• 0

VAR vragen

Hallo!

 

Ik ben de aanvraag voor mijn VAR-verklaring in aan het vullen en heb hierover nog twee vragen.

1) er wordt gevraagd of je dit jaar voor meer of minder dan 50% door bemiddeling en/of detachering ingezet wordt. Ik kan nu nog niet overzien of dat het geval is, maar ik zal denk ik wel minstens via twee verschillende bemiddelingsbureau's inzet krijgen, naast opdrachten die ik direct zelf binnenhaal. Loop ik risico mijn VAR WUO mis te lopen als ik aangeef dat ik voor meer dan 50% bemiddels werk doe?

 

2) Ik ben in december begonnen met mijn onderneming en heb toen gedurende twee weken gewerkt, ik heb hiervoor geen VAR verklaring aangevraagd. Vul ik dan in dat ik vorig jaar wel VAR-werkzaamheden heb verricht, of dat ik pas dit jaar start met VAR-werkzaamheden?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties,

 

groetjes,

Anne

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hi Anne,

 

1) Ik heb ook ingevuld dat ik meer dan 50% door bemiddeling en/of detachering ingezet wordt. Dit moet geen probleem zijn.

 

2) Volgens mij kan je het antwoord onder vraag 2 invullen met nee. Het gaat de belastingdienst erom of ze de VAR-werkzaamheden al een keer beoordeeld hebben.

 

Meer info over var verklaringen kan je ook vinden op het freelancen.nl forum http://discussie.freelance.nl/ of lancelots.nl

http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoering/inkomstenbelasting/var/handleiding

www.nurture.nl, www.prijswijzer.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Anne

 

Hopelijk lees je dit nog voordat je de VAR aanvraag verstuurd hebt. De VAR is een subjectieve vragenlijst. Je geeft immers aan wat je voor het komend jaar verwacht.

 

Als je richting VAR WUO wilt, dan moet je zeker niet aangeven dat je via meer dan 50% bemiddeling jouw opdrachten binnenkrijgt.

 

Vorig jaar heb je wel VAR werkzaamheden verricht, hoe kort ook en ook zonder VAR. De VAR is er voor de rust van jouw opdrachtgevers zodat zij weten dat er geen sprake is van een verkapt dienstverband. Dat jij jouw werkzaamheden kwalificeert als VAR WUO zonder oordeel van de fiscus doet niet ter zake.

 

Dus vraag 2L: nee

Vraag 2H: vorig jaar of eerder aanvinken.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Als je richting VAR WUO wilt, dan moet je zeker niet aangeven dat je via meer dan 50% bemiddeling jouw opdrachten binnenkrijgt.

 

Je kunt erover liegen, maar zodra halverwege het jaar duidelijk wordt dat de feiten afwijken van je antwoorden op de VAR-aanvraag, ben je verplicht dat aan de belastingdienst te melden (dat staat in de VAR). En als daar een andere VAR uit volgt, dan ben je verplicht dat aan je opdrachtgevers te laten weten. Tenzij je hier voor fraude pleit (wat ik niet aanneem), zou ik er niet rustig van slapen. Het lijkt me handiger om gewoon eerlijk te zijn en de VAR verder goed in te vullen, zodat een VAR-WUO nog steeds zeer waarschijnlijk is. Ik ben het dan ook niet eens met het advies "moet je zeker niet".

 

Overigens is het ook nog heel belangrijk om (indien van toepassing) "voor 50% of meer via bemiddeling" te antwoorden, in plaats van "voor 50% of meer via uitzending en/of detachering". Tegen "50% of meer via bemiddeling" invullen is geen bezwaar, het is vooral "detachering" waar de schoen wringt.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Renep

 

De VAR is wat mij betreft te subjectief! Het doorgeven van wijzigingen gebeurt zelden en controle op de VAR is er ook nauwelijks.

 

Ik pleit beslist niet voor fraude, ik merk niet voor niets op dat je een oordeel geeft over de verwachting voor het komend jaar.

 

Ik heb helaas de meest vreemde vragenlijsten (als reactie op een aanvraag) voorbij zien komen van de fiscus op het moment dat het schemergebied intrad. Wel dertig vragen die allemaal half ter zake doende waren en dan toch de VAR/WUO afwijzen zonder feitelijke onderbouwing.

 

Het hangijzer daarin was de detachering-bemiddeling. Vandaar adviseer ik die vraag ontkennend te beantwoorden.

 

Kijk ook maar naar de vraag:

Verwacht u de VAR-werkzaamheden te verrichten via detachering,

uitzending of bemiddeling?

 

Waar hebben we het dan over? Omzet, winst, uren? Hoe subjectief wil je het hebben?

 

Ik kan 60% van mijn aantal opdrachten via detachering doen tegen 30% van mijn totale omzet. Om nog niet te spreken over de verdeling van mijn uren. Maakt mij dat dan minder ondernemer?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Vandaar adviseer ik die vraag ontkennend te beantwoorden.

 

Waarom? VZIW is er geen enkel bezwaar tegen naar waarheid te antwoorden "Ja, voor 50% of meer via bemiddeling". Een VAR-WUO blijft daarmee binnen bereik.

