• 0

Starter eenmanszaak belasting formulier

Geachte mede - HL'ers,

 

Ik zit met een lastige vraag...

Ik heb inmiddels de afgelopen 2 uur "gegoogled" , in het forum gezocht, maar wat ik zoek kan ik echt niet vinden...

 

Ik heb een fulltime baan van 38 uur per week. Nu heb ik mij ingeschreven bij de KVK. Indien ik de financiering rond krijg bij de bank... ,

moet ik mij natuurlijk aanmelden bij de fiscus.

Ik heb het formulier voor de startende eenmanszaak gedownload van de belasting - site, maar stuit op het volgende probleem;

 

COPY:

U bent ondernemer voor de inkomstenbelasting wanneer u als natuurlijk persoon winst uit onderneming geniet. Het kan ook zijn dat uw inkomsten worden belast als resultaat uit overige werkzaamheden. Ook medeondernemers moeten deze vraag invullen. Vul in dat geval deze bladzijde nogmaals in en druk af.

 

7a Welke inkomsten hebt u of gaat u krijgen?

 

Keuze 1. Winst (of verlies) uit onderneming

Keuze 2. Resultaat uit overige werkzaamheden

Keuze 3. Loon

Keuze 4. Een uitkering

 

U kunt meerdere vakjes aankruisen

 

7b Hoeveel uur per week verricht u arbeid in uw onderneming? 15

 

7c Maak een schatting van de winst of het verlies van de €

onderneming in het startjaar €15000

 

7d Maak een schatting van het resultaat uit overige werkzaamheden €

 

7e Als u in loondienst bent, wat is de datum van de eventuele beëindiging van de dienstbetrekking? NVT

 

Als ik nu die 15000 invul, word ik daar dan meteen voor aangeslagen of kijken ze aan het einde van het jaar wat de aanslag wordt?

En moet ik nou ook loon aankruisen???

 

Ik weet het echt niet... Mijn baas vertelde dat als ik loon aankruis, dat ze dan ook loonbelasting gaan rekenen, maar mij lijkt dat dit niet kan omdat het om een eenmanszaak gaat. Dan is alle winst , inkomst toch??

 

HULP gewenst?! ;)

 

Alvast bedankt !!!

Uw partner in Project & Design verlichting!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het formulier is geen aangiftebiljet. Het formulier dient met name om in eerste instantie te bepalen of je je btw-aangifte per jaar, per kwartaal of per maand moet doen.

 

In jouw geval komt het er op neer dat je per kwartaal aangifte voor de BTW zult moeten doen. En het resultaat zal voor de inkomstenbelasting onder resultaat ov. werkz. vallen.

 

Succes! Ard

Link naar reactie
  • 0

Of je inkomsten als winst uit onderneming of resultaat uit overige werkzaamheden wordt aangemerkt door de fiscus hangt af van meerdere factoren. Ik neem aan dat je dat al gelezen hebt op de site van de bd. Als je als ondernemer wordt aangemerkt zul je, in tegenstelling tot inkomsten uit overige werkzaamheden, recht kunnen hebben op een aantal belastingfaciliteiten waardoor je meestal minder belasting bent verschuldigd. Als je al als ondernemer wordt aangemerkt zou jij deze faciliteiten waarschijnlijk niet kunnen benutten omdat je daarnaast ook fulltime werkt en zodoende niet genoeg uren voor je emzaak zult maken (per jaar 1.225 uren, zie site van de bd onder ondernemersaftrek-urencriterium). Qua inkomstenbelasting maakt het in dit stadium voor jou niets uit dus maar het is wel goed dat je nu al aangeeft dat je de inkomsten als winst uit onderneming beschouwt zodat je niet achteraf daarover discussies krijgt.

 

Wat betreft die aanslag. Ik denk dat de bd aan de hand van de geschatte winst jou een voorlopige aanslag voor de inkomstenbelasting zal opleggen om nu alvast de belasting maandelijks te kunnen innen. Ik zou de looninkomsten ook gewoon vermelden dan blijf je nl. volledig en juist. Hierover zul jij/of werkgever direct geen belasting hoeven betalen want jouw werkgever draagt al loonbelasting over deze inkomsten af. Hij heeft er hier geen last van. Wel zal de belasting op de voorlopige aanslag hoger uitvallen door de samenloop looninkomsten/winst uit onderneming dan als je alleen winst uit onderneming aangegeven zou hebben. Vergeet niet dat je dan in dat geval ook onjuiste info verstrekt.

