenmanszaak. Zelfde KvK dus. Dan kan ik die toch niet inschrijven als nieuwe onderneming bij de BD ? Of is dat wel gewoon mogelijk?

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik volg met grote intresse al een tijdje de topics op dit forum.

Nu heb ik echter zelf een vraag, wat mij deed besluiten mij ook eens te registreren hier.

 

Mijn vraag heeft betrekking tot het aanvragen, of beter gezegd, heraanvragen van een BTW nummer. Eind 2006 heb ik mij geregistreerd bij de KvK en heb ik een BTW-nummer aangevraagd. Tot mijn verbazing kreeg ik een half jaar later te horen dat mijn BTW-nummer werd afgevoerd. Het lijkt mij dat dit niet te maken heeft met het feit dat ik mijn BTW een keer wat te laat heb aangegeven. In de brief waarin werd vermeld dat mijn BTW-nummer werd afgevoerd stond verder weinig uitleg over de reden waarom.

 

Nu wil ik opnieuw een BTW-nummer aanvragen, omdat een aantal opdrachtgevers hier om vraagt. Ik heb na het afvoeren van mijn BTW-nummer alles gewoon prive gedaan en zo opgegeven bij de BD als inkomsten uit overige werkzaamheden.

 

Heeft iemand ervaring met het afvoeren van een BTW-nummer en het opnieuw aanvragen hiervan?

 

Bij voorbaat dank,

 

Mvg,

 

Jeroen Mol

 

Wat voor onderneming heb je eigenlijk Jeroen?

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik volg met grote intresse al een tijdje de topics op dit forum.

Nu heb ik echter zelf een vraag, wat mij deed besluiten mij ook eens te registreren hier.

 

Mijn vraag heeft betrekking tot het aanvragen, of beter gezegd, heraanvragen van een BTW nummer. Eind 2006 heb ik mij geregistreerd bij de KvK en heb ik een BTW-nummer aangevraagd. Tot mijn verbazing kreeg ik een half jaar later te horen dat mijn BTW-nummer werd afgevoerd. Het lijkt mij dat dit niet te maken heeft met het feit dat ik mijn BTW een keer wat te laat heb aangegeven. In de brief waarin werd vermeld dat mijn BTW-nummer werd afgevoerd stond verder weinig uitleg over de reden waarom.

 

Nu wil ik opnieuw een BTW-nummer aanvragen, omdat een aantal opdrachtgevers hier om vraagt. Ik heb na het afvoeren van mijn BTW-nummer alles gewoon prive gedaan en zo opgegeven bij de BD als inkomsten uit overige werkzaamheden.

 

Heeft iemand ervaring met het afvoeren van een BTW-nummer en het opnieuw aanvragen hiervan?

 

Bij voorbaat dank,

 

Mvg,

 

Jeroen Mol

 

Wat voor onderneming heb je eigenlijk Jeroen?

 

Ik heb een onderneming in webdevelopment. In de brief werd overigens geschreven dat ik niet wordt gezien als ondernemer voor de BTW. Dit kan volgens de site van de Belastingdienst aan een aantal dingen liggen. Ik heb in de eerste periode vooral 1 opdrachtgever gehad en had mijn eigen website nog niet online, nog niet aan toegekomen en de opdrachten die ik binnenkreeg kreeg ik via mond-op-mond reclame. Ik vermoed dat ik niet als ondernemer werd gezien doordat ik geen website online had staan (en dus niet naar buiten treed met reclame enz.)

 

Ik vermoed dus dat het niet naar buiten toetreden en het hebben van slechts 1 opdrachtgever de eerste periode er toe heeft geleid dat ik voor de BTW niet als ondernemer werd gezien. Nu krijg ik echter van meerder opdrachtgevers opdrachten en ben ik bezig mijn eigen site in elkaar aan het zetten.

 

Ik vraag mij alleen af of ik een formulier moet invullen voor een nieuwe onderneming bij de Belastingdienst, of dat ik dit op een andere manier moet oplossen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jeroen

 

Jouw BTW-nummer is inderdaad afgevoerd wegens het ontbreken aan BTW plichtige diensten/leveringen of inkopen.

 

Nu je van plan bent om de draad weer op te pakken, is een simpel briefje aan de OB-afdeling van jouw vestiging voldoende.

 

Schrijf dat je jouw onderneming her-activeert en dat je daarom jouw oude BTW-nummer graag weer geactiveerd wilt zien.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.