 

Waar hebben we het dan over? Omzet, winst, uren?

 

Goede vraag. Dat is VZIW onbepaald en onduidelijk.

 

Ik kan 60% van mijn aantal opdrachten via detachering doen tegen 30% van mijn totale omzet. Om nog niet te spreken over de verdeling van mijn uren. Maakt mij dat dan minder ondernemer?

 

Wat mij betreft zou je dan "Nee, of voor minder dan 50%" kunnen antwoorden. Dat het percentage van vraag 2L de omzet betreft lijkt me de redelijkste uitleg.

Link naar reactie
  • 0

Vandaar adviseer ik die vraag ontkennend te beantwoorden.

 

Waarom? VZIW is er geen enkel bezwaar tegen naar waarheid te antwoorden "Ja, voor 50% of meer via bemiddeling". Een VAR-WUO blijft daarmee binnen bereik.

 

Waar hebben we het dan over? Omzet, winst, uren?

 

Goede vraag. Dat is VZIW onbepaald en onduidelijk.

 

Ik kan 60% van mijn aantal opdrachten via detachering doen tegen 30% van mijn totale omzet. Om nog niet te spreken over de verdeling van mijn uren. Maakt mij dat dan minder ondernemer?

 

Wat mij betreft zou je dan "Nee, of voor minder dan 50%" kunnen antwoorden. Dat het percentage van vraag 2L de omzet betreft lijkt me de redelijkste uitleg.

 

Precies mijn punt! Waarheid is ook subjectief als je nog niet weet hoe de verdeling ligt en tegen welke criteria (winst, omzet, uren of aantal opdrachten) je hier antwoord op moet geven voor een heel komend jaar. En als adviseur doe ik niet aan redelijke uitleg, maar aan pleitbaar standpunt. Zolang de fiscus onduidelijk is in haar vragen, opent dat de deur. Daar hebben we onderhand geen Hoge Raad meer voor nodig. Die tikt de fiscus met grote regelmaat op de vingers.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bovenstaande probleem speelt ook in de zorgverlening. Daar ontvang je geen VAR-WUO, wanneer je meer dan 50 % van je ondernemersuren werkt, via een bemiddelings/ detacheringsburo.

Ik werk zelf als zelfstandig verpleegkundige in de thuiszorg bij eigen cliënten. Zie : www.thuisverpleegkundige.nl

Hierdoor heb ik van bovenstaande probleem geen last.

Een belangrijke aantekening bij de discussie vind ik het volgende. Wanneer je geen VAR-WUO heb ontvangen, na aanvraag hiervoor, dan mag je ook geen ondernemersaftrekken toepassen. Mocht je dat wel doen bij de belastingaangifte, dan heb je kans hierover later een terugvordering te krijgen.

m.v.g., Annelies

 

Link naar reactie
  • 0

Bovenstaande probleem speelt ook in de zorgverlening. Daar ontvang je geen VAR-WUO, wanneer je meer dan 50 % van je ondernemersuren werkt, via een bemiddelings/ detacheringsburo.

 

De belastingdienst maakt tegenwoordig onderscheid tussen bemiddeling en detachering. Je bedoelt zeker alleen detacheringsbureaus? Want dat 50% bemiddeling aan een VAR-WUO in de weg staat zou me zeer verbazen.

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je geen VAR-WUO heb ontvangen, na aanvraag hiervoor, dan mag je ook geen ondernemersaftrekken toepassen. Mocht je dat wel doen bij de belastingaangifte, dan heb je kans hierover later een terugvordering te krijgen.

m.v.g., Annelies

 

 

Hmm, die discussie zou ik achteraf nog wel aandurven met ze. Wanneer de feitelijke situatie in een kalenderjaar laat zien dat je aan de benodigde criteria voor ondernemerschap voldoet staat een eerder afgegeven VAR niet in de weg om toch als ondernemer te kwalificeren en te verzoeken een ondernemersaangifte te doen. Volgens mij is die VAR vooral bedoeld voor je opdrachtgevers en bepaalt deze uiteindelijk (na afloop) niet je kwalificatie. Het is niet voor niets dat (weliswaar niet altijd) wel degelijk achteraf gecontroleerd wordt of een bepaalde VAR terecht is afgegeven.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0
Wanneer de feitelijke situatie in een kalenderjaar laat zien dat je aan de benodigde criteria voor ondernemerschap voldoet

 

... dan ben je verplicht dat te melden bij de belastingdienst (in de praktijk door een nieuwe VAR aan te vragen). Als je dat nalaat dan zou de belastingdienst zich formeel op het standpunt kunnen stellen dat de beantwoording van de oorspronkelijke VAR-aanvraag blijft gelden en die zou dan ook bij de beoordeling van de aangifte tot het verwerpen van het ondernemerschap kunnen leiden. Lijkt mij, zeg ik hierbij, want ik weet niet hoe de belastingdienst hier in de praktijk mee omgaat.

Link naar reactie
  • 0

Je bent niet verplicht een VAR aan te vragen en ook niet om wijzigingen door te geven. Een VAR is bedoeld om opdrachtgevers zekerheid te geven over eventuele inhoudingsplicht.