 

Veel succes,

Link naar reactie
  • 1

Als ik nu die 15000 invul, word ik daar dan meteen voor aangeslagen of kijken ze aan het einde van het jaar wat de aanslag wordt?

 

Beide. Je kunt binnen enkele maanden een voorlopige aanslag verwachten en aan het einde van het jaar een bijgestelde voorlopige aanslag en later een definitieve aanslag op basis van je aangifte.

Link naar reactie
  • 0

Beide. Je kunt binnen enkele maanden een voorlopige aanslag verwachten en aan het einde van het jaar een bijgestelde voorlopige aanslag en later een definitieve aanslag op basis van je aangifte.

 

Okay... nu is er eigenlijk nog een vraag...

Ik heb me dus ingeschreven bij de KVK omdat ik dacht dat dat nodig

was om bij de bank een financiering rond te krijgen.

 

Momenteel is dit nog niet gelukt, ben nu bij 1 bank geweest...

 

Ik heb de financiering nodig om inkopen te kunnen doen.

Zolang ik dus nog geen financiering heb, kan ik niets inkopen of verkopen en gebeurt er momenteel nog niets in mijn onderneming.

 

Hoe voorkom ik het dan, dat ik toch die aanslag krijg van de geschatte winst?? Dat kan ik natuurlijk niet betalen met geld wat ik nog niet heb...

 

Ooooww... waar ben ik aan begonnen??!?? :-[

 

Of begrijp ik het nu helemaal verkeerd, en is de aangifte die je per kwartaal moet doen je BTW (die ik dus nog niet heb omdat ik niets verkoop / inkoop)

 

en de aangifte per jaar is voor de belasting. ?

 

I feel a break down comin' up... :-\

Uw partner in Project & Design verlichting!

Link naar reactie
  • 1

Beide. Je kunt binnen enkele maanden een voorlopige aanslag verwachten en aan het einde van het jaar een bijgestelde voorlopige aanslag en later een definitieve aanslag op basis van je aangifte.

 

Hetgene wat Renep hier schrijft is niet juist. Dit verbaast me omdat hetgeen wat hij doorgaans post wel hout snijdt. Op de site van de belastingdienst staat de werking van het formulier "opgaaf startende eenmanszaak, vof, cv" kort beschreven. Het gaat enkel om in te schatten of je BTW plichtig bent. Als je met personeel gaat werken en je geeft het aan op dit formulier dan zul je ook een loonbelasting nummer krijgen (in jouw geval dus niet!).

 

De hier ingevulde gegevens zullen niet gebruikt worden voor een voorlopige aanslag inkomstenbelasting.

 

In jouw geval is er dus geen probleem (op basis van de hier gegeven info).

Misschien is het in jouw geval niet onverstandig om eens een bezoekje te brengen aan de KvK. Of ga een gesprek aan met een administrateur, adviseur, accountant. Het ontbreekt je eigenlijk simpelweg aan basiskennis over standaardzaken. Zorg ervoor dat je je die kennis eigen maakt.

Link naar reactie
  • 0

Okay... Bedankt voor uw reactie!

 

Ik ga mij zeker beter wegwijs maken in dit soort zaken, maar het valt niet mee. Ik probeer ontzettend veel te lezen op dit ontzettend handige forum en natuurlijk op de belasting site.

 

Zo nu en dan loop ik dan gewoon vast en bieden jullie een goed antwoord. (tot mijn dank!!)

 

Maar mag ik concluderen wat ik er tot nog toe van heb begrepen ;

 

- Per 1-1-8 gestart bij de KVK

- Financiering bij de bank gesprek

- Starters opgaaf belasting -->> Mocht het 2e gesprek bij de bank mislukken, (waar ik natuurlijk niet vanuit ga) heb ik dan geen problemen omdat ik de belasting moet gaan betalen (van een onderneming die niets uitvoert?)

 

Dit is eigenlijk de hoofdvraag. Ik houd verder geen gegevens o.i.d achter, dit is het :D

 

Blij met de reacties!!

Uw partner in Project & Design verlichting!

Link naar reactie
  • 0

Hetgene wat Renep hier schrijft is niet juist.

