• 0

Auto na afloop lease prive aankopen

Wie kan mij helpen met het volgende?

Ik ben ondernemer (eenmanszaak) en heb een auto geleasd voor de zaak. Nu is de lease bijna ten einde en kan ik de leaseauto van de leasemaatschappij kopen voor een bedrag dat aanzienlijk lager ligt dan de dagwaarde van de auto. Mag ik de auto nu privé aankopen (etiketteren als eigen auto en niet op de balans zetten). Ik wil de auto nog een jaartje gebruiken en daarna inruilen. Als ik de auto op de balans zet, leidt dit volgend jaar tot een stevige boekwinst en een extra BTW afdracht. Ik wil de auto dus privé aankopen (de aanschafkosten niet zakelijk boeken en de btw niet terugvragen). Mag dit, of krijg ik hier achteraf problemen mee met de fiscus?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Ruud,

 

Voordat een zinnig antwoord mogelijk is:

 

In welke vorm lease je? Bij financial lease staat de auto op jouw balans en moet je over de boekwinst afrekenen met de fiscus. Daar kom je niet onderuit!

 

Heb je operational lease dan is de auto geen bedrijfsvermogen en mag je inderdaad van de leasemij de auto zonder fiscale gevolgen kopen tegen de door hen aangegeven prijs in privé. Zorg dan wel dat er geen transactie via jouw zakenrekening loopt om de schijn tegen te vermijden.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Bedankt voor je reactie. De auto is geen bedrijfsvermogen (operational lease). Desalniettemin zou de fiscus kunnen redeneren dat de auto voor een laag bedrag gekocht kan worden dankzij de zakelijke lease. Een ander argument dat ze kunnen gebruiken is die van willekeur. De keuze om de auto tot privé dan wel ondernemingsvermogen te rekenen mag niet gebaseerd zijn op een evt te behalen fiscaal voordeeltje heeft men mij eens verteld.

 

Groet,

Ruud

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ruud,

 

De auto staat buiten de balans. Als je na afloop van de lease een andere auto zou kopen en dan wel privé, dan kan de fiscus ook niet klagen over de etikettering zakelijk of privé.

 

Na afloop van de lease zijn jouw zakelijke verplichtingen met de auto verbroken. De keuze voor privé staat dan weer open.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.