 

Wijzigingen doorgeven is noodzakelijk wil je (en je opdrachtgevers) mogen vertrouwen op de VAR. Echter, ook met een VAR-Loon kun je toch ondernemer zijn. De Belastingdienst zal het aanmerken als een indicatie bij de beoordeling van de aangifte: je hebt wel wat uit te leggen als je een ander standpunt inneemt. Echter: de VAR wordt door een andere ambtenaar geregeld dan de vaststelling van de aanslag. En waar er twee zijn die een mening vormen, kunnen er verschillende uitkomsten zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat is de mening van de belastingdienst. Enige consequentie van niet doorgeven van wijzigingen is dat je niet meer op de VAR mag vertrouwen en je er dus feitelijk niets meer aan hebt. Maar er staat als zodanig geen boete op.

 

(Voor de volledigheid, als er LB ingehouden en afgedragen had moeten worden en dit niet is gebeurd omdat - ten onrechte - op de VAR is vertrouwd, kan wel een boete worden opgelegd).

 

Maar goed, voor de topic-vraag is dit minder interessant, ik dwaal een beetje af.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ben het wel met Rene eens dat je verplicht ben wijzigingen in je omstandigheden door te geven. Neemt niet weg dat je tegen het eind van het jaar tot de conclusie kunt komen dat je toch aan de criteria voor een VAR-wuo voldoet. De vraag is hoe zinvol het dan nog is om dit door te geven?

Op zich is de feitelijke beoordeling van de belastingdienst afhankelijk van de beoordeling achteraf. Immers, wanneer zij achteraf oordelen dat een VAR-wuo ten onrechte is afgegeven en een VAR-loon had moeten zijn volgen ook correcties dus waarom niet andersom?

Als je in je (ondernemers)aangifte een expliciete uitspraak hierover vraagt kunnen ze niet anders dan ofwel de feitelijke situatie achteraf beoordelen ofwel zonder beoordeling je tegemoet komen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik ben zelf eigenaar van een webshop!

 

Af en toe doe ik wel eens iets via een castingbureau dan word ik betaald via een overeenkomst die is opgesteld door het castingburau. Die ik officieel op de Overige inkomsten op de IB aangifte moet invullen.

 

1. Nu is het mijn vraag, als ik een VAR aan vraag bij de belastingdienst, kan ik dit gewoon doen onder de naam van de Webshop?

2. Behoud ik dan dezelfde overeenkomsten / uitbetalingen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

1. Nu is het mijn vraag, als ik een VAR aan vraag bij de belastingdienst, kan ik dit gewoon doen onder de naam van de Webshop?

 

Als het een eenmanszaak is dan vraag je de VAR als natuurlijke persoon aan.

 

2. Behoud ik dan dezelfde overeenkomsten / uitbetalingen?

Dat hangt ervan af wat voor VAR je krijgt. Als je een VAR-loon krijgt dan moet de opdrachtgever loonheffingen gaan inhouden.

Link naar reactie
  • 0

..

1. Nu is het mijn vraag, als ik een VAR aan vraag bij de belastingdienst, kan ik dit gewoon doen onder de naam van de Webshop?

 

 

Nee. Je vraagt de VAR aan als persoon, op basis van de activiteiten die je verricht.

 

Sterker nog: je vraagt de VAR aan per werkzaamheid. Je kunt bij de KvK een eenmanszaak inschrijven die werkzaamheden als acteur en fotograaf bevat. Wil je een VAR voor beide werkzaamheden, dan moet je die aanvragen per werkzaamheid en op eigen naam.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle berrichten.

 

Even voor de duidelijkheid ik vraag de VAR aan op persoonlijke titel.

 

Maar zet de inkomsten en uitgaven die hier tegenover staan in een eenmanszaak.

 

Aangezien mijn Webshop al een eenmanszaak is hoef ik geen andere eenmanszaak op te richten.

Link naar reactie
  • 0

Aangezien mijn Webshop al een eenmanszaak is hoef ik geen andere eenmanszaak op te richten.

 

Klopt. Sterker nog, je kunt geen tweede eenmanszaak oprichten. Maar dat hoeft ook niet, want je kunt in je ene eenmanszaak verschillende producten of diensten aanbieden, desgewenst met verschillende handelsnamen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle berrichten.

 

Even voor de duidelijkheid ik vraag de VAR aan op persoonlijke titel.

 

Maar zet de inkomsten en uitgaven die hier tegenover staan in een eenmanszaak.

 

Aangezien mijn Webshop al een eenmanszaak is hoef ik geen andere eenmanszaak op te richten.

 

Wel op persoonlijke titel, maar voor elke werkzaamheid dus wel een aparte VAR aanvragen!!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

voor elke werkzaamheid dus wel een aparte VAR aanvragen!!

 

Dat is in dit geval niet aan de orde, zo te lezen. Voor een webshop heb je geen VAR nodig en het werk voor een castingbureau kan ongetwijfeld op één VAR.

 

Klopt, maar ik zou anderen in verwarring kunnen brengen als ik nu zou stellen dat 1 VAR voldoende is. vandaar.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.