• 0

BTW bij internationale diensten via internet

Ik run een website waarop ik advertentieruimte wil gaan verkopen. Hierbij is echt echt de gehele wereld het doelgroep gebied (vorige maand had ik uit 202 landen bezoekers!)

 

Mijn vraag: hoe moet ik omgaan met de BTW over diensten (bannerruimte) die ik verkoop aan niet-Hollandse EU bedrijven cq bedrijven van buiten de EU?

 

Deze vraag gaat min of meer ook op voor inkomsten uit affiliate marketing. Deze inkomsten krijg ik van een bedrijf op Cyprus en van een Amerikaanse onderneming. Zij maken via wire het bedrag aan mij over en reppen niet over eventuele BTW.

 

Dank.

 

Paul

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Mijn vraag: hoe moet ik omgaan met de BTW over diensten (bannerruimte) die ik verkoop aan niet-Hollandse EU bedrijven cq bedrijven van buiten de EU?

 

Ik hef daarover buiten de EU geen BTW. De preciese redenering die tot zo'n conclusie leidt kan nog best ingewikkeld zijn, door de vele speciale regels voor binnen en buiten de EU, goederen vs. diensten, allerlei uitzonderingsbepalingen (zoals die voor elektronische diensten en reclamediensten).

 

Volgens mij is op jouw vraag van toepassing: "de volgende diensten die u verricht voor ondernemers of afnemers buiten de EU, zijn belast in het land waar de afnemer van de dienst woont, is gevestigd of een vaste inrichting heeft:

[...]

- reclamediensten"

 

Bron: Plaats van dienst (wat natuurlijk gebaseerd is op de wet op de omzetbelasting)

 

Binnen de EU is het een ander verhaal, en heb je geloof ik het geverifieerde BTW-nummer (VAT id) van de afnemer nodig en moet je dat op de factuur vermelden.

 

Ik raad je zowieso aan dat hulpmiddel "Plaats van dienst" eens te doorlopen voor beide gevallen.

 

Deze inkomsten krijg ik van een bedrijf op Cyprus en van een Amerikaanse onderneming. Zij maken via wire het bedrag aan mij over en reppen niet over eventuele BTW.

 

Het zijn niet je klanten die over BTW moeten reppen, het is de Nederlandse overheid die jou verplicht dat te doen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.