 

Het zou kunnen dat ik me vergis, maar een startend ib-ondernemer kan toch na de start een voorlopige aanslag krijgen op basis van de verwachte winst (die in termijnen betaald kan worden)?

 

Op de site van de belastingdienst staat de werking van het formulier "opgaaf startende eenmanszaak, vof, cv" kort beschreven. Het gaat enkel om in te schatten of je BTW plichtig bent.

 

Ik zie op "Aanmelden bij de Belastingdienst" iets anders staan, namelijk dat het zowel voor de IB, de BTW als de loonheffingen gebruikt wordt:

 

"Als u een onderneming start, een vereniging of stichting opricht of een vrij beroep gaat uitoefenen, kunt u te maken krijgen met de heffing van diverse belastingen. Om te kunnen beoordelen welke belastingen u moet betalen, heeft de Belastingdienst informatie van u nodig. [...] In deze formulieren wordt u gevraagd een schatting te maken van uw winst. [...] De Belastingdienst bepaalt vervolgens voor welke belastingen u in de administratie wordt opgenomen. Daarvoor worden in de 1e plaats de gegevens van het ingevulde formulier gebruikt. Naast de inkomstenbelasting zal dat waarschijnlijk de omzetbelasting (btw) zijn."

Link naar reactie
  • 0

Starters opgaaf belasting -->> Mocht het 2e gesprek bij de bank mislukken, (waar ik natuurlijk niet vanuit ga) heb ik dan geen problemen omdat ik de belasting moet gaan betalen (van een onderneming die niets uitvoert?)

 

Je kunt altijd nog de schatting bijstellen en/of bezwaar indienen op een voorlopige aanslag. Het is dus geen ramp, maar je moet er naar de belastingdienst toe natuurlijk geen potje van maken en van week tot week een andere winstverwachting presenteren.

Link naar reactie
  • 0

Maaarrrrr....

 

Ik denk dat ik mijn vraag eigenlijk verkeerd formuleer.

 

Als ik niets doe, niets verkoop, niets inkoop geen kosten maak. Het bedrijf is dus stil,

 

moet ik dan toch elk kwartaal en jaarlijks de belasting betalen?

(over het bedrag dat ik heb ingevuld op het formulier om te starten.)

 

Tnx!

Uw partner in Project & Design verlichting!

Link naar reactie
  • 0

Maaarrrrr....

 

Ik denk dat ik mijn vraag eigenlijk verkeerd formuleer.

 

Als ik niets doe, niets verkoop, niets inkoop geen kosten maak. Het bedrijf is dus stil,

 

moet ik dan toch elk kwartaal en jaarlijks de belasting betalen?

(over het bedrag dat ik heb ingevuld op het formulier om te starten.)

 

Tnx!

In de brief die je van de belastingdienst hebt ontvangen staat vermeld dat je ieder kwartaal sowieso aangifte moet doen. Als je niets doet moet je simpelweg overal nul invullen.

 

Naar mijn mening zul je aan de hand van de door jou ingevulde cijfers geen voorlopige aanslag ib ontvangen. Dus het antwoord op je laatste vraag is nee.

Link naar reactie
  • 0

Ook ik zit met de vraag over het invullen van het startersformulier van de belastingdienst. Want ik ben nog niet eens begonnen en moet nu al aangeven wat mijn winstverwachting is. Ik heb geen idee!! Wat moet ik dan invullen? Moet ik maar wat raden? En als ik helemaal verkeerd raad, krijg ik een aanslag en moet ik die dan al betalen? Dit terwijl ik niet eens winst maak misschien de eerste maanden? Moet ik zomaar in het wilde weg een schatting maken en daarvoor al betalen?

 

Pfff... wat moet ik in godsnaam daar invullen. Wie kan me dit zeggen.

Link naar reactie
  • 0

Het beste kun je een heel bescheiden winst opgeven, echter als je als ondernemer gezien wilt worden ook weer niet te laag. Een eventuele aanslag kun je in maandelijkse termijnen betalen dus je hoeft niet direct het hele bedrag op te hoesten.

Als je echt helemaal niet weet wat je moet opgeven kijk dan wat je maandelijks zou kunnen betalen. Is dit bijvoorbeeld 300 euro en je krijgt een aanslag in maart dan heb je nog 9 maanden te gaan dit jaar. 9x300 is 2700 euro x 3 (ruwweg) en je hebt je geschatte winst.

 

Halverwege het jaar krijg je een schattingsformulier en kun je opnieuw een schatting van je winst doorgeven. Op basis daarvan krijg je dan eventueel een gecorrigeerde aanslag.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ok, daar kan ik wat mee. Hoewel ik € 300,-- per maand betalen, terwijl ik misschien nog niets verdien, niet weinig vind. Maar ik begrijp dat je dit bedrag hebt neergezet om duidelijk te maken hoe je een getal kunt neerzetten.

Als ik het goed begrijp wordt later toch alles herberekend door de belasting n.a.v. de werkelijke winst? Dus je aanslagen worden dan aangepast?

Dit betreft ook de kosten. Ook die moeten geschat worden op het startersformulier. Dat vind ik ook best moeilijk, maar ook die worden later eventueel aangepast na inzicht daadwerkelijke kosten?

Dus het kan zijn dat je meer moet gaan betalen of dat je, bij teveel betalen, terug krijgt?

 

Dus eigenlijk is het zo, dat het niet zoveel uitmaakt wat je invult. Je moet alleen voor jezelf rekenen wat je kunt betalen en het moet naar jouw inzicht redelijk klinken... Is het zo juist geformuleerd?

Link naar reactie
  • 0

ik heb afgelopen jaar (januari 2007) te maken gehad met het invullen van dit betreffende formulier. Ook ik zat te denken wat ik in godsnaam als schatting van de omzet zou moeten opgeven. Ik ben wat gaan rekenen en heb inderdaad ook voorzichtig ingezet.

 

De getallen komen ongeveer overeen met die van de topicstarter, zo rond de 15.000 euro omzet.

Aan de hand hiervan heeft de belastingdienst beslist dat ik per kwartaal de OB moet opgeven/betalen. Verder heb ik geen voorlopige aanslagen of iets in die trant ontvangen.

 

Of dit de regel is, durf ik niet te zeggen. Dit is in ieder geval mijn ervaring.

 

 

 

 

Face Reverse - music and media creation // www.facereverse.nl

Link naar reactie
  • 0

Nou, dat zou mooi zijn. Als de belastingdienst alleen maar wil weten of ik af moet gaan dragen per kwartaal of per jaar en of ik voor een en ander in aanmerking kom, dan vind ik dat best. Lijkt me redelijk ::)

 

Als ik al aanslagen moet betalen, terwijl ik nog niets heb verdiend, lijkt me minder redelijk. Maar ja.. wat is redelijkheid hier in Nederland. Daar kom je vaak niet zo heel ver mee. Regels zijn er genoeg, alleen moet je ze wel allemaal kennen. Pff.

Link naar reactie
  • 0

Het is niet gezegd dat je altijd een voorlopige aanslag ontvangt als starter. Zeker als je je omzet heel voorzichtig inschat, je kosten wat hoger inschat (die zijn in de aanloopfase ook meestal relatief hoog) zal het wel loslopen. Echter het is niet altijd een voordeel om geen voorlopige aanslag te krijgen. Vanaf 1 juli betaal je immers heffingsrente en als je pas achteraf een aanslag krijgt kan dit best oplopen en moet je bovendien ervoor zorgen zelf tussentijds te reserveren voor je belasting. Dit laatste gaat nog wel eens mis.

Daarnaast kun je, als je eenmaal een aanslag hebt gekregen, je eraan verwachten dat voor het volgende kalenderjaar ook direct een voorlopige aanslag klaar zal liggen die dan wel direct of in termijnen voldaan moet worden.

Weeg dus goed af wat in jouw geval het handigste is.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Op een voorlopige aanslag die voor 1 juli van het betreffende jaar wordt opgelegd, wordt geen rente berekend. Betaling van die aanslag mag worden gespreid over de resterende maanden van dat jaar. Krijg je na 1 juli een (hogere) aanslag opgelegd, dan moet je rente betalen van 1 juli tot en met de datum van die aanslag.

 

Met 15.000 omzet, nog wat kosten eraf en de fiscale faciliteiten, en je hebt verder geen inkomen, dan is het inderdaad mogelijk dat je geen belasting hoeft te betalen. Dan krijg je ook geen voorlopige aanslag